Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
Sylabus przedmiotu Integracja europejska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Integracja europejska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zespół Dydaktyczny | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Biniek <Agata.Wrebiakowska@zut.edu.pl>, Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl>, Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu ekonomii |
W-2 | Wiedza z zakresu podstaw prawa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Kształtowanie umiejętności przygotowywania dokumantacji w ramach programów europejskich |
C-2 | Przygotowanie studentów z zasadami i mechanizmami funkcjonowania UE |
C-3 | Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE |
C-4 | Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekty i pojęcia pokrewne. Rodzaje projektów, środowisko projektowe. Procedura pozystkiwania środków z funduszy europejskich. Ustawodawstwo prawne prawa krajowego i unijnego. Projekty unijne. Zarządzanie cyklem projektu UE ( elementy , etapy) Projekty w organizacji. Znaczenie, czynniki sukcesu. Dofinansowanie projektów. Aplikowanie o środki euroejskie. Dokumentacja projektowa. Zasady wyboru wykonawców przy realizacji projektów unijnych. " Studium przypadku" . Omówienie wybranych, aktualnych projektów unijnych. Partnerstwo publiczno-prawne jako formuła realizacji programów unijnych. Wytyczne, zasady. Ocena projektów unijnych. Istota i przedmiot oceny. | 27 |
T-P-2 | Prezentacja i ocena projektu. | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zarys integracji europejskiej. Główne etapy rozwoju w ramach UE. Integracja instytucjonalna Polski. KOnstytuacja RP wobec integracji. Integracja ekonomiczna. Pojęcie i źródla prawa UE. Dyrektywy wykładni proeuropejskiej TK . Dyrektywy wykładni proeuropejskiej TS. Bilans korzyści (politycznych, gospodarczych ), wynikających z przystąpienia do UE. Struktura instytucjonalna UE ( pojęcie, zasady funkcjonowania ) Instytucje UE, miejsce w systemie prawnym. Parlament Europejski, Rada Europejska , Rada. Instytucje UE c.d. Komisje Europejskie. Trubunał Sprawiedliwości. Trybunał Obrachunkowy. Organy pomocnicze i doradcze UE. Europejski Komitet społeczno - ekonomiczny. Komitet Regionów. Agencje. Zasady stosowania prawa unijnego. Katalog zasad. Wykładnia prawa UE. Sądowy system ochrony prawnej w UE. Jurystdycja Trybunały Sprawiedliwości. Wybrane orzeczenia. Pozasądowy system ochrony prawnej UE. Petycja do Parlamentu Europejskiego. Skargi do Komisji Europejskiej. Rynek wewnętrzny - pojęcie , rola, zakres w procesie integracji europejskiej. Prawo przedsiębiorczości. Swobody UE. Zakazy dyskryminacyjne. Finansowanie UE ( dochody , wydatki, zasady budżetowe) Procedury stanowienia budżetu. Wykonanie budżetu. Zwalczanie nadużyć finansowych.System ochrony interesów finansowych UE. Polityki i działania wewnętrzne UE (kometencje wyłączne, kompetencje dzielone) Działania zewnętrzne UE (zakres, zasady i cele) Unia Europejska jako organizacja międzynarodowa. Aksjologia, obywatelstwo. Karta Praw Podstawowych. | 33 |
T-W-2 | Zaliczenie | 2 |
35 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Wkład własny studenta | 8 |
A-P-2 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Wkład własny studenta | 27 |
A-W-2 | uczestnictwo w zajęciach | 35 |
62 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | opowiadanie |
M-3 | metoda przypadków |
M-4 | metoda sytuacyjna |
M-5 | metoda projektów |
M-6 | pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/16-2_W01 Zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma wiedzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego. Wymienia i charakteryzyje podstawowe polityki wspólnotowe. Wskazuje i charakteryzuje uwarunkowania prawno-ekonomiczne działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej. Ma wiedzę z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, rozpoznaje i charakteryzuje regionalne programy operacyjne właściwe dla jego miejsca zamieszkania, ma wiedzę o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego | ZIIP_1A_W16, ZIIP_1A_W10 | — | — | C-2 | T-W-1 | M-1, M-6, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/16-2_U01 Sporządza aplikację dla projektu europejskiego. Wyszukuje właściwe dla działalności gospodarczej projekty europejskie. Interpretuje wymagania prawne dla danego projektu euriopejskiego. Wykorzystuje informacje dostępne na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich. Organizuje pracę zespołów | ZIIP_1A_U09, ZIIP_1A_U11, ZIIP_1A_U13, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U20 | — | — | C-4, C-3 | T-P-1 | M-1, M-6, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/16-2_K01 Odpowiedzialność za pracę własną i innych. Wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach. Dbałość o przestrzeganie krajowych i unijnych przepisów prawa. | ZIIP_1A_K02, ZIIP_1A_K03, ZIIP_1A_K04, ZIIP_1A_K07, ZIIP_1A_K06 | — | — | C-2, C-1, C-4, C-3 | T-P-1 | M-1, M-5, M-6, M-4, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/16-2_W01 Zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma wiedzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego. Wymienia i charakteryzyje podstawowe polityki wspólnotowe. Wskazuje i charakteryzuje uwarunkowania prawno-ekonomiczne działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej. Ma wiedzę z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, rozpoznaje i charakteryzuje regionalne programy operacyjne właściwe dla jego miejsca zamieszkania, ma wiedzę o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego | 2,0 | Nie zna i nie opisuje etapów integracji europejskiej, nia ma wiedzy o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, nie ma podstawowej wiedzy o źródłach prawa wspólnotowego |
3,0 | Zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma wiedzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/16-2_U01 Sporządza aplikację dla projektu europejskiego. Wyszukuje właściwe dla działalności gospodarczej projekty europejskie. Interpretuje wymagania prawne dla danego projektu euriopejskiego. Wykorzystuje informacje dostępne na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich. Organizuje pracę zespołów | 2,0 | Nie potrafi zaplanować i w podstawowym stopniu sporządzić aplikacji dla projektu europejskiego |
3,0 | Planuje i w podstawowym stopniu sporządza aplikację dla projektu europejskiego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/16-2_K01 Odpowiedzialność za pracę własną i innych. Wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach. Dbałość o przestrzeganie krajowych i unijnych przepisów prawa. | 2,0 | Nie wykazuje zachowań świadczącyvh o tym, że jest odpowiedzialny za pracę własną i innych |
3,0 | Wykazuje zachowania świadczące o tym, że jest odpowiedzialny za pracę własną i innych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Barcz J., Kawecka-Wyrzykowska E., Michałowska-Gorywoda K., Integracja europejska, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2007
- Kola-Bezka M., Dotacje dla małych przedsiębiorstw z funduszy unijnych, w: Założyć firmę i nie zbankrutować - aspekty prawne, Difin, Warszawa, 2009, red. naukowa S. Sojak
- brak, Podręcznik wnioskodawcy RPO WZ 2007-2013, Zachodniopomorski Urząd Marszałkowski, Szczecin, 2010, Dostępny na stronie Urzędu Marszałkowskiego w zakładce Regionalne Programy Operacyjne
- Herbst Irena (red.), Finansowanie projektów zasilanych ze środków funduszy unijnych, TWIGGER, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Parzymis S. (oprac.), Integracja europejska w dokumentach, PISM, Warszawa, 2011