Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie procesów wytwarzania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie procesów wytwarzania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Środowiskowe Laboratorium Miernictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Jasiewicz <Marcin.Jasiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Filipowicz <Krzysztof.Filipowicz@zut.edu.pl>, Dariusz Grzesiak <Dariusz.Grzesiak@zut.edu.pl>, Marcin Jasiewicz <Marcin.Jasiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Procesy i techniki produkcyjne |
W-2 | Procesy i techniki wytwarzania |
W-3 | Matematyka, fizyka, chemia oraz wychowanie techniczne poziom podstawowy |
W-4 | Język polski - umiejętność czytania tekstu ze zrozumieniem oraz umiejętność czytelnego pisania (KONIECZNE!!!) |
W-5 | Znajomość podstaw rysunku technicznego |
W-6 | Standardowy poziom kultury i higieny osobistej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami projektowania procesów wytwarzania. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności projektowania procesów technologicznych wytwarzania maszyn. |
C-3 | Przedstawienie i umożliwienie opanowania podstaw technik obróbki ubytkowej stosowanych w procesach wytwarzania typowych części maszyn i urządzeń |
C-4 | Przedstawienie spektrum kryteriów stosowanych przy doborze poszczególnych - nauczanych technik wytwarzania |
C-5 | Przygotowanie do komunikowanie się z technologami, konstruktorami oraz metrologami w obszarze przenikania faz wytwarzania, projektowania, kontroli na tle zarządzania produkcją |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | [Zajęcia organizacyjne & BHP] Obróbka części obrotowych (toczenie, wiercenie) Obróbka części pryzmatycznych (frezowanie, struganie) Wykończeniowe techniki obróbki (szlifowanie, erodowanie) Techniki obróbki części specjalnych (obróbka gwintów, obróbka kół zębatych) Automatyzacja procesów wytwarzania (obrabiarki sterowane numerycznie, manipulatory i roboty) | 14 |
T-L-2 | Zaliczenia | 1 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie projektu procesu technologicznego kształtowania przedmiotu o średnim stopniu trudności. | 13 |
T-P-2 | Przedstawienie zakresu i formy projektu | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Proces wytwórczy jako rodzaj procesu produkcyjnego. Struktura procesu wytwórczego. Zadania i etapy technicznego przygotowania produkcji. Organizacja i formy przepływu produkcji - produkcja jednostkowa, seryjna, masowa, technologia grupowa. Proces technologiczny i jego elementy składowe. Dokumentacja technologiczna Metodyka projektowania procesu technologicznego. Technologiczność konstrukcji. Rodzaje półfabrykatów, naddatki obróbkowe, norma zużycia materiału. Wybór techniki wytwarzania dla kształtowania części. Kryteria doboru urządzeń technologicznych. Dokładność obróbki. Ramowe procesy technologiczne dla typowych części maszyn. Zasady bazowania i ustalania przedmiotów. Procesy technologiczne montażu maszyn. Jednostki montażowe, sporządzanie schematów montażu, operacje montażowe. Technologia typowych połączeń jednostek montażowych. Formy organizacyjne montażu. Wprowadzenie do Procesów i Technik Wytwarzania (oraz sprawy organizacyjne) Ubytkowa obróbka ręczna i ręczno-maszynowa Obróbka ubytkowa części specjalnych Elementy automatyzacji obróbki ubytkowej Obróbka ubytkowa a gospodarka narzędziowa Obróbka ubytkowa w montażu i demontażu maszyn | 45 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Wkład własny studenta | 10 |
A-L-2 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Wkład własny studenta | 10 |
A-P-2 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Egzamin | 3 |
A-W-2 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-W-3 | Wkład własny studenta | 27 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego. |
M-2 | Projekty: metoda praktyczna w postaci projektów wykonywanych dla wskazanych części maszyn. |
M-3 | WYKŁAD: Wykłady informacyjno-konwersatoryjne z elementami wykładu problemowego prowadzone w oparciu o przygotowane prezentacje multimedialne poszczególnych tematów zagadnień. |
