Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Zarządzanie środowiskiem
Sylabus przedmiotu Elementy inżynierii biosystemów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elementy inżynierii biosystemów | ||
Specjalność | Produkcja rolnicza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna znajomość podstaw fizyki, botaniki, zoologii, gleboznawstwa, ochrony i podstaw produkcji roślinnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie środków technicznych i energetycznych stosowanych w gospodarstwie rolnym, ukierunkowane na rozumienie właściwości i relacji zachodzących pomiędzy elementami danego systemu bioagrotechnicznego |
C-2 | Nabycie umiejętności rozpoznawania, wstępnego doboru oraz właściwego stosowania środków technicznych i energetycznych w systemach agrotechnicznych, w odniesieniu do aktualnych warunków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie wybranych, technologicznych właściwości gleby. Identyfikacja, budowa, zasada działania i regulacje wybranych maszyn i urządzeń do produkcji rolniczej. Oznaczanie wybranych, technologicznych właściwości materiałów roślinnych. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia z zakresu inżynierii systemów i ogólna charakterystyka systemów rolniczych. Propedeutyka inżynierii rolniczej. Maszyny i urządzenia stosowane w systemach: uprawy gleby, nawożenia upraw, siewu nasion i sadzenia roślin oraz pielęgnacji upraw. Maszyny i urządzenia stosowane w systemach: zbioru, transportu, obróbki i przechowywania plonów. Maszyny i urządzenia stosowane w systemach nawadniania upraw rolniczych. Maszyny i urządzenia stosowane w systemach utrzymania zwierząt. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 9 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 9 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Analiza literatury dotyczącej tematyki wykładów | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawozdanie |
S-3 | Ocena formująca: obserwacja ciagła pracy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_R12-R_W01 Ma wiedzę z zakresu inżynierii biosystemów w odniesieniu do produkcji rolniczej, ukierunkowaną na rozumienie właściwości i relacji zachodzących pomiędzy elementami danego systemu bioagrotechnicznego. | ABI_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_R12-R_U01 Potrafi rozpoznawać, dokonywać wstępnego doboru oraz właściwego stosowania środków technicznych i energetycznych w systemach agrotechnicznych, w odniesieniu do aktualnych warunków, które umie opisać i zinterpretować na podstawie pomiarów wybranych właściwości. | ABI_1A_U06, ABI_1A_U07 | — | — | C-2 | T-L-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_R12-R_K01 Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych w odniesieniu do produkcji rolniczej. | ABI_1A_K01 | — | — | C-2 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_R12-R_W01 Ma wiedzę z zakresu inżynierii biosystemów w odniesieniu do produkcji rolniczej, ukierunkowaną na rozumienie właściwości i relacji zachodzących pomiędzy elementami danego systemu bioagrotechnicznego. | 2,0 | |
3,0 | Rozróżnia większość z omawianych systemów produkcji i zna podstawowe właściwości ich elementów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_R12-R_U01 Potrafi rozpoznawać, dokonywać wstępnego doboru oraz właściwego stosowania środków technicznych i energetycznych w systemach agrotechnicznych, w odniesieniu do aktualnych warunków, które umie opisać i zinterpretować na podstawie pomiarów wybranych właściwości. | 2,0 | |
3,0 | Identyfikuje wiekszość rozwiazań technicznych stosowanych w omawianych systemach rolniczych oraz umie poprawnie zinterptretować otrzymane wyniki pomiarów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_R12-R_K01 Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych w odniesieniu do produkcji rolniczej. | 2,0 | |
3,0 | Wykazuje gotowość do przyswajania wiedzy i umiejętności co przejawia się m.in. aktywnym i systematycznych uczestnictwem w zajęciach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Błaszkiewicz Z., Technika rolnicza., UP Poznań, Poznań, 2012
- Samborski S. (red.), Rolnictwo precyzyjne, PWN, Warszawa, 2018
- Tytko R., Urządzenia i systemy energetyki odnawialnej, Wydawnictwo i Drukarnia Towarzystwa Słowaków w Polsce, Kraków, 2019
- Juliszewski T., Kurpaska S. (red.), Współczesna inżynieria rolnicza – badania i zastosowania, PTIR, Kraków, 2011
Literatura dodatkowa
- Holden, N. M., Wolfe, M. L., Ogejo, J. A. & Commins, E. J. (Eds.), Introduction to Biosystems Engineering, ASABE in association with Virginia Tech Publishing, Blacksburg, Virginia, Blacksburg, 2020, dostępne: https://doi.org/10.21061/IntroBiosystemsEngineering
- Wójcicki Z. Rudeńska B., Systemy produkcji ekologicznej i precyzyjnej (informacyjnej), 2015, Problemy Inżynierii Rolniczej. Z.2 (88). S.5-15.
- Zimny L., Definicje i podziały systemów rolniczych, 2007, Acta Agrophysica, 10(2), 507-518
- Jurga J., Kowaliński P., Błażejczak D., Słowik M., Technologia oraz wskaźniki zmiennego dawkowania nawozów na podstawie danych o zasobach gleby, ITP, Warszawa, 2011, Monografia: Innowacyjne rozwiązania w produkcji rolnej ze szczególnym uwzględnieniem chowu zwierząt, tom XXVI, s. 95-103.