Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja ogrodnicza

Sylabus przedmiotu GMO:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot GMO
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość genetyki roślin oraz sposobów rozmnażania się roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami modyfikacji genetycznych u roślin, zwierząt i mikroorganizmów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wykrywanie jakościowe kukurydzy MON810, kukurydzy Bt-176 i soi Roundup Ready metodą PCR. Prezentacja tematyki zajęć laboratoryjnych, protokołów i zasad zaliczenia tej formy zajęć1
T-L-2Izolacja DNA z wybranych produktów żywnościowych. Spektrofotometryczne określenie ilości i czystości wyizolowanego DNA. Przygotowanie próbek do amplifikacji PCR.6
T-L-3PCR specyficzny dla genu roślinnego soja-lektyna oraz genu roślinnego kukurydza-zeina. Przygotowanie żeli agarozowych do elektroforezy produktów PCR. Dokumentacja elektroforegramów oraz omówienie i interpretacja wyników przeprowadzonych analiz.3
T-L-4Skriningowe metody detekcji roślin GM. Wykrywanie promotora 35S. Wykrywanie terminatora nos. Przygotowanie żeli i elektroforeza produktów PCR. Dokumentacja obrazów i omówienie wyników przeprowadzonych analiz4
T-L-5Specyficzna detekcja kukrudzy MON810, kukurydzy Bt-176 oraz soi RoundupReady metodą nested PCR w wykorzystaniem specyficznych dla zdarzenia transformacyjnego par starterów mg1 i mg2; CRYIA1 i CRYIA2 oraz GMO5 i GMO9.4
T-L-6Elektroforeza produktów PCR amplifikowanych z parami starterów mg1 i mg2; CRYIA1 i CRYIA2 oraz GMO5 i GMO9. Dokumentacja elektroforegramów, opracowanie oraz interpretacja wyników badań. Wycinanie bloczków agarozowych z DNA, oczyszczanie, przeznaczonych do nested PCR, specyficznych produktów amplifikacji5
T-L-7Specyficzna detekcja kukrudzy MON810, kukurydzy Bt-176 oraz soi RoundupReady metodą nested PCR w wykorzystaniem specyficznych par starterów mg3 i mg4; CRYIA3 i CRYIA4 oraz GMO7 i GMO83
T-L-8Przygotowanie żelu agarozowego i elektroforeza produktów PCR amplifikowanych z parami starterów mg3 i mg4; CRYIA3 i CRYIA4 oraz GMO7 i GMO8. Dokumentacja elektroforegramów, opracowanie, omówienie oraz interpretacja wyników badań3
T-L-9Podsumowanie zajęć laboratoryjnych. Prezentacja otrzymanych wyników badań. Zaliczenie końcowe.1
30
wykłady
T-W-1GMO jako jeden z produktów biotechnologii oraz inżynierii genetycznej. Czym jest GMO, jaki jest sens otrzymywania organizmów genetycznie zmodyfikowanych? Omówienie tematyki wykładów, podręczników, zasad i kryteriów zaliczenia tej formy przedmiotu.2
T-W-2Genetycznie zmodyfikowane rośliny w tym genetycznie zmodyfikowane rośliny uprawiane w najbliższej przyszłości. Przykłady, istota i rodzaje najważniejszych modyfikacji genetycznych. Pojęcie konstruktu genowego. Rodzaje i budowa konstruktów. Wektorowe i bezwektorowe metody stosowane do genetycznej transformacji roślin. Przykłady6
T-W-3Genetycznie zmodyfikowane mikroorganizmy. Przykłady, kierunki, istota i rodzaje najważniejszych modyfikacji genetycznych u mikroorganizmów.2
