Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Zarządzanie środowiskiem

Sylabus przedmiotu Rekultywacja obszarów zdegradowanych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rekultywacja obszarów zdegradowanych
Specjalność Zarządzanie środowiskiem
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu gleboznawstwa i ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie konieczności rekultywacji gruntów
C-2Uzyskanie wiedzy o przyczynach i skutkach degradacji oraz dewastacji gruntów
C-3Przedstawienie metod rekultywacji gruntów zdegradowanych i zdewastowanych
C-4Nabycie umiejętności w interpretowaniu wyników prac związanych z rekultywacją terenów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zmiany w powierzchni gruntów zdegradowanych i zdewastowanych, wymagających rekultywacji i zagospodarowania w Polsce na przestrzeni ostatnich lat na podstawie danych statystycznych1
T-L-2Ocena stopnia oraz skutków zdegradowania fizycznego gruntów na podstawie ich właściwości2
T-L-3Wapnowanie gleb - określenie potrzeb wapnowania i dobór dawki nawozów wapniowych2
T-L-4Obliczanie dawek wapna i popiołów do neutralizacji nadmiernej kwasowości gruntów oraz materiałów skalnych na podstawie ich kwasowości hydrolitycznej (Hh)2
T-L-5Formy procesów erozyjnych - rozpoznawanie, skutki i zabiegi przeciwerozyjne4
T-L-6Określanie potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną3
T-L-7Techniki fitoremediacji gruntów - ich rodzaje i dobór zależnie od stopnia zanieczyszczeń gruntów różnymi substancjami2
T-L-8Ocena stopnia zanieczyszczenia gruntów metalami ciężkimi w oparciu o zalecenia naukowe i uregulowania prawne2
T-L-9Problem zanieczyszczenia gruntów miejskich metalami ciężkimi - źródła i dynamika wzrostu ich zawartości w obszarach zurbanizowanych2
T-L-10Przekształcenia gleb w obrębie miast - problem nadmiernego uszczelnienia gruntów miejskich. Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych kwartałów Szczecina4
T-L-11Określenie rodzaju i stopnia degradacji oraz dewastacji terenów podlegających działaniom wydobywczym na przykładzie wykreślonych przekrojów geologicznych obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji złoża, dobór kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych wykonywanych w ramach rekultywacji przygotowawczej, technicznej i szczegółowej6
30
wykłady
T-W-1Sposoby realizacji rekultywacji gruntów oraz obowiązujące w tym zakresie uregulowania prawne1
T-W-2Rekultywacja gleb zdegradowanych fizycznie2
T-W-3Problem nadmiernego zakwaszenia gleb i ich alkalizacji. Regulacja odczynu gruntów3
T-W-4Problem nadmiernego zasolenia gruntów i zabiegi rekultywacyjne1
T-W-5Procesy erozyjne i zabiegi chroniące przed erozją3
T-W-6Remediacja gruntów zanieczyszczonych metalami ciężkimi2
T-W-7Remediacja gruntów zanieczyszczonych substancjami organicznymi i produktami ropopochodnymi3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Ćwiczenia przedmiotowe laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OS13-03_W01
Zdobycie poszerzonej wiedzy z zakresu rekultywacji gruntów zdegradowanych i zdewastowanych
ABI_1A_W02, ABI_1A_W03C-2, C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-5, T-L-7, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OS13-03_U01
Nabycie umiejętności określania rodzaju i stopnia zdegradowania gruntów oraz doboru metod ich rekultywacji na podstawie wyników badań i/lub posługowania się materiałami źródłowymi
ABI_1A_U07, ABI_1A_U08C-1, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OS13-03_K01
Zdobycie świadomości o ścisłych zależnościach jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego, w tym jakością powietrza, wód i zdrowiem ludzi
ABI_1A_K01C-2, C-1, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OS13-03_W01
