Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie procesami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie procesami
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Biniek <Agata.Wrebiakowska@zut.edu.pl>, Elwira Leśna-Wierszołowicz <elwira.lesna@zut.edu.pl>, Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie
projektyP4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu nauki o przedsiębiorstwie
W-2Wiedza z zakresu podstaw zarządzania
W-3Wiedza z zakresu planowania operatywnego i sterowania produkcją
W-4Wiedza z zakresu procesów i technik produkcyjnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności z zakresu planowania, wdrażania i doskonalenia w przedsiębiorstwie systemu zarządzania procesami
C-2Zapoznanie studentów z zasadami planowania, wdrażania i doskonalenia w przedsiębiorstwie systemu zarządzania procesami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie zasad przygotowania projektu nt. wdrożenia zarządzania procesami. Analiza przypadków. Ocena prezentacji projektów.14
T-P-2Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Procesy w przedsiębiorstwie.System zarządzania procesami w przedsiębiorstwie i jego skuteczność. Identyfikacjai klasyfikacja procesów w przedsiębiorstwie. Wyniki i miary procesów - pomiar. Właściciele procesów. Przedsiębiorstwo zorientowane procesowo. Audyt i controlling procesów i ich doskonalenie. Metody i techniki doskonalenia procesów. Podejście procesowe w koncepcjach zarządzania14
T-W-2Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Wkład własny studenta10
25
wykłady
A-W-1Wkład własny studenta10
A-W-2uczestnictwo w zajęciach15
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja
M-3metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja osiągnięć studenta, identyfikacja ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach podczas zajęć projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji podczas obrony projektu. Nauczyciel podczas prezentacji projektu zadaje pytania sprawdzające.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/08_W01
Student definuje i rozpoznaje procesy w przedsiębiorstwie. Rozróżnia i klasyfikuje procesy na procesy główne, pomocnicze i wspomagające. Student potrafi formułować miary i docelowe wyniki dla poszczególnych procesów, a także wskazuje właścicieli procesów. Student potrafi formułować miary i docelowe wyniki dla poszczególnych procesów, a także wskazuje właścicieli procesów. Student charakteryzuje, dobiera i proponuje kierunki doskonalenia procesów w przedsiębiorstwie. Student wyjaśnia związek kocepcji procesowej z wybranymi koncepcjami zarządzania
ZIIP_1A_W14, ZIIP_1A_W16, ZIIP_1A_W04C-2, C-1T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/08_U01
Student analizuje działalność gospodarczą w kierunku wykorzystania wiedzy z zakresu zarządzania procesami. Student opracowuje mapę procesów. Łaczy procesy na bazie ich powiązań metariałowych, finansowych i technologicznych.\ Student opracowuje mapę procesów. Łaczy procesy na bazie ich powiązań metariałowych, finansowych i technologicznych. Student dobiera właścicieli procesów. Student sporządza strategiczną kartę wyników. Wybiera i projektuje miary i docelowe wyniki dla procesów. Dobiera techniki kontroli w tym zakresie. Student opracowuje kierunki doskonalenia przedsiębiorstwa zorientowanego procesowo.
ZIIP_1A_U13, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U16, ZIIP_1A_U22, ZIIP_1A_U23, ZIIP_1A_U25, ZIIP_1A_U15C-2, C-1T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/08_K01
Student dostrzega potrzebę wdrażania zarządzania procesami w działalności gospodarczej.
ZIIP_1A_K06C-2, C-1T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/08_W01
Student definuje i rozpoznaje procesy w przedsiębiorstwie. Rozróżnia i klasyfikuje procesy na procesy główne, pomocnicze i wspomagające. Student potrafi formułować miary i docelowe wyniki dla poszczególnych procesów, a także wskazuje właścicieli procesów. Student potrafi formułować miary i docelowe wyniki dla poszczególnych procesów, a także wskazuje właścicieli procesów. Student charakteryzuje, dobiera i proponuje kierunki doskonalenia procesów w przedsiębiorstwie. Student wyjaśnia związek kocepcji procesowej z wybranymi koncepcjami zarządzania
2,0Student nie definuje i nie rozpoznaje procesów w przedsiębiorstwie. Nie rozróżnia i nie klasyfikuje procesów na procesy główne, pomocnicze i wspomagające.
