Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
Sylabus przedmiotu Techniki komputerowe w inżynierii produkcji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki komputerowe w inżynierii produkcji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zespół Dydaktyczny | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Daniel Jastrzębski <Daniel.Jastrzebski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Dolata <Michal.Dolata@zut.edu.pl>, Daniel Jastrzębski <Daniel.Jastrzebski@zut.edu.pl>, Beata Niesterowicz <Beata.Watychowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy technik Informatycznych |
W-2 | Podstawy projektowania inżynierskiego |
W-3 | Grafika inżynierska (komputerowa) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z możliwościami zastosowania systemów informatycznych w inżynierii produkcji |
C-2 | Poznanie zasad stosowania systemów CAD/CAE/CAM |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności zarządzania zadaniami |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności pracy zespołowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przykład zastosowania programu CAD do opracowania projektu wyrobu. Przykład zastosowania z programu CAE do prognozowania właściwości wyrobu. Zapoznanie z programem CAM. Przykład zastosowania CAM do opracowania projektu technologii wyrobu. | 14 |
T-L-2 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Inżynieria produkcji - jako obszar zastosowań technik komputerowych. Architektura systemów komputerowych stosowanych w inżynierii produkcji. Komputerowo zintegrowane wytwarzanie CIM Komputerowo wspomagane projektowanie CAD Komputerowo wspomagane prace inżynierskie CAE Podstawy programowania obrabiarek sterowanych numerycznie Komputerowo wspomagane wytwarzanie CAM Komputerowo wspomagane sterowanie jakością CAQ Bezpieczeństwo systemów informatycznych. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Wkład własny studenta | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Egzamin | 3 |
A-W-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-3 | Wkład własny studenta | 17 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne - praca z systemem MS Project |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne - praca z systemami CAD/CAE |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne - praca z systemem CAM |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału wykładowego w formie pisemnej i ustnej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena nabytych umiejętności przez sprawdzenie zadań postawionych w czasie wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych osiągnięć studenta w trakcie zajęć praktycznych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/09-1_W01 Student potrafi wskazać narzędzia informatyczne wykorzystywane w inżynierii produkcji | ZIIP_1A_W03 | — | — | C-4, C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/09-1_U01 Potfrafi zastosować oprogramowanie komputerowe typu CAD/CAE, CAM do rozwiązywania zadań w obszarze inżynierii produkcji | ZIIP_1A_U02, ZIIP_1A_U15 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-4 | S-3 |
ZIIP_1A_IJZ/09-1_U02 Ma umiejętność planowania zadań produkcyjnych z wykorzystaniem systemów informatycznych | ZIIP_1A_U01, ZIIP_1A_U04, ZIIP_1A_U22 | — | — | C-3, C-2 | T-L-1 | M-3, M-2 | S-4, S-3 |
ZIIP_1A_IJZ/09-1_U03 Ma umiejętność pracy w zespołach i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych | ZIIP_1A_U18, ZIIP_1A_U09, ZIIP_1A_U14 | — | — | C-4, C-3 | T-L-1 | M-4, M-3, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/09-1_K01 Ma świadomość potrzeby wykorzystywania technik informatycznych w inżynierii produkcji | ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K03 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1 | M-4, M-3, M-1, M-2 | S-4, S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/09-1_K02 Ma świadomość wpływu swojej pracy na cały cykl produkcyjny | ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K03 | — | — | C-4, C-3, C-1, C-2 | T-W-1 | M-4, M-3, M-1, M-2 | S-3 |
ZIIP_1A_IJZ/09-1_K03 Ma świadomośc potrzeby dokształacania w zakresie nowych systemów wspomagających procesy produkcyjne | ZIIP_1A_K07, ZIIP_1A_K08 | — | — | C-4, C-3, C-1 | T-L-1 | M-3, M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/09-1_W01 Student potrafi wskazać narzędzia informatyczne wykorzystywane w inżynierii produkcji | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/09-1_U01 Potfrafi zastosować oprogramowanie komputerowe typu CAD/CAE, CAM do rozwiązywania zadań w obszarze inżynierii produkcji | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. | |
ZIIP_1A_IJZ/09-1_U02 Ma umiejętność planowania zadań produkcyjnych z wykorzystaniem systemów informatycznych | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. | |
ZIIP_1A_IJZ/09-1_U03 Ma umiejętność pracy w zespołach i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/09-1_K01 Ma świadomość potrzeby wykorzystywania technik informatycznych w inżynierii produkcji | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. | |
ZIIP_1A_IJZ/09-1_K02 Ma świadomość wpływu swojej pracy na cały cykl produkcyjny | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. | |
ZIIP_1A_IJZ/09-1_K03 Ma świadomośc potrzeby dokształacania w zakresie nowych systemów wspomagających procesy produkcyjne | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. |
Literatura podstawowa
- Chlebus Edward, Techniki komputerowe Cax w inżynierii produkcji, WNT, Warszawa, 2000
- Szyjewski Z., Zarządzanie projektami Informatycznymi, Placet, Warszawa, 2001
- Zenobia Weiss, Techniki komputerowe w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, 2002
- Zenobia Weiss, Techniki CAx w produkcji, 2011
- Durlik I., Inżynieria zarządzania: strategia i projektowanie systemów produkcyjnych, Placet, Warszawa, 1995