Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Technologie uzdatniania wód i ścieków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie uzdatniania wód i ścieków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 12 1,40,30zaliczenie
wykładyW5 12 1,20,52zaliczenie
zajęcia terenoweT5 3 0,40,18zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość materiału z zakresu chemii, fizyki i matematyki na podstawowym poziomie akademickim.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zanieczyszczeniami wód i ścieków, ich oznaczaniem oraz z procesami jednostkowymi uzdatniania wody i oczeszczania ścieków
C-2Zapoznanie studentów z metodami i układami technologicznymi stosowanymi w uzdatnianiu wody i oczyszczaniu ścieków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Stężenia roztworów, stężenie normalne. Oblicznie ładunków zanieczyszczeń.2
T-A-2Ogólne wskażniki zanieczyszczeń organicznych, pH, zasadowość i kwasowość i twardość wody, metody oznaczania i interpretacja wyników pomiarów.2
T-A-3Metody kolorymetryczne i spektrofotometryczne w analizie wody.2
T-A-4Fizyko-chemiczne procesy uzdatniania wody i oczyszczania ścieków - obliczanie optymalnej dawki koagulantów. Szacownie wpływu koagulacji na pH i zasadowość wód i ścieków.2
T-A-5Fizyko-chemiczne procesy uzdatniania wody i oczyszczania ścieków - napowietrzanie wód podziemnych. Szacownie wpływu procesu na podstawowe wskaźniki jakości wody.2
T-A-6Usuwanie znieczyszczeń organicznych, adsorpcja na węglu aktywnym.1
T-A-7Układy technologiczne oczyszczania - przykłady. Charakterystyka stacji uzdatniania wód i oczyszczalni ścieków na terenie Szczecina.1
12
zajęcia terenowe
T-T-1Zajęcia terenowe w wybranym zakładzie produkcji wody lub w oczyszczalni ścieków3
3
wykłady
T-W-1Chemiczne i fizyczne własności wód i ścieków oraz ich skład. Ogólne wskaźniki jakości wód i ścieków.2
T-W-2Mechaniczne procesy stosowane w technologi wód i ścieków. Cedzenie. Sedymentacja - Flotacja. Filtracja. Procesy membranowe. Wirowanie.3
T-W-3Fizyko-chemiczne procesy stosowane w uzdatniania wód i oczyszczaniu ścieków. Strącanie. Koagulacja. Wymiana jonowa. Adsorpcja. Dezynfekcja.3
T-W-4Operacje uzdatniania wody: klarowanie, odżelazianie i odmanganianie, zmiękczanie. Przykładowe instalecje uzdatniania wód podziemnych i powierzchniowych2
T-W-5Operacje oczyszczania ścieków. Mechaniczne i chemiczne oczyszczanie ścieków. Biologiczne oczyszczanie ścieków, usuwanie azotu i fosforu ze ścieków. Przykładowe instalacje oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Konsultacje i przygotowanie do ćwiczeń.2
A-A-3Opanowanie treści omawianych na ćwiczeniach i przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu21
35
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach3
A-T-2przygotowanie do zajęć7
10
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych12
A-W-2Konsultacje i przygotowanie do wykładu2
A-W-3Przygotowanie do zajęć16
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Metody praktyczne (rozwiazywanie zadań, interpretacja wyników pomiarów i obliczeń). Metoda przypadków.
M-3Pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu wykładów
S-2Ocena formująca: Rozwiązanie zadań kontrolnych
S-3Ocena podsumowująca: Sprawozdanie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C21_W01
Znajomość standardów jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz wszystkich procesówi jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
OS_1A_W05, OS_1A_W07C-1T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C21_U01
Student posiada umiejętność doboru procesów jednostkowych oczyszczania wody w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody.
OS_1A_U09, OS_1A_U05C-1T-T-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-2, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C21_K01
Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma swiadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
OS_1A_K06, OS_1A_K02, OS_1A_K03, OS_1A_K01C-1, C-2T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-T-1M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C21_W01
Znajomość standardów jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz wszystkich procesówi jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
2,0
3,0Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami
3,5Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wod i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym
4,0Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz większość procesów jednostkowych stosowane podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, ale z pewnymi brakami
4,5Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz większość procesów jednostkowych stosowane podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
5,0Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody i i oczyszczania ścieków

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C21_U01
Student posiada umiejętność doboru procesów jednostkowych oczyszczania wody w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody.
