Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)

Sylabus przedmiotu Kulturotwórcze znaczenie roślin ogrodniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kulturotwórcze znaczenie roślin ogrodniczych
Specjalność Produkcja ogrodnicza
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość gatunków, biologii i rozwoju roślin ogrodniczych
W-2Znajomość asortymentu roślin ogrodniczych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z symboliką roślin ogrodniczych
C-2Zaznajomienie z wykorzystaniem roślin ogrodniczych w zwyczajach i obrzędach
C-3Przedstawienie roślin ogrodniczych w sztuce

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rośliny ozdobne w sztuce10
T-L-2Ogrody biblijne, przyklasztorne, przyzamkowe itp., teoria sygnaturalna, warzywa i zioła w literaturze i sztuce, legendy i mity.10
T-L-3Rośliny sadownicze w literaturze, sztuce, legendach i mitach. Historia winorośli i wina. Znaczenie wina w kulturze, tradycji i religii.10
30
wykłady
T-W-1Symbolika roślin ozdobnych4
T-W-2Biblijne rośliny ozdobne2
T-W-3Rośliny ozdobne w zwyczajach i obrzędach4
T-W-4Rys historyczny uprawy roślin ogrodniczych w Polsce i na świecie. Rozwój metod produkcji warzyw w uprawie polowej i szklarniowej.2
T-W-5Historyczne i kulturowe rośliny warzywne z różnych stref klimatycznych. Krajowe kulturowe rośliny jadalne. Znane i zapomniane rośliny warzywne w uprawie polowej i pod osłonami.4
T-W-6Znaczenie roślin leczniczych w kulturze i sztuce. Historia zielarstwa i ziołolecznictwa.4
T-W-7Historyczne i kulturowe rośliny sadownicze z różnych stref klimatycznych.10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Analiza literatury związanej z treściami wykładowymi10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy)
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawozdanie
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OG14-03_W01
Student zna symbolikę oraz znaczenie roślin ogrodniczych w zwyczajach, obrzędach, sztuce i religii
ABI_1A_W01, ABI_1A_W02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-L-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OG14-03_U01
Student potrafi analizować materiały żródłowe związane z symboliką, zastosowaniem roślin ogrodniczych w zwyczajach, obrzędach, sztuce i religii
ABI_1A_U07, ABI_1A_U08C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-L-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-2, T-W-7, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OG14-03_K01
Student ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie symboliki oraz znaczenia roślin ogrodniczych w zwyczajach, obrzędach, sztuce i religii
ABI_1A_K01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-L-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-2, T-W-7, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OG14-03_W01
Student zna symbolikę oraz znaczenie roślin ogrodniczych w zwyczajach, obrzędach, sztuce i religii
2,0
3,0Student zna symbolikę oraz znaczenie podstawowych roślin ogrodniczych w zwyczajach, obrzędach i sztuce
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OG14-03_U01
Student potrafi analizować materiały żródłowe związane z symboliką, zastosowaniem roślin ogrodniczych w zwyczajach, obrzędach, sztuce i religii
2,0
3,0Student posiada umiejętność analizy podstawowych gatunków roślin ogrodniczych pod kątem ich symboliki oraz znaczenia w zwyczajach, obrzędach i sztuce
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OG14-03_K01
Student ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie symboliki oraz znaczenia roślin ogrodniczych w zwyczajach, obrzędach, sztuce i religii
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie symboliki oraz znaczenia roślin ogrodniczych w zwyczajach, obrzędach i sztuce
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szafer W., Szafer J., Kwiaty w naturze i sztuce, PWN, Warszawa, 1958
  2. Kern L. J., Portrety kwiatów, Wyd. Kwiaty, Tadeusz Frasik, Sp. z o.o., Warszawa, 1992
  3. Włodarczyk Z., Rośliny biblijne, Instytut Botaniki im. W. Szafera PAN, Kraków, 2011
  4. Kawałko M. J., Historie ziołowe, Krajowa Agencja Wydawnicza, Lublin, 1986
  5. Szczepanowicz B., Rośliny biblijne - leksykon, Petrus, Warszawa, 2017
  6. Pitte Jean-Robert, Wino i boskość, PAX, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Cunningham S., Encyklopedia magicznych roślin. Drzewa, kwiaty, zioła, Studio Astropsychologii, Białystok, 2009
  2. Kuźmiński B., Warzywa wędrują za człowiekiem, LSW, Warszawa, 1975

