Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)

Sylabus przedmiotu Modelowanie i symulacja procesów produkcyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Modelowanie i symulacja procesów produkcyjnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Jardzioch <Andrzej.Jardzioch@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstwy organizacji systemów produkcyjnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami modelowania i badań symulacyjnych procesów produkcyjnych.
C-2Nauczenie studentów budowy modeli symulacyjnych procesów produkcyjnych za pomocą komputerowych programów symulacyjnych oraz z wykorzystaniem Sieci Petriego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zastosowanie programu Plant Simulation do modelowania procesów produkcyjnych w przedsiębiorstwie. Analiza wydajności produkcji, współczynniki wykorzystania maszyn, robotyzacja wytwarzania, szeregowanie zleceń produkcyjnych, koszty opóźnień. Ustalanie parametrów symulacji.15
15
wykłady
T-W-1Pojęcia teorii modelowania i symulacji procesów produkcyjnych, metodyka modelowania symulacyjnego, modele zdarzeń dyskretnych. Metodyka modelowania procesów produkcyjnych z wykorzystaniem systemu Plant Simulation. Omówienie komputerowych narzędzi służących do modelowania i symulacji procesów produkcyjnych . Zastosowanie sieci Petriego do modelowania procesów produkcyjnych.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Wkład własny studenta10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Wkład własny studenta10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne połaczone z analizą i rozwiązywaniem zadanych problemów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Rozmowa na temat związany z zrealizowanymi projektami.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C25_W01
Ma wiedzę z zakresu modelowania procesów produkcyjnych oraz potrafi wykorzystać badania symulacyjne do analizy wybranych procesów produkcyjnych.
ZIIP_1A_W04C-1, C-2T-W-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C25_U01
Potrafi przeprowadzić analizę pracy systemu produkcyjnego, następnie zaplanować odpowiednie badania, zbudować model symulacyjny, przeprowadzić eksperymenty symulacyjne oraz wyciągnąć wnioski.
ZIIP_1A_U15C-2T-L-1M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C25_K01
Ma swiadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie modelowania i symulacji procesów produkcyjnych.
ZIIP_1A_K01C-1, C-2T-W-1, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C25_W01
Ma wiedzę z zakresu modelowania procesów produkcyjnych oraz potrafi wykorzystać badania symulacyjne do analizy wybranych procesów produkcyjnych.
2,0
3,0Student posiada wiedzę dotyczącą procedury modelowania procesów produkcyjnych. Zna i rozumie metody budowy modeli pozwalających na badania symulacyjne procesów produkcyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C25_U01
Potrafi przeprowadzić analizę pracy systemu produkcyjnego, następnie zaplanować odpowiednie badania, zbudować model symulacyjny, przeprowadzić eksperymenty symulacyjne oraz wyciągnąć wnioski.
2,0
3,0Student potrafi zbudować model symulacyjny, zaplanować badania symulacyjne i wyciągnąć prawidłowe wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C25_K01
Ma swiadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie modelowania i symulacji procesów produkcyjnych.
2,0
3,0Student ma swiadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie modelowania i badań symulacyjnych procesów produkcyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zdanowicz R., Świder J., Komputerowe modelowanie procesów wytwórczych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Opole, 2018
  2. Hromada K., D. Plinta, Modelowanie i symulacja systemów produkcyjnych, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Bielsko- Biała, 2000
  3. D. Błaszczuk, Wstęp do prognozowania i symulacji, PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Jardzioch Andrzej, Sterowanie elastycznymi systemami obróbkowymi z zastosowaniem metod sztucznej inteligencji, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zastosowanie programu Plant Simulation do modelowania procesów produkcyjnych w przedsiębiorstwie. Analiza wydajności produkcji, współczynniki wykorzystania maszyn, robotyzacja wytwarzania, szeregowanie zleceń produkcyjnych, koszty opóźnień. Ustalanie parametrów symulacji.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia teorii modelowania i symulacji procesów produkcyjnych, metodyka modelowania symulacyjnego, modele zdarzeń dyskretnych. Metodyka modelowania procesów produkcyjnych z wykorzystaniem systemu Plant Simulation. Omówienie komputerowych narzędzi służących do modelowania i symulacji procesów produkcyjnych . Zastosowanie sieci Petriego do modelowania procesów produkcyjnych.15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Wkład własny studenta10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Wkład własny studenta10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_C25_W01Ma wiedzę z zakresu modelowania procesów produkcyjnych oraz potrafi wykorzystać badania symulacyjne do analizy wybranych procesów produkcyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W04ma wiedzę z zakresu planowania i przeprowadzania prostych eksperymentów badawczych (w tym symulacji komputerowej)
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami modelowania i badań symulacyjnych procesów produkcyjnych.
