Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
Sylabus przedmiotu Bioremediacja i rewitalizacja terenów poprzemysłowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bioremediacja i rewitalizacja terenów poprzemysłowych | ||
Specjalność | Zarządzanie środowiskiem | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy gleboznawstwa, hydrologii i chemii. Znajomość i rozumienie związków między glebą, gruntem i wodami gruntowymi. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy na temat specyfiki zanieczyszczenia i remediacji powierzchni ziemi na terenach przemysłowych i poprzemysłowych. |
C-2 | Rozwinięcie umiejętności analizy stanu środowiska i przemian jakie w nim zachodzą pod wpływem zanieczyszczenia i remediacji. Przygotowanie do samodzielnego opracowywania planu oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi i projektu planu remediacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie planu oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi | 5 |
T-L-2 | Analiza projektu planu remediacji | 6 |
T-L-3 | Opracowanie raportu na temat biopreparatów do zastosowań remediacyjnych. Przegląd środków dostępnych na rynku. Analiza skuteczności preparatów na podstawie przeglądu artykułów naukowych. Praca w grupach. | 4 |
T-L-4 | Sporządzenie koncepcji rewitalizacji. Szczegółowa charakterystyka wybranego terenu pooprzemysłowego z uwzględnieniem opisu obiektu, zdiagnozowanych przekształceń, zaproponowanie odpowiednich metod rewitalizacji oraz zagospodarowania w wybranym kierunku. | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Prawne uwarunkowania remediacji powierzchni ziemi. Specyfika zanieczyszczenia terenów przemysłowych i poprzemysłowych. | 5 |
T-W-2 | Sposoby prowadzenia remediacji oraz podstawy wykonania projektu planu remediacji | 5 |
T-W-3 | Mikrobiologiczne aspekty bioremediacji. Metabolizm mikroorganizmów jako podstawa biotransformacji związków organicznych i nieorganicznych, w tym polimerów naturalnych i syntetycznych. Biologiczny rozkład polutantów, na przykładach biodegradacji wybranych substancji ropopochodnych, substancji aktywnych pestycydów, innych wybranych trwałych zanieczyszczeń organicznych. Biologiczna mobilizacja i immobilizacja metali ciężkich na wybranych przykładach | 4 |
T-W-4 | Pojęcia i cele rewitalizacji, rewaloryzacji, rekultywacji i modernizacji. | 2 |
T-W-5 | Proces rewitalizacji w ujęciu prawno-finansowym, środowiskowo-przestrzennym oraz społeczno-gospodarczym. | 2 |
T-W-6 | Społeczny aspekt rewitalizacji. Kryteria i wskaźniki społeczne degradacji przestrzeni, problemy demograficzne w miastach, marginalizacja społeczna, segregacja społeczno-przestrzenna. Pojęcie gentryfikacji. Formy partycypacji społecznej w procesach rewitalizacji. | 4 |
T-W-7 | Metody tworzenia koncepcji rewitalizacji terenów przemysłowych uwzględniając specyfikę obszaru przekształconego i jego otoczenie oraz potrzeby społeczne i kulturowe. | 4 |
T-W-8 | Waloryzacja przestrzeni i obiektów poprzemysłowych wykazujących wartości historyczne i architektoniczne. | 2 |
T-W-9 | Lokalne programy rewitalizacji, finansowanie rewitalizacji, inwestycje w procesach rewitalizacji. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury | 21 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 22 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda przypadków |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta na podstawie omawianych zagadnień |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OS05_W01 Student potrafi zidentyfikować i scharakteryzować specyfikę zanieczyszczenia i remediacji powierzchni ziemi na terenach przemysłowych i poprzemysłowych. Student jest zdolny do oceny stanu środowiska i przemian jakie w nim zachodzą pod wpływem zanieczyszczenia i remediacji. | ABI_1A_W02, ABI_1A_W03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-L-4, T-L-3, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2 | M-2, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OS05_U01 Student rozwija umiejętności analizy stanu środowiska i przemian jakie w nim zachodzą pod wpływem zanieczyszczenia i remediacji. Student ma podstawy do samodzielnego opracowywania planu oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi i projektu planu remediacji oraz rewitalizacji | ABI_1A_U03, ABI_1A_U08 | — | — | C-1, C-2 | T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OS05_K01 Student nabędzie podstawy do do samodzielnego opracowywania planu oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi. Będzie umiał powiązać stan środowiska naturalnego oraz zachodzące w nim zmiany z oczekiwanymi wynikami remediacji. | ABI_1A_K01, ABI_1A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OS05_W01 Student potrafi zidentyfikować i scharakteryzować specyfikę zanieczyszczenia i remediacji powierzchni ziemi na terenach przemysłowych i poprzemysłowych. Student jest zdolny do oceny stanu środowiska i przemian jakie w nim zachodzą pod wpływem zanieczyszczenia i remediacji. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi opisać przynajmniej trzy specyficzne cechy zanieczyszczenia powierzchni ziemi na terenach przemysłowych i poprzemysłowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OS05_U01 Student rozwija umiejętności analizy stanu środowiska i przemian jakie w nim zachodzą pod wpływem zanieczyszczenia i remediacji. Student ma podstawy do samodzielnego opracowywania planu oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi i projektu planu remediacji oraz rewitalizacji | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi opisać przynajmniej trzy elementy projektu planu remediacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OS05_K01 Student nabędzie podstawy do do samodzielnego opracowywania planu oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi. Będzie umiał powiązać stan środowiska naturalnego oraz zachodzące w nim zmiany z oczekiwanymi wynikami remediacji. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi podać przynajmniej trzy czynniki uwzględniane przy planowaniu oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Red. Grzegorz Malina., Remediacja, rekultywacja i rewitalizacja, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Poznań, 2016
- Małgorzata Kacprzak, Krzysztof Fijałkowski, Fitoremediacja : potencjał roślin do oczyszczania środowiska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020
Literatura dodatkowa
- MALINA G., Likwidacja zagro¿enia œrodowiska gruntowo-wodnego na terenach zanieczyszczonych., Wyd. Pol. Czêst, 2007, Monografie 132
- RADWAN K., ŒLOSARZ Z., RAKOWSKA J., Efekty środowiskowe usuwania zanieczyszczeń ropopochodnych., Bezpieczeñstwo i Technika Po¿arnicza, 2012, 3: 107–114