Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)

Sylabus przedmiotu Metabolity wtórne i produkcja kosmetyków naturalnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metabolity wtórne i produkcja kosmetyków naturalnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstawowych metod inżynierii genetycznej i roślinnych kultur in vitro
W-2wiedza z zakresu chemi, biochemii, botaniki i anatomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy w zakresie wykorzystania i zastosowania biotechnologii w przemyśle kosmetycznym. Poznanie działania niektórych produktów kosmetycznych. Poznanie alternatywnych metod testowania kosmetyków. Umiejętność samodzielnego przygotowania wybranego kosmetyku.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Recepturowanie kosmetyków naturalnych8
T-L-2Określanie toksyczności kosmetyków7
T-L-3Metody produkcji kosmetyków naturalnych.15
30
wykłady
T-W-1Charakterystyka głównych grup metabolitów wtórnych: glikozydów, związków fenolowych, saponin, terpenoidów, garbników, alkaloidów, olejków eterycznych6
T-W-2Znaczenie metabolitów wtórnych w kosmetyce i kosmetologii2
T-W-3Budowa i biologia skóry. Funkcje skóry Naskórek. Skóra właściwa. Tkanka podskórna. Gruczoły łojowe. Gruczoły potowe. Układ odpornościowy skóry.2
T-W-4Przenikanie przez skórę. Absorbcja przez skórna, metody oceny szybkości przenikania przez skórę. Systemy nośnikowe kosmetyków: systemy submikronowe - pęcherzykowe (liposomy), nanocząsteczki (nanosfery, stabilność nanocząsteczek), systemy nadmikronowe, ciekłe kryształy, zabiegi fizyczne2
T-W-5Fitokosmetyki - wyciągi roślinne stosowane kosmetologii. Wykorzystanie kultur in vitro do pozyskiwania substancji wykorzystywanych w kosmetologii2
T-W-6Produkty chroniące przed uszkodzeniami DNA – mechanizmy działania filtrów UV, wskaźniki ochrony przed UV (IP dla UV), związki wychwytujące wolne rodniki, doustne środku chroniące przed opalaniem2
T-W-7Starzenie się skóry (mechanizmy starzenia, produkty chroniące przed starzeniam – kolagen, żelatyna, DNA, retinoidy, enzymy, lipoproteiny, chitozany, kwas hilauronowy)2
T-W-8Kosmeceutyki i nutriceutyki - wzbogacanie żywności, suplementy diety, środki wspomagające odchudzanie Kosmogenomika i nutrigenomika – wykorzystanie badań genetycznych do określania preferencji skóry i żywieniowych2
T-W-9Substancje zapachowe – produkcja perfum, pozyskiwanie substancji wykorzystywanych w perfumiarstwie. Pozyskiwanie substancji zapachowych konwencjonalnie i metodami biotechnologicznymi.2
T-W-10Kosmetyki ekologiczne, naturalne, vegańskie - oznaczenia, wymogi, instytucje certyfikujące.6
T-W-11Przepisy prawne dotyczące kosmetyków w Polsce i w Unii Europejskiej.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny
M-2Praca przy przygotowaniu pojektów multimedialnych w grupach.
M-3Ćwiczenia demonstracyjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena przygotowanej prezentacji multimedialnej
S-2Ocena formująca: ocena przygotowanych receptur kosmetyków
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C18-02_W01
Student posiada wiedze na temat moliwości wykorzystania metod biotechnologicznych w produkcji preparatów kosmetycznych.
ABI_1A_W02, ABI_1A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C18-02_U01
Student potrafi napisać receptury podstawowych produktów kosmetycznych oraz przygotować je praktycznie.
ABI_1A_U06, ABI_1A_U07C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C18-02_K01
Student ma świadomość możliwości wykorzystania z metod biotechnologicznych do testowania kosmetyków, jako alterantywy dla testowania na zwierzętach.
ABI_1A_K01C-1T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C18-02_W01
Student posiada wiedze na temat moliwości wykorzystania metod biotechnologicznych w produkcji preparatów kosmetycznych.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował wiedze na temat moliwości oraz technik biotechnologicznych wykorzystywanych w produkcji kosmetyków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C18-02_U01
Student potrafi napisać receptury podstawowych produktów kosmetycznych oraz przygotować je praktycznie.
2,0Student nie zna podstawowych składników kosmetyków, nie potrai ich przygotować.
