Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)
Sylabus przedmiotu Mikroklimat terenów zieleni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikroklimat terenów zieleni | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wedza z zakresu fizjografii oraz botaniki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z przyczynami i warunkami występowania różnic topoklimatycznych i mikroklimatycznych |
C-2 | Zapoznanie studentów z rolą szaty roślinnej w kształtowaniu warunków mikroklimatycznych w różnych typach topoklimatu, w tym - w planowych melioracjach klimatycznych |
C-3 | Wykształcenie umiejetności oceny warunków mikrolimatycznych na podstawie standardowych pomiarów i obserwacji wykonywanych w ramach sieci IMGW, w tym ryzyka wystąpienia niekorzystnych i ekstremalnych warunków pogodowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Czynniki mikroklimatu i fitoklimatu. Fizyczne podstawy mikroklimatu i klimatu lokalnego: bilans promieniowania, bilans cieplny powierzchni czynnej, bilans wilgotnościowy i wodny, adwekcja lokalna. | 2 |
T-W-2 | Ocena zróżnicowania warunków mikroklimatycznych i fitoklimatycznych w różnych typach topoklimatu: terenu urzeźbionego, obszarów leśnych, w sąsiedztwie zadrzewień, zbiorników wodnych i terenów podmokłych,obszarów zabudowy miejskiej. | 5 |
T-W-3 | Wpływ degradacji środowiska na warunki mikroklimatyczne. Melioracje mikroklimatyczne. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 9 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 8 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 6 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady informacyjne z wykorzystaniem technik audiowizualnych i multimedialnych |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aktywność w trakcie dyskusji dydaktycznej |
S-2 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O06.1_W01 Ma pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu warunków topklimatycznych, mikroklimatycznych oraz fitoklimatycznych. | AK_2A_W01 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O06.1_U01 Ma umiejętność analizy i oceny zmian warunków topo- i mikroklimatycznych, jako przejawu globalnych i regionalnych zmian klimatu oraz skutku antropogenicznych przeobrażeń środowiska, ma znajomość zastosowania melioracji mikroklimatycznych | AK_2A_U09 | — | — | C-3 | T-W-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O06.1_K01 Ma świadomość lokalnych zagrożeń niekorzystnymi i ekstremalnymi warunkami i zjawiskami meteorologicznymi i zna możliwości ich minimalizowania poprzez czynne i bierne melioracje klimatyczne. | AK_2A_K07, AK_2A_K04 | — | — | C-3 | T-W-2, T-W-3 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O06.1_W01 Ma pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu warunków topklimatycznych, mikroklimatycznych oraz fitoklimatycznych. | 2,0 | Student nie ma wiedzy o zróżnicowaniu warunków klimatycznych w różnych skalach przestrzennych |
3,0 | Student ma wiedzę o zróżnicowaniu niektórych elementów klimatu, ale tylko w skali lokalnej | |
3,5 | Student poprawnie prezentuje rozkłady i zmienność głównych elementów pogody w skali topoklimatu, mikroklimatu oraz fitoklimatu | |
4,0 | Student analitycznie porównuje czasową i przestrzenną zmienność wszystkich elementów pogody w skali topoklimatu, mikroklimatu oraz fitoklimatu | |
4,5 | Student analitycznie porównuje czasową i przestrzenną zmienność wszystkich elementów pogody w skali topoklimatu, mikroklimatu oraz fitoklimatu, identyfikując elementy korzystne i niekorzystne; definiuje klimatotwórcze funkcje zieleni w mieście | |
