Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Zanieczyszczenia powietrza i ochrona atmosfery:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zanieczyszczenia powietrza i ochrona atmosfery
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 12 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z geografii fizycznej, chemii oraz fizyki, zwłaszcza termodynamiki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie mechanizmów klimatotwórczych w powiązaniu ze stanem środowiska przyrodniczego.
C-2Umiejetność oceny wpływu działalności człowieka w grupie geograficznych czynników klimatotwórczych
C-3Nabycie umiejetności opracowania i interpretacji elementów i zjawisk meteorologicznych w powiazaniu z jakością powietrza atmosferycznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Formalno - prawne aspekty ochrony powietrza. Pojęcia, parametry i normy zanieczyszczeń powietrza. Przeliczanie stężeń zanieczyszczeń pyłowych i gazowych oraz ich ocena z obowiązującymi normami.1
T-A-2Źródła danych imisyjnych. Charakterystyka statystyczna (w różnych ujęciach czasowych) zmienności wybranych zanieczyszczeń powietrza na tle głównych elementów meteorologicznych (temperatura powietrza, prędkość i kierunek wiatru). Indeksy jakości powietrza.7
T-A-3Metodyka bieżącej oceny jakości powietrza w województwie zachodniopomorskim.1
9
wykłady
T-W-1Charakterystyczne i specyficzne zanieczyszczenia powietrza. Źródła, wielkość i zmienność emisji i imisji w Polsce na tle Europy.4
T-W-2Skutki zanieczyszczenia powietrza - smog, kwaśne deszcze, dziura ozonowa, globalne ocieplenie.1
T-W-3Wpływ zanieczyszczeń powietrza na zdrowie człowieka.2
T-W-4Monitoring tła zanieczyszczeń atmosfery (programy EMEP, GAW/WMO, dyrektywy UE). Źródła danych o emisji (EPRTR, EMEP, KASHUE). Badania warstwy ozonowej nad Polską i natężenia promieniowania UV.2
T-W-5System funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza oraz chemizmu i depozycji zanieczyszczeń do podłoża.1
T-W-6Akty prawne UE z zakresu ochrony atmosfery. Krajowe regulacje prawne - standardy emisyjne, standardy jakości powietrza, pozwolenia na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza, zgłoszenia i pomiary emisji, opłaty za korzystanie ze środowiska, odpowiedzialność karna.1
T-W-7Europejski system handlu emisjami (ETS). Krajowy system zbywalnych uprawnień do emisji. Procesy ograniczania emisji zanieczyszczeń.1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w ćwiczeniach9
A-A-2udział w konsultacjach2
A-A-3przygotowanie do ćwiczeń8
A-A-4studiowanie literatury6
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.12
A-W-2Studiowanie literatury.6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
A-W-4udział w konsultacjach2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych, z elementami metod eksponujacych (film) i aktywizujących (dyskusja dydaktyczna).
M-2Ćwiczenia: metody eksponujace z użyciem komputera i programowe z wykorzystaniem Internetu - analiza map synoptycznych i prognoz pogody.
M-3Ćwiczenia : metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci tradycyjnej (odpowiedzi na pytania problemowe); zaliczenie w trybie poprawkowym - test sprawdzający z zadaniami zamkniętymi i otwartymi.
