Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Ekstremalne zjawiska pogodowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekstremalne zjawiska pogodowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW7 12 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z meteorologii i klimatologii oraz z ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Geneza i charakter ekstremalnych zjawisk pogodowych
C-2Metodyka opracowania i czasowa i przestrzenna zmienność zjawisk ekstremalnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena stopnia zagrożenia środowiska i gospodarki przez ekstremalne zjawiska pogodowe w różnych skalach przestrzennych - indywidualne zadania praktyczne9
9
wykłady
T-W-1Zmiany klimatu a ekstremalne zjawiska pogodowe. Identyfikacja zjawisk ekstremlamnych.3
T-W-2Ekstremalne warunki termiczne w ciepłej i chłodnej połowie roku2
T-W-3Powodzie i ich skutki1
T-W-4Susze i ich skutki1
T-W-5Burze, opady gradu, silne wiatry1
T-W-6Ekstremalne zjawiska na Bałtyku i ich skutki2
T-W-7Zaliczenie2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych9
A-A-2Zbieranie materiału i przygotowanie prezentacji9
A-A-3Realizacja indywidualnych zadań praktycznych5
A-A-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na wykładach12
A-W-2Studiowanie najnowszej literatury - biblioteka, Internet18
A-W-3Korzystanie z konsultacji2
A-W-4Opanowanie wiedzy zdobytej na wykładach18
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-3Ćwiczenia audytoryjne, wykonanie zadań praktycznych
M-4Prezentacje studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści przekazanych na wykładach
S-2Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych zadań praktycznych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O11-2_W01
Zna i rozumie powstawanie ekstremalnych zjawisk pogodowych, częstość ich występowania i skutki jakie powodują
OS_1A_W03, OS_1A_W05, OS_1A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O11-2_U01
Potrafi zdefiniować szkodliwe zjawiska pogodowe i określić częstość ich występowania
OS_1A_U02, OS_1A_U06, OS_1A_U01C-2T-A-1M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O11-2_K01
Jest gotów do oceny zagrożeń środowiska i różnych form jego zagospodarowania przez występujące ekstremalne zjawiska pogodowe
OS_1A_K06C-1T-A-1M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O11-2_W01
Zna i rozumie powstawanie ekstremalnych zjawisk pogodowych, częstość ich występowania i skutki jakie powodują
2,0Nie ma wiedzy o żadnym z ekstremalnych zjawisk pogodowych
3,0Ma wiedzę o niektórch ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach
3,5Ma wiedzę o wszystkich ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach
4,0Ma wiedzę o wszystkich ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach oraz o ich powstawaniu i zmienności czasowej
4,5Ma wiedzę o wszystkich ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach, o ich powstawaniu , zmienności czasowej oraz przestrzennej
5,0Ma wiedzę o wszystkich ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach, o ich powstawaniu , zmienności czasowej i przestrzennej oraz o skutkach w środowisku

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O11-2_U01
Potrafi zdefiniować szkodliwe zjawiska pogodowe i określić częstość ich występowania
2,0Nie zna żadnych źródeł i sposobu opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych
3,0Zna w ograniczonym zakresie źródła informacji o ekstremalnych zjawiskach pogodowych
3,5Zna w dostatecznym zakresie źródła i sposoby opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych
4,0Zna w pełnym zakresie źródła i sposoby opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych
4,5Zna w pełnym zakresie źródła i sposoby opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych oraz ocenia ich skutki
5,0Zna w pełnym zakresie źródła i sposoby opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych oraz ocenia stopień zagrożenia środowiska

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O11-2_K01
Jest gotów do oceny zagrożeń środowiska i różnych form jego zagospodarowania przez występujące ekstremalne zjawiska pogodowe
2,0Nie ma świadomości doskonalenia wiedzy
3,0Ma świadomość doskonalenia wiedzy
3,5Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy
4,0Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią
4,5Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie
5,0Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie, potrafi robić to aktywnie