5,0 | Student analitycznie porównuje czasową i przestrzenną zmienność wszystkich elementów pogody w skali topoklimatu, mikroklimatu oraz fitoklimatu, propnuje kierunki efektywnego zagospodarowania lokalnych zasobów klimatu i poprawy bioklimatycznych warunków w mieście poprzez systemy zieleni |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O06.1_U01 Ma umiejętność analizy i oceny zmian warunków topo- i mikroklimatycznych, jako przejawu globalnych i regionalnych zmian klimatu oraz skutku antropogenicznych przeobrażeń środowiska, ma znajomość zastosowania melioracji mikroklimatycznych | 2,0 | Nie potrafi nawet w najprostszy sposób określić zmienność warunków atmosferycznych w skali topoklimatu |
3,0 | Ma umiejętność zaprezentowania zmienności głównych elementów atmosferycznych w skali topoklimatu oraz mikroklimatu | |
3,5 | Ma umiejętność zaprezentowania ale także analizowania przyczyn zmienności głównych elentów atmosferycznych w różnych typach w skali topoklimatu i mikroklimatu | |
4,0 | Ma umiejętność zaprezentowania zmienności głównych elementów atmosferycznych w skali topoklimatu, mikroklimatu oraz fitoklimatu oraz dokonuje analizy synoptycznych występowania różnic | |
4,5 | Ma umiejętność zaprezentowania zmienności głównych elementów atmosferycznych w skali topoklimatu, mikroklimatu oraz fitoklimatu; analizuje synoptyczne warunki ich występowania oraz szacuje niekorzystne i korzystne zmiany topo- i mikroklimatu na skutek antropogenicznych przekształceń krajobrazu | |
5,0 | Ma umiejętność zaprezentowania zmienności głównych elementów atmosferycznych w skali topoklimatu, mikroklimatu oraz fitoklimatu; analizuje w sposób analityczny synoptyczne warunki ich występowania i zmiany pod wpływem antropogenicznych przekształceń krajobrazu oraz identyfikuje najbardziej efektywne formy melioracji mikroklimatycznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O06.1_K01 Ma świadomość lokalnych zagrożeń niekorzystnymi i ekstremalnymi warunkami i zjawiskami meteorologicznymi i zna możliwości ich minimalizowania poprzez czynne i bierne melioracje klimatyczne. | 2,0 | Nie ma świadomości o lokalnych zagrożeniach związanych z warunkami meteorologicznymi |
3,0 | Ma świadomość o niektórych zagrożeniach związanych ze zmiennością warunków meteorologicznych | |
3,5 | Ma pełną świadomość o głównych zagrożeniach związanych ze zmiennością warunków meteorologicznych i uświadamia sobie potrzebę działań na rzecz ich minimalizowania | |
4,0 | Ma pełną świadomość różnych zagrożeń związanych z występowaniem ekstremalnych zjawisk meteorologicznych, uświadamia sobie potrzebę działań dla ich wyeliminowania lub minimalizowania skutków | |
4,5 | Ma pełną świadomość różnych zagrożeń związanych z coraz częściej występującymi ekstremalnych zjawiskami meteorologicznymi, uświadamia sobie potrzebę aktywnych działań ukierunkowanych na ich ograniczenie poprzez melioracje mikroklimatyczne | |
5,0 | Ma pełną świadomość różnych zagrożeń związanych z coraz częściej występującymi ekstremalnych zjawiskami meteorologicznymi, jest zdeterminowany do wprowadzania biernych i czynnych melioracji mikroklimatycznych dla poprawy lokalnych warunków, zwłaszcza na obszarach miejskich uświadamia sobie potrzebę aktywnych działań ukierunkowanych na ich ograniczenie poprzez melioracje mikroklimatyczne |
Literatura podstawowa
- Bac S., Rojek M., Meteorologia i klimatologia w inżynierii środowiska., Wyd. AR we Wrocławiu, Wrocław, 1999
- Kędziora A., Podstawy agrometeorologii, PWRiL, Poznań, 1999, wybrane rozdziały
Literatura dodatkowa
- Lewińska J., Klimat miasta. Zasoby, zagrożenia, kształtowanie, Instytut Gospodarki . Przestrzennej i Komunalnej, Kraków, 2000
- Błażejczyk K., Koncepcja przeglądowej mapy topoklimatycznej Polski [w:] M. Kuchcik (red.), Współczesne badania topoklimatyczne, Dok. Geogr., nr 23, s. 131-142., Warszawa, 2001