M-4 | LABORATORIUM: Ćwiczenia laboratoryjne oparte o demonstracje oraz pokazy nauczanych, poszczególnych zagadnień wraz omówieniami analizowanych przykładów je obrazujących. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów opracowywanego przez studenta projektu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu opracowanego przez studenta. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. |
S-4 | Ocena formująca: WYKŁAD: Przygotowanie oraz aktywność na poszczególnych wykładach - [OCENA FORMUJĄCA] - konwersacja. |
S-5 | Ocena podsumowująca: WYKŁAD: Zaliczenie końcowe cyklu wykładów - [OCENA PODSUMOWUJĄCA] – zaliczenie pisemne. |
S-6 | Ocena formująca: LABORATORIUM: Przygotowanie oraz aktywność na poszczególnych laboratoriach - [OCENA FORMUJĄCA] – sprawdzian/konwersacja. |
S-7 | Ocena formująca: LABORATORIUM: Zaliczenie poszczególnych laboratoriów - [OCENA FORMUJĄCA] - kolokwium. |
S-8 | Ocena podsumowująca: LABORATORIUM: Zaliczenie końcowe cyklu laboratoriów - [OCENA PODSUMOWUJĄCA] – ze „średniej formującej”. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/05_W01 Student potrafi opisac i scharakteryzować zasady projektowania procesu technologicznego kształtowania części oraz procesu technologicznego montażu. Zna kryteria stosowane przy doborze odpowiednich metod obróbki. | ZIIP_1A_W14, ZIIP_1A_W03 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-3 |
ZIIP_1A_IJZ/05_W02 (WIE) Ma podstawową wiedzę z zakresu metod obróbki ubytkowej wymaganą na specjalności: zarządzanie i inżynieria produkcji | ZIIP_1A_W14, ZIIP_1A_W03 | — | — | C-3 | T-W-1 | M-3 | S-5, S-8 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/05_U01 Student ma umiejętność projektowania procesu technologicznego kształtowania części maszyn. | ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U21, ZIIP_1A_U25 | — | — | C-2 | T-W-1 | M-2 | S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/05_U03 (UMIE) Jest w stanie wykorzystywać pozyskaną wiedzę z obszaru przedmiotu PiTW oraz dostrzegać jej aspekty systemowe i pozatechniczne | ZIIP_1A_U13, ZIIP_1A_U22 | — | — | C-3, C-4 | T-W-1 | M-3, M-4 | S-4, S-5, S-6, S-7 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/05_K01 Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie technologii wytwarzania maszyn. Potrafi rozpoznawać uwarunkowania efektywnego i ekonomicznego planowania procesu wytwarzania. Potrafi dopasować odpowiednie techniki wytwarzania do ekonomicznego przeprowadzenia procesu wytwarzania. | ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K06 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-1 |
ZIIP_1A_IJZ/05_K02 (ZDOLNY DO) Jest w stanie komunikować się z personelem bezpośrednio odpowiedzialny za wytwarzanie, projektowanie oraz kontrolę maszyn i innych urządzeń technicznych. | ZIIP_1A_K02 | — | — | C-3 | T-L-2 | M-3, M-4 | S-4, S-5, S-6, S-7 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/05_W01 Student potrafi opisac i scharakteryzować zasady projektowania procesu technologicznego kształtowania części oraz procesu technologicznego montażu. Zna kryteria stosowane przy doborze odpowiednich metod obróbki. | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować zasad projektowania procesu wytwarzania przedstawionych na zajęciach. |
3,0 | Student poprawnie opisuje podstawowe zasady projektowania procesu. | |
3,5 | Student potrafi scharakteryzować poprawnie przedstawione na zajęciach zasady projektowania procesów. | |
4,0 | Student nie tylko potrafi scharakteryzować zasady projektowania procesów ale również potrafi je uzasadnić. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie analizować zaproponowane rozwiązanie procesów wytwarzania | |
5,0 | Student potrafi efektywnie analizowac i dyskutować o wariantowości prosesów wytwarzania | |
ZIIP_1A_IJZ/05_W02 (WIE) Ma podstawową wiedzę z zakresu metod obróbki ubytkowej wymaganą na specjalności: zarządzanie i inżynieria produkcji | 2,0 | Nie wie… |
3,0 | Wie... dostatecznie… | |
3,5 | Wie... dostatecznie na plus… | |
4,0 | Wie… dobrze… | |
4,5 | Wie… dobrze na plus… | |
5,0 | Wie… bardzo dobrze… |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/05_U01 Student ma umiejętność projektowania procesu technologicznego kształtowania części maszyn. | 2,0 | Student zaprojektował proces technologiczny niewłaściwej strukturze operacji, niedokładnie ocenił technologiczność lub nie opracował kart instrukcyjnych dla podstawowych operacji. |