3,0Student zna nieliczne podstawowe składniki kosmetyków ale nie potrafi zaplanować z nich receptur kosmetyków.
3,5Student zna nieliczne podstawowe składniki kosmetyków, nie potrafi jednak zaplanować z nich receptur kosmetyków
4,0Student zna liczne składniki kosmetyków, potrafi zaplanować z nich receptury i je zrealizować, popełnia przy tym nieliczne błedy.
4,5Student zna liczne składniki kosmetyków, potrafi zaplanować z nich receptury i je zrealizować, nie popełnia przy tym błedów.
5,0Student zna bardzo liczne składniki kosmetyków, potrafi zaplanować z nich receptury i je zrealizować, nie popełnia przy tym błedów. Wykazuje własną inicjatywę w poszukiwaniu literatury dotyczacej omawianego tematu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C18-02_K01
Student ma świadomość możliwości wykorzystania z metod biotechnologicznych do testowania kosmetyków, jako alterantywy dla testowania na zwierzętach.
2,0Student nie zna metod metod biotechnologicznych umożliwiających testowanie kosmetyków. Nie docenia ich istotności.
3,0Student rozumie konieczność stosowania metod biotechnologicznych, lecz ich nie zna.
3,5Student rozumie konieczność stosowania metod biotechnologicznych, lecz zna jedynie podstawowe założenia metod biotechnologicznych umożliwiających testowanie szkodliwości kosmetyków.
4,0Student rozumie konieczność stosowania metod biotechnologicznych, lecz zna jedynie nieliczne metody biotechnologiczne umożliwiające testowanie szkodliwości kosmetyków.
4,5Student doskonale zna metod metody biotechnologicznych umożliwiających testowanie kosmetyków, popełniając nieliczne błedy w ich opisie. Rozumie koniczność ich stosowania i dalszego rozwijania.
5,0Student doskonale zna metod metody biotechnologicznych umożliwiających testowanie kosmetyków. Rozumie koniczność ich stosowania i dalszego rozwijania.

Literatura podstawowa

  1. Martini M-C., Placek W., Kosmetologia i farmakologia skóry., Lavoisier, Warszawa, 2007
  2. Dylewska-Grzelakowska J., Kosmetyka stosowana., WsiP, Warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Recepturowanie kosmetyków naturalnych8
T-L-2Określanie toksyczności kosmetyków7
T-L-3Metody produkcji kosmetyków naturalnych.15
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka głównych grup metabolitów wtórnych: glikozydów, związków fenolowych, saponin, terpenoidów, garbników, alkaloidów, olejków eterycznych6
T-W-2Znaczenie metabolitów wtórnych w kosmetyce i kosmetologii2
T-W-3Budowa i biologia skóry. Funkcje skóry Naskórek. Skóra właściwa. Tkanka podskórna. Gruczoły łojowe. Gruczoły potowe. Układ odpornościowy skóry.2
T-W-4Przenikanie przez skórę. Absorbcja przez skórna, metody oceny szybkości przenikania przez skórę. Systemy nośnikowe kosmetyków: systemy submikronowe - pęcherzykowe (liposomy), nanocząsteczki (nanosfery, stabilność nanocząsteczek), systemy nadmikronowe, ciekłe kryształy, zabiegi fizyczne2
T-W-5Fitokosmetyki - wyciągi roślinne stosowane kosmetologii. Wykorzystanie kultur in vitro do pozyskiwania substancji wykorzystywanych w kosmetologii2
T-W-6Produkty chroniące przed uszkodzeniami DNA – mechanizmy działania filtrów UV, wskaźniki ochrony przed UV (IP dla UV), związki wychwytujące wolne rodniki, doustne środku chroniące przed opalaniem2
T-W-7Starzenie się skóry (mechanizmy starzenia, produkty chroniące przed starzeniam – kolagen, żelatyna, DNA, retinoidy, enzymy, lipoproteiny, chitozany, kwas hilauronowy)2
T-W-8Kosmeceutyki i nutriceutyki - wzbogacanie żywności, suplementy diety, środki wspomagające odchudzanie Kosmogenomika i nutrigenomika – wykorzystanie badań genetycznych do określania preferencji skóry i żywieniowych2
T-W-9Substancje zapachowe – produkcja perfum, pozyskiwanie substancji wykorzystywanych w perfumiarstwie. Pozyskiwanie substancji zapachowych konwencjonalnie i metodami biotechnologicznymi.2
T-W-10Kosmetyki ekologiczne, naturalne, vegańskie - oznaczenia, wymogi, instytucje certyfikujące.6
T-W-11Przepisy prawne dotyczące kosmetyków w Polsce i w Unii Europejskiej.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C18-02_W01Student posiada wiedze na temat moliwości wykorzystania metod biotechnologicznych w produkcji preparatów kosmetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
ABI_1A_W03Ma poszerzoną wiedzę z zakresu produkcji rolniczej i ogrodniczej, możliwości stosowania w niej narzędzi genetycznych w aspekcie ich oddziaływana na środowisko
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie wykorzystania i zastosowania biotechnologii w przemyśle kosmetycznym. Poznanie działania niektórych produktów kosmetycznych. Poznanie alternatywnych metod testowania kosmetyków. Umiejętność samodzielnego przygotowania wybranego kosmetyku.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka głównych grup metabolitów wtórnych: glikozydów, związków fenolowych, saponin, terpenoidów, garbników, alkaloidów, olejków eterycznych
T-W-2Znaczenie metabolitów wtórnych w kosmetyce i kosmetologii
T-W-3Budowa i biologia skóry. Funkcje skóry Naskórek. Skóra właściwa. Tkanka podskórna. Gruczoły łojowe. Gruczoły potowe. Układ odpornościowy skóry.
