Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy systemów oceny zgodności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy systemów oceny zgodności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechatroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Pawełko <Piotr.Pawelko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Pawełko <Piotr.Pawelko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 15 2,00,30zaliczenie
wykładyW6 30 2,50,40egzamin
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,50,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Cele przedmiotu - Przedstawienie uporządkowanej wiedzy o systemie oceny zgodności, systemie akredytacji i certyfikacji. - Zapoznanie słuchaczy z wymaganiami dotyczącymi dokumentacji potwierdzającej spełnienie wymagań zasadniczych. - Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia deklaracji zgodności, - Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. certyfikacji, normalizacji i akredytacji,

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie uporządkowanej wiedzy o systemie oceny zgodności, systemie akredytacji i certyfikacji. Zapoznanie słuchaczy z wymaganiami dotyczącymi dokumentacji potwierdzającej spełnienie wymagań zasadniczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie procedur związanych z zagrożeniami tworzonymi przez produkt i/lub proces14
T-A-2Zaliczenie1
15
projekty
T-P-1Analiza ryzyka. Opracowanie deklaracji zgodności dla wyrobu.14
T-P-2Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Akredytacja (co to jest, korzyści, systemy), Organizacje Międzynarodowe (w tym krajowa) zajmujące się badaniami, akredytacją, certyfikacją, Certyfikacja, Działalność PCA, System oceny zgodności wyrobów (dyrektywa Starego Podejścia, Nowego Podejścia, Globalnego Podejścia), Oznaczenie CE, Dokumentacja techniczna, Normy zharmonizowane, Odpowiedzialność instytucjonalna w zakresie systemu oceny zgodności30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Wkład własny studenta22
A-A-2uczestnictwo w zajęciach15
37
projekty
A-P-1Wkład własny studenta35
A-P-2uczestnictwo w zajęciach15
50
wykłady
A-W-1Wkład własny studenta30
A-W-2uczestnictwo w zajęciach30
A-W-3Egzamin3
63

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, pogadanka, wykład problemowy
M-2metoda przypadków
M-3ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena interperatcji poszczególnych studiów przypadku omawianych na ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: test z pytaniami otwartymi lub praca pisemna
S-3Ocena podsumowująca: zadanie problemowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/15-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować, nazywać, objaśniać, zdefiniować, zidentyfikować całokształt zagadnień związanych z akredytacj i certyfiakcja.
ZIIP_1A_W12, ZIIP_1A_W13, ZIIP_1A_W03C-1T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/15-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować dokumentację wyrobu pod katem zagrożeń majacych związek z bezpieczenstwm użytkowania.
ZIIP_1A_U11, ZIIP_1A_U22, ZIIP_1A_U25C-1T-P-1, T-A-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/15-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa podczas przygotowania deklaracji zgodności, chętny do wspólpracy z Pełnomocnikiem ds SZJ, postępowania zasadami etyki, postrzeganie relacji pomiędzy Dyrektywani Nowego i Globalnego Podejścia.
ZIIP_1A_K02C-1T-P-1M-2, M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/15-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować, nazywać, objaśniać, zdefiniować, zidentyfikować całokształt zagadnień związanych z akredytacj i certyfiakcja.
2,0
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/15-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować dokumentację wyrobu pod katem zagrożeń majacych związek z bezpieczenstwm użytkowania.
2,0
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/15-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa podczas przygotowania deklaracji zgodności, chętny do wspólpracy z Pełnomocnikiem ds SZJ, postępowania zasadami etyki, postrzeganie relacji pomiędzy Dyrektywani Nowego i Globalnego Podejścia.
2,0
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Henryk Wojciechowski, System oceny zgodnosci w unii Europejskiej, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Henryk Wojciechowski, Akredytacja i certyfikacja, Wyd. PCBC, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie procedur związanych z zagrożeniami tworzonymi przez produkt i/lub proces14
T-A-2Zaliczenie1
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Analiza ryzyka. Opracowanie deklaracji zgodności dla wyrobu.14
T-P-2Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Akredytacja (co to jest, korzyści, systemy), Organizacje Międzynarodowe (w tym krajowa) zajmujące się badaniami, akredytacją, certyfikacją, Certyfikacja, Działalność PCA, System oceny zgodności wyrobów (dyrektywa Starego Podejścia, Nowego Podejścia, Globalnego Podejścia), Oznaczenie CE, Dokumentacja techniczna, Normy zharmonizowane, Odpowiedzialność instytucjonalna w zakresie systemu oceny zgodności30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Wkład własny studenta22
A-A-2uczestnictwo w zajęciach15
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Wkład własny studenta35
A-P-2uczestnictwo w zajęciach15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Wkład własny studenta30
A-W-2uczestnictwo w zajęciach30
A-W-3Egzamin3
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/15-2_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować, nazywać, objaśniać, zdefiniować, zidentyfikować całokształt zagadnień związanych z akredytacj i certyfiakcja.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W12zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
ZIIP_1A_W13ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
ZIIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie uporządkowanej wiedzy o systemie oceny zgodności, systemie akredytacji i certyfikacji. Zapoznanie słuchaczy z wymaganiami dotyczącymi dokumentacji potwierdzającej spełnienie wymagań zasadniczych.
Treści programoweT-W-1Akredytacja (co to jest, korzyści, systemy), Organizacje Międzynarodowe (w tym krajowa) zajmujące się badaniami, akredytacją, certyfikacją, Certyfikacja, Działalność PCA, System oceny zgodności wyrobów (dyrektywa Starego Podejścia, Nowego Podejścia, Globalnego Podejścia), Oznaczenie CE, Dokumentacja techniczna, Normy zharmonizowane, Odpowiedzialność instytucjonalna w zakresie systemu oceny zgodności
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka, wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test z pytaniami otwartymi lub praca pisemna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/15-2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować dokumentację wyrobu pod katem zagrożeń majacych związek z bezpieczenstwm użytkowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U11ma umiejętności w zakresie posługiwania się zasadami obowiązującymi w przepisach prawa
ZIIP_1A_U22ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
ZIIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie opracowywania dokumentacji związanej z procesem produkcji
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie uporządkowanej wiedzy o systemie oceny zgodności, systemie akredytacji i certyfikacji. Zapoznanie słuchaczy z wymaganiami dotyczącymi dokumentacji potwierdzającej spełnienie wymagań zasadniczych.
Treści programoweT-P-1Analiza ryzyka. Opracowanie deklaracji zgodności dla wyrobu.
T-A-1Omówienie procedur związanych z zagrożeniami tworzonymi przez produkt i/lub proces
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena interperatcji poszczególnych studiów przypadku omawianych na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/15-2_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa podczas przygotowania deklaracji zgodności, chętny do wspólpracy z Pełnomocnikiem ds SZJ, postępowania zasadami etyki, postrzeganie relacji pomiędzy Dyrektywani Nowego i Globalnego Podejścia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K02ma kompetencje w zakresie stosowania prawa i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie uporządkowanej wiedzy o systemie oceny zgodności, systemie akredytacji i certyfikacji. Zapoznanie słuchaczy z wymaganiami dotyczącymi dokumentacji potwierdzającej spełnienie wymagań zasadniczych.
Treści programoweT-P-1Analiza ryzyka. Opracowanie deklaracji zgodności dla wyrobu.
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena interperatcji poszczególnych studiów przypadku omawianych na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: zadanie problemowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0