Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów
Sylabus przedmiotu Ergonomia, bezpieczeństwo i higiena pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ergonomia, bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>, Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy biologii człowieka - zakres szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozwój kompetencji studenta/pracownika w zakresie ergonomii, zasad bhp. Kształtowanie umiejętności analizy krytycznej warunków pracy z uwzględnieniem kryteriów ergonomicznych. Humanizacja procesu pracy jako priorytet w osiąganiu obopólnych (pracownik/pracodawca) zysków. Zapoznanie z obowiązkami i prawami pracownika w Polsce. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Badania ergonomiczne - wybrane aspekty. Zastosowanie ergonomii w organizacji stanowiska pracy. Ocena wydatku energetycznego podczas pracy oraz zastosowanie wybranych metod wyznaczania uciążliwości pracy fizycznej. Ergonomiczne (biomechaniczne) czynniki ryzyka zawodowego. | 3 |
3 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | System ochrony pracy w Polsce, podstawowe pojęcia i przepisy prawne związane z bhp. Rozwój, cele i zastosowanie ergonomii w środowisku człowieka. Układ człowiek-praca. Materialne warunki pracy. Wybrane czynniki ergonomiczne w kształtowaniu środowiska pracy. Ergonomia w projektowaniu maszyn. Wpływ ergonomii na bezpieczeństwo i efektywność pracy. | 9 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo | 3 |
A-A-2 | analiza/projekt określonego stanowiska pracy pod względem wymogów ergonomii (wybrane elementy) | 2 |
5 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo | 9 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-4 | studiowanie literatury naukowej | 4 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: projekt/analiza krytyczna określonego stanowiska pracy, pod względem kryteriów ergonomii |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_A01_W01 Student zna ergonomiczne zasady organizacji stanowisk pracy z uwzględnieniem fizjologiczno-psychicznych uwarunkowań człowieka. Wykazuje wiedzę na temat obowiązujących przepisów prawnych związanych z bhp w Polsce. | OS_2A_W10, OS_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_A01_U01 Student potrafi dokonać analizy krytycznej warunków pracy, dokonując ich oceny w aspekcie humanizacji procesu pracy oraz potrafi zastosować proste narzędzia metodyczne w celu oszacowania obciążeń psychofizycznych pracownika. | OS_2A_U05 | — | — | C-1 | T-A-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_A01_K01 Student ma świadomość zagrożeń bezpieczeństwa ludzi, wynikających z narażenia na materialne czynniki środowiska pracy, jest świadomy konsekwencji nieprzestrzegania zasad bhp. | OS_2A_K02 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_A01_W01 Student zna ergonomiczne zasady organizacji stanowisk pracy z uwzględnieniem fizjologiczno-psychicznych uwarunkowań człowieka. Wykazuje wiedzę na temat obowiązujących przepisów prawnych związanych z bhp w Polsce. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe prawa i obowiązki pracownika związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. Wykazuje wiedzę na temat zastosowania ergonomii w organizacji stanowisk pracy - podstawowe zasady. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_A01_U01 Student potrafi dokonać analizy krytycznej warunków pracy, dokonując ich oceny w aspekcie humanizacji procesu pracy oraz potrafi zastosować proste narzędzia metodyczne w celu oszacowania obciążeń psychofizycznych pracownika. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić prawa i obowiązki pracownika w kwestii bhp. Analizuje wybrane stanowisko pracy pod względem niektórych kryteriów ergonomii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_A01_K01 Student ma świadomość zagrożeń bezpieczeństwa ludzi, wynikających z narażenia na materialne czynniki środowiska pracy, jest świadomy konsekwencji nieprzestrzegania zasad bhp. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje ograniczone zainteresowanie problematyką przedmiotu, jest świadomy korzyści wynikających z przestrzegania zasad ergonomii i bhp . | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bukała W., Ergonomiczne warunki pracy. Technik BHP., WSiP, Warszawa, 2015
- Nowacka W., Ergonomia i ochrona pracy, SGGW, Warszawa, 2013
- Górska E., Ergonomia. Projektowanie, diagnoza, eksperymenty., OWPW, Warszawa, 2011
- Wieczorek Z., BHP w biurze i urzędzie. Ergonomia w pracy biurowej., Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, Warszawa, 2011
- Jabłoński J., Ergonomia produktu. Ergonomiczne zasady projektowania produktów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2006
- Górska E., Diagnoza ergonomiczna stanowisk pracy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Poznań, 2004
Literatura dodatkowa
- Atest, Ochrona Pracy, Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych, miesięcznik
- www.ciop.pl, polecana strona internetowa
- www.ergonomia-polska.com, polecana strona internetowa