T-W-4Przenikanie przez skórę. Absorbcja przez skórna, metody oceny szybkości przenikania przez skórę. Systemy nośnikowe kosmetyków: systemy submikronowe - pęcherzykowe (liposomy), nanocząsteczki (nanosfery, stabilność nanocząsteczek), systemy nadmikronowe, ciekłe kryształy, zabiegi fizyczne
T-W-5Fitokosmetyki - wyciągi roślinne stosowane kosmetologii. Wykorzystanie kultur in vitro do pozyskiwania substancji wykorzystywanych w kosmetologii
T-W-6Produkty chroniące przed uszkodzeniami DNA – mechanizmy działania filtrów UV, wskaźniki ochrony przed UV (IP dla UV), związki wychwytujące wolne rodniki, doustne środku chroniące przed opalaniem
T-W-7Starzenie się skóry (mechanizmy starzenia, produkty chroniące przed starzeniam – kolagen, żelatyna, DNA, retinoidy, enzymy, lipoproteiny, chitozany, kwas hilauronowy)
T-W-8Kosmeceutyki i nutriceutyki - wzbogacanie żywności, suplementy diety, środki wspomagające odchudzanie Kosmogenomika i nutrigenomika – wykorzystanie badań genetycznych do określania preferencji skóry i żywieniowych
T-W-9Substancje zapachowe – produkcja perfum, pozyskiwanie substancji wykorzystywanych w perfumiarstwie. Pozyskiwanie substancji zapachowych konwencjonalnie i metodami biotechnologicznymi.
T-W-11Przepisy prawne dotyczące kosmetyków w Polsce i w Unii Europejskiej.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
M-2Praca przy przygotowaniu pojektów multimedialnych w grupach.
M-3Ćwiczenia demonstracyjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena przygotowanej prezentacji multimedialnej
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował wiedze na temat moliwości oraz technik biotechnologicznych wykorzystywanych w produkcji kosmetyków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C18-02_U01Student potrafi napisać receptury podstawowych produktów kosmetycznych oraz przygotować je praktycznie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski
ABI_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów produkcji roślinnej i ogrodniczej oraz jej oddziaływania na środowisko
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie wykorzystania i zastosowania biotechnologii w przemyśle kosmetycznym. Poznanie działania niektórych produktów kosmetycznych. Poznanie alternatywnych metod testowania kosmetyków. Umiejętność samodzielnego przygotowania wybranego kosmetyku.
Treści programoweT-W-3Budowa i biologia skóry. Funkcje skóry Naskórek. Skóra właściwa. Tkanka podskórna. Gruczoły łojowe. Gruczoły potowe. Układ odpornościowy skóry.