T-W-4Genetycznie zmodyfikowane zwierzęta. Przykłady, kierunki, istota oraz rodzaje transformacji genetycznych u zwierząt2
T-W-5Eksperymentalna transgeneza u roślin. Kierunki i przykłądy5
T-W-6Trendy i aplikacje biotransformacji z użyciem komórek i organów roślinnych2
T-W-7Monitorowanie transgenów. Przykłady metod wykorzystywanych do identyfikacji GMO używanych w laboratoriach referencyjnych. Rola laboratoriów referencyjnych.3
T-W-8Koegzystencja-współistnienie upraw. Podstawy prawne.2
T-W-9Akty prawne w prawodawstwie międzynarodowym, europejskim i krajowym regulujące wytwarzanie i stosowanie GMO2
T-W-10Rola organów administracji państwowej oraz rola administracji niższego szczebla w procesie podejmowania decyzji w sprawach dotyczących organizmów genetycznie zmodyfikowanych2
T-W-11Zagrożenia i obawy wynikające z użytkowania GMO. Panel dyskusyjny.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny w formie multimedialnej prezentacji
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3zadanie projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu omawianych na wykładach
S-2Ocena formująca: Prezentacja wybranego zdarzenia transformacyjnego
S-3Ocena formująca: Pisemne sprawozdanie z zajęć laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C18-01_W01
Student objaśnia istotę modyfikacji genetycznych roślin, zwierząt i mikroorganizmów. Definiuje związane z transformacją genetyczną pojęcia. Swoje wypowiedzi jest w stanie poprzeć przykładami.
ABI_1A_W02, ABI_1A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C18-01_U01
Student potrafi formułować i logicznie przedstawiać różnice między organizmami GMO a non-GMO. Student potrafi zaplanować i zastosować właściwe metody do identyfikacji zdarzeń transformacyjnych
ABI_1A_U07, ABI_1A_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C18-01_K01
Student posiada kompetencje do świadomego podejmowania decyzji o tworzeniu, uprawie, uwalnianiu do środowiska organizmów GM zgodnie z aktualnym ustawodawstwem krajowym.
ABI_1A_K01C-1T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C18-01_W01
Student objaśnia istotę modyfikacji genetycznych roślin, zwierząt i mikroorganizmów. Definiuje związane z transformacją genetyczną pojęcia. Swoje wypowiedzi jest w stanie poprzeć przykładami.
2,0
3,0W stopniu dostatecznym student objaśnia istotę modyfikacji genetycznych roślin, zwierząt i mikroorganizmów. W stopniu dostatecznym student definiuje pojęcia związane z modyfikacjami genetyczymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C18-01_U01
Student potrafi formułować i logicznie przedstawiać różnice między organizmami GMO a non-GMO. Student potrafi zaplanować i zastosować właściwe metody do identyfikacji zdarzeń transformacyjnych
2,0
3,0W stopniu dostatecznym student potrafi formułować i logicznie przedstawiać różnice między organizami GMO a non-GMO. W stopniu dostatecznym student zna metody identyfikacji zdarzeń transformacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C18-01_K01
Student posiada kompetencje do świadomego podejmowania decyzji o tworzeniu, uprawie, uwalnianiu do środowiska organizmów GM zgodnie z aktualnym ustawodawstwem krajowym.
