Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy analityki i badań środowiskowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy analityki i badań środowiskowych | ||
Specjalność | Produkcja rolnicza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien znać podstawowe metody i badania wykorzystywane w ocenie stanu środowiska naturalnego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z metodami badań środowiskowych (metod analitycznych, zasad poboru próbek, planowania doswiadczeń) i ich poprawne wykorzystywanie w ocenie stanu środowiska naturalnego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Elementy walidacji metody analitycznej z wykorzystaniem spektrofotometrii UV-VIS - wyznaczenie parametrów krzywej wzorocowej, wyznaczenie liniowości i zakresu roboczego krzywej wzorcowej, wyznaczenie granicy wykrywalności i oznaczalności. Wyznaczenie stężenia analitu. Zastosowanie wybranych metod analitycznych do badań środowiskowych: - metody wagowe na przykładzie pomiarów zawartości wody w próbkach analitycznych; - metody objętościowe na przykładzie oznaczania zasadowości i kwasowości wody metodą miareczkowania wobec wskaźników; - metody potencjometryczne na przykładzie pomiaru pH roztworów wodnych; - metody miareczkowania potencjometrycznego na przykładzie oznaczania wolnego CO2 w wodzie; - metody konduktometryczne do pomiaur przewodnictwa roztworwów wodnych; - pomiary turbidymetryczne. | 20 |
T-L-2 | Zasady pobierania prób środowiskowych do analiz | 2 |
T-L-3 | Metody badaniach dendrologicznych - pomiary biometryczne drzew. | 2 |
T-L-4 | Zasady korzystania z kluczy do rozpoznawania gatunków (flora, fauna) | 4 |
T-L-5 | Podstawy planowania doswiadczeń terenowych i wazonowych | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia z zakresu chemii analitycznej. Odczynniki, aparatura oraz operacje jednostkowe w chemii analitycznej. Podstawy walidacji metod analitycznych. Metody pomiaru analitycznego - podział. Stężenia roztworów wzorcowych. Krzywa wzorcowa. Wyznaczanie parametrów krzywej wzorcowej. Współczynnik korelacji - kryterium akceptacji. Czułość dokładność i precyzja metod analitycznych. Elementy klasycznej analizy ilościowej. Analiza wagowa. Analiza objętościowa. Podstawowe metody analizy instrumentalnej w badaniach środowiskowych (metody optyczne - turbidymetria, metody elektroanalityczne - pH-metria, konduktometria, elektrody jonoselektywne, metody spektroskopowe - spektrofotometria UV-VIS). | 10 |
T-W-2 | Etapy procesu analitycznego (pobieranie próbek, przygotowanie próbek, pomiar, opracowywanie wyników). | 4 |
T-W-3 | Statystyczna ocena danych w ochronie środowiska. Zapewnienie jakości wyniku analitycznego (walidacja metody, materiały odniesienia, porównania międzylaboratoryjne, błędy). | 2 |
T-W-4 | Metody badań szaty roślinnej | 4 |
T-W-5 | Metody badań fauny. | 4 |
T-W-6 | Podstawy i warunki realizaji badań długoterminiowych | 2 |
T-W-7 | Powtarzalne obserwacje i techniki wspomagajace w badaniach długoterminowych | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda przypadków |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
M-5 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca wiedzę studenta z zakresu przedmiotu |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena okresowych osiągnięć studenta |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OS10-R_W01 Student ma wiedze na temat metod badań środowiskowych. Potrafi je rozróżnić i zastosować w zależności od wybranych wskaźników. Rozróżnia parametry statystyczne wykorzystywane przy opracowywaniu wyników badań. | ABI_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OS10-R_U01 Student posiada umiejętność analizy i wykorzystania informacji niezbędnych do określenia stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych. Potrafi rozwiązywać zadania inżynierskie z zastosowaniem metod informatycznych i umie zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego. | ABI_1A_U03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OS10-R_K01 Student potrafi wykorzystać poszczególne rodzaje metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego oraz przejawia troskę o prawidłowe zachowanie walorów estetycznych środowiska. | ABI_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OS10-R_W01 Student ma wiedze na temat metod badań środowiskowych. Potrafi je rozróżnić i zastosować w zależności od wybranych wskaźników. Rozróżnia parametry statystyczne wykorzystywane przy opracowywaniu wyników badań. | 2,0 | |
3,0 | Student ma dostateczną wiedzę na temat metod badań środowiskowych. Na pozimie dostatecznym potrafi je rozróżnić i zastosować w zależności od wybranych wskaźników. W spsób dostateczny rozróżnia parametry statystyczne wykorzystywane przy opracowywaniu wyników badań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OS10-R_U01 Student posiada umiejętność analizy i wykorzystania informacji niezbędnych do określenia stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych. Potrafi rozwiązywać zadania inżynierskie z zastosowaniem metod informatycznych i umie zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętność analizy i wykorzystania informacji niezbędnych do określenia stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych. Na poziomie dostatecznym potrafi rozwiązywać zadania inżynierskie z zastosowaniem metod informatycznych i zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OS10-R_K01 Student potrafi wykorzystać poszczególne rodzaje metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego oraz przejawia troskę o prawidłowe zachowanie walorów estetycznych środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Student na poziomie dostatecznym potrafi wykorzystać poszczególne rodzaje metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego oraz w sposób dostateczny przejawia troskę o prawidłowe zachowanie walorów estetycznych środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Faliński J. B., Przewodnik do długoterminowych badań ekologicznych, PWN, Warszawa, 2001
- Falińska K, Przewodnik do badań biologii populacji roslin, PWN, Warszawa, 2002
- Tobolski K, Przewodnik do oznaczania torfów i osadów jeziornych, PWN, Warszawa, 2000
- Pawlaczyk P., Jermaczek A., Poradnik lokalnej ochrony przyrody, Lubuskiego Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2008, 4, https://www.kp.org.pl/pdf/poradnik_lokalnej_ochrony_przyrody.pdf
- Namieśnik J., Z.Jamrózgiewicz, M.Pilarczyk, L.Torres, Przygotowanie próbek środowiskowych do analizy, WN-T, Warszawa, 2011
- Szczepaniak Walenty, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2004
- pod red. Ryszarda Kocjana, Chemia analityczna podręcznik dka studentów, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2002
- Praca zbiorowa, Podstawy Chemii Anakitycznej tom 1 i 2, PWN, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Brzózka Z., Malinowska E., Wróblewski W., Sensory Chemiczne i biosensory, PWN, Warszawa, 2022