Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Zarządzanie środowiskiem

Sylabus przedmiotu Postęp biologiczny i ochrona zasobów genowych roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Postęp biologiczny i ochrona zasobów genowych roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,30zaliczenie
wykładyW5 30 3,00,70egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z Botaniki, Genetyki ogólnej, Biochemii i Fizjologii roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z pojęciem postępu biologicznego w ujęciu doskonalenia ewolucyjnego roślin (proces naturalny) oraz doskonalenia roślin uprawnych (świadoma działalność człowieka)
C-2Uświadomienie zagrożeń wynikających ze zubożenia zasobów genowych, które są rezultatem zjawisk obiektywnych (zmiany środowiskowo-klimatyczne) oraz celowych działań człowieka (dążenie do intensyfikacji produkcji w rolnictwie i ogrodnictwie)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ocena pojedynków i rodów roślin zbożowych. Opis biometryczny roślin2
T-L-2Plon i selekcyjnie ważne cechy roślin strączkowych. Opis biometryczny roślin2
T-L-3Metody oceny odporności roślin na wyleganie i porastanie. Porastanie ziarna w kłosach i dyfuzyjna metoda oceny aktywności enzymów amylolitycznych4
T-L-4Metody oceny odporności roślin na choroby i stresy abiotyczne2
T-L-5Wybrane metody oceny jakości plonu zbóż przeznaczonych dla przemysłu spożywczwego.2
T-L-6Wykorzystanie systemu cytoplazmatyczno-genowej męskiej sterylności w hodowli odmian mieszańcowych. Metody oceny płodności/sterylności roślin zbożowych4
T-L-7Identyfikacja typu cytoplazmy obecnej w roślinach zbóż przy zastosowaniu markerów molekularnych6
T-L-8Ocena podobieństwa genetycznego w oparciu o markery DNA. Sekwencje DNA i polimorfizm markerów jako źródło danych do konstruowania drzew filogenetycznych. Zasady funkcjonowania banku genów (na wybranym przykładzie)8
30
wykłady
T-W-1Postęp biologiczny w naturze i w rolnictwie - rola selekcji w ewolucji i w hodowli roślin2
T-W-2Ośrodki różnicowania genetycznego roślin. Rola krzyżowań międzygatunkowych w powstawaniu nowych form w królestwie roślin2
T-W-3Mutacje jako źródło postępu ewolucyjnego. Wykorzystanie indukowanej mutagenezy w hodowli roślin. Edytowanie genów jako metoda doskonalenia genetycznego roślin2
T-W-4Rekombinacja genetyczna jako żródło postępu biologicznego. Zjawisko transgresji i jego wykorzystanie. Metody rekombinacyjne w hodowli roślin. Hodowla odpornościowa - jak można pogodzić efektywną produkcję rolniczą z ochroną środowiska przed nadmirną chemizacją5
T-W-5Efekt heterozji i metody jego wykorzystania w generowaniu postępu biologicznego. Zjawisko cytoplazmatycznej męskiej sterylności i jego znaczenie w naturze i w hodowli roślin4
T-W-6Biotechnologia a postęp hodowlany. System rejestracji odmian roślin uprawnych w Polsce i w Unii Europejskiej. Wyłączne prawo do odmiany - jak można czerpać korzyści finansowe z kreowania postępu biologicznego3
T-W-7Postęp biologiczny w polskim rolnictwie - historia i stan aktualny2
T-W-8Utrata zasobów genowych jako efekt zmian środowiskowych. Intensywna produkcja rolnicza jako zagrożenie dla bioróżnorodności w świecie roślin. Erozja genów i sposoby na jej zapobieganie2
T-W-9Ochrona roślinnych zasobów genowych in situ i ex situ. Organizacja i funkcjonowanie banków genów (koszty, zasady wymiany i udostępniania materiałów, identyfikacja zduplikowanych obiektów itp.). Przykłady instytucji pełniących rolę banków genów w Polsce i na świecie6
T-W-10Długoterminowe przechowywanie prób w bankach genów. Metody krioprezerwacji2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Opracowanie wyników ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu21
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Egzamin2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody eksponujące: pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test
S-2Ocena formująca: Raport z ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C13_W01
Student posiada wiedzę na temat zagrożeń wynikających z utraty zasobów genowych stanowiących podstawę bioróżnordności we współczesnych ekosystemach, ale wie jakie korzyści praktyczne w produkcji rolniczej można uzyskać w wyniku selekcji odpowiednich genotypów.