2,0
3,0W stopniu dostatecznym student posiadł kompetencje do świadomego podejmowania decyzji o tworzeniu, uprawie i uwalnianiu do środowiska organizmów GM. W stopniu dostatecznym student zna i rozumie obowiązujące przepisy prawa regulujące obrót i wytwarzanie GMO
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Malepszy S. (red), Biotechnologia roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  2. Organizmy genetycznie zmodyfikowane - mat. szkoleniowe „Wzmocnienie systemu informacji o środowisku w szczególności z zakresu bezpieczeństwa biologicznego”, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, oddz. Wielkopolski, Poznań, 2007
  3. Querzi M., Maretti M., Mazzara M., Badanie próbek na obecność zmodyfikowanych genetycznie organizmów. Wykrywanie jakościowe kukurydzy MNO810, kukurydzy Bt-176 oraz soi RoundupReady metodą PCR, World Health Organization, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Buchowicz J., Biologia molekularna. Modyfikacje genetyczne, postępy, problemy., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  2. Lack AJ., Evans DE., Biologia roślin. Krótkie wykłady., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykrywanie jakościowe kukurydzy MON810, kukurydzy Bt-176 i soi Roundup Ready metodą PCR. Prezentacja tematyki zajęć laboratoryjnych, protokołów i zasad zaliczenia tej formy zajęć1
T-L-2Izolacja DNA z wybranych produktów żywnościowych. Spektrofotometryczne określenie ilości i czystości wyizolowanego DNA. Przygotowanie próbek do amplifikacji PCR.6
T-L-3PCR specyficzny dla genu roślinnego soja-lektyna oraz genu roślinnego kukurydza-zeina. Przygotowanie żeli agarozowych do elektroforezy produktów PCR. Dokumentacja elektroforegramów oraz omówienie i interpretacja wyników przeprowadzonych analiz.3
T-L-4Skriningowe metody detekcji roślin GM. Wykrywanie promotora 35S. Wykrywanie terminatora nos. Przygotowanie żeli i elektroforeza produktów PCR. Dokumentacja obrazów i omówienie wyników przeprowadzonych analiz4
T-L-5Specyficzna detekcja kukrudzy MON810, kukurydzy Bt-176 oraz soi RoundupReady metodą nested PCR w wykorzystaniem specyficznych dla zdarzenia transformacyjnego par starterów mg1 i mg2; CRYIA1 i CRYIA2 oraz GMO5 i GMO9.4
T-L-6Elektroforeza produktów PCR amplifikowanych z parami starterów mg1 i mg2; CRYIA1 i CRYIA2 oraz GMO5 i GMO9. Dokumentacja elektroforegramów, opracowanie oraz interpretacja wyników badań. Wycinanie bloczków agarozowych z DNA, oczyszczanie, przeznaczonych do nested PCR, specyficznych produktów amplifikacji5
T-L-7Specyficzna detekcja kukrudzy MON810, kukurydzy Bt-176 oraz soi RoundupReady metodą nested PCR w wykorzystaniem specyficznych par starterów mg3 i mg4; CRYIA3 i CRYIA4 oraz GMO7 i GMO83
T-L-8Przygotowanie żelu agarozowego i elektroforeza produktów PCR amplifikowanych z parami starterów mg3 i mg4; CRYIA3 i CRYIA4 oraz GMO7 i GMO8. Dokumentacja elektroforegramów, opracowanie, omówienie oraz interpretacja wyników badań3
T-L-9Podsumowanie zajęć laboratoryjnych. Prezentacja otrzymanych wyników badań. Zaliczenie końcowe.1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1GMO jako jeden z produktów biotechnologii oraz inżynierii genetycznej. Czym jest GMO, jaki jest sens otrzymywania organizmów genetycznie zmodyfikowanych? Omówienie tematyki wykładów, podręczników, zasad i kryteriów zaliczenia tej formy przedmiotu.2
T-W-2Genetycznie zmodyfikowane rośliny w tym genetycznie zmodyfikowane rośliny uprawiane w najbliższej przyszłości. Przykłady, istota i rodzaje najważniejszych modyfikacji genetycznych. Pojęcie konstruktu genowego. Rodzaje i budowa konstruktów. Wektorowe i bezwektorowe metody stosowane do genetycznej transformacji roślin. Przykłady6
T-W-3Genetycznie zmodyfikowane mikroorganizmy. Przykłady, kierunki, istota i rodzaje najważniejszych modyfikacji genetycznych u mikroorganizmów.2