Literatura podstawowa

  1. red. Ewa Bogdanowicz, U. Kossowska-Cezak, J. Szkutnicki, Ekstremalne zjawiska hydrologiczne i meteorologiczne, PTG, IMGW, Warszawa, 2005
  2. red. C. Koźmiński, B. Michalska, Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, AR w Szczecinie, US w Szczecinie, Szczecin, 2004
  3. Piotrowicz K., Twardosz R. red., Wahania klimatu w różnych skalach przestrzennych i czasowych, IGiGP, 2007
  4. Nauka o klimacie, Aleksandra Kardaś, Szymon Malinowski, Marcin Popkiewicz, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Mizerski W, Graniczny M., Geozagrożenia, PWN, 2017
  2. red. C.Koźmiński, T.Górski, B. Michalska, Atlas elementów i zjawisk szkodliwych dla rolnictwa w Polsce, AR Szczecin, IUNG Puławy, IUNG Puławy, 1995
  3. J. Boryczka, M. Stopa-Boryczka, D. Baranowski, M. Kirszensztajn, E. Błażek, J. Skrzypczuk, Atlas współzależności parametrów meteorologicznych i geograficznych w Polsce T. XVII. Mroźne zimy i upalne lata w Polsce, Wydawnictwa UW, Warszawa, 2003
  4. red. C. Koźmiński, B. Michalska, Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR w Szczecinie, Szczecin, 2001
  5. Zmiany i zmienność klimatu. Ich wpływ na gospodarkę, ekosystemy i człowieka. Materiały Konferencyjne/, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena stopnia zagrożenia środowiska i gospodarki przez ekstremalne zjawiska pogodowe w różnych skalach przestrzennych - indywidualne zadania praktyczne9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zmiany klimatu a ekstremalne zjawiska pogodowe. Identyfikacja zjawisk ekstremlamnych.3
T-W-2Ekstremalne warunki termiczne w ciepłej i chłodnej połowie roku2
T-W-3Powodzie i ich skutki1
T-W-4Susze i ich skutki1
T-W-5Burze, opady gradu, silne wiatry1
T-W-6Ekstremalne zjawiska na Bałtyku i ich skutki2
T-W-7Zaliczenie2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych9
A-A-2Zbieranie materiału i przygotowanie prezentacji9
A-A-3Realizacja indywidualnych zadań praktycznych5
A-A-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na wykładach12
A-W-2Studiowanie najnowszej literatury - biblioteka, Internet18
A-W-3Korzystanie z konsultacji2
A-W-4Opanowanie wiedzy zdobytej na wykładach18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O11-2_W01Zna i rozumie powstawanie ekstremalnych zjawisk pogodowych, częstość ich występowania i skutki jakie powodują
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W03Rozróżnia parametry statystyczne służące do opisu zjawisk i procesów zachodzących w środowisku
OS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
OS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Geneza i charakter ekstremalnych zjawisk pogodowych
Treści programoweT-W-1Zmiany klimatu a ekstremalne zjawiska pogodowe. Identyfikacja zjawisk ekstremlamnych.
T-W-2Ekstremalne warunki termiczne w ciepłej i chłodnej połowie roku
T-W-3Powodzie i ich skutki
T-W-4Susze i ich skutki
T-W-5Burze, opady gradu, silne wiatry
T-W-6Ekstremalne zjawiska na Bałtyku i ich skutki
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści przekazanych na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiedzy o żadnym z ekstremalnych zjawisk pogodowych
3,0Ma wiedzę o niektórch ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach
3,5Ma wiedzę o wszystkich ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach
4,0Ma wiedzę o wszystkich ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach oraz o ich powstawaniu i zmienności czasowej
4,5Ma wiedzę o wszystkich ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach, o ich powstawaniu , zmienności czasowej oraz przestrzennej
5,0Ma wiedzę o wszystkich ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach, o ich powstawaniu , zmienności czasowej i przestrzennej oraz o skutkach w środowisku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O11-2_U01Potrafi zdefiniować szkodliwe zjawiska pogodowe i określić częstość ich występowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U02Posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
OS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
OS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-2Metodyka opracowania i czasowa i przestrzenna zmienność zjawisk ekstremalnych
Treści programoweT-A-1Ocena stopnia zagrożenia środowiska i gospodarki przez ekstremalne zjawiska pogodowe w różnych skalach przestrzennych - indywidualne zadania praktyczne
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne, wykonanie zadań praktycznych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna żadnych źródeł i sposobu opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych
3,0Zna w ograniczonym zakresie źródła informacji o ekstremalnych zjawiskach pogodowych
3,5Zna w dostatecznym zakresie źródła i sposoby opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych
4,0Zna w pełnym zakresie źródła i sposoby opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych
4,5Zna w pełnym zakresie źródła i sposoby opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych oraz ocenia ich skutki
5,0Zna w pełnym zakresie źródła i sposoby opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych oraz ocenia stopień zagrożenia środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O11-2_K01Jest gotów do oceny zagrożeń środowiska i różnych form jego zagospodarowania przez występujące ekstremalne zjawiska pogodowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Cel przedmiotuC-1Geneza i charakter ekstremalnych zjawisk pogodowych
Treści programoweT-A-1Ocena stopnia zagrożenia środowiska i gospodarki przez ekstremalne zjawiska pogodowe w różnych skalach przestrzennych - indywidualne zadania praktyczne
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne, wykonanie zadań praktycznych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości doskonalenia wiedzy
3,0Ma świadomość doskonalenia wiedzy
3,5Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy
4,0Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią
4,5Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie
5,0Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie, potrafi robić to aktywnie