ABI_1A_W02, ABI_1A_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C13_U01
Student posiada umiejętności identyfikacji zagrożeń wynikających z utraty zasobów genowych stanowiących podstawę bioróżnordności we współczesnych ekosystemach
ABI_1A_U07, ABI_1A_U08C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C13_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy na temat postępu biologicznego i ochrony zasobów genowych roślin
ABI_1A_K01C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C13_W01
Student posiada wiedzę na temat zagrożeń wynikających z utraty zasobów genowych stanowiących podstawę bioróżnordności we współczesnych ekosystemach, ale wie jakie korzyści praktyczne w produkcji rolniczej można uzyskać w wyniku selekcji odpowiednich genotypów.
2,0
3,0Student posiada w stopniu dostatecznym wiedzę na temat zagrożeń dla współczesnych ekosystemów wynikające z utraty zasobów genowych oraz zna podstawowe metody kreowania postępu biologicznewgo roślin uprawnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C13_U01
Student posiada umiejętności identyfikacji zagrożeń wynikających z utraty zasobów genowych stanowiących podstawę bioróżnordności we współczesnych ekosystemach
2,0
3,0Student posiada w stopniu podstawowym umiejętności identyfikacji zagrożeń wynikających z utraty zasobów genowych stanowiących podstawę bioróżnordności we współczesnych ekosystemach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C13_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy na temat postępu biologicznego i ochrony zasobów genowych roślin
2,0
3,0Student jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy na temat postępu biologicznego i ochrony zasobów genowych roślin na podstawowym poziomie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Michalik B, Hodowla roślin z elementami genetyki i biotechnologii, PWRiL, Poznań, 2009, 1
  2. Runowski H, Postęp biologiczny w rolnictwie, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1997, 1

Literatura dodatkowa

  1. Andrzejewski R., Weigle A. (red), Różnorodność biologiczna Polski, NFOŚ, Warszawa, 2003
  2. Olaczek R, Problemy ochrony różnorodności biologicznej na poziomie układów ekologicznych, NFOŚ, Warszawa, 1994

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena pojedynków i rodów roślin zbożowych. Opis biometryczny roślin2
T-L-2Plon i selekcyjnie ważne cechy roślin strączkowych. Opis biometryczny roślin2
T-L-3Metody oceny odporności roślin na wyleganie i porastanie. Porastanie ziarna w kłosach i dyfuzyjna metoda oceny aktywności enzymów amylolitycznych4
T-L-4Metody oceny odporności roślin na choroby i stresy abiotyczne2
T-L-5Wybrane metody oceny jakości plonu zbóż przeznaczonych dla przemysłu spożywczwego.2
T-L-6Wykorzystanie systemu cytoplazmatyczno-genowej męskiej sterylności w hodowli odmian mieszańcowych. Metody oceny płodności/sterylności roślin zbożowych4
T-L-7Identyfikacja typu cytoplazmy obecnej w roślinach zbóż przy zastosowaniu markerów molekularnych6
T-L-8Ocena podobieństwa genetycznego w oparciu o markery DNA. Sekwencje DNA i polimorfizm markerów jako źródło danych do konstruowania drzew filogenetycznych. Zasady funkcjonowania banku genów (na wybranym przykładzie)8
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Postęp biologiczny w naturze i w rolnictwie - rola selekcji w ewolucji i w hodowli roślin2
T-W-2Ośrodki różnicowania genetycznego roślin. Rola krzyżowań międzygatunkowych w powstawaniu nowych form w królestwie roślin2
T-W-3Mutacje jako źródło postępu ewolucyjnego. Wykorzystanie indukowanej mutagenezy w hodowli roślin. Edytowanie genów jako metoda doskonalenia genetycznego roślin2
T-W-4Rekombinacja genetyczna jako żródło postępu biologicznego. Zjawisko transgresji i jego wykorzystanie. Metody rekombinacyjne w hodowli roślin. Hodowla odpornościowa - jak można pogodzić efektywną produkcję rolniczą z ochroną środowiska przed nadmirną chemizacją5
T-W-5Efekt heterozji i metody jego wykorzystania w generowaniu postępu biologicznego. Zjawisko cytoplazmatycznej męskiej sterylności i jego znaczenie w naturze i w hodowli roślin4