T-W-4Genetycznie zmodyfikowane zwierzęta. Przykłady, kierunki, istota oraz rodzaje transformacji genetycznych u zwierząt2
T-W-5Eksperymentalna transgeneza u roślin. Kierunki i przykłądy5
T-W-6Trendy i aplikacje biotransformacji z użyciem komórek i organów roślinnych2
T-W-7Monitorowanie transgenów. Przykłady metod wykorzystywanych do identyfikacji GMO używanych w laboratoriach referencyjnych. Rola laboratoriów referencyjnych.3
T-W-8Koegzystencja-współistnienie upraw. Podstawy prawne.2
T-W-9Akty prawne w prawodawstwie międzynarodowym, europejskim i krajowym regulujące wytwarzanie i stosowanie GMO2
T-W-10Rola organów administracji państwowej oraz rola administracji niższego szczebla w procesie podejmowania decyzji w sprawach dotyczących organizmów genetycznie zmodyfikowanych2
T-W-11Zagrożenia i obawy wynikające z użytkowania GMO. Panel dyskusyjny.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C18-01_W01Student objaśnia istotę modyfikacji genetycznych roślin, zwierząt i mikroorganizmów. Definiuje związane z transformacją genetyczną pojęcia. Swoje wypowiedzi jest w stanie poprzeć przykładami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
ABI_1A_W03Ma poszerzoną wiedzę z zakresu produkcji rolniczej i ogrodniczej, możliwości stosowania w niej narzędzi genetycznych w aspekcie ich oddziaływana na środowisko
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami modyfikacji genetycznych u roślin, zwierząt i mikroorganizmów.
Treści programoweT-W-1GMO jako jeden z produktów biotechnologii oraz inżynierii genetycznej. Czym jest GMO, jaki jest sens otrzymywania organizmów genetycznie zmodyfikowanych? Omówienie tematyki wykładów, podręczników, zasad i kryteriów zaliczenia tej formy przedmiotu.
T-W-2Genetycznie zmodyfikowane rośliny w tym genetycznie zmodyfikowane rośliny uprawiane w najbliższej przyszłości. Przykłady, istota i rodzaje najważniejszych modyfikacji genetycznych. Pojęcie konstruktu genowego. Rodzaje i budowa konstruktów. Wektorowe i bezwektorowe metody stosowane do genetycznej transformacji roślin. Przykłady
T-W-4Genetycznie zmodyfikowane zwierzęta. Przykłady, kierunki, istota oraz rodzaje transformacji genetycznych u zwierząt
T-W-3Genetycznie zmodyfikowane mikroorganizmy. Przykłady, kierunki, istota i rodzaje najważniejszych modyfikacji genetycznych u mikroorganizmów.
T-W-5Eksperymentalna transgeneza u roślin. Kierunki i przykłądy
T-W-6Trendy i aplikacje biotransformacji z użyciem komórek i organów roślinnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny w formie multimedialnej prezentacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu omawianych na wykładach
S-2Ocena formująca: Prezentacja wybranego zdarzenia transformacyjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu dostatecznym student objaśnia istotę modyfikacji genetycznych roślin, zwierząt i mikroorganizmów. W stopniu dostatecznym student definiuje pojęcia związane z modyfikacjami genetyczymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C18-01_U01Student potrafi formułować i logicznie przedstawiać różnice między organizmami GMO a non-GMO. Student potrafi zaplanować i zastosować właściwe metody do identyfikacji zdarzeń transformacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów produkcji roślinnej i ogrodniczej oraz jej oddziaływania na środowisko
ABI_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu rolnictwa, ogrodnictwa i nauk o środowisku z wykorzystaniem metod oraz narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami modyfikacji genetycznych u roślin, zwierząt i mikroorganizmów.
Treści programoweT-L-1Wykrywanie jakościowe kukurydzy MON810, kukurydzy Bt-176 i soi Roundup Ready metodą PCR. Prezentacja tematyki zajęć laboratoryjnych, protokołów i zasad zaliczenia tej formy zajęć
T-L-2Izolacja DNA z wybranych produktów żywnościowych. Spektrofotometryczne określenie ilości i czystości wyizolowanego DNA. Przygotowanie próbek do amplifikacji PCR.