Zdobycie poszerzonej wiedzy z zakresu rekultywacji gruntów zdegradowanych i zdewastowanych
2,0
3,0Posiadanie dostatecznej wiedzy w zakresie rekultywacji gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OS13-03_U01
Nabycie umiejętności określania rodzaju i stopnia zdegradowania gruntów oraz doboru metod ich rekultywacji na podstawie wyników badań i/lub posługowania się materiałami źródłowymi
2,0
3,0Nabycie dostatecznych umiejętności w zakresie określania rodzaju i stopnia degradacji gruntów oraz doboru metod ich rekultywacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OS13-03_K01
Zdobycie świadomości o ścisłych zależnościach jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego, w tym jakością powietrza, wód i zdrowiem ludzi
2,0
3,0Wykazanie się dostateczną świadomością powiązań jakości gruntów z jakością pozostałych elementów środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Karczewska Anna, Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2017, Wydanie 2

Literatura dodatkowa

  1. Maciak Franciszek, Ochrona i rekultywacja środowiska, SGGW, Warszawa, 2003, Wydanie trzecie - poprawione i uzupełnione
  2. Gworek Barbara, Antonkiewicz Jacek, Remediacja zanieczyszczonych gleb i ziem, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2023, Wydanie I

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zmiany w powierzchni gruntów zdegradowanych i zdewastowanych, wymagających rekultywacji i zagospodarowania w Polsce na przestrzeni ostatnich lat na podstawie danych statystycznych1
T-L-2Ocena stopnia oraz skutków zdegradowania fizycznego gruntów na podstawie ich właściwości2
T-L-3Wapnowanie gleb - określenie potrzeb wapnowania i dobór dawki nawozów wapniowych2
T-L-4Obliczanie dawek wapna i popiołów do neutralizacji nadmiernej kwasowości gruntów oraz materiałów skalnych na podstawie ich kwasowości hydrolitycznej (Hh)2
T-L-5Formy procesów erozyjnych - rozpoznawanie, skutki i zabiegi przeciwerozyjne4
T-L-6Określanie potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną3
T-L-7Techniki fitoremediacji gruntów - ich rodzaje i dobór zależnie od stopnia zanieczyszczeń gruntów różnymi substancjami2
T-L-8Ocena stopnia zanieczyszczenia gruntów metalami ciężkimi w oparciu o zalecenia naukowe i uregulowania prawne2
T-L-9Problem zanieczyszczenia gruntów miejskich metalami ciężkimi - źródła i dynamika wzrostu ich zawartości w obszarach zurbanizowanych2
T-L-10Przekształcenia gleb w obrębie miast - problem nadmiernego uszczelnienia gruntów miejskich. Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych kwartałów Szczecina4
T-L-11Określenie rodzaju i stopnia degradacji oraz dewastacji terenów podlegających działaniom wydobywczym na przykładzie wykreślonych przekrojów geologicznych obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji złoża, dobór kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych wykonywanych w ramach rekultywacji przygotowawczej, technicznej i szczegółowej6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sposoby realizacji rekultywacji gruntów oraz obowiązujące w tym zakresie uregulowania prawne1
T-W-2Rekultywacja gleb zdegradowanych fizycznie2
T-W-3Problem nadmiernego zakwaszenia gleb i ich alkalizacji. Regulacja odczynu gruntów3
T-W-4Problem nadmiernego zasolenia gruntów i zabiegi rekultywacyjne1
T-W-5Procesy erozyjne i zabiegi chroniące przed erozją3
T-W-6Remediacja gruntów zanieczyszczonych metalami ciężkimi2
T-W-7Remediacja gruntów zanieczyszczonych substancjami organicznymi i produktami ropopochodnymi3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OS13-03_W01Zdobycie poszerzonej wiedzy z zakresu rekultywacji gruntów zdegradowanych i zdewastowanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
ABI_1A_W03Ma poszerzoną wiedzę z zakresu produkcji rolniczej i ogrodniczej, możliwości stosowania w niej narzędzi genetycznych w aspekcie ich oddziaływana na środowisko