3,0Student definuje i rozpoznaje procesy w przedsiębiorstwie. Rozróżnia i klasyfikuje procesy na procesy główne, pomocnicze i wspomagające.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/08_U01
Student analizuje działalność gospodarczą w kierunku wykorzystania wiedzy z zakresu zarządzania procesami. Student opracowuje mapę procesów. Łaczy procesy na bazie ich powiązań metariałowych, finansowych i technologicznych.\ Student opracowuje mapę procesów. Łaczy procesy na bazie ich powiązań metariałowych, finansowych i technologicznych. Student dobiera właścicieli procesów. Student sporządza strategiczną kartę wyników. Wybiera i projektuje miary i docelowe wyniki dla procesów. Dobiera techniki kontroli w tym zakresie. Student opracowuje kierunki doskonalenia przedsiębiorstwa zorientowanego procesowo.
2,0Student nie potrafi analizowac działalności gospodarczej w kierunku wykorzystania wiedzy z zakresu zarządzania procesami.
3,0Student analizuje działalność gospodarczą w kierunku wykorzystania wiedzy z zakresu zarządzania procesami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/08_K01
Student dostrzega potrzebę wdrażania zarządzania procesami w działalności gospodarczej.
2,0Student nie dostrzega potrzeby wdrażania zarządzania procesami w działalności gospodarczej.
3,0Student dostrzega potrzebę wdrażania zarządzania procesami w działalności gospodarczej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Skrzypek Elżbieta, Hofman Mariusz, Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie, Wolters Kluwer, Warszawa, 2010, I
  2. Kunasz Marek, Zarządzanie procesami, Economicus, Szczecin, 2011
  3. Szatkowski Kazimierz, Nowoczesne zarządzanie produkcją. Ujęcie procesowe, PWN, Warszawa, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Piotr Grajewski, Procesowe zarządzanie organizacją, PWE, Warszawa, 2012, I
  2. Ludwiczak Anna, Zarządzanie procesami w administracji samorządowej, Difin, Warszawa, 2018

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie zasad przygotowania projektu nt. wdrożenia zarządzania procesami. Analiza przypadków. Ocena prezentacji projektów.14
T-P-2Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Procesy w przedsiębiorstwie.System zarządzania procesami w przedsiębiorstwie i jego skuteczność. Identyfikacjai klasyfikacja procesów w przedsiębiorstwie. Wyniki i miary procesów - pomiar. Właściciele procesów. Przedsiębiorstwo zorientowane procesowo. Audyt i controlling procesów i ich doskonalenie. Metody i techniki doskonalenia procesów. Podejście procesowe w koncepcjach zarządzania14
T-W-2Zaliczenie1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Wkład własny studenta10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Wkład własny studenta10
A-W-2uczestnictwo w zajęciach15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/08_W01Student definuje i rozpoznaje procesy w przedsiębiorstwie. Rozróżnia i klasyfikuje procesy na procesy główne, pomocnicze i wspomagające. Student potrafi formułować miary i docelowe wyniki dla poszczególnych procesów, a także wskazuje właścicieli procesów. Student potrafi formułować miary i docelowe wyniki dla poszczególnych procesów, a także wskazuje właścicieli procesów. Student charakteryzuje, dobiera i proponuje kierunki doskonalenia procesów w przedsiębiorstwie. Student wyjaśnia związek kocepcji procesowej z wybranymi koncepcjami zarządzania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W14ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
ZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
ZIIP_1A_W04ma wiedzę z zakresu planowania i przeprowadzania prostych eksperymentów badawczych (w tym symulacji komputerowej)
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami planowania, wdrażania i doskonalenia w przedsiębiorstwie systemu zarządzania procesami
C-1Ukształtowanie umiejętności z zakresu planowania, wdrażania i doskonalenia w przedsiębiorstwie systemu zarządzania procesami
Treści programoweT-W-1Procesy w przedsiębiorstwie.System zarządzania procesami w przedsiębiorstwie i jego skuteczność. Identyfikacjai klasyfikacja procesów w przedsiębiorstwie. Wyniki i miary procesów - pomiar. Właściciele procesów. Przedsiębiorstwo zorientowane procesowo. Audyt i controlling procesów i ich doskonalenie. Metody i techniki doskonalenia procesów. Podejście procesowe w koncepcjach zarządzania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja osiągnięć studenta, identyfikacja ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach podczas zajęć projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji podczas obrony projektu. Nauczyciel podczas prezentacji projektu zadaje pytania sprawdzające.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie definuje i nie rozpoznaje procesów w przedsiębiorstwie. Nie rozróżnia i nie klasyfikuje procesów na procesy główne, pomocnicze i wspomagające.
