Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
Sylabus przedmiotu Ocena plantacji nasiennych i materiału siewnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ocena plantacji nasiennych i materiału siewnego | ||
Specjalność | Produkcja rolnicza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z botaniki, fizjologii roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przybliżenie wiedzy na temat plantacji nasiennych, na których następuje reprodukcja materiału siewnego oraz ocena materiału siewnego wykorzystywanego w produkcji nasiiennej |
C-2 | Zapoznanie studentów z organizacją nasiennictwa, zasadami produkcji i kwalifikacji materiału siewnego, poznanie metod tworzenia odmian rolniczych oraz określenie funkcji hodowli roślin w naukach rolniczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena wilgotności i czystości partii nasion | 2 |
T-L-2 | Sortowanie, czyszczenie i suszenie nasion | 2 |
T-L-3 | Ocena zdolności i energii kiełkowania materiału siewnego | 4 |
T-L-4 | Zagrożenia w produkcji sadzeniaków ziemniaka | 2 |
T-L-5 | Wykorzystanie metod genetyki molekularnej do określenia tożsamości odmianowej wybranej partii nasion | 6 |
T-L-6 | Rozpoznawanie i ocena materiału siewnego zbóż | 4 |
T-L-7 | Rozpoznawanie ii ocena materiału siewnego roślin bobowatych grubo- i drobnonasiennych | 3 |
T-L-8 | Rozpoznawanie ii ocena materiału siewnego roślin przemysłowych oleistych | 3 |
T-L-9 | Rozpoznawanie ii ocena materiału siewnego roślin przemysłowych włóknistych | 2 |
T-L-10 | Rozpoznawanie ii ocena materiału siewnego roślin okopowych | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Hodowla zachowawcza jako źródło materiału siewnego dla plantacji nasiennych. Prawa i obowiązki twórcy/zachowującego odmianę | 2 |
T-W-2 | Rodzaje materiału siewnego w rolnictwie i ogrodnictwie. Kategorie kwalifikowanego materiału siewnego. Ogólne właściwości biologiczne materiału siewnego. Wpływ środowiska na plon i jakość nasion | 4 |
T-W-3 | Wymagania agrotechniczne i środowiskowe względem plantacji nasiennych. Izolacja przestrzenna plantacji - regulacje prawne. | 2 |
T-W-4 | Kwalifikacja polowa plantacji nasiennych - zasady i wymagania | 2 |
T-W-5 | Kwalifikacja laboratoryjna materiału siewnego - pobieranie prób, zasady oceny laboratoryjnej nasion | 3 |
T-W-6 | Rola instytucji państwowych nadzorujących rynek nasienny w Polsce. System Porejestrowego Doświadczalnictwa Odmianowego (PDO) jako wsparcie rolników przy wyborze materiału siewnego | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć za aktywność i zaangażowanie studenta |
S-2 | Ocena formująca: Prezentacja |
S-3 | Ocena formująca: Test wyboru, koloquium |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_R13-02_W01 Zna podstawy nasiennictwa, rozumie konieczność wymiany materiału siewnego jako czynnika warunkującego wysokie plony. | ABI_1A_W02, ABI_1A_W03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_R13-02_U01 Umie przeprowadzić wstępną lustrację plantacji nasiennej i ocenić jakość materiału siewnego. Potrafi wybrać odmiany najlepiej dostosowane do uprawy w danym rejonie, czy gospodarstwie. | ABI_1A_U07, ABI_1A_U08 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-3, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_R13-02_K01 Jest przygotowany do prowadzenia podstawowych procesów plantacji nasiennych i materiału siewnego, wykazuje kreatywność przy stosowaniu zdobytej wiedzy | ABI_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_R13-02_W01 Zna podstawy nasiennictwa, rozumie konieczność wymiany materiału siewnego jako czynnika warunkującego wysokie plony. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia, lecz nie w pełni wykazuje zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać wybrany materiał siewny i ocenić jego jakość | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_R13-02_U01 Umie przeprowadzić wstępną lustrację plantacji nasiennej i ocenić jakość materiału siewnego. Potrafi wybrać odmiany najlepiej dostosowane do uprawy w danym rejonie, czy gospodarstwie. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dobrać niektóre odmiany na plantacjach nasiennych do warunków siedliskowych i zna ogólny schemat prowadzenia plantacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_R13-02_K01 Jest przygotowany do prowadzenia podstawowych procesów plantacji nasiennych i materiału siewnego, wykazuje kreatywność przy stosowaniu zdobytej wiedzy | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje zrozumienie niektórych z podstawowych procesów wpływających na ocenę plantacji nasiennych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Duczmal K.W., Tucholska H., Nasiennictwo, PWRiL, Poznań, 2000
- Kwiatkowski Jacek, Szczukowski Stefan, Tworkowski Józef, Wybrane zagadnienia z nasiennictwa, UWM, Olsztyn, 2021
Literatura dodatkowa
- Duczmal K.W., Nasiennictwo ogrodnicze, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 1993
- Lityński M, Biologiczne podstawy nasiennictwa, PWN, Warszawa, 1982, 2
- praca zbiorowa, Metodyka integrowanej produkcji .. pszenicy, jęczmienia, rzepaku, buraka, ziemniaka .., IOR-PIB, Poznań, 2020, Metodyki zatwierdzone przez Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa
- Sazońska B., Ekologiczna produkcja nasienna - zasady, Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie, Radom, 2017