Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami
Sylabus przedmiotu Gospodarowanie odpadami opakowaniowymi:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarowanie odpadami opakowaniowymi | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu organizacji gospodarki odpadami w Polsce |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie uczestnika z systemami odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych |
C-2 | Nauka definicji poszczególnych elementów systemu recyklingu odpadów, oraz prowadzenia analizy ilościowej i jakościowej powstających odpadów w odniesieniu do nadrzędnych dokumentów strategicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa i funkcjonowanie krajowego systemu odzysku i recyklingu. Zasady funkcjonowania organizacji odzysku. Przedstawienie systemu recyklingu odpadów opakowaniowych. Klasyfikowanie opakowań. Rrola organizacji odzysku opakowań w systemie gospodarki odpadami opakowaniowymi. Zasady ustalania opłaty produktowej. Cel i zasady funkcjonowania opłaty recyklingowej. Ustalenia statusu podmiotu w systemie gospodarki opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Umiejętność przypisania właściwych obowiązków podmiotowi o określonym statusie w systemie gospodarki opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, w tym wpisu do rejestru BDO. Dokumenty stosowane w gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Zasady gospodarki opakowaniami po środkach niebezpiecznych. Zzasady obliczania poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych. Zasady sprawozdawczości w zakresie zasad gospodarki opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Zasady audytu zewnętrznego w gospodarowaniu odpadami opakowaniowymi. | 10 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury branżowej | 8 |
A-W-3 | Wykonywanie zadaniań na platformie e-learningowej | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 17 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GOSP_10-_PD9_W01 Uczestnik zna podstawowe systemy odzysku i recyklingu opakowań, wie jak dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu. | GOSP_10-_W07, GOSP_10-_W04 | — | C-2, C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GOSP_10-_PD9_U01 Uczestnik po zrealizowaniu zajęć będzie potrafił zdefiniować poszczególne elementy systemu recyklingu opakowań, przeprowadzić analizę ilościową i jakościową powstających odpadów w odniesieniu do nadrzędnych dokumentów strategicznych oraz będzie umiał dobrać najlepsze rozwiązania w celu poprawy efektywności działania systemu recyklingu odpadów opakowaniowych. | GOSP_10-_U08, GOSP_10-_U06, GOSP_10-_U01 | — | C-2, C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GOSP_10-_PD9_K01 Student potrafi oceniac skutki planowanych procesów i metod zwiazanych z recyklingeim odpadów opakowaniowych. Potrafi prawidłowo postępować z poszczególnymi grupami odpadów w przedsiebiorstwie w celu ich efektywnego wykorzystania i mozliwości recyklingu. | GOSP_10-_K03, GOSP_10-_K04 | — | C-2, C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GOSP_10-_PD9_W01 Uczestnik zna podstawowe systemy odzysku i recyklingu opakowań, wie jak dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz poprawnie wykorzystuje zdobytą wierzę oraz narzędzia. Poprawnie definuje pojęcia z zakresu recyklingu odpadów. Umie rozpoznać podstawowe trudności w tym zakresie oraz podać podstawowe wskaźniki osiągnięcia poziomów recyklingu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GOSP_10-_PD9_U01 Uczestnik po zrealizowaniu zajęć będzie potrafił zdefiniować poszczególne elementy systemu recyklingu opakowań, przeprowadzić analizę ilościową i jakościową powstających odpadów w odniesieniu do nadrzędnych dokumentów strategicznych oraz będzie umiał dobrać najlepsze rozwiązania w celu poprawy efektywności działania systemu recyklingu odpadów opakowaniowych. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz posiada podstawowe zdolności do stosowania zdobytej wiedzy i korzystania z narzędzi i metod w celu wykonywania zadań i rozwiązywania problemów z zakresu recyklingu odpadów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GOSP_10-_PD9_K01 Student potrafi oceniac skutki planowanych procesów i metod zwiazanych z recyklingeim odpadów opakowaniowych. Potrafi prawidłowo postępować z poszczególnymi grupami odpadów w przedsiebiorstwie w celu ich efektywnego wykorzystania i mozliwości recyklingu. | 2,0 | |
3,0 | Uczestnik studiów prezentuje aktywną postawę w zakresie oceny możliwości recyklingu odpadów po opakowaniach. Jest kreatywny w poszukiwaniu rozwiązań zgodnych z zasadami postępowania z odpadami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Podstawową bazą źródłową wiedzy dla studentów są aktualne akty prawne regulujące omawiane zagadnienia, dostępne w Internetowym Systemie Aktów Prawnych, http://isap.sejm.gov.pl
- Hanna Żakowska, Opakowania a środowisko, PWN Warszawa, 2017
- Stefan Jakowski, Opakowania transportowe. Poradnik, PWN Warszawa, 2017
Literatura dodatkowa
- Żakowska H., Systemy recyklingu odpadów opakowaniowych w aspekcie wymagań ochrony środowiska., Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu., Poznań, 2011