3,0Student definuje i rozpoznaje procesy w przedsiębiorstwie. Rozróżnia i klasyfikuje procesy na procesy główne, pomocnicze i wspomagające.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/08_U01Student analizuje działalność gospodarczą w kierunku wykorzystania wiedzy z zakresu zarządzania procesami. Student opracowuje mapę procesów. Łaczy procesy na bazie ich powiązań metariałowych, finansowych i technologicznych.\ Student opracowuje mapę procesów. Łaczy procesy na bazie ich powiązań metariałowych, finansowych i technologicznych. Student dobiera właścicieli procesów. Student sporządza strategiczną kartę wyników. Wybiera i projektuje miary i docelowe wyniki dla procesów. Dobiera techniki kontroli w tym zakresie. Student opracowuje kierunki doskonalenia przedsiębiorstwa zorientowanego procesowo.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U13ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIIP_1A_U16potrafi zidentyfikować i rozwiązać podstawowy problem techniczny, technologiczny lub organizacyjny związany z procesem produkcji
ZIIP_1A_U22ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
ZIIP_1A_U23ma umiejętności w zakresie rozumienia podstawowych procesów ekonomicznych i zasad sterowania nimi
ZIIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie opracowywania dokumentacji związanej z procesem produkcji
ZIIP_1A_U15potrafi planować, przeprowadzać eksperymenty (w tym pomiary i symulacja komputerowa), interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z eksperymentów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami planowania, wdrażania i doskonalenia w przedsiębiorstwie systemu zarządzania procesami
C-1Ukształtowanie umiejętności z zakresu planowania, wdrażania i doskonalenia w przedsiębiorstwie systemu zarządzania procesami
Treści programoweT-P-1Omówienie zasad przygotowania projektu nt. wdrożenia zarządzania procesami. Analiza przypadków. Ocena prezentacji projektów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja osiągnięć studenta, identyfikacja ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach podczas zajęć projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji podczas obrony projektu. Nauczyciel podczas prezentacji projektu zadaje pytania sprawdzające.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizowac działalności gospodarczej w kierunku wykorzystania wiedzy z zakresu zarządzania procesami.
3,0Student analizuje działalność gospodarczą w kierunku wykorzystania wiedzy z zakresu zarządzania procesami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/08_K01Student dostrzega potrzebę wdrażania zarządzania procesami w działalności gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K06ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami planowania, wdrażania i doskonalenia w przedsiębiorstwie systemu zarządzania procesami
C-1Ukształtowanie umiejętności z zakresu planowania, wdrażania i doskonalenia w przedsiębiorstwie systemu zarządzania procesami
Treści programoweT-W-1Procesy w przedsiębiorstwie.System zarządzania procesami w przedsiębiorstwie i jego skuteczność. Identyfikacjai klasyfikacja procesów w przedsiębiorstwie. Wyniki i miary procesów - pomiar. Właściciele procesów. Przedsiębiorstwo zorientowane procesowo. Audyt i controlling procesów i ich doskonalenie. Metody i techniki doskonalenia procesów. Podejście procesowe w koncepcjach zarządzania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja osiągnięć studenta, identyfikacja ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach podczas zajęć projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji podczas obrony projektu. Nauczyciel podczas prezentacji projektu zadaje pytania sprawdzające.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dostrzega potrzeby wdrażania zarządzania procesami w działalności gospodarczej.
3,0Student dostrzega potrzebę wdrażania zarządzania procesami w działalności gospodarczej.
3,5
4,0
4,5
5,0