Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)

Sylabus przedmiotu Integracja europejska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Integracja europejska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Biniek <Agata.Wrebiakowska@zut.edu.pl>, Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl>, Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 30 1,50,50zaliczenie
wykładyW7 35 2,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu ekonomii
W-2Wiedza z zakresu podstaw prawa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Kształtowanie umiejętności przygotowywania dokumantacji w ramach programów europejskich
C-2Przygotowanie studentów z zasadami i mechanizmami funkcjonowania UE
C-3Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE
C-4Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekty i pojęcia pokrewne. Rodzaje projektów, środowisko projektowe. Procedura pozystkiwania środków z funduszy europejskich. Ustawodawstwo prawne prawa krajowego i unijnego. Projekty unijne. Zarządzanie cyklem projektu UE ( elementy , etapy) Projekty w organizacji. Znaczenie, czynniki sukcesu. Dofinansowanie projektów. Aplikowanie o środki euroejskie. Dokumentacja projektowa. Zasady wyboru wykonawców przy realizacji projektów unijnych. " Studium przypadku" . Omówienie wybranych, aktualnych projektów unijnych. Partnerstwo publiczno-prawne jako formuła realizacji programów unijnych. Wytyczne, zasady. Ocena projektów unijnych. Istota i przedmiot oceny.27
T-P-2Prezentacja i ocena projektu.3
30
wykłady
T-W-1Zarys integracji europejskiej. Główne etapy rozwoju w ramach UE. Integracja instytucjonalna Polski. KOnstytuacja RP wobec integracji. Integracja ekonomiczna. Pojęcie i źródla prawa UE. Dyrektywy wykładni proeuropejskiej TK . Dyrektywy wykładni proeuropejskiej TS. Bilans korzyści (politycznych, gospodarczych ), wynikających z przystąpienia do UE. Struktura instytucjonalna UE ( pojęcie, zasady funkcjonowania ) Instytucje UE, miejsce w systemie prawnym. Parlament Europejski, Rada Europejska , Rada. Instytucje UE c.d. Komisje Europejskie. Trubunał Sprawiedliwości. Trybunał Obrachunkowy. Organy pomocnicze i doradcze UE. Europejski Komitet społeczno - ekonomiczny. Komitet Regionów. Agencje. Zasady stosowania prawa unijnego. Katalog zasad. Wykładnia prawa UE. Sądowy system ochrony prawnej w UE. Jurystdycja Trybunały Sprawiedliwości. Wybrane orzeczenia. Pozasądowy system ochrony prawnej UE. Petycja do Parlamentu Europejskiego. Skargi do Komisji Europejskiej. Rynek wewnętrzny - pojęcie , rola, zakres w procesie integracji europejskiej. Prawo przedsiębiorczości. Swobody UE. Zakazy dyskryminacyjne. Finansowanie UE ( dochody , wydatki, zasady budżetowe) Procedury stanowienia budżetu. Wykonanie budżetu. Zwalczanie nadużyć finansowych.System ochrony interesów finansowych UE. Polityki i działania wewnętrzne UE (kometencje wyłączne, kompetencje dzielone) Działania zewnętrzne UE (zakres, zasady i cele) Unia Europejska jako organizacja międzynarodowa. Aksjologia, obywatelstwo. Karta Praw Podstawowych.33
T-W-2Zaliczenie2
35

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Wkład własny studenta8
A-P-2uczestnictwo w zajęciach30
38
wykłady
A-W-1Wkład własny studenta27
A-W-2uczestnictwo w zajęciach35
62

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
M-3metoda przypadków
M-4metoda sytuacyjna
M-5metoda projektów
M-6pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/16-2_W01
Zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma wiedzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego. Wymienia i charakteryzyje podstawowe polityki wspólnotowe. Wskazuje i charakteryzuje uwarunkowania prawno-ekonomiczne działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej. Ma wiedzę z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, rozpoznaje i charakteryzuje regionalne programy operacyjne właściwe dla jego miejsca zamieszkania, ma wiedzę o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego
ZIIP_1A_W16, ZIIP_1A_W10C-2T-W-1M-1, M-6, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/16-2_U01
Sporządza aplikację dla projektu europejskiego. Wyszukuje właściwe dla działalności gospodarczej projekty europejskie. Interpretuje wymagania prawne dla danego projektu euriopejskiego. Wykorzystuje informacje dostępne na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich. Organizuje pracę zespołów
ZIIP_1A_U09, ZIIP_1A_U11, ZIIP_1A_U13, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U20C-4, C-3T-P-1M-1, M-6, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/16-2_K01
Odpowiedzialność za pracę własną i innych. Wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach. Dbałość o przestrzeganie krajowych i unijnych przepisów prawa.