S-2Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemnego sprawdzianu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C34_W01
Student identyfikuje elementy meteorologiczne oraz procesy klimatotwórcze kształtujące środowisko atmosferyczne jako integralną część geosfery; zna przyczyny i skutki zmian klimatu w środowisku przyrodniczym
OS_1A_W03, OS_1A_W05C-1T-A-1, T-A-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-W-2, T-W-3M-1S-3, S-1
OS_1A_C34_W02
Identyfikuje źródła i procesy przyczyniające się do zanieczyszczenia atmosfery, rozróżnia parametry służące do ich opisu. Zna organizację i zasady funkcjonowania krajowego systemu ochrony atmosfery, w tym badań zjawisk globalnych i kontynentalnych w ramach umów międzynarodwych i konwencji ekologicznych
OS_1A_W03, OS_1A_W05C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C34_U01
Student posiada umiejetność doboru i metod opracowywania, przedstawiania i analizowania zmienności elementów i zjawisk atmosferycznych ksztaltujących środowisko przyrodnicze, ze szczególnym uwzględnieniem jego zagrożenia przez ekstremalne zjawiska pogodowe
OS_1A_U01C-3T-A-1, T-A-3, T-A-2M-2, M-3S-2
OS_1A_C34_U02
Ma umiejętności doboru, pozyskiwania, analizy i wykorzystywania podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego i potrafi je zastosować do oceny zmienności stężeń zanieczyszczeń powietrza. Posługując się współczesnymi metodami informatycznymi potrafi ocenić zagrożenie środowiska atmosferycznego, a w konsekwencji - środowiska przyrodniczego
OS_1A_U02, OS_1A_U01C-2, C-3T-A-2M-2, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C34_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu dla potrzeb ochrony środowiska i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji
OS_1A_K01C-2T-A-1, T-A-3, T-A-2M-3S-2
OS_1A_C34_K02
Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery.
OS_1A_K06C-2T-W-2, T-W-3M-2, M-3S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C34_W01
Student identyfikuje elementy meteorologiczne oraz procesy klimatotwórcze kształtujące środowisko atmosferyczne jako integralną część geosfery; zna przyczyny i skutki zmian klimatu w środowisku przyrodniczym
2,0
3,0Student nazywa elementy i zjawiska atmosferyczne, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Tłumaczy różnice pomiędzy pogodą i klimatem.
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_C34_W02
Identyfikuje źródła i procesy przyczyniające się do zanieczyszczenia atmosfery, rozróżnia parametry służące do ich opisu. Zna organizację i zasady funkcjonowania krajowego systemu ochrony atmosfery, w tym badań zjawisk globalnych i kontynentalnych w ramach umów międzynarodwych i konwencji ekologicznych
2,0
3,0Student identyfikuje źródła i procesy powodujące zanieczyszczenie atmosfery, zna pojęcia, parametry i normy zanieczyszczeń powietrza
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C34_U01
Student posiada umiejetność doboru i metod opracowywania, przedstawiania i analizowania zmienności elementów i zjawisk atmosferycznych ksztaltujących środowisko przyrodnicze, ze szczególnym uwzględnieniem jego zagrożenia przez ekstremalne zjawiska pogodowe
2,0
3,0Student zna podstawowe metody opracowania tylko niektórych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje zaledwie pojedyncze ich cechy.
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_C34_U02
Ma umiejętności doboru, pozyskiwania, analizy i wykorzystywania podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego i potrafi je zastosować do oceny zmienności stężeń zanieczyszczeń powietrza. Posługując się współczesnymi metodami informatycznymi potrafi ocenić zagrożenie środowiska atmosferycznego, a w konsekwencji - środowiska przyrodniczego
2,0
3,0Posiada umiejętności doboru, pozyskiwania oraz prostej analizy podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego oraz warunkach aerosanitarnych powietrza.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C34_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu dla potrzeb ochrony środowiska i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji
2,0
3,0Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego, ale nie rozumie potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_C34_K02
Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery.