T-W-6Biotechnologia a postęp hodowlany. System rejestracji odmian roślin uprawnych w Polsce i w Unii Europejskiej. Wyłączne prawo do odmiany - jak można czerpać korzyści finansowe z kreowania postępu biologicznego3
T-W-7Postęp biologiczny w polskim rolnictwie - historia i stan aktualny2
T-W-8Utrata zasobów genowych jako efekt zmian środowiskowych. Intensywna produkcja rolnicza jako zagrożenie dla bioróżnorodności w świecie roślin. Erozja genów i sposoby na jej zapobieganie2
T-W-9Ochrona roślinnych zasobów genowych in situ i ex situ. Organizacja i funkcjonowanie banków genów (koszty, zasady wymiany i udostępniania materiałów, identyfikacja zduplikowanych obiektów itp.). Przykłady instytucji pełniących rolę banków genów w Polsce i na świecie6
T-W-10Długoterminowe przechowywanie prób w bankach genów. Metody krioprezerwacji2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Opracowanie wyników ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu21
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Egzamin2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C13_W01Student posiada wiedzę na temat zagrożeń wynikających z utraty zasobów genowych stanowiących podstawę bioróżnordności we współczesnych ekosystemach, ale wie jakie korzyści praktyczne w produkcji rolniczej można uzyskać w wyniku selekcji odpowiednich genotypów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
ABI_1A_W03Ma poszerzoną wiedzę z zakresu produkcji rolniczej i ogrodniczej, możliwości stosowania w niej narzędzi genetycznych w aspekcie ich oddziaływana na środowisko
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z pojęciem postępu biologicznego w ujęciu doskonalenia ewolucyjnego roślin (proces naturalny) oraz doskonalenia roślin uprawnych (świadoma działalność człowieka)
C-2Uświadomienie zagrożeń wynikających ze zubożenia zasobów genowych, które są rezultatem zjawisk obiektywnych (zmiany środowiskowo-klimatyczne) oraz celowych działań człowieka (dążenie do intensyfikacji produkcji w rolnictwie i ogrodnictwie)
Treści programoweT-W-1Postęp biologiczny w naturze i w rolnictwie - rola selekcji w ewolucji i w hodowli roślin
T-W-2Ośrodki różnicowania genetycznego roślin. Rola krzyżowań międzygatunkowych w powstawaniu nowych form w królestwie roślin
T-W-3Mutacje jako źródło postępu ewolucyjnego. Wykorzystanie indukowanej mutagenezy w hodowli roślin. Edytowanie genów jako metoda doskonalenia genetycznego roślin
T-W-4Rekombinacja genetyczna jako żródło postępu biologicznego. Zjawisko transgresji i jego wykorzystanie. Metody rekombinacyjne w hodowli roślin. Hodowla odpornościowa - jak można pogodzić efektywną produkcję rolniczą z ochroną środowiska przed nadmirną chemizacją
T-W-5Efekt heterozji i metody jego wykorzystania w generowaniu postępu biologicznego. Zjawisko cytoplazmatycznej męskiej sterylności i jego znaczenie w naturze i w hodowli roślin
T-W-6Biotechnologia a postęp hodowlany. System rejestracji odmian roślin uprawnych w Polsce i w Unii Europejskiej. Wyłączne prawo do odmiany - jak można czerpać korzyści finansowe z kreowania postępu biologicznego
T-W-8Utrata zasobów genowych jako efekt zmian środowiskowych. Intensywna produkcja rolnicza jako zagrożenie dla bioróżnorodności w świecie roślin. Erozja genów i sposoby na jej zapobieganie
T-W-9Ochrona roślinnych zasobów genowych in situ i ex situ. Organizacja i funkcjonowanie banków genów (koszty, zasady wymiany i udostępniania materiałów, identyfikacja zduplikowanych obiektów itp.). Przykłady instytucji pełniących rolę banków genów w Polsce i na świecie
T-W-10Długoterminowe przechowywanie prób w bankach genów. Metody krioprezerwacji
T-W-7Postęp biologiczny w polskim rolnictwie - historia i stan aktualny
T-L-1Ocena pojedynków i rodów roślin zbożowych. Opis biometryczny roślin
T-L-2Plon i selekcyjnie ważne cechy roślin strączkowych. Opis biometryczny roślin
T-L-3Metody oceny odporności roślin na wyleganie i porastanie. Porastanie ziarna w kłosach i dyfuzyjna metoda oceny aktywności enzymów amylolitycznych
T-L-4Metody oceny odporności roślin na choroby i stresy abiotyczne
T-L-5Wybrane metody oceny jakości plonu zbóż przeznaczonych dla przemysłu spożywczwego.