T-W-4Przenikanie przez skórę. Absorbcja przez skórna, metody oceny szybkości przenikania przez skórę. Systemy nośnikowe kosmetyków: systemy submikronowe - pęcherzykowe (liposomy), nanocząsteczki (nanosfery, stabilność nanocząsteczek), systemy nadmikronowe, ciekłe kryształy, zabiegi fizyczne
T-W-5Fitokosmetyki - wyciągi roślinne stosowane kosmetologii. Wykorzystanie kultur in vitro do pozyskiwania substancji wykorzystywanych w kosmetologii
T-W-6Produkty chroniące przed uszkodzeniami DNA – mechanizmy działania filtrów UV, wskaźniki ochrony przed UV (IP dla UV), związki wychwytujące wolne rodniki, doustne środku chroniące przed opalaniem
T-W-7Starzenie się skóry (mechanizmy starzenia, produkty chroniące przed starzeniam – kolagen, żelatyna, DNA, retinoidy, enzymy, lipoproteiny, chitozany, kwas hilauronowy)
T-W-8Kosmeceutyki i nutriceutyki - wzbogacanie żywności, suplementy diety, środki wspomagające odchudzanie Kosmogenomika i nutrigenomika – wykorzystanie badań genetycznych do określania preferencji skóry i żywieniowych
T-W-9Substancje zapachowe – produkcja perfum, pozyskiwanie substancji wykorzystywanych w perfumiarstwie. Pozyskiwanie substancji zapachowych konwencjonalnie i metodami biotechnologicznymi.
T-W-11Przepisy prawne dotyczące kosmetyków w Polsce i w Unii Europejskiej.
Metody nauczaniaM-2Praca przy przygotowaniu pojektów multimedialnych w grupach.
M-3Ćwiczenia demonstracyjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena przygotowanej prezentacji multimedialnej
S-2Ocena formująca: ocena przygotowanych receptur kosmetyków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych składników kosmetyków, nie potrai ich przygotować.
3,0Student zna nieliczne podstawowe składniki kosmetyków ale nie potrafi zaplanować z nich receptur kosmetyków.
3,5Student zna nieliczne podstawowe składniki kosmetyków, nie potrafi jednak zaplanować z nich receptur kosmetyków
4,0Student zna liczne składniki kosmetyków, potrafi zaplanować z nich receptury i je zrealizować, popełnia przy tym nieliczne błedy.
4,5Student zna liczne składniki kosmetyków, potrafi zaplanować z nich receptury i je zrealizować, nie popełnia przy tym błedów.
5,0Student zna bardzo liczne składniki kosmetyków, potrafi zaplanować z nich receptury i je zrealizować, nie popełnia przy tym błedów. Wykazuje własną inicjatywę w poszukiwaniu literatury dotyczacej omawianego tematu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C18-02_K01Student ma świadomość możliwości wykorzystania z metod biotechnologicznych do testowania kosmetyków, jako alterantywy dla testowania na zwierzętach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie wykorzystania i zastosowania biotechnologii w przemyśle kosmetycznym. Poznanie działania niektórych produktów kosmetycznych. Poznanie alternatywnych metod testowania kosmetyków. Umiejętność samodzielnego przygotowania wybranego kosmetyku.
Treści programoweT-W-3Budowa i biologia skóry. Funkcje skóry Naskórek. Skóra właściwa. Tkanka podskórna. Gruczoły łojowe. Gruczoły potowe. Układ odpornościowy skóry.
T-W-4Przenikanie przez skórę. Absorbcja przez skórna, metody oceny szybkości przenikania przez skórę. Systemy nośnikowe kosmetyków: systemy submikronowe - pęcherzykowe (liposomy), nanocząsteczki (nanosfery, stabilność nanocząsteczek), systemy nadmikronowe, ciekłe kryształy, zabiegi fizyczne
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
M-2Praca przy przygotowaniu pojektów multimedialnych w grupach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena przygotowanej prezentacji multimedialnej
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod metod biotechnologicznych umożliwiających testowanie kosmetyków. Nie docenia ich istotności.
3,0Student rozumie konieczność stosowania metod biotechnologicznych, lecz ich nie zna.
3,5Student rozumie konieczność stosowania metod biotechnologicznych, lecz zna jedynie podstawowe założenia metod biotechnologicznych umożliwiających testowanie szkodliwości kosmetyków.
4,0Student rozumie konieczność stosowania metod biotechnologicznych, lecz zna jedynie nieliczne metody biotechnologiczne umożliwiające testowanie szkodliwości kosmetyków.
4,5Student doskonale zna metod metody biotechnologicznych umożliwiających testowanie kosmetyków, popełniając nieliczne błedy w ich opisie. Rozumie koniczność ich stosowania i dalszego rozwijania.
5,0Student doskonale zna metod metody biotechnologicznych umożliwiających testowanie kosmetyków. Rozumie koniczność ich stosowania i dalszego rozwijania.