2,0
3,0Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska wynikające z zanieczyszczenia atmosfery.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Stanisław Bac Marian Rojek, Meteorologia i klimatologia w inżynierii środowiska, Wyd. UP we Wrocławiu, Wrocław, 2012
  2. Czarnecka M., Koźmiński C., Meteorologia a zanieczyszczenia atmosfery, AR Szczecin i US, Szczecin, 2006
  3. Zwoździak J., Zwoździak A., Szczurek A., Meteorologia w ochronie atmosfery, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Koźmiński C., Michalska B., Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, AR Szczecin, Szczecin, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Formalno - prawne aspekty ochrony powietrza. Pojęcia, parametry i normy zanieczyszczeń powietrza. Przeliczanie stężeń zanieczyszczeń pyłowych i gazowych oraz ich ocena z obowiązującymi normami.1
T-A-2Źródła danych imisyjnych. Charakterystyka statystyczna (w różnych ujęciach czasowych) zmienności wybranych zanieczyszczeń powietrza na tle głównych elementów meteorologicznych (temperatura powietrza, prędkość i kierunek wiatru). Indeksy jakości powietrza.7
T-A-3Metodyka bieżącej oceny jakości powietrza w województwie zachodniopomorskim.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyczne i specyficzne zanieczyszczenia powietrza. Źródła, wielkość i zmienność emisji i imisji w Polsce na tle Europy.4
T-W-2Skutki zanieczyszczenia powietrza - smog, kwaśne deszcze, dziura ozonowa, globalne ocieplenie.1
T-W-3Wpływ zanieczyszczeń powietrza na zdrowie człowieka.2
T-W-4Monitoring tła zanieczyszczeń atmosfery (programy EMEP, GAW/WMO, dyrektywy UE). Źródła danych o emisji (EPRTR, EMEP, KASHUE). Badania warstwy ozonowej nad Polską i natężenia promieniowania UV.2
T-W-5System funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza oraz chemizmu i depozycji zanieczyszczeń do podłoża.1
T-W-6Akty prawne UE z zakresu ochrony atmosfery. Krajowe regulacje prawne - standardy emisyjne, standardy jakości powietrza, pozwolenia na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza, zgłoszenia i pomiary emisji, opłaty za korzystanie ze środowiska, odpowiedzialność karna.1
T-W-7Europejski system handlu emisjami (ETS). Krajowy system zbywalnych uprawnień do emisji. Procesy ograniczania emisji zanieczyszczeń.1
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w ćwiczeniach9
A-A-2udział w konsultacjach2
A-A-3przygotowanie do ćwiczeń8
A-A-4studiowanie literatury6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.12
A-W-2Studiowanie literatury.6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
A-W-4udział w konsultacjach2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C34_W01Student identyfikuje elementy meteorologiczne oraz procesy klimatotwórcze kształtujące środowisko atmosferyczne jako integralną część geosfery; zna przyczyny i skutki zmian klimatu w środowisku przyrodniczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W03Rozróżnia parametry statystyczne służące do opisu zjawisk i procesów zachodzących w środowisku
OS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
Cel przedmiotuC-1Poznanie mechanizmów klimatotwórczych w powiązaniu ze stanem środowiska przyrodniczego.
Treści programoweT-A-1Formalno - prawne aspekty ochrony powietrza. Pojęcia, parametry i normy zanieczyszczeń powietrza. Przeliczanie stężeń zanieczyszczeń pyłowych i gazowych oraz ich ocena z obowiązującymi normami.
T-A-3Metodyka bieżącej oceny jakości powietrza w województwie zachodniopomorskim.
T-W-1Charakterystyczne i specyficzne zanieczyszczenia powietrza. Źródła, wielkość i zmienność emisji i imisji w Polsce na tle Europy.
T-W-4Monitoring tła zanieczyszczeń atmosfery (programy EMEP, GAW/WMO, dyrektywy UE). Źródła danych o emisji (EPRTR, EMEP, KASHUE). Badania warstwy ozonowej nad Polską i natężenia promieniowania UV.
T-W-5System funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza oraz chemizmu i depozycji zanieczyszczeń do podłoża.
T-W-6Akty prawne UE z zakresu ochrony atmosfery. Krajowe regulacje prawne - standardy emisyjne, standardy jakości powietrza, pozwolenia na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza, zgłoszenia i pomiary emisji, opłaty za korzystanie ze środowiska, odpowiedzialność karna.
T-W-7Europejski system handlu emisjami (ETS). Krajowy system zbywalnych uprawnień do emisji. Procesy ograniczania emisji zanieczyszczeń.
T-A-2Źródła danych imisyjnych. Charakterystyka statystyczna (w różnych ujęciach czasowych) zmienności wybranych zanieczyszczeń powietrza na tle głównych elementów meteorologicznych (temperatura powietrza, prędkość i kierunek wiatru). Indeksy jakości powietrza.
