Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska
Sylabus przedmiotu Kryteria i metody wyceny gleb:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kryteria i metody wyceny gleb | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu gleboznawstwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie kryteriów wyceny wartości rolniczej i przyrodniczej gleb oraz określenie ich sposobu użytkowania . Nabycie umiejętności klasyfikacji róznie użytkowanych gleb |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Techniki wykonywania prac klasyfikacyjnych gleb i sporządzanie dokumentacji klasyfikacyjnej. | 2 |
T-A-2 | Mierniki wartości użytkowej gruntów. | 2 |
T-A-3 | Wycena wartości nieruchomości gruntowej rolnej. Metoda wskaźników szacunkowych. Rozpoznanie i analiza rynku lokalnego | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia dotyczące przestrzeni rolniczej. Klasyfikacja użytków gruntowych. Wartość użytkowa przestrzeni rolniczej. Metody badania gleb. Kryteria i metody wyceny gleb. | 2 |
T-W-2 | Wybrane prawne uwarunkowania wyceny nieruchomości rolnych ze szczególnym uwzględnieniem nieruchomości gruntowych. Cechy nieruchomości rolnych i części składowe gruntu rolnego. Normy obszarowe i szacunki gruntów różnie użytkowanych. | 2 |
T-W-3 | Procedury wyceny. Wycena wartości nieruchomości gruntowej. | 2 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 6 |
A-A-2 | Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń. | 1 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-A-4 | konsultacja | 2 |
13 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 6 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
A-W-4 | konsultacje | 2 |
13 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
M-3 | Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów glebowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O04-2_W01 W zakresie wiedzy student potrafi: zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu: kryteriów i zasad wyceny wartości rolniczej i przyrodniczej ogleb oraz sposobów ich użytkowania | OS_2A_W06, OS_2A_W08 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O04-2_U01 Student potrafi samodzielnie dokonać wyceny klasy bonitacyjnej oraz przyrodniczo-rolniczej gleb | OS_2A_U07 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O04-2_K01 Zrozumienie podstawowych procesów kształtujących wartość uzytkową gleb. Opanowanie założeń i kryteriów klasyfikacji gleb | OS_2A_K04, OS_2A_K05 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O04-2_W01 W zakresie wiedzy student potrafi: zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu: kryteriów i zasad wyceny wartości rolniczej i przyrodniczej ogleb oraz sposobów ich użytkowania | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O04-2_U01 Student potrafi samodzielnie dokonać wyceny klasy bonitacyjnej oraz przyrodniczo-rolniczej gleb | 2,0 | |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O04-2_K01 Zrozumienie podstawowych procesów kształtujących wartość uzytkową gleb. Opanowanie założeń i kryteriów klasyfikacji gleb | 2,0 | |
3,0 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- MAŁGORZATA UHRUSKA, WYCENA NIERUCHOMOŚCI ZAGADNIENIA TEORETYCZNE I PRAKTYCZNE, UNIWERSYTET EKONOMICZNY W KRAKOWIE, Kraków, 2021, 978-83-7252-851-3
- Piotr Bartmiński, Arkadiusz Bieniek, Dariusz Gregoliński, Bożena Smreczak, Katarzyna Szyniec, Franciszek Woch, SZCZEGÓŁOWE ZASADY PRZEPROWADZANIA GLEBOZNAWCZEJ KLASYFIKACJI GRUNTÓW, Polskie Stowarzyszenie Klasyfikatorów Gruntów, Puławy, 2020
- Woch F., Wademekum Klasyfikatora Gleb, IUNG, Puławy, 2007
Literatura dodatkowa
- Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa, 2004
- Cezary Kabała, Przemysław Charzyński, Jacek Chodorowski i in., Systematyka gleb Polski, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2019, ISBN 978-83-7717-321-3