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rośliny ozdobne w sztuce10
T-L-2Ogrody biblijne, przyklasztorne, przyzamkowe itp., teoria sygnaturalna, warzywa i zioła w literaturze i sztuce, legendy i mity.10
T-L-3Rośliny sadownicze w literaturze, sztuce, legendach i mitach. Historia winorośli i wina. Znaczenie wina w kulturze, tradycji i religii.10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Symbolika roślin ozdobnych4
T-W-2Biblijne rośliny ozdobne2
T-W-3Rośliny ozdobne w zwyczajach i obrzędach4
T-W-4Rys historyczny uprawy roślin ogrodniczych w Polsce i na świecie. Rozwój metod produkcji warzyw w uprawie polowej i szklarniowej.2
T-W-5Historyczne i kulturowe rośliny warzywne z różnych stref klimatycznych. Krajowe kulturowe rośliny jadalne. Znane i zapomniane rośliny warzywne w uprawie polowej i pod osłonami.4
T-W-6Znaczenie roślin leczniczych w kulturze i sztuce. Historia zielarstwa i ziołolecznictwa.4
T-W-7Historyczne i kulturowe rośliny sadownicze z różnych stref klimatycznych.10
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Analiza literatury związanej z treściami wykładowymi10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OG14-03_W01Student zna symbolikę oraz znaczenie roślin ogrodniczych w zwyczajach, obrzędach, sztuce i religii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu nauk ścisłych i przyrodniczych niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w organizmach oraz technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej i ogrodniczej
ABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z symboliką roślin ogrodniczych
C-2Zaznajomienie z wykorzystaniem roślin ogrodniczych w zwyczajach i obrzędach
C-3Przedstawienie roślin ogrodniczych w sztuce
Treści programoweT-W-1Symbolika roślin ozdobnych
T-W-3Rośliny ozdobne w zwyczajach i obrzędach
T-W-2Biblijne rośliny ozdobne
T-L-1Rośliny ozdobne w sztuce
T-W-4Rys historyczny uprawy roślin ogrodniczych w Polsce i na świecie. Rozwój metod produkcji warzyw w uprawie polowej i szklarniowej.
T-W-5Historyczne i kulturowe rośliny warzywne z różnych stref klimatycznych. Krajowe kulturowe rośliny jadalne. Znane i zapomniane rośliny warzywne w uprawie polowej i pod osłonami.
T-W-6Znaczenie roślin leczniczych w kulturze i sztuce. Historia zielarstwa i ziołolecznictwa.
T-W-7Historyczne i kulturowe rośliny sadownicze z różnych stref klimatycznych.
T-L-3Rośliny sadownicze w literaturze, sztuce, legendach i mitach. Historia winorośli i wina. Znaczenie wina w kulturze, tradycji i religii.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy)
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdanie
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna symbolikę oraz znaczenie podstawowych roślin ogrodniczych w zwyczajach, obrzędach i sztuce
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OG14-03_U01Student potrafi analizować materiały żródłowe związane z symboliką, zastosowaniem roślin ogrodniczych w zwyczajach, obrzędach, sztuce i religii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów produkcji roślinnej i ogrodniczej oraz jej oddziaływania na środowisko
ABI_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu rolnictwa, ogrodnictwa i nauk o środowisku z wykorzystaniem metod oraz narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z symboliką roślin ogrodniczych
C-2Zaznajomienie z wykorzystaniem roślin ogrodniczych w zwyczajach i obrzędach
C-3Przedstawienie roślin ogrodniczych w sztuce
Treści programoweT-W-1Symbolika roślin ozdobnych
T-W-3Rośliny ozdobne w zwyczajach i obrzędach
T-W-2Biblijne rośliny ozdobne
T-L-1Rośliny ozdobne w sztuce
T-W-4Rys historyczny uprawy roślin ogrodniczych w Polsce i na świecie. Rozwój metod produkcji warzyw w uprawie polowej i szklarniowej.
T-W-5Historyczne i kulturowe rośliny warzywne z różnych stref klimatycznych. Krajowe kulturowe rośliny jadalne. Znane i zapomniane rośliny warzywne w uprawie polowej i pod osłonami.
T-W-6Znaczenie roślin leczniczych w kulturze i sztuce. Historia zielarstwa i ziołolecznictwa.
T-L-2Ogrody biblijne, przyklasztorne, przyzamkowe itp., teoria sygnaturalna, warzywa i zioła w literaturze i sztuce, legendy i mity.
T-W-7Historyczne i kulturowe rośliny sadownicze z różnych stref klimatycznych.
T-L-3Rośliny sadownicze w literaturze, sztuce, legendach i mitach. Historia winorośli i wina. Znaczenie wina w kulturze, tradycji i religii.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy)
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdanie
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętność analizy podstawowych gatunków roślin ogrodniczych pod kątem ich symboliki oraz znaczenia w zwyczajach, obrzędach i sztuce
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OG14-03_K01Student ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie symboliki oraz znaczenia roślin ogrodniczych w zwyczajach, obrzędach, sztuce i religii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z symboliką roślin ogrodniczych
C-2Zaznajomienie z wykorzystaniem roślin ogrodniczych w zwyczajach i obrzędach
C-3Przedstawienie roślin ogrodniczych w sztuce
Treści programoweT-W-1Symbolika roślin ozdobnych
T-W-3Rośliny ozdobne w zwyczajach i obrzędach
T-W-2Biblijne rośliny ozdobne
T-L-1Rośliny ozdobne w sztuce
T-W-4Rys historyczny uprawy roślin ogrodniczych w Polsce i na świecie. Rozwój metod produkcji warzyw w uprawie polowej i szklarniowej.
T-W-5Historyczne i kulturowe rośliny warzywne z różnych stref klimatycznych. Krajowe kulturowe rośliny jadalne. Znane i zapomniane rośliny warzywne w uprawie polowej i pod osłonami.
T-W-6Znaczenie roślin leczniczych w kulturze i sztuce. Historia zielarstwa i ziołolecznictwa.
T-L-2Ogrody biblijne, przyklasztorne, przyzamkowe itp., teoria sygnaturalna, warzywa i zioła w literaturze i sztuce, legendy i mity.
T-W-7Historyczne i kulturowe rośliny sadownicze z różnych stref klimatycznych.
T-L-3Rośliny sadownicze w literaturze, sztuce, legendach i mitach. Historia winorośli i wina. Znaczenie wina w kulturze, tradycji i religii.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy)
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdanie
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie symboliki oraz znaczenia roślin ogrodniczych w zwyczajach, obrzędach i sztuce
3,5
4,0
4,5
5,0