T-W-2Skutki zanieczyszczenia powietrza - smog, kwaśne deszcze, dziura ozonowa, globalne ocieplenie.
T-W-3Wpływ zanieczyszczeń powietrza na zdrowie człowieka.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych, z elementami metod eksponujacych (film) i aktywizujących (dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemnego sprawdzianu
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci tradycyjnej (odpowiedzi na pytania problemowe); zaliczenie w trybie poprawkowym - test sprawdzający z zadaniami zamkniętymi i otwartymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nazywa elementy i zjawiska atmosferyczne, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Tłumaczy różnice pomiędzy pogodą i klimatem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C34_W02Identyfikuje źródła i procesy przyczyniające się do zanieczyszczenia atmosfery, rozróżnia parametry służące do ich opisu. Zna organizację i zasady funkcjonowania krajowego systemu ochrony atmosfery, w tym badań zjawisk globalnych i kontynentalnych w ramach umów międzynarodwych i konwencji ekologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W03Rozróżnia parametry statystyczne służące do opisu zjawisk i procesów zachodzących w środowisku
OS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
Cel przedmiotuC-1Poznanie mechanizmów klimatotwórczych w powiązaniu ze stanem środowiska przyrodniczego.
C-2Umiejetność oceny wpływu działalności człowieka w grupie geograficznych czynników klimatotwórczych
C-3Nabycie umiejetności opracowania i interpretacji elementów i zjawisk meteorologicznych w powiazaniu z jakością powietrza atmosferycznego
Treści programoweT-A-1Formalno - prawne aspekty ochrony powietrza. Pojęcia, parametry i normy zanieczyszczeń powietrza. Przeliczanie stężeń zanieczyszczeń pyłowych i gazowych oraz ich ocena z obowiązującymi normami.
T-A-3Metodyka bieżącej oceny jakości powietrza w województwie zachodniopomorskim.
T-W-1Charakterystyczne i specyficzne zanieczyszczenia powietrza. Źródła, wielkość i zmienność emisji i imisji w Polsce na tle Europy.
T-W-4Monitoring tła zanieczyszczeń atmosfery (programy EMEP, GAW/WMO, dyrektywy UE). Źródła danych o emisji (EPRTR, EMEP, KASHUE). Badania warstwy ozonowej nad Polską i natężenia promieniowania UV.
T-W-5System funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza oraz chemizmu i depozycji zanieczyszczeń do podłoża.
T-W-6Akty prawne UE z zakresu ochrony atmosfery. Krajowe regulacje prawne - standardy emisyjne, standardy jakości powietrza, pozwolenia na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza, zgłoszenia i pomiary emisji, opłaty za korzystanie ze środowiska, odpowiedzialność karna.
T-W-7Europejski system handlu emisjami (ETS). Krajowy system zbywalnych uprawnień do emisji. Procesy ograniczania emisji zanieczyszczeń.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych, z elementami metod eksponujacych (film) i aktywizujących (dyskusja dydaktyczna).
M-2Ćwiczenia: metody eksponujace z użyciem komputera i programowe z wykorzystaniem Internetu - analiza map synoptycznych i prognoz pogody.
M-3Ćwiczenia : metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz).
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemnego sprawdzianu
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci tradycyjnej (odpowiedzi na pytania problemowe); zaliczenie w trybie poprawkowym - test sprawdzający z zadaniami zamkniętymi i otwartymi.
S-2Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student identyfikuje źródła i procesy powodujące zanieczyszczenie atmosfery, zna pojęcia, parametry i normy zanieczyszczeń powietrza
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C34_U01Student posiada umiejetność doboru i metod opracowywania, przedstawiania i analizowania zmienności elementów i zjawisk atmosferycznych ksztaltujących środowisko przyrodnicze, ze szczególnym uwzględnieniem jego zagrożenia przez ekstremalne zjawiska pogodowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejetności opracowania i interpretacji elementów i zjawisk meteorologicznych w powiazaniu z jakością powietrza atmosferycznego
Treści programoweT-A-1Formalno - prawne aspekty ochrony powietrza. Pojęcia, parametry i normy zanieczyszczeń powietrza. Przeliczanie stężeń zanieczyszczeń pyłowych i gazowych oraz ich ocena z obowiązującymi normami.
