Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska

Sylabus przedmiotu Metale ciężkie w środowisku:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metale ciężkie w środowisku
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>, Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 6 0,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 6 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu: chemii ogólnej; biochemii; fizyki, mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem jest poznanie zagrożeń wynikających z nagromadzania się metali ciężkich w środowisku. Nabycie umiejętności oceny stopnia zanieczyszczenia metalami ciężkimi środowiska przyrodniczego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena chemicznego zanieczyszczenia gleby i roślin2
T-A-2Sposoby ograniczania przedostawania się metali ciężkich do organizmów.1
T-A-3Ocena zanieczyszczenia wód metalami ciężkimi (wody podziemne, rzeki, jeziora, morza).1
T-A-4Metody analizy zawartości metali ciężkich w próbkach środowiskowych .1
T-A-5Ocena zawartości pierwiastków śladowych w żywności.1
6
wykłady
T-W-1Metale ciężkie. Budowa Ziemi i skład chemiczny jej zewnętrznych sfer.1
T-W-2Źródła metali ciężkich i ich zagrożenie dla środowiska przyrodniczego z uwzględnieniem środowiska Pomorza Zachodniego.1
T-W-3Metale ciężkie w łańcuchu nośnik metalu – gleba – roślina i skutki wywołane podwyższeniem zawartości metali ciężkich w organizmach żywych.1
T-W-4Metody oznazania zawartości metali ciężkich. Sposoby ograniczania akumulacji metali ciężkich w środowisku przyrodniczym oraz metody oczyszczania różnych elementów środowiska z nadmiernej ilości metali ciężkich.3
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych6
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-3Konsultacje2
13
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach6
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-3konsultacje2
13

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O04-1_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zcharakteryzować główne źródła zanieczyszczenia środowiska metalami ciężkimi oraz określić wpływ ich akumulacji na żywe organizmy.
OS_2A_W09C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O04-1_U01
Student potrafi ocenić stopień zanieczyszczenia metalami ciężkimi wody, gleby. Zna metody oznaczania zawartości metali ciężkich.
OS_2A_U07C-1T-A-2, T-A-4, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O04-1_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na zawartość metali ciężkich w środowisku. Potrafi zaproponować działania mające na celu przeciwdziałanie negatywnym skutkom akumulacji metali ciężkich w wybranych elementach środowiska przyodniczego.
OS_2A_K04, OS_2A_K05C-1T-A-1, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_O04-1_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zcharakteryzować główne źródła zanieczyszczenia środowiska metalami ciężkimi oraz określić wpływ ich akumulacji na żywe organizmy.
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_O04-1_U01
Student potrafi ocenić stopień zanieczyszczenia metalami ciężkimi wody, gleby. Zna metody oznaczania zawartości metali ciężkich.
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_O04-1_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na zawartość metali ciężkich w środowisku. Potrafi zaproponować działania mające na celu przeciwdziałanie negatywnym skutkom akumulacji metali ciężkich w wybranych elementach środowiska przyodniczego.
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Grzegorz Formicki, Metale ciężkie w środowisku wodnym, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego Kraków, Kraków, 2010
  2. Jerzy Cabała, Metale ciężkie w środowisku glebowym olkuskiego rejonu eksploatacji rud Zn-Pb, Wydawnictwo UŚ, Wrocław, 2009
  3. Kabata-Pendias A., Pendias H., Biochemia pierwiastków śladowych, PWN, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Kabata-Pendias A., Pendias H., Pierwiastki śladowe w środowisku biologicznym, Wyd. Geologiczne, Warszawa, 1979
  2. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena chemicznego zanieczyszczenia gleby i roślin2
T-A-2Sposoby ograniczania przedostawania się metali ciężkich do organizmów.1
T-A-3Ocena zanieczyszczenia wód metalami ciężkimi (wody podziemne, rzeki, jeziora, morza).1
T-A-4Metody analizy zawartości metali ciężkich w próbkach środowiskowych .1
T-A-5Ocena zawartości pierwiastków śladowych w żywności.1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metale ciężkie. Budowa Ziemi i skład chemiczny jej zewnętrznych sfer.1
T-W-2Źródła metali ciężkich i ich zagrożenie dla środowiska przyrodniczego z uwzględnieniem środowiska Pomorza Zachodniego.1
T-W-3Metale ciężkie w łańcuchu nośnik metalu – gleba – roślina i skutki wywołane podwyższeniem zawartości metali ciężkich w organizmach żywych.1
T-W-4Metody oznazania zawartości metali ciężkich. Sposoby ograniczania akumulacji metali ciężkich w środowisku przyrodniczym oraz metody oczyszczania różnych elementów środowiska z nadmiernej ilości metali ciężkich.3
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych6
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-3Konsultacje2
13
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach6
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-3konsultacje2
13
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_O04-1_W01W zakresie wiedzy student potrafi zcharakteryzować główne źródła zanieczyszczenia środowiska metalami ciężkimi oraz określić wpływ ich akumulacji na żywe organizmy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W09Ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Dodatkowo posiada rozszerzoną wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością.
Cel przedmiotuC-1Głównym celem jest poznanie zagrożeń wynikających z nagromadzania się metali ciężkich w środowisku. Nabycie umiejętności oceny stopnia zanieczyszczenia metalami ciężkimi środowiska przyrodniczego.
Treści programoweT-W-1Metale ciężkie. Budowa Ziemi i skład chemiczny jej zewnętrznych sfer.
T-W-2Źródła metali ciężkich i ich zagrożenie dla środowiska przyrodniczego z uwzględnieniem środowiska Pomorza Zachodniego.
T-W-3Metale ciężkie w łańcuchu nośnik metalu – gleba – roślina i skutki wywołane podwyższeniem zawartości metali ciężkich w organizmach żywych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_O04-1_U01Student potrafi ocenić stopień zanieczyszczenia metalami ciężkimi wody, gleby. Zna metody oznaczania zawartości metali ciężkich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U07Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Głównym celem jest poznanie zagrożeń wynikających z nagromadzania się metali ciężkich w środowisku. Nabycie umiejętności oceny stopnia zanieczyszczenia metalami ciężkimi środowiska przyrodniczego.
Treści programoweT-A-2Sposoby ograniczania przedostawania się metali ciężkich do organizmów.
T-A-4Metody analizy zawartości metali ciężkich w próbkach środowiskowych .
T-W-4Metody oznazania zawartości metali ciężkich. Sposoby ograniczania akumulacji metali ciężkich w środowisku przyrodniczym oraz metody oczyszczania różnych elementów środowiska z nadmiernej ilości metali ciężkich.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_O04-1_K01Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na zawartość metali ciężkich w środowisku. Potrafi zaproponować działania mające na celu przeciwdziałanie negatywnym skutkom akumulacji metali ciężkich w wybranych elementach środowiska przyodniczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
OS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
Cel przedmiotuC-1Głównym celem jest poznanie zagrożeń wynikających z nagromadzania się metali ciężkich w środowisku. Nabycie umiejętności oceny stopnia zanieczyszczenia metalami ciężkimi środowiska przyrodniczego.
Treści programoweT-A-1Ocena chemicznego zanieczyszczenia gleby i roślin
T-A-3Ocena zanieczyszczenia wód metalami ciężkimi (wody podziemne, rzeki, jeziora, morza).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0