Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja ogrodnicza
Sylabus przedmiotu Inżynieria genetyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria genetyczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień z zakresu genetyki i biologii molekularnej, biochemii, kultur in vitro |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy na temat współczesnych metod i osiągnięć inżynierii genetycznej |
C-2 | Umiejętność stosowania podstawowych metod inżynierii genetycznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie produktu PCR do klonowania (izolacja DNA, PCR, rozdział elektroforetyczny, izolacja DNA z żelu, ocena koncentracji izolatu) | 10 |
T-L-2 | Klonowanie fragmentu DNA (przygotowanie wektora plazmidowego, ukompetentnianie i transfekcja bakterii, selekcja stransformowanych bakterii, izolacja plazmidów, walidacja) - 4 bloki po 5 godzin | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kierunki i strategie modyfikacji genetycznych roślin | 4 |
T-W-2 | Kierunki i strategie modyfikacji genetycznych zwierząt | 4 |
T-W-3 | Tworzenie bibliotek genowych | 2 |
T-W-4 | Zasady izolacji genów i tworzenie konstruktu genowego | 2 |
T-W-5 | Metody przygotowania materiału roślinnego do transformacji i jego regeneracja | 2 |
T-W-6 | Bezwektorowe metody transformacji | 4 |
T-W-7 | Transformacja z użyciem wektorów | 4 |
T-W-8 | Wyciszanie genów metodą interferencji RNA | 2 |
T-W-9 | Metody edytowania genomów | 4 |
T-W-10 | Transformacja na potrzeby badania funkcji genów | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 23 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 18 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | prezentacja multimedialna z użyciem komputera i rzutnika |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test pisemny z treści wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian znajomości zagadnień opracowywanych w ramach ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C12_W01 student opisuje i tłumaczy współczesne metody i zastosowania inżynierii genetycznej w doskonaleniu i badaniu roślin i zwierząt | ABI_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C12_U01 student wykorzystuje narzędzia inżynierii genetycznej | ABI_1A_U04, ABI_1A_U05 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C12_K01 ma świadomość potencjału metod inżynierii genetycznej i umiejętność krytycznej oceny stereotypowych opinii odnośnie zagrożeń wynikających ze stosowania GMO | ABI_1A_K01 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C12_W01 student opisuje i tłumaczy współczesne metody i zastosowania inżynierii genetycznej w doskonaleniu i badaniu roślin i zwierząt | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu podstawowym opisuje i tłumaczy współczesne metody i zastosowania inżynierii genetycznej w doskonaleniu i badaniu roślin i zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C12_U01 student wykorzystuje narzędzia inżynierii genetycznej | 2,0 | |
3,0 | student w sposób podstawowy wykorzystuje narzędzia inżynierii genetycznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C12_K01 ma świadomość potencjału metod inżynierii genetycznej i umiejętność krytycznej oceny stereotypowych opinii odnośnie zagrożeń wynikających ze stosowania GMO | 2,0 | |
3,0 | na poziomie podstawowym ma świadomość potencjału metod inżynierii genetycznej i umiejętność krytycznej oceny stereotypowych opinii odnośnie zagrożeń wynikających ze stosowania GMO | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Desmond S. T. Nicholl, An Introduction to Genetic Engineering, Cambridge University Press
- I.A. Kurnaz, Techniques in genetic engineering, CRC PressTaylor & Francis Group
- S. Malepszy, Biotechnologia roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN