Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Biotechnologia środowiskowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biotechnologia środowiskowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy mikrobiologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy o różnokierunkowym wykorzystaniu mikroorganizmów (procesów biochemicznych) do oczyszczania środowiska z zanieczyszeń. Znajomość technik bioremediacji matryc środowiskowych. |
C-2 | Nabycie umiejętności samodzielnego interpretowania wyników badań oceniających aktywność biodegradacyjną mikroorganizmów i wskazanie potencjalnego zastosowania bioprocesów. Uświadomienie pozytywnej roli mikroorganizmów środowiskowych zarówno tych naturalnie występujących, jak i stosowanych w biopreparatach. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Opracowanie procesu biotechnologicznego ze szczególnym uwzględnieniem etapu poszukiwania organizmu producenckiego i etapu opracowania samego procesu głównego. Konstruowanie szczepionek na drodze tradycyjnej i rekombinacji genetycznej. | 1 |
T-A-2 | Regulacja metabolizmu mikroorganizmów z przykładami nadprodukcji wybranych związków organicznych. | 1 |
T-A-3 | Biotechnologia rolnicza. Wektorowe i bezwektorowe metody transformacji genetycznej mikroorganizmów i roślin. Najważniejsze kierunki modyfikacji genetycznej roślin, unormowania prawne w Europie i w Polsce. | 1 |
T-A-4 | Samodzielna analiza funkcjonowania wybranej oczyszczalni ścieków, w tym zapoznanie z funkcjonującą w regionie OS Pomorzany w Szczecinie. Oczyszczanie ścieków i utylizacja odpadów. | 3 |
6 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady BHP w laboratorium. | 1 |
T-L-2 | Mikroorganizmy osadu czynnego, określenie stanu osadu na podstawie obserwacji mikroskopowej. | 2 |
T-L-3 | Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Biodegradacja różnych polimerów organicznych. | 3 |
T-L-4 | Biosynteza kwasów organicznych, wykorzystanie szczepów bakterii i grzybów. | 3 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kierunki zastosowania biotechnologii w ochronie środowiska. Procesy biochemiczne jako podstawa biotechnologii środowiskowej. Skrining drobnoustrojów środowiskowych do wykorzystania w biotechnologii środowiskowej. Metody pozyskania izolatów, badanie ich przydatności, zabezpieczenie aktywności enzymatycznej - przechowywanie. Podstawowe instalacje biotechnologiczne. | 2 |
T-W-2 | Biologiczne oczyszczanie ścieków. Bakterie i pierwotniaki w osadzie czynnym. Biochemia procesu oczyszczania ścieków bytowo-gospodarczych z biogenów. Wpływ parametrów procesu oczyszczania na pracę mikroorganizmów, ocena dobrego i niewłasciwego stanu osadu czynnego. Biopreparaty i aktywatory przyspieszające rozkład zawiesin organicznch. | 3 |
T-W-3 | Rekultywacja gleb skażonych chemikaliami z wykorzystaniem metod mikrobiologicznych. Biodegradacja substancji ropopochodnych - biochemia procesów i rozwiązania technologiczne. Czynniki wpływające na aktywnośc mikrooorganizmów, inhibitory aktywności. Przegląd biopreparatów dostępnych w obrocie handlowym. | 3 |
T-W-4 | Zastosowanie metody biofiltracji do dezodoryzacji gazów odlotowych. Rodzaje biofiltrów, biopłuczek. Wkorzystanie praktyczne technologii, przykłady funkcjonujących instalacji. | 3 |
T-W-5 | Beztlenowe procesy służące do zagospodarowania odpadów pochodzenia organicznego lub/i pozyskania energii (biogazownie rolnicze, przy oczyszczalni ścieków, wysypiskowe, fermentacja alkoholowa odpadów bogatych w węglowodany, glonów). Biochemia procesu metanogenezy, fermentacji alkoholowej, inhibitory procesu.Technologie. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-A-2 | konsultacje z prowadzącym | 2 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 17 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-L-3 | przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 8 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zalczenia | 13 |
A-W-3 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-W-4 | zapoznanie z literaturą naukową branżową | 10 |
A-W-5 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | multimedialny wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | ćwiczenie laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: ocena pracy laboratoryjnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C24_W01 Student posiada wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania mikroorganizmów w biotechnologii środwiskowej. Zna podstawowe techniki biologicznego oczyszczania matryc środowiskowch z ksenobiotyków. | OS_1A_W08, OS_1A_W11, OS_1A_W07 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-4, T-W-5 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C24_U01 Student posiada umiejętność doboru właściwych metod biologicznej utylizacji zanieczyszczeń w zależności od rodzaju ksenobiotyków. Potrafi samodzienie interpretować wyniki badań aktywności biodegradacyjnej mikroorganizmów. | OS_1A_U01 | — | — | C-2 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C24_K01 Student ma świadomość korzyści wynikających ze stosowania metod biologicznych w oczyszczaniu środowiska z zanieczyszczeń. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo i właściwy przebieg pracy w grupie. | OS_1A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-1, T-L-3, T-L-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-A-4, T-L-4, T-W-5 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C24_W01 Student posiada wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania mikroorganizmów w biotechnologii środwiskowej. Zna podstawowe techniki biologicznego oczyszczania matryc środowiskowch z ksenobiotyków. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska, zna grupy mikroorganizmów wykorzystywane przemysłowo, jak i kierunki zastosowania biotechnologii w ochronie środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C24_U01 Student posiada umiejętność doboru właściwych metod biologicznej utylizacji zanieczyszczeń w zależności od rodzaju ksenobiotyków. Potrafi samodzienie interpretować wyniki badań aktywności biodegradacyjnej mikroorganizmów. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny aktywności mikroorganizmów i potencjalnego ich wykorzystania w biotechnologii środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C24_K01 Student ma świadomość korzyści wynikających ze stosowania metod biologicznych w oczyszczaniu środowiska z zanieczyszczeń. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo i właściwy przebieg pracy w grupie. | 2,0 | |
3,0 | Student uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje pracę z pomocą prowadzącego, wykazuje się małym stopniem zaangażowania w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o roli biotechnologii w dziedzinie ochrony środowska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Długoński Jerzy - Redaktor, Biotechnologia drobnoustrojów w laboratorium i w praktyce : teoria, ćwiczenia i pracownie specjalistyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łodź, 2022
- Błaszczyk M., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, 2007
- Mieczysław Błaszczyk, Agata Goryluk-Salmonowicz, Przemysłowe wykorzystanie mikroorganizmów, PWN, 2020
Literatura dodatkowa
- Zbigniew Heidrich, Grzegorz Stańko, Jakub Wróblewski., Złoża biologiczne w małych i średnich oczyszczalniach ścieków, Wydawnictwo Seidel-Przywecki, 2020
- Mieczysław Kazimierz Błaszczyk, Biologiczne aspekty oczyszczania ścieków, PWN, 2019
- Krzysztof Pilarski, Wydajność procesu fermentacji metanowej w biogazowniach rolniczych, Wyd. Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, 2019