ZIIP_1A_K02, ZIIP_1A_K03, ZIIP_1A_K04, ZIIP_1A_K07, ZIIP_1A_K06C-2, C-1, C-4, C-3T-P-1M-1, M-5, M-6, M-4, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/16-2_W01
Zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma wiedzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego. Wymienia i charakteryzyje podstawowe polityki wspólnotowe. Wskazuje i charakteryzuje uwarunkowania prawno-ekonomiczne działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej. Ma wiedzę z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, rozpoznaje i charakteryzuje regionalne programy operacyjne właściwe dla jego miejsca zamieszkania, ma wiedzę o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego
2,0Nie zna i nie opisuje etapów integracji europejskiej, nia ma wiedzy o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, nie ma podstawowej wiedzy o źródłach prawa wspólnotowego
3,0Zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma wiedzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/16-2_U01
Sporządza aplikację dla projektu europejskiego. Wyszukuje właściwe dla działalności gospodarczej projekty europejskie. Interpretuje wymagania prawne dla danego projektu euriopejskiego. Wykorzystuje informacje dostępne na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich. Organizuje pracę zespołów
2,0Nie potrafi zaplanować i w podstawowym stopniu sporządzić aplikacji dla projektu europejskiego
3,0Planuje i w podstawowym stopniu sporządza aplikację dla projektu europejskiego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/16-2_K01
Odpowiedzialność za pracę własną i innych. Wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach. Dbałość o przestrzeganie krajowych i unijnych przepisów prawa.
2,0Nie wykazuje zachowań świadczącyvh o tym, że jest odpowiedzialny za pracę własną i innych
3,0Wykazuje zachowania świadczące o tym, że jest odpowiedzialny za pracę własną i innych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Barcz J., Kawecka-Wyrzykowska E., Michałowska-Gorywoda K., Integracja europejska, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2007
  2. Kola-Bezka M., Dotacje dla małych przedsiębiorstw z funduszy unijnych, w: Założyć firmę i nie zbankrutować - aspekty prawne, Difin, Warszawa, 2009, red. naukowa S. Sojak
  3. brak, Podręcznik wnioskodawcy RPO WZ 2007-2013, Zachodniopomorski Urząd Marszałkowski, Szczecin, 2010, Dostępny na stronie Urzędu Marszałkowskiego w zakładce Regionalne Programy Operacyjne
  4. Herbst Irena (red.), Finansowanie projektów zasilanych ze środków funduszy unijnych, TWIGGER, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Parzymis S. (oprac.), Integracja europejska w dokumentach, PISM, Warszawa, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekty i pojęcia pokrewne. Rodzaje projektów, środowisko projektowe. Procedura pozystkiwania środków z funduszy europejskich. Ustawodawstwo prawne prawa krajowego i unijnego. Projekty unijne. Zarządzanie cyklem projektu UE ( elementy , etapy) Projekty w organizacji. Znaczenie, czynniki sukcesu. Dofinansowanie projektów. Aplikowanie o środki euroejskie. Dokumentacja projektowa. Zasady wyboru wykonawców przy realizacji projektów unijnych. " Studium przypadku" . Omówienie wybranych, aktualnych projektów unijnych. Partnerstwo publiczno-prawne jako formuła realizacji programów unijnych. Wytyczne, zasady. Ocena projektów unijnych. Istota i przedmiot oceny.27
