Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja ogrodnicza

Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania środowiskiem i monitoring:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy zarządzania środowiskiem i monitoring
Specjalność Zarządzanie środowiskiem
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 3,00,70zaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien znać podstawowe założenia monitoringu środowiska oraz powinien znać wskaźniki i biowskaźniki wykorzystywane w mionitoringu środowiska naturalnego. Studen powinien znać podstawy zarządzania środowiskiem na szczeblu krajowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami funkcjonowania, analizowania i oceniania systemów zarządzania środowiskiem, organizacja monitoringu środowiska i interpretacji wyników niezbędnych do oceny stanu środowiska naturalnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Księga zintegrowanego systemu zarządzania środowiskowego w wybranej branży biotechnologicznej - case study5
T-L-2Metody i narzędzia wprowadzania systemu ISO 14001 i EMAS w wybranym przedsiębiorstwie biotechnologicznym.5
T-L-3Analiza aspektów środowiskiskowych jako kluczowy element systemów zarządzania środowiaskiem. Ocena aspektów środowiskowych w odniesieniu do pilityki środowiskowej przedsiębiorstw.5
T-L-4Tworzenie treści polityki środowiskowej jako narzędzie zarządzania w przedsiębiorstwie i sposób komunikacji z otoczeniem zewnętrznym organizacji.5
T-L-5Pozyskiwanie i analiza dostępnych danych z zakresu monitoringu środowiska, w tym monitoringu powierzchni ziemi w aspekcie oceny jakości produktów.5
T-L-6Analiza dostepnych danych w odniesieniu do możliwości ich wykorzystania w systemach zarządznia5
30
wykłady
T-W-1Wymagania prawne związane z wprowadzaniem i funkcjonowaniem systemów zarządzania środowiskiem4
T-W-2Metody i systemy zarządzania prośrodowiskowego w przedsiębiorstwie bioinżynieryjnym4
T-W-3Certyfikaty ISO 14001 nowa jakość zarządzania środowiskowego.4
T-W-4EMAS. Koncepcja systemu zarządzania środowiskowego3
T-W-5Modele wdrażanie systemów zarządzania środowiskiem. Studium przypadku.3
T-W-6Wmagania prawne w zakresie monitoringu środowiska. Organizacja systemu monitoringu środowiska w Polsce.2
T-W-7Monitoring zanieczyszczenia środowiska metalami ciężkimi. Monitoring powierzchni ziemi a jakość produktów.4
T-W-8Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego. Ocena skuteczności monitoringu na terenie województwa zachodniopomorskiego.4
T-W-9Zaliczenie przedmiotu2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury8
A-W-3przygotowanie sie do dyskusji na zajęcia20
A-W-4konsultacje2
A-W-5Platforma e-learningowa - forum dyskusyjne, zagadnienia bieżące15
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu sprawdzające poziom wiedzy, umiejetności i kompetencji związanych z przedmiotem.
S-2Ocena formująca: oceny okresowych osiagnięć studenta

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OS01_W01
Student opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Potrafi określić czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
ABI_1A_W01, ABI_1A_W02, ABI_1A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OS01_U01
Student posługuje się metodami informatycznymi (w tym metodami GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi ocenic skutki działań oraz przeprowadzić prawidłową analizę wskaźników oceny stanu środowiska. Potrefi dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Umie ocenić systemy zarządzania środowiskiem w zależności od branży i zapotrzenowania. Zna funkcjonowanie i moduły systemu monitoringu środowiska.
ABI_1A_U08, ABI_1A_U09C-1T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OS01_K01
Student potrafi samodzielnie podejmowac decyzję w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Dostrzega ryzykoi potrafi ocenić skutki presji atropogenicznej na środowisko. Potrafi sam dobrac i ocenic system zarządzania środowiskiem. Zna jego wady i zalety. Potrafi pracowac w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski. Samodzielnie przeprowadza analizy wybranego problemu merytorycznego.
ABI_1A_K01, ABI_1A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-L-3, T-L-5M-1, M-2, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OS01_W01
Student opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Potrafi określić czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
2,0
3,0Student potrafi zdefiniować zmiany i zagrożenia dla środowiska naturalnego spowodowanych działalnością człowieka. Zna w stopniu dostatecznym podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu. Student potrafi określić narzędzia wspomagające systemy zarządzania w przedsiębiorstwie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OS01_U01
Student posługuje się metodami informatycznymi (w tym metodami GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi ocenic skutki działań oraz przeprowadzić prawidłową analizę wskaźników oceny stanu środowiska. Potrefi dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Umie ocenić systemy zarządzania środowiskiem w zależności od branży i zapotrzenowania. Zna funkcjonowanie i moduły systemu monitoringu środowiska.
2,0
3,0Student potrafi stworzyć ramy wprowadzania systemów zarządzania środowiskiem posługując się wybranym przykładem. Student potrafi wykorzystać metody informatyczne (w tym metody GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi ocenic skutki działań oraz umie przy pomocy nauczyciela przeprowadzić analizy wskaźników oceny stanu środowiska. Posługuje się słownictwem związanym z przedmiotem w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OS01_K01
Student potrafi samodzielnie podejmowac decyzję w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Dostrzega ryzykoi potrafi ocenić skutki presji atropogenicznej na środowisko. Potrafi sam dobrac i ocenic system zarządzania środowiskiem. Zna jego wady i zalety. Potrafi pracowac w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski. Samodzielnie przeprowadza analizy wybranego problemu merytorycznego.
2,0
3,0Student potrafi podjąć podstawowe decyzje w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Umie ocenić skutki presji atropogenicznej na środowisko. Zna i potrafi dobrać i ocenić poszczególne systemy zarządzania środowiskiem. Umie pracować w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Michał Jan Cichy, Adam Ryszko, „Zarządzanie Środowiskiem” czI, Politechnika Śląska, Polskie Centrum CP, Katowice, 2011
  2. PN EN ISO 22000:2006 - System Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności, 2011
  3. PN EN ISO 22000:2006 - System Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności, 2018