Cel przedmiotuC-2Uzyskanie wiedzy o przyczynach i skutkach degradacji oraz dewastacji gruntów
C-1Uświadomienie konieczności rekultywacji gruntów
C-3Przedstawienie metod rekultywacji gruntów zdegradowanych i zdewastowanych
Treści programoweT-W-1Sposoby realizacji rekultywacji gruntów oraz obowiązujące w tym zakresie uregulowania prawne
T-W-2Rekultywacja gleb zdegradowanych fizycznie
T-W-3Problem nadmiernego zakwaszenia gleb i ich alkalizacji. Regulacja odczynu gruntów
T-W-4Problem nadmiernego zasolenia gruntów i zabiegi rekultywacyjne
T-W-5Procesy erozyjne i zabiegi chroniące przed erozją
T-W-6Remediacja gruntów zanieczyszczonych metalami ciężkimi
T-W-7Remediacja gruntów zanieczyszczonych substancjami organicznymi i produktami ropopochodnymi
T-L-1Zmiany w powierzchni gruntów zdegradowanych i zdewastowanych, wymagających rekultywacji i zagospodarowania w Polsce na przestrzeni ostatnich lat na podstawie danych statystycznych
T-L-5Formy procesów erozyjnych - rozpoznawanie, skutki i zabiegi przeciwerozyjne
T-L-7Techniki fitoremediacji gruntów - ich rodzaje i dobór zależnie od stopnia zanieczyszczeń gruntów różnymi substancjami
T-L-9Problem zanieczyszczenia gruntów miejskich metalami ciężkimi - źródła i dynamika wzrostu ich zawartości w obszarach zurbanizowanych
T-L-10Przekształcenia gleb w obrębie miast - problem nadmiernego uszczelnienia gruntów miejskich. Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych kwartałów Szczecina
T-L-11Określenie rodzaju i stopnia degradacji oraz dewastacji terenów podlegających działaniom wydobywczym na przykładzie wykreślonych przekrojów geologicznych obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji złoża, dobór kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych wykonywanych w ramach rekultywacji przygotowawczej, technicznej i szczegółowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiadanie dostatecznej wiedzy w zakresie rekultywacji gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OS13-03_U01Nabycie umiejętności określania rodzaju i stopnia zdegradowania gruntów oraz doboru metod ich rekultywacji na podstawie wyników badań i/lub posługowania się materiałami źródłowymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów produkcji roślinnej i ogrodniczej oraz jej oddziaływania na środowisko
ABI_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu rolnictwa, ogrodnictwa i nauk o środowisku z wykorzystaniem metod oraz narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie konieczności rekultywacji gruntów
C-3Przedstawienie metod rekultywacji gruntów zdegradowanych i zdewastowanych
C-4Nabycie umiejętności w interpretowaniu wyników prac związanych z rekultywacją terenów
Treści programoweT-L-1Zmiany w powierzchni gruntów zdegradowanych i zdewastowanych, wymagających rekultywacji i zagospodarowania w Polsce na przestrzeni ostatnich lat na podstawie danych statystycznych
T-L-2Ocena stopnia oraz skutków zdegradowania fizycznego gruntów na podstawie ich właściwości
T-L-3Wapnowanie gleb - określenie potrzeb wapnowania i dobór dawki nawozów wapniowych
T-L-4Obliczanie dawek wapna i popiołów do neutralizacji nadmiernej kwasowości gruntów oraz materiałów skalnych na podstawie ich kwasowości hydrolitycznej (Hh)
T-L-5Formy procesów erozyjnych - rozpoznawanie, skutki i zabiegi przeciwerozyjne
T-L-6Określanie potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną
T-L-7Techniki fitoremediacji gruntów - ich rodzaje i dobór zależnie od stopnia zanieczyszczeń gruntów różnymi substancjami
T-L-8Ocena stopnia zanieczyszczenia gruntów metalami ciężkimi w oparciu o zalecenia naukowe i uregulowania prawne
T-L-9Problem zanieczyszczenia gruntów miejskich metalami ciężkimi - źródła i dynamika wzrostu ich zawartości w obszarach zurbanizowanych