T-P-2Prezentacja i ocena projektu.3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarys integracji europejskiej. Główne etapy rozwoju w ramach UE. Integracja instytucjonalna Polski. KOnstytuacja RP wobec integracji. Integracja ekonomiczna. Pojęcie i źródla prawa UE. Dyrektywy wykładni proeuropejskiej TK . Dyrektywy wykładni proeuropejskiej TS. Bilans korzyści (politycznych, gospodarczych ), wynikających z przystąpienia do UE. Struktura instytucjonalna UE ( pojęcie, zasady funkcjonowania ) Instytucje UE, miejsce w systemie prawnym. Parlament Europejski, Rada Europejska , Rada. Instytucje UE c.d. Komisje Europejskie. Trubunał Sprawiedliwości. Trybunał Obrachunkowy. Organy pomocnicze i doradcze UE. Europejski Komitet społeczno - ekonomiczny. Komitet Regionów. Agencje. Zasady stosowania prawa unijnego. Katalog zasad. Wykładnia prawa UE. Sądowy system ochrony prawnej w UE. Jurystdycja Trybunały Sprawiedliwości. Wybrane orzeczenia. Pozasądowy system ochrony prawnej UE. Petycja do Parlamentu Europejskiego. Skargi do Komisji Europejskiej. Rynek wewnętrzny - pojęcie , rola, zakres w procesie integracji europejskiej. Prawo przedsiębiorczości. Swobody UE. Zakazy dyskryminacyjne. Finansowanie UE ( dochody , wydatki, zasady budżetowe) Procedury stanowienia budżetu. Wykonanie budżetu. Zwalczanie nadużyć finansowych.System ochrony interesów finansowych UE. Polityki i działania wewnętrzne UE (kometencje wyłączne, kompetencje dzielone) Działania zewnętrzne UE (zakres, zasady i cele) Unia Europejska jako organizacja międzynarodowa. Aksjologia, obywatelstwo. Karta Praw Podstawowych.33
T-W-2Zaliczenie2
35

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Wkład własny studenta8
A-P-2uczestnictwo w zajęciach30
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Wkład własny studenta27
A-W-2uczestnictwo w zajęciach35
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/16-2_W01Zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma wiedzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego. Wymienia i charakteryzyje podstawowe polityki wspólnotowe. Wskazuje i charakteryzuje uwarunkowania prawno-ekonomiczne działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej. Ma wiedzę z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, rozpoznaje i charakteryzuje regionalne programy operacyjne właściwe dla jego miejsca zamieszkania, ma wiedzę o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
ZIIP_1A_W10zna uwarunkowania prawne związane z obszarem inżynierii produkcji i działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów z zasadami i mechanizmami funkcjonowania UE
Treści programoweT-W-1Zarys integracji europejskiej. Główne etapy rozwoju w ramach UE. Integracja instytucjonalna Polski. KOnstytuacja RP wobec integracji. Integracja ekonomiczna. Pojęcie i źródla prawa UE. Dyrektywy wykładni proeuropejskiej TK . Dyrektywy wykładni proeuropejskiej TS. Bilans korzyści (politycznych, gospodarczych ), wynikających z przystąpienia do UE. Struktura instytucjonalna UE ( pojęcie, zasady funkcjonowania ) Instytucje UE, miejsce w systemie prawnym. Parlament Europejski, Rada Europejska , Rada. Instytucje UE c.d. Komisje Europejskie. Trubunał Sprawiedliwości. Trybunał Obrachunkowy. Organy pomocnicze i doradcze UE. Europejski Komitet społeczno - ekonomiczny. Komitet Regionów. Agencje. Zasady stosowania prawa unijnego. Katalog zasad. Wykładnia prawa UE. Sądowy system ochrony prawnej w UE. Jurystdycja Trybunały Sprawiedliwości. Wybrane orzeczenia. Pozasądowy system ochrony prawnej UE. Petycja do Parlamentu Europejskiego. Skargi do Komisji Europejskiej. Rynek wewnętrzny - pojęcie , rola, zakres w procesie integracji europejskiej. Prawo przedsiębiorczości. Swobody UE. Zakazy dyskryminacyjne. Finansowanie UE ( dochody , wydatki, zasady budżetowe) Procedury stanowienia budżetu. Wykonanie budżetu. Zwalczanie nadużyć finansowych.System ochrony interesów finansowych UE. Polityki i działania wewnętrzne UE (kometencje wyłączne, kompetencje dzielone) Działania zewnętrzne UE (zakres, zasady i cele) Unia Europejska jako organizacja międzynarodowa. Aksjologia, obywatelstwo. Karta Praw Podstawowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-6pokaz
M-2opowiadanie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