2,0
3,0Student umie dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami
3,5Student umie dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków w stopniu dostatecznym
4,0Student umie w większości przypadków dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków
4,5Student umie zazwyczaj dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków
5,0Student umie dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C21_K01
Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma swiadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
2,0
3,0Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma swiadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami
3,5Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma swiadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym
4,0Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz nie zawsze ma świadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
4,5Student posiada kompetencje do oceny stanu stan środowiska dotyczącą jakości wody oraz zazwyczaj ma świadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
5,0Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma świadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków

Literatura podstawowa

  1. Kowal A. L., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa, 2000, 2
  2. Hermanowicz W., Dojlido J., Dożańska W., Koziorowski B., Zerbe J., Fizykochemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999, 2
  3. Granops M., Kaleta J., Woda uzdatnianie i odnowa. Laboratorium, SGGW, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Aktualne rozporzadzenia Ministra Srodowiska dotyczace wody 2014, 2014
  2. Gibczyńska M., Hydrochemia, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Stężenia roztworów, stężenie normalne. Oblicznie ładunków zanieczyszczeń.2
T-A-2Ogólne wskażniki zanieczyszczeń organicznych, pH, zasadowość i kwasowość i twardość wody, metody oznaczania i interpretacja wyników pomiarów.2
T-A-3Metody kolorymetryczne i spektrofotometryczne w analizie wody.2
T-A-4Fizyko-chemiczne procesy uzdatniania wody i oczyszczania ścieków - obliczanie optymalnej dawki koagulantów. Szacownie wpływu koagulacji na pH i zasadowość wód i ścieków.2
T-A-5Fizyko-chemiczne procesy uzdatniania wody i oczyszczania ścieków - napowietrzanie wód podziemnych. Szacownie wpływu procesu na podstawowe wskaźniki jakości wody.2
T-A-6Usuwanie znieczyszczeń organicznych, adsorpcja na węglu aktywnym.1
T-A-7Układy technologiczne oczyszczania - przykłady. Charakterystyka stacji uzdatniania wód i oczyszczalni ścieków na terenie Szczecina.1
12

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Zajęcia terenowe w wybranym zakładzie produkcji wody lub w oczyszczalni ścieków3
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Chemiczne i fizyczne własności wód i ścieków oraz ich skład. Ogólne wskaźniki jakości wód i ścieków.2
T-W-2Mechaniczne procesy stosowane w technologi wód i ścieków. Cedzenie. Sedymentacja - Flotacja. Filtracja. Procesy membranowe. Wirowanie.3
T-W-3Fizyko-chemiczne procesy stosowane w uzdatniania wód i oczyszczaniu ścieków. Strącanie. Koagulacja. Wymiana jonowa. Adsorpcja. Dezynfekcja.3
T-W-4Operacje uzdatniania wody: klarowanie, odżelazianie i odmanganianie, zmiękczanie. Przykładowe instalecje uzdatniania wód podziemnych i powierzchniowych2
T-W-5Operacje oczyszczania ścieków. Mechaniczne i chemiczne oczyszczanie ścieków. Biologiczne oczyszczanie ścieków, usuwanie azotu i fosforu ze ścieków. Przykładowe instalacje oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych.2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Konsultacje i przygotowanie do ćwiczeń.2
A-A-3Opanowanie treści omawianych na ćwiczeniach i przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu21
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach3
A-T-2przygotowanie do zajęć7
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych12
A-W-2Konsultacje i przygotowanie do wykładu2
A-W-3Przygotowanie do zajęć16
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C21_W01Znajomość standardów jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz wszystkich procesówi jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
OS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zanieczyszczeniami wód i ścieków, ich oznaczaniem oraz z procesami jednostkowymi uzdatniania wody i oczeszczania ścieków
Treści programoweT-W-4Operacje uzdatniania wody: klarowanie, odżelazianie i odmanganianie, zmiękczanie. Przykładowe instalecje uzdatniania wód podziemnych i powierzchniowych
T-W-5Operacje oczyszczania ścieków. Mechaniczne i chemiczne oczyszczanie ścieków. Biologiczne oczyszczanie ścieków, usuwanie azotu i fosforu ze ścieków. Przykładowe instalacje oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych.
T-W-1Chemiczne i fizyczne własności wód i ścieków oraz ich skład. Ogólne wskaźniki jakości wód i ścieków.