T-L-10Przekształcenia gleb w obrębie miast - problem nadmiernego uszczelnienia gruntów miejskich. Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych kwartałów Szczecina
T-L-11Określenie rodzaju i stopnia degradacji oraz dewastacji terenów podlegających działaniom wydobywczym na przykładzie wykreślonych przekrojów geologicznych obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji złoża, dobór kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych wykonywanych w ramach rekultywacji przygotowawczej, technicznej i szczegółowej
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Ćwiczenia przedmiotowe laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nabycie dostatecznych umiejętności w zakresie określania rodzaju i stopnia degradacji gruntów oraz doboru metod ich rekultywacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OS13-03_K01Zdobycie świadomości o ścisłych zależnościach jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego, w tym jakością powietrza, wód i zdrowiem ludzi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-2Uzyskanie wiedzy o przyczynach i skutkach degradacji oraz dewastacji gruntów
C-1Uświadomienie konieczności rekultywacji gruntów
C-3Przedstawienie metod rekultywacji gruntów zdegradowanych i zdewastowanych
C-4Nabycie umiejętności w interpretowaniu wyników prac związanych z rekultywacją terenów
Treści programoweT-W-1Sposoby realizacji rekultywacji gruntów oraz obowiązujące w tym zakresie uregulowania prawne
T-W-2Rekultywacja gleb zdegradowanych fizycznie
T-W-3Problem nadmiernego zakwaszenia gleb i ich alkalizacji. Regulacja odczynu gruntów
T-W-4Problem nadmiernego zasolenia gruntów i zabiegi rekultywacyjne
T-W-5Procesy erozyjne i zabiegi chroniące przed erozją
T-W-6Remediacja gruntów zanieczyszczonych metalami ciężkimi
T-W-7Remediacja gruntów zanieczyszczonych substancjami organicznymi i produktami ropopochodnymi
T-L-1Zmiany w powierzchni gruntów zdegradowanych i zdewastowanych, wymagających rekultywacji i zagospodarowania w Polsce na przestrzeni ostatnich lat na podstawie danych statystycznych
T-L-2Ocena stopnia oraz skutków zdegradowania fizycznego gruntów na podstawie ich właściwości
T-L-3Wapnowanie gleb - określenie potrzeb wapnowania i dobór dawki nawozów wapniowych
T-L-4Obliczanie dawek wapna i popiołów do neutralizacji nadmiernej kwasowości gruntów oraz materiałów skalnych na podstawie ich kwasowości hydrolitycznej (Hh)
T-L-5Formy procesów erozyjnych - rozpoznawanie, skutki i zabiegi przeciwerozyjne
T-L-6Określanie potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną
T-L-7Techniki fitoremediacji gruntów - ich rodzaje i dobór zależnie od stopnia zanieczyszczeń gruntów różnymi substancjami
T-L-8Ocena stopnia zanieczyszczenia gruntów metalami ciężkimi w oparciu o zalecenia naukowe i uregulowania prawne
T-L-9Problem zanieczyszczenia gruntów miejskich metalami ciężkimi - źródła i dynamika wzrostu ich zawartości w obszarach zurbanizowanych
T-L-10Przekształcenia gleb w obrębie miast - problem nadmiernego uszczelnienia gruntów miejskich. Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych kwartałów Szczecina
T-L-11Określenie rodzaju i stopnia degradacji oraz dewastacji terenów podlegających działaniom wydobywczym na przykładzie wykreślonych przekrojów geologicznych obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji złoża, dobór kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych wykonywanych w ramach rekultywacji przygotowawczej, technicznej i szczegółowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Ćwiczenia przedmiotowe laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazanie się dostateczną świadomością powiązań jakości gruntów z jakością pozostałych elementów środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0