T-L-3PCR specyficzny dla genu roślinnego soja-lektyna oraz genu roślinnego kukurydza-zeina. Przygotowanie żeli agarozowych do elektroforezy produktów PCR. Dokumentacja elektroforegramów oraz omówienie i interpretacja wyników przeprowadzonych analiz.
T-L-4Skriningowe metody detekcji roślin GM. Wykrywanie promotora 35S. Wykrywanie terminatora nos. Przygotowanie żeli i elektroforeza produktów PCR. Dokumentacja obrazów i omówienie wyników przeprowadzonych analiz
T-L-5Specyficzna detekcja kukrudzy MON810, kukurydzy Bt-176 oraz soi RoundupReady metodą nested PCR w wykorzystaniem specyficznych dla zdarzenia transformacyjnego par starterów mg1 i mg2; CRYIA1 i CRYIA2 oraz GMO5 i GMO9.
T-L-6Elektroforeza produktów PCR amplifikowanych z parami starterów mg1 i mg2; CRYIA1 i CRYIA2 oraz GMO5 i GMO9. Dokumentacja elektroforegramów, opracowanie oraz interpretacja wyników badań. Wycinanie bloczków agarozowych z DNA, oczyszczanie, przeznaczonych do nested PCR, specyficznych produktów amplifikacji
T-L-7Specyficzna detekcja kukrudzy MON810, kukurydzy Bt-176 oraz soi RoundupReady metodą nested PCR w wykorzystaniem specyficznych par starterów mg3 i mg4; CRYIA3 i CRYIA4 oraz GMO7 i GMO8
T-L-8Przygotowanie żelu agarozowego i elektroforeza produktów PCR amplifikowanych z parami starterów mg3 i mg4; CRYIA3 i CRYIA4 oraz GMO7 i GMO8. Dokumentacja elektroforegramów, opracowanie, omówienie oraz interpretacja wyników badań
T-L-9Podsumowanie zajęć laboratoryjnych. Prezentacja otrzymanych wyników badań. Zaliczenie końcowe.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny w formie multimedialnej prezentacji
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3zadanie projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu omawianych na wykładach
S-2Ocena formująca: Prezentacja wybranego zdarzenia transformacyjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu dostatecznym student potrafi formułować i logicznie przedstawiać różnice między organizami GMO a non-GMO. W stopniu dostatecznym student zna metody identyfikacji zdarzeń transformacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C18-01_K01Student posiada kompetencje do świadomego podejmowania decyzji o tworzeniu, uprawie, uwalnianiu do środowiska organizmów GM zgodnie z aktualnym ustawodawstwem krajowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami modyfikacji genetycznych u roślin, zwierząt i mikroorganizmów.
Treści programoweT-W-6Trendy i aplikacje biotransformacji z użyciem komórek i organów roślinnych
T-W-8Koegzystencja-współistnienie upraw. Podstawy prawne.
T-W-9Akty prawne w prawodawstwie międzynarodowym, europejskim i krajowym regulujące wytwarzanie i stosowanie GMO
T-W-10Rola organów administracji państwowej oraz rola administracji niższego szczebla w procesie podejmowania decyzji w sprawach dotyczących organizmów genetycznie zmodyfikowanych
T-W-11Zagrożenia i obawy wynikające z użytkowania GMO. Panel dyskusyjny.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny w formie multimedialnej prezentacji
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3zadanie projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu omawianych na wykładach
S-2Ocena formująca: Prezentacja wybranego zdarzenia transformacyjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu dostatecznym student posiadł kompetencje do świadomego podejmowania decyzji o tworzeniu, uprawie i uwalnianiu do środowiska organizmów GM. W stopniu dostatecznym student zna i rozumie obowiązujące przepisy prawa regulujące obrót i wytwarzanie GMO
3,5
4,0
4,5
5,0