T-A-3Metodyka bieżącej oceny jakości powietrza w województwie zachodniopomorskim.
T-A-2Źródła danych imisyjnych. Charakterystyka statystyczna (w różnych ujęciach czasowych) zmienności wybranych zanieczyszczeń powietrza na tle głównych elementów meteorologicznych (temperatura powietrza, prędkość i kierunek wiatru). Indeksy jakości powietrza.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metody eksponujace z użyciem komputera i programowe z wykorzystaniem Internetu - analiza map synoptycznych i prognoz pogody.
M-3Ćwiczenia : metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe metody opracowania tylko niektórych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje zaledwie pojedyncze ich cechy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C34_U02Ma umiejętności doboru, pozyskiwania, analizy i wykorzystywania podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego i potrafi je zastosować do oceny zmienności stężeń zanieczyszczeń powietrza. Posługując się współczesnymi metodami informatycznymi potrafi ocenić zagrożenie środowiska atmosferycznego, a w konsekwencji - środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U02Posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
OS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-2Umiejetność oceny wpływu działalności człowieka w grupie geograficznych czynników klimatotwórczych
C-3Nabycie umiejetności opracowania i interpretacji elementów i zjawisk meteorologicznych w powiazaniu z jakością powietrza atmosferycznego
Treści programoweT-A-2Źródła danych imisyjnych. Charakterystyka statystyczna (w różnych ujęciach czasowych) zmienności wybranych zanieczyszczeń powietrza na tle głównych elementów meteorologicznych (temperatura powietrza, prędkość i kierunek wiatru). Indeksy jakości powietrza.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metody eksponujace z użyciem komputera i programowe z wykorzystaniem Internetu - analiza map synoptycznych i prognoz pogody.
M-3Ćwiczenia : metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz).
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemnego sprawdzianu
S-2Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada umiejętności doboru, pozyskiwania oraz prostej analizy podstawowych informacji o stanie środowiska atmosferycznego oraz warunkach aerosanitarnych powietrza.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C34_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu dla potrzeb ochrony środowiska i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-2Umiejetność oceny wpływu działalności człowieka w grupie geograficznych czynników klimatotwórczych
Treści programoweT-A-1Formalno - prawne aspekty ochrony powietrza. Pojęcia, parametry i normy zanieczyszczeń powietrza. Przeliczanie stężeń zanieczyszczeń pyłowych i gazowych oraz ich ocena z obowiązującymi normami.
T-A-3Metodyka bieżącej oceny jakości powietrza w województwie zachodniopomorskim.
T-A-2Źródła danych imisyjnych. Charakterystyka statystyczna (w różnych ujęciach czasowych) zmienności wybranych zanieczyszczeń powietrza na tle głównych elementów meteorologicznych (temperatura powietrza, prędkość i kierunek wiatru). Indeksy jakości powietrza.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia : metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego, ale nie rozumie potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C34_K02Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska wynikających z zanieczyszczenia atmosfery.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Cel przedmiotuC-2Umiejetność oceny wpływu działalności człowieka w grupie geograficznych czynników klimatotwórczych
Treści programoweT-W-2Skutki zanieczyszczenia powietrza - smog, kwaśne deszcze, dziura ozonowa, globalne ocieplenie.
T-W-3Wpływ zanieczyszczeń powietrza na zdrowie człowieka.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metody eksponujace z użyciem komputera i programowe z wykorzystaniem Internetu - analiza map synoptycznych i prognoz pogody.
M-3Ćwiczenia : metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz).
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemnego sprawdzianu
S-2Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Dostrzega ryzyko zagrożeń środowiska wynikające z zanieczyszczenia atmosfery.
3,5
4,0
4,5
5,0