Literatura dodatkowa

  1. WIOŚ Szczecin, Raport o stanie środowiska naturalnego w województwie zachodniopomorskim, WIOŚ Szczecin, Szczecin, 2022
  2. GIOŚ, Raport o stanie środowiska naturalnego w Polsce, GIOŚ Warszawa, Warszawa, 2021

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Księga zintegrowanego systemu zarządzania środowiskowego w wybranej branży biotechnologicznej - case study5
T-L-2Metody i narzędzia wprowadzania systemu ISO 14001 i EMAS w wybranym przedsiębiorstwie biotechnologicznym.5
T-L-3Analiza aspektów środowiskiskowych jako kluczowy element systemów zarządzania środowiaskiem. Ocena aspektów środowiskowych w odniesieniu do pilityki środowiskowej przedsiębiorstw.5
T-L-4Tworzenie treści polityki środowiskowej jako narzędzie zarządzania w przedsiębiorstwie i sposób komunikacji z otoczeniem zewnętrznym organizacji.5
T-L-5Pozyskiwanie i analiza dostępnych danych z zakresu monitoringu środowiska, w tym monitoringu powierzchni ziemi w aspekcie oceny jakości produktów.5
T-L-6Analiza dostepnych danych w odniesieniu do możliwości ich wykorzystania w systemach zarządznia5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wymagania prawne związane z wprowadzaniem i funkcjonowaniem systemów zarządzania środowiskiem4
T-W-2Metody i systemy zarządzania prośrodowiskowego w przedsiębiorstwie bioinżynieryjnym4
T-W-3Certyfikaty ISO 14001 nowa jakość zarządzania środowiskowego.4
T-W-4EMAS. Koncepcja systemu zarządzania środowiskowego3
T-W-5Modele wdrażanie systemów zarządzania środowiskiem. Studium przypadku.3
T-W-6Wmagania prawne w zakresie monitoringu środowiska. Organizacja systemu monitoringu środowiska w Polsce.2
T-W-7Monitoring zanieczyszczenia środowiska metalami ciężkimi. Monitoring powierzchni ziemi a jakość produktów.4
T-W-8Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego. Ocena skuteczności monitoringu na terenie województwa zachodniopomorskiego.4
T-W-9Zaliczenie przedmiotu2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury8
A-W-3przygotowanie sie do dyskusji na zajęcia20
A-W-4konsultacje2
A-W-5Platforma e-learningowa - forum dyskusyjne, zagadnienia bieżące15
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OS01_W01Student opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Potrafi określić czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu nauk ścisłych i przyrodniczych niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w organizmach oraz technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej i ogrodniczej
ABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
ABI_1A_W05Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami funkcjonowania, analizowania i oceniania systemów zarządzania środowiskiem, organizacja monitoringu środowiska i interpretacji wyników niezbędnych do oceny stanu środowiska naturalnego.
Treści programoweT-W-1Wymagania prawne związane z wprowadzaniem i funkcjonowaniem systemów zarządzania środowiskiem
T-W-2Metody i systemy zarządzania prośrodowiskowego w przedsiębiorstwie bioinżynieryjnym
T-W-3Certyfikaty ISO 14001 nowa jakość zarządzania środowiskowego.
T-W-4EMAS. Koncepcja systemu zarządzania środowiskowego
T-W-5Modele wdrażanie systemów zarządzania środowiskiem. Studium przypadku.
T-W-6Wmagania prawne w zakresie monitoringu środowiska. Organizacja systemu monitoringu środowiska w Polsce.
T-W-7Monitoring zanieczyszczenia środowiska metalami ciężkimi. Monitoring powierzchni ziemi a jakość produktów.
T-W-8Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego. Ocena skuteczności monitoringu na terenie województwa zachodniopomorskiego.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu sprawdzające poziom wiedzy, umiejetności i kompetencji związanych z przedmiotem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zdefiniować zmiany i zagrożenia dla środowiska naturalnego spowodowanych działalnością człowieka. Zna w stopniu dostatecznym podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu. Student potrafi określić narzędzia wspomagające systemy zarządzania w przedsiębiorstwie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OS01_U01Student posługuje się metodami informatycznymi (w tym metodami GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi ocenic skutki działań oraz przeprowadzić prawidłową analizę wskaźników oceny stanu środowiska. Potrefi dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Umie ocenić systemy zarządzania środowiskiem w zależności od branży i zapotrzenowania. Zna funkcjonowanie i moduły systemu monitoringu środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu rolnictwa, ogrodnictwa i nauk o środowisku z wykorzystaniem metod oraz narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne
ABI_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami funkcjonowania, analizowania i oceniania systemów zarządzania środowiskiem, organizacja monitoringu środowiska i interpretacji wyników niezbędnych do oceny stanu środowiska naturalnego.
Treści programoweT-W-1Wymagania prawne związane z wprowadzaniem i funkcjonowaniem systemów zarządzania środowiskiem
T-W-2Metody i systemy zarządzania prośrodowiskowego w przedsiębiorstwie bioinżynieryjnym
T-W-8Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego. Ocena skuteczności monitoringu na terenie województwa zachodniopomorskiego.
T-L-1Księga zintegrowanego systemu zarządzania środowiskowego w wybranej branży biotechnologicznej - case study
T-L-2Metody i narzędzia wprowadzania systemu ISO 14001 i EMAS w wybranym przedsiębiorstwie biotechnologicznym.
T-L-3Analiza aspektów środowiskiskowych jako kluczowy element systemów zarządzania środowiaskiem. Ocena aspektów środowiskowych w odniesieniu do pilityki środowiskowej przedsiębiorstw.
T-L-5Pozyskiwanie i analiza dostępnych danych z zakresu monitoringu środowiska, w tym monitoringu powierzchni ziemi w aspekcie oceny jakości produktów.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu sprawdzające poziom wiedzy, umiejetności i kompetencji związanych z przedmiotem.
S-2Ocena formująca: oceny okresowych osiagnięć studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi stworzyć ramy wprowadzania systemów zarządzania środowiskiem posługując się wybranym przykładem. Student potrafi wykorzystać metody informatyczne (w tym metody GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi ocenic skutki działań oraz umie przy pomocy nauczyciela przeprowadzić analizy wskaźników oceny stanu środowiska. Posługuje się słownictwem związanym z przedmiotem w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OS01_K01Student potrafi samodzielnie podejmowac decyzję w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Dostrzega ryzykoi potrafi ocenić skutki presji atropogenicznej na środowisko. Potrafi sam dobrac i ocenic system zarządzania środowiskiem. Zna jego wady i zalety. Potrafi pracowac w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski. Samodzielnie przeprowadza analizy wybranego problemu merytorycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
ABI_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego do innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami funkcjonowania, analizowania i oceniania systemów zarządzania środowiskiem, organizacja monitoringu środowiska i interpretacji wyników niezbędnych do oceny stanu środowiska naturalnego.
Treści programoweT-W-1Wymagania prawne związane z wprowadzaniem i funkcjonowaniem systemów zarządzania środowiskiem
T-W-2Metody i systemy zarządzania prośrodowiskowego w przedsiębiorstwie bioinżynieryjnym
T-W-5Modele wdrażanie systemów zarządzania środowiskiem. Studium przypadku.
T-W-8Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego. Ocena skuteczności monitoringu na terenie województwa zachodniopomorskiego.
T-L-3Analiza aspektów środowiskiskowych jako kluczowy element systemów zarządzania środowiaskiem. Ocena aspektów środowiskowych w odniesieniu do pilityki środowiskowej przedsiębiorstw.
T-L-5Pozyskiwanie i analiza dostępnych danych z zakresu monitoringu środowiska, w tym monitoringu powierzchni ziemi w aspekcie oceny jakości produktów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu sprawdzające poziom wiedzy, umiejetności i kompetencji związanych z przedmiotem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi podjąć podstawowe decyzje w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Umie ocenić skutki presji atropogenicznej na środowisko. Zna i potrafi dobrać i ocenić poszczególne systemy zarządzania środowiskiem. Umie pracować w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0