C-2Nauczenie studentów budowy modeli symulacyjnych procesów produkcyjnych za pomocą komputerowych programów symulacyjnych oraz z wykorzystaniem Sieci Petriego.
Treści programoweT-W-1Pojęcia teorii modelowania i symulacji procesów produkcyjnych, metodyka modelowania symulacyjnego, modele zdarzeń dyskretnych. Metodyka modelowania procesów produkcyjnych z wykorzystaniem systemu Plant Simulation. Omówienie komputerowych narzędzi służących do modelowania i symulacji procesów produkcyjnych . Zastosowanie sieci Petriego do modelowania procesów produkcyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne połaczone z analizą i rozwiązywaniem zadanych problemów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Rozmowa na temat związany z zrealizowanymi projektami.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę dotyczącą procedury modelowania procesów produkcyjnych. Zna i rozumie metody budowy modeli pozwalających na badania symulacyjne procesów produkcyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_C25_U01Potrafi przeprowadzić analizę pracy systemu produkcyjnego, następnie zaplanować odpowiednie badania, zbudować model symulacyjny, przeprowadzić eksperymenty symulacyjne oraz wyciągnąć wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U15potrafi planować, przeprowadzać eksperymenty (w tym pomiary i symulacja komputerowa), interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z eksperymentów
Cel przedmiotuC-2Nauczenie studentów budowy modeli symulacyjnych procesów produkcyjnych za pomocą komputerowych programów symulacyjnych oraz z wykorzystaniem Sieci Petriego.
Treści programoweT-L-1Zastosowanie programu Plant Simulation do modelowania procesów produkcyjnych w przedsiębiorstwie. Analiza wydajności produkcji, współczynniki wykorzystania maszyn, robotyzacja wytwarzania, szeregowanie zleceń produkcyjnych, koszty opóźnień. Ustalanie parametrów symulacji.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne połaczone z analizą i rozwiązywaniem zadanych problemów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Rozmowa na temat związany z zrealizowanymi projektami.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zbudować model symulacyjny, zaplanować badania symulacyjne i wyciągnąć prawidłowe wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_C25_K01Ma swiadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie modelowania i symulacji procesów produkcyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami modelowania i badań symulacyjnych procesów produkcyjnych.
C-2Nauczenie studentów budowy modeli symulacyjnych procesów produkcyjnych za pomocą komputerowych programów symulacyjnych oraz z wykorzystaniem Sieci Petriego.
Treści programoweT-W-1Pojęcia teorii modelowania i symulacji procesów produkcyjnych, metodyka modelowania symulacyjnego, modele zdarzeń dyskretnych. Metodyka modelowania procesów produkcyjnych z wykorzystaniem systemu Plant Simulation. Omówienie komputerowych narzędzi służących do modelowania i symulacji procesów produkcyjnych . Zastosowanie sieci Petriego do modelowania procesów produkcyjnych.
T-L-1Zastosowanie programu Plant Simulation do modelowania procesów produkcyjnych w przedsiębiorstwie. Analiza wydajności produkcji, współczynniki wykorzystania maszyn, robotyzacja wytwarzania, szeregowanie zleceń produkcyjnych, koszty opóźnień. Ustalanie parametrów symulacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne połaczone z analizą i rozwiązywaniem zadanych problemów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Rozmowa na temat związany z zrealizowanymi projektami.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma swiadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie modelowania i badań symulacyjnych procesów produkcyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0