T-L-6Wykorzystanie systemu cytoplazmatyczno-genowej męskiej sterylności w hodowli odmian mieszańcowych. Metody oceny płodności/sterylności roślin zbożowych
T-L-7Identyfikacja typu cytoplazmy obecnej w roślinach zbóż przy zastosowaniu markerów molekularnych
T-L-8Ocena podobieństwa genetycznego w oparciu o markery DNA. Sekwencje DNA i polimorfizm markerów jako źródło danych do konstruowania drzew filogenetycznych. Zasady funkcjonowania banku genów (na wybranym przykładzie)
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody eksponujące: pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
S-2Ocena formująca: Raport z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada w stopniu dostatecznym wiedzę na temat zagrożeń dla współczesnych ekosystemów wynikające z utraty zasobów genowych oraz zna podstawowe metody kreowania postępu biologicznewgo roślin uprawnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C13_U01Student posiada umiejętności identyfikacji zagrożeń wynikających z utraty zasobów genowych stanowiących podstawę bioróżnordności we współczesnych ekosystemach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów produkcji roślinnej i ogrodniczej oraz jej oddziaływania na środowisko
ABI_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu rolnictwa, ogrodnictwa i nauk o środowisku z wykorzystaniem metod oraz narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z pojęciem postępu biologicznego w ujęciu doskonalenia ewolucyjnego roślin (proces naturalny) oraz doskonalenia roślin uprawnych (świadoma działalność człowieka)
C-2Uświadomienie zagrożeń wynikających ze zubożenia zasobów genowych, które są rezultatem zjawisk obiektywnych (zmiany środowiskowo-klimatyczne) oraz celowych działań człowieka (dążenie do intensyfikacji produkcji w rolnictwie i ogrodnictwie)
Treści programoweT-L-1Ocena pojedynków i rodów roślin zbożowych. Opis biometryczny roślin
T-L-2Plon i selekcyjnie ważne cechy roślin strączkowych. Opis biometryczny roślin
T-L-3Metody oceny odporności roślin na wyleganie i porastanie. Porastanie ziarna w kłosach i dyfuzyjna metoda oceny aktywności enzymów amylolitycznych
T-L-4Metody oceny odporności roślin na choroby i stresy abiotyczne
T-L-5Wybrane metody oceny jakości plonu zbóż przeznaczonych dla przemysłu spożywczwego.
T-L-6Wykorzystanie systemu cytoplazmatyczno-genowej męskiej sterylności w hodowli odmian mieszańcowych. Metody oceny płodności/sterylności roślin zbożowych
T-L-7Identyfikacja typu cytoplazmy obecnej w roślinach zbóż przy zastosowaniu markerów molekularnych
T-L-8Ocena podobieństwa genetycznego w oparciu o markery DNA. Sekwencje DNA i polimorfizm markerów jako źródło danych do konstruowania drzew filogenetycznych. Zasady funkcjonowania banku genów (na wybranym przykładzie)
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody eksponujące: pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Raport z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada w stopniu podstawowym umiejętności identyfikacji zagrożeń wynikających z utraty zasobów genowych stanowiących podstawę bioróżnordności we współczesnych ekosystemach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C13_K01Student jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy na temat postępu biologicznego i ochrony zasobów genowych roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z pojęciem postępu biologicznego w ujęciu doskonalenia ewolucyjnego roślin (proces naturalny) oraz doskonalenia roślin uprawnych (świadoma działalność człowieka)
C-2Uświadomienie zagrożeń wynikających ze zubożenia zasobów genowych, które są rezultatem zjawisk obiektywnych (zmiany środowiskowo-klimatyczne) oraz celowych działań człowieka (dążenie do intensyfikacji produkcji w rolnictwie i ogrodnictwie)
Treści programoweT-L-1Ocena pojedynków i rodów roślin zbożowych. Opis biometryczny roślin
T-L-2Plon i selekcyjnie ważne cechy roślin strączkowych. Opis biometryczny roślin
T-L-3Metody oceny odporności roślin na wyleganie i porastanie. Porastanie ziarna w kłosach i dyfuzyjna metoda oceny aktywności enzymów amylolitycznych
T-L-4Metody oceny odporności roślin na choroby i stresy abiotyczne
T-L-5Wybrane metody oceny jakości plonu zbóż przeznaczonych dla przemysłu spożywczwego.
T-L-6Wykorzystanie systemu cytoplazmatyczno-genowej męskiej sterylności w hodowli odmian mieszańcowych. Metody oceny płodności/sterylności roślin zbożowych
T-L-7Identyfikacja typu cytoplazmy obecnej w roślinach zbóż przy zastosowaniu markerów molekularnych
T-L-8Ocena podobieństwa genetycznego w oparciu o markery DNA. Sekwencje DNA i polimorfizm markerów jako źródło danych do konstruowania drzew filogenetycznych. Zasady funkcjonowania banku genów (na wybranym przykładzie)
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody eksponujące: pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Raport z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy na temat postępu biologicznego i ochrony zasobów genowych roślin na podstawowym poziomie
3,5
4,0
4,5
5,0