3,0 | Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i wyboru półfabrykatu. Opracował kartę technologiczną i karty instrukcyjne dla podstawowych operacji. | |
3,5 | Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i wyboru półfabrykatu. Opracował kartę technologiczną i karty instrukcyjne dla podstawowych operacji technologicznych z zaznaczonymi elementami ustalenia i mocowania. | |
4,0 | Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i wyboru półfabtykatu. Opracował kartę technologiczną i karty instrukcyjne dla podstawowych operacji technologicznych z zaznaczonymi elementami ustalenia i mocowania oraz określił parametry procesu. | |
4,5 | Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i półfabrykatu. Opracował kartę technologiczną i karty instrukcyjne dla podstawowych operacji technologicznych z zaznaczonymi elementami ustalenia i mocowania, określił parametry procesu. Opracawał karty instrukcyjne dla operacji kontroli jakości. | |
5,0 | Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i wyboru półfabrykatu. Opracował kartę technologiczną i karty instrukcyjne dla podstawowych operacji technologicznych z zaznaczonymi elementami ustalenia i mocowania, określił parametry procesu. Opracawał karty instrukcyjne dla operacji kontroli jakości. Określił normę czasu dla poszczególnych operacji. | |
ZIIP_1A_IJZ/05_U03 (UMIE) Jest w stanie wykorzystywać pozyskaną wiedzę z obszaru przedmiotu PiTW oraz dostrzegać jej aspekty systemowe i pozatechniczne | 2,0 | Nie umie... |
3,0 | Umie... dostatecznie… | |
3,5 | Umie... dostatecznie na plus… | |
4,0 | Umie... dobrze… | |
4,5 | Umie... dobrze na plus… | |
5,0 | Umie... bardzo dobrze… |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/05_K01 Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie technologii wytwarzania maszyn. Potrafi rozpoznawać uwarunkowania efektywnego i ekonomicznego planowania procesu wytwarzania. Potrafi dopasować odpowiednie techniki wytwarzania do ekonomicznego przeprowadzenia procesu wytwarzania. | 2,0 | Ujawnia rażące nieprzygotowanie i brak zaangażowania w trakcie zajęć |
3,0 | Ujawnia mierne zaangażowanie w trakcie realizacji projektu. | |
3,5 | Ujawnia dostateczne zaangażowanie w trakcie realizacji projektu. | |
4,0 | Ujawnia aktywność i staranność w realizacji projektu. | |
4,5 | Ujawnia dużą aktywność i staranność w realizacji projektu. | |
5,0 | Ujawnia dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności przy rozwiązywaniu zagadnień w obszarze projektowania procesu wytwarzania. | |
ZIIP_1A_IJZ/05_K02 (ZDOLNY DO) Jest w stanie komunikować się z personelem bezpośrednio odpowiedzialny za wytwarzanie, projektowanie oraz kontrolę maszyn i innych urządzeń technicznych. | 2,0 | Nie będzie w stanie… |
3,0 | Będzie w stanie… dostatecznie… | |
3,5 | Będzie w stanie… dostatecznie na plus… | |
4,0 | Będzie w stanie… dobrze… | |
4,5 | Będzie w stanie… dobrze na plus… | |
5,0 | Będzie w stanie… bardzo dobrze… |
Literatura podstawowa
- Karpiński T., Inżynieria produkcji, WNT, Warszawa, 2004
- Tadeusz Karpiński, Inżynieria produkcji, WNT, Warszawa, 2004, * Fragmenty wskazane na wykładach
- Feld M., Podstawy projektowania procesów technologicznych typowych części maszyn., WNT, Warszawa, 2003
- Praca zbiorowa pod redakcją Jerzego Erbla, Encyklopedia technik wytwarzania stosowanych w przemyśle, tom II, obróbka skrawaniem, montaż, OWPW, Warszawa, 2001, * Fragmenty wskazane na wykładach
Literatura dodatkowa
- Durlik I., Inżynieria zarządzania. Cz. II. Strategia wytwarzania, projektowanie procesów i systemów produkcyjnych., Agencja wydawnicza Placet., Warszawa, 1996
- Stefan Okoniewski, Technologia maszyn, WSiP, Warszawa, 1998, * Fragmenty wskazane na wykładach
- Helena Solis, Tadeusz Lenart, Technologia i eksploatacja maszyn, WSiP, Warszawa, 1996, * Fragmenty wskazane na wykładach
- Kazimierz Oczoś - Redaktor naczelny, MECHANIK [Miesięcznik Naukowo-Techniczny], SIMP, Warszawa, 2012, ** Artykuły z tematyki zajęć, z ostatniej dekady (dla zainteresowanych)