S-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna i nie opisuje etapów integracji europejskiej, nia ma wiedzy o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, nie ma podstawowej wiedzy o źródłach prawa wspólnotowego
3,0Zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma wiedzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/16-2_U01Sporządza aplikację dla projektu europejskiego. Wyszukuje właściwe dla działalności gospodarczej projekty europejskie. Interpretuje wymagania prawne dla danego projektu euriopejskiego. Wykorzystuje informacje dostępne na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich. Organizuje pracę zespołów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U09ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
ZIIP_1A_U11ma umiejętności w zakresie posługiwania się zasadami obowiązującymi w przepisach prawa
ZIIP_1A_U13ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIIP_1A_U20potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich
C-3Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE
Treści programoweT-P-1Projekty i pojęcia pokrewne. Rodzaje projektów, środowisko projektowe. Procedura pozystkiwania środków z funduszy europejskich. Ustawodawstwo prawne prawa krajowego i unijnego. Projekty unijne. Zarządzanie cyklem projektu UE ( elementy , etapy) Projekty w organizacji. Znaczenie, czynniki sukcesu. Dofinansowanie projektów. Aplikowanie o środki euroejskie. Dokumentacja projektowa. Zasady wyboru wykonawców przy realizacji projektów unijnych. " Studium przypadku" . Omówienie wybranych, aktualnych projektów unijnych. Partnerstwo publiczno-prawne jako formuła realizacji programów unijnych. Wytyczne, zasady. Ocena projektów unijnych. Istota i przedmiot oceny.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-6pokaz
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
S-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zaplanować i w podstawowym stopniu sporządzić aplikacji dla projektu europejskiego
3,0Planuje i w podstawowym stopniu sporządza aplikację dla projektu europejskiego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/16-2_K01Odpowiedzialność za pracę własną i innych. Wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach. Dbałość o przestrzeganie krajowych i unijnych przepisów prawa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K02ma kompetencje w zakresie stosowania prawa i przestrzegania zasad etyki zawodowej
ZIIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
ZIIP_1A_K04rozumienie potrzebę mobilności
ZIIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
ZIIP_1A_K06ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów z zasadami i mechanizmami funkcjonowania UE
C-1Kształtowanie umiejętności przygotowywania dokumantacji w ramach programów europejskich
C-4Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich
C-3Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE
Treści programoweT-P-1Projekty i pojęcia pokrewne. Rodzaje projektów, środowisko projektowe. Procedura pozystkiwania środków z funduszy europejskich. Ustawodawstwo prawne prawa krajowego i unijnego. Projekty unijne. Zarządzanie cyklem projektu UE ( elementy , etapy) Projekty w organizacji. Znaczenie, czynniki sukcesu. Dofinansowanie projektów. Aplikowanie o środki euroejskie. Dokumentacja projektowa. Zasady wyboru wykonawców przy realizacji projektów unijnych. " Studium przypadku" . Omówienie wybranych, aktualnych projektów unijnych. Partnerstwo publiczno-prawne jako formuła realizacji programów unijnych. Wytyczne, zasady. Ocena projektów unijnych. Istota i przedmiot oceny.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-5metoda projektów
M-6pokaz
M-4metoda sytuacyjna
M-2opowiadanie
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
S-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje zachowań świadczącyvh o tym, że jest odpowiedzialny za pracę własną i innych
3,0Wykazuje zachowania świadczące o tym, że jest odpowiedzialny za pracę własną i innych
3,5
4,0
4,5
5,0