T-W-2Mechaniczne procesy stosowane w technologi wód i ścieków. Cedzenie. Sedymentacja - Flotacja. Filtracja. Procesy membranowe. Wirowanie.
T-W-3Fizyko-chemiczne procesy stosowane w uzdatniania wód i oczyszczaniu ścieków. Strącanie. Koagulacja. Wymiana jonowa. Adsorpcja. Dezynfekcja.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-3Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami
3,5Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wod i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym
4,0Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz większość procesów jednostkowych stosowane podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, ale z pewnymi brakami
4,5Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz większość procesów jednostkowych stosowane podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
5,0Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody i i oczyszczania ścieków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C21_U01Student posiada umiejętność doboru procesów jednostkowych oczyszczania wody w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
OS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zanieczyszczeniami wód i ścieków, ich oznaczaniem oraz z procesami jednostkowymi uzdatniania wody i oczeszczania ścieków
Treści programoweT-T-1Zajęcia terenowe w wybranym zakładzie produkcji wody lub w oczyszczalni ścieków
T-A-1Stężenia roztworów, stężenie normalne. Oblicznie ładunków zanieczyszczeń.
T-A-2Ogólne wskażniki zanieczyszczeń organicznych, pH, zasadowość i kwasowość i twardość wody, metody oznaczania i interpretacja wyników pomiarów.
T-A-3Metody kolorymetryczne i spektrofotometryczne w analizie wody.
T-A-4Fizyko-chemiczne procesy uzdatniania wody i oczyszczania ścieków - obliczanie optymalnej dawki koagulantów. Szacownie wpływu koagulacji na pH i zasadowość wód i ścieków.
T-A-5Fizyko-chemiczne procesy uzdatniania wody i oczyszczania ścieków - napowietrzanie wód podziemnych. Szacownie wpływu procesu na podstawowe wskaźniki jakości wody.
T-A-6Usuwanie znieczyszczeń organicznych, adsorpcja na węglu aktywnym.
T-A-7Układy technologiczne oczyszczania - przykłady. Charakterystyka stacji uzdatniania wód i oczyszczalni ścieków na terenie Szczecina.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (rozwiazywanie zadań, interpretacja wyników pomiarów i obliczeń). Metoda przypadków.
M-3Pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawozdanie
S-2Ocena formująca: Rozwiązanie zadań kontrolnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami
3,5Student umie dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków w stopniu dostatecznym
4,0Student umie w większości przypadków dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków
4,5Student umie zazwyczaj dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków
5,0Student umie dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C21_K01Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma swiadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
OS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
OS_1A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego.
OS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zanieczyszczeniami wód i ścieków, ich oznaczaniem oraz z procesami jednostkowymi uzdatniania wody i oczeszczania ścieków
C-2Zapoznanie studentów z metodami i układami technologicznymi stosowanymi w uzdatnianiu wody i oczyszczaniu ścieków
Treści programoweT-W-4Operacje uzdatniania wody: klarowanie, odżelazianie i odmanganianie, zmiękczanie. Przykładowe instalecje uzdatniania wód podziemnych i powierzchniowych
T-W-5Operacje oczyszczania ścieków. Mechaniczne i chemiczne oczyszczanie ścieków. Biologiczne oczyszczanie ścieków, usuwanie azotu i fosforu ze ścieków. Przykładowe instalacje oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych.
T-W-1Chemiczne i fizyczne własności wód i ścieków oraz ich skład. Ogólne wskaźniki jakości wód i ścieków.
T-W-2Mechaniczne procesy stosowane w technologi wód i ścieków. Cedzenie. Sedymentacja - Flotacja. Filtracja. Procesy membranowe. Wirowanie.
T-W-3Fizyko-chemiczne procesy stosowane w uzdatniania wód i oczyszczaniu ścieków. Strącanie. Koagulacja. Wymiana jonowa. Adsorpcja. Dezynfekcja.
T-T-1Zajęcia terenowe w wybranym zakładzie produkcji wody lub w oczyszczalni ścieków
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Metody praktyczne (rozwiazywanie zadań, interpretacja wyników pomiarów i obliczeń). Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawozdanie
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu wykładów
S-2Ocena formująca: Rozwiązanie zadań kontrolnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma swiadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami
3,5Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma swiadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym
4,0Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz nie zawsze ma świadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
4,5Student posiada kompetencje do oceny stanu stan środowiska dotyczącą jakości wody oraz zazwyczaj ma świadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
5,0Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma świadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków