Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja ogrodnicza

Sylabus przedmiotu Biologia i diagnostyka molekularna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia i diagnostyka molekularna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 30 2,00,25zaliczenie
wykładyW4 30 3,00,50egzamin
laboratoriaL4 30 2,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z zakresu genetyki i podstaw biotechnologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy teoretycznej na temat mechanizmów molekularnych procesów życiowych zachodzących w komórce Pro- i Eukariotycznej oraz podstawowych metod analizy DNA, RNA i białek.
C-2Nabycie praktycznych umiejętności stosowania podstawowych technik biologii molekularnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie materiału roślinnego do izolacji DNA2
T-L-2Izolacja DNA z liści różnych gatunków, odmian, linii4
T-L-3Elektroforeza kwasów nukleinowych, ocena ilościowa i jakościowa DNA4
T-L-4Amplifikacja DNA (PCR)2
T-L-5Trawienie DNA enzymami restrykcyjnymi2
T-L-6Elektroforetyczny rozdział produktów PCR4
T-L-7Elektroforetyczny rozdział białek techniką PAGE4
T-L-8Elektroforetyczny rozdział białek techniką IEF4
T-L-9Analiza polimorfizmu, konstruowanie dendrogramu4
30
projekty
T-P-1Wybór sekwencji genów z baz danych, poszukiwanie polimorfizmów (SNP, INDEL), projektowanie zestawu starterów do amplifikacji fragmentów DNA w celu rozróżniania genotypów. Ocena parametrów starterów. Poszukiwanie miejsc restrykcyjnych i dobór enzymów restrykcyjnych. Analiza PCR z użyciem zaprojektowanych starterów i analiza restrykcyjna. Interpretacja wyników.30
30
wykłady
T-W-1Budowa i funkcje kwasów nukleinowych4
T-W-2Struktura molekularna genomu Prokaryota2
T-W-3Struktura molekularna genomu Eukaryota2
T-W-4Mechanizmy molekularne replikacji DNA2
T-W-5Rekombinacja, naprawa i transpozycja DNA2
T-W-6Mechanizmy molekularne translacji2
T-W-7Regulacja ekspresji genów2
T-W-8Genetyczne mechanizmy morfogenezy i determinacji płci2
T-W-9Struktura i funkcja białek2
T-W-10Molekularne podłoże odpowiedzi immunologicznej2
T-W-11Molekularne podstawy ewolucji2
T-W-12Teoretyczne podstawy metod analizy DNA, RNA i białek stosowanych w biologii molekularnej2
T-W-13Analiza sekwencji DNA2
T-W-14Techniki markerowe wykorzystywane w diagnostyce roślin2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć18
A-L-3Konsultacje2
50
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Przygotowanie do zajęć18
A-P-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury25
A-W-3Przygotowanie do egzaminu16
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Egzamin2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna z uzyciem komputera i rzutnika
M-3ćwiczenia laboratoryjne z użyciem metodyki i narzędzi badań molekularnych
M-4przygotowanie projektu z użyciem programów komputerowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test pisemny z wiedzy teoretycznej
S-2Ocena podsumowująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: ocena zadań projektowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C09_W01
Objaśnia podstawowe procesy biologii molekularnej oraz opisuje zasady podstawowych analiz DNA, RNA i białek.
ABI_1A_W02, ABI_1A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-5, T-L-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C09_U01
Student umie określić użyteczność podstawowych technik molekularnych, zaprojektować i zaplanować proste eksperymenty i wnioskować na podstawie otrzymanych wyników.
ABI_1A_U06, ABI_1A_U07C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-5, T-L-9, T-P-1M-3, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C09_K01
Student rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy z zakresu szczegółowych mechanizmów molekularnych. Jest świadomy potrzeby połączenia wiedzy teoretycznej i praktycznej. Umie pracować w zespole przy wykonywaniu prac laboratoryjnych.
ABI_1A_K01C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-5, T-L-9, T-P-1M-3, M-4S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C09_W01
Objaśnia podstawowe procesy biologii molekularnej oraz opisuje zasady podstawowych analiz DNA, RNA i białek.
2,0
3,0Objaśnia w sposób elementarny podstawowe procesy biologii molekularnej oraz opisuje zasady podstawowych analiz DNA, RNA i białek
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C09_U01
Student umie określić użyteczność podstawowych technik molekularnych, zaprojektować i zaplanować proste eksperymenty i wnioskować na podstawie otrzymanych wyników.
2,0
3,0Student na poziomie podstawowym umie określić użyteczność podstawowych technik molekularnych, zaprojektować i zaplanować proste eksperymenty i wnioskować na podstawie otrzymanych wyników
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C09_K01
Student rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy z zakresu szczegółowych mechanizmów molekularnych. Jest świadomy potrzeby połączenia wiedzy teoretycznej i praktycznej. Umie pracować w zespole przy wykonywaniu prac laboratoryjnych.
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy z zakresu szczegółowych mechanizmów molekularnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. T.A. Brown, Genomy, Wydawnictwo Naukowe PWN
  2. Lizabeth A. Allison, Podstawy biologii molekularnej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
  3. P.C. Turner, A.G. McLennan, A.D. Bates, M.R.H White, Biologia molekularna, krótkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN
  4. R. Słomski, Analiza DNA - teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie materiału roślinnego do izolacji DNA2
T-L-2Izolacja DNA z liści różnych gatunków, odmian, linii4
T-L-3Elektroforeza kwasów nukleinowych, ocena ilościowa i jakościowa DNA4
T-L-4Amplifikacja DNA (PCR)2
T-L-5Trawienie DNA enzymami restrykcyjnymi2
T-L-6Elektroforetyczny rozdział produktów PCR4
T-L-7Elektroforetyczny rozdział białek techniką PAGE4
T-L-8Elektroforetyczny rozdział białek techniką IEF4
T-L-9Analiza polimorfizmu, konstruowanie dendrogramu4
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wybór sekwencji genów z baz danych, poszukiwanie polimorfizmów (SNP, INDEL), projektowanie zestawu starterów do amplifikacji fragmentów DNA w celu rozróżniania genotypów. Ocena parametrów starterów. Poszukiwanie miejsc restrykcyjnych i dobór enzymów restrykcyjnych. Analiza PCR z użyciem zaprojektowanych starterów i analiza restrykcyjna. Interpretacja wyników.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa i funkcje kwasów nukleinowych4
T-W-2Struktura molekularna genomu Prokaryota2
T-W-3Struktura molekularna genomu Eukaryota2
T-W-4Mechanizmy molekularne replikacji DNA2
T-W-5Rekombinacja, naprawa i transpozycja DNA2
T-W-6Mechanizmy molekularne translacji2
T-W-7Regulacja ekspresji genów2
T-W-8Genetyczne mechanizmy morfogenezy i determinacji płci2
T-W-9Struktura i funkcja białek2
T-W-10Molekularne podłoże odpowiedzi immunologicznej2
T-W-11Molekularne podstawy ewolucji2
T-W-12Teoretyczne podstawy metod analizy DNA, RNA i białek stosowanych w biologii molekularnej2
T-W-13Analiza sekwencji DNA2
T-W-14Techniki markerowe wykorzystywane w diagnostyce roślin2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć18
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Przygotowanie do zajęć18
A-P-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury25
A-W-3Przygotowanie do egzaminu16
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Egzamin2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C09_W01Objaśnia podstawowe procesy biologii molekularnej oraz opisuje zasady podstawowych analiz DNA, RNA i białek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
ABI_1A_W03Ma poszerzoną wiedzę z zakresu produkcji rolniczej i ogrodniczej, możliwości stosowania w niej narzędzi genetycznych w aspekcie ich oddziaływana na środowisko
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy teoretycznej na temat mechanizmów molekularnych procesów życiowych zachodzących w komórce Pro- i Eukariotycznej oraz podstawowych metod analizy DNA, RNA i białek.
Treści programoweT-W-1Budowa i funkcje kwasów nukleinowych
T-W-2Struktura molekularna genomu Prokaryota
T-W-3Struktura molekularna genomu Eukaryota
T-W-4Mechanizmy molekularne replikacji DNA
T-W-5Rekombinacja, naprawa i transpozycja DNA
T-W-6Mechanizmy molekularne translacji
T-W-7Regulacja ekspresji genów
T-W-8Genetyczne mechanizmy morfogenezy i determinacji płci
T-W-9Struktura i funkcja białek
T-W-10Molekularne podłoże odpowiedzi immunologicznej
T-W-11Molekularne podstawy ewolucji
T-W-12Teoretyczne podstawy metod analizy DNA, RNA i białek stosowanych w biologii molekularnej
T-W-13Analiza sekwencji DNA
T-W-14Techniki markerowe wykorzystywane w diagnostyce roślin
T-L-1Przygotowanie materiału roślinnego do izolacji DNA
T-L-2Izolacja DNA z liści różnych gatunków, odmian, linii
T-L-3Elektroforeza kwasów nukleinowych, ocena ilościowa i jakościowa DNA
T-L-4Amplifikacja DNA (PCR)
T-L-6Elektroforetyczny rozdział produktów PCR
T-L-7Elektroforetyczny rozdział białek techniką PAGE
T-L-8Elektroforetyczny rozdział białek techniką IEF
T-L-5Trawienie DNA enzymami restrykcyjnymi
T-L-9Analiza polimorfizmu, konstruowanie dendrogramu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna z uzyciem komputera i rzutnika
M-3ćwiczenia laboratoryjne z użyciem metodyki i narzędzi badań molekularnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test pisemny z wiedzy teoretycznej
S-2Ocena podsumowująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: ocena zadań projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Objaśnia w sposób elementarny podstawowe procesy biologii molekularnej oraz opisuje zasady podstawowych analiz DNA, RNA i białek
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C09_U01Student umie określić użyteczność podstawowych technik molekularnych, zaprojektować i zaplanować proste eksperymenty i wnioskować na podstawie otrzymanych wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski
ABI_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów produkcji roślinnej i ogrodniczej oraz jej oddziaływania na środowisko
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznych umiejętności stosowania podstawowych technik biologii molekularnej.
Treści programoweT-L-1Przygotowanie materiału roślinnego do izolacji DNA
T-L-2Izolacja DNA z liści różnych gatunków, odmian, linii
T-L-3Elektroforeza kwasów nukleinowych, ocena ilościowa i jakościowa DNA
T-L-4Amplifikacja DNA (PCR)
T-L-6Elektroforetyczny rozdział produktów PCR
T-L-7Elektroforetyczny rozdział białek techniką PAGE
T-L-8Elektroforetyczny rozdział białek techniką IEF
T-L-5Trawienie DNA enzymami restrykcyjnymi
T-L-9Analiza polimorfizmu, konstruowanie dendrogramu
T-P-1Wybór sekwencji genów z baz danych, poszukiwanie polimorfizmów (SNP, INDEL), projektowanie zestawu starterów do amplifikacji fragmentów DNA w celu rozróżniania genotypów. Ocena parametrów starterów. Poszukiwanie miejsc restrykcyjnych i dobór enzymów restrykcyjnych. Analiza PCR z użyciem zaprojektowanych starterów i analiza restrykcyjna. Interpretacja wyników.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne z użyciem metodyki i narzędzi badań molekularnych
M-4przygotowanie projektu z użyciem programów komputerowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: ocena zadań projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student na poziomie podstawowym umie określić użyteczność podstawowych technik molekularnych, zaprojektować i zaplanować proste eksperymenty i wnioskować na podstawie otrzymanych wyników
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C09_K01Student rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy z zakresu szczegółowych mechanizmów molekularnych. Jest świadomy potrzeby połączenia wiedzy teoretycznej i praktycznej. Umie pracować w zespole przy wykonywaniu prac laboratoryjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznych umiejętności stosowania podstawowych technik biologii molekularnej.
Treści programoweT-L-1Przygotowanie materiału roślinnego do izolacji DNA
T-L-2Izolacja DNA z liści różnych gatunków, odmian, linii
T-L-3Elektroforeza kwasów nukleinowych, ocena ilościowa i jakościowa DNA
T-L-4Amplifikacja DNA (PCR)
T-L-6Elektroforetyczny rozdział produktów PCR
T-L-7Elektroforetyczny rozdział białek techniką PAGE
T-L-8Elektroforetyczny rozdział białek techniką IEF
T-L-5Trawienie DNA enzymami restrykcyjnymi
T-L-9Analiza polimorfizmu, konstruowanie dendrogramu
T-P-1Wybór sekwencji genów z baz danych, poszukiwanie polimorfizmów (SNP, INDEL), projektowanie zestawu starterów do amplifikacji fragmentów DNA w celu rozróżniania genotypów. Ocena parametrów starterów. Poszukiwanie miejsc restrykcyjnych i dobór enzymów restrykcyjnych. Analiza PCR z użyciem zaprojektowanych starterów i analiza restrykcyjna. Interpretacja wyników.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne z użyciem metodyki i narzędzi badań molekularnych
M-4przygotowanie projektu z użyciem programów komputerowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: ocena zadań projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy z zakresu szczegółowych mechanizmów molekularnych
3,5
4,0
4,5
5,0