Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
Sylabus przedmiotu Modelowanie i symulacja procesów produkcyjnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Modelowanie i symulacja procesów produkcyjnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zespół Dydaktyczny | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Jardzioch <Andrzej.Jardzioch@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstwy organizacji systemów produkcyjnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami modelowania i badań symulacyjnych procesów produkcyjnych. |
C-2 | Nauczenie studentów budowy modeli symulacyjnych procesów produkcyjnych za pomocą komputerowych programów symulacyjnych oraz z wykorzystaniem Sieci Petriego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zastosowanie programu Plant Simulation do modelowania procesów produkcyjnych w przedsiębiorstwie. Analiza wydajności produkcji, współczynniki wykorzystania maszyn, robotyzacja wytwarzania, szeregowanie zleceń produkcyjnych, koszty opóźnień. Ustalanie parametrów symulacji. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia teorii modelowania i symulacji procesów produkcyjnych, metodyka modelowania symulacyjnego, modele zdarzeń dyskretnych. Metodyka modelowania procesów produkcyjnych z wykorzystaniem systemu Plant Simulation. Omówienie komputerowych narzędzi służących do modelowania i symulacji procesów produkcyjnych . Zastosowanie sieci Petriego do modelowania procesów produkcyjnych. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Wkład własny studenta | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Wkład własny studenta | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne połaczone z analizą i rozwiązywaniem zadanych problemów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Rozmowa na temat związany z zrealizowanymi projektami. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C25_W01 Ma wiedzę z zakresu modelowania procesów produkcyjnych oraz potrafi wykorzystać badania symulacyjne do analizy wybranych procesów produkcyjnych. | ZIIP_1A_W04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C25_U01 Potrafi przeprowadzić analizę pracy systemu produkcyjnego, następnie zaplanować odpowiednie badania, zbudować model symulacyjny, przeprowadzić eksperymenty symulacyjne oraz wyciągnąć wnioski. | ZIIP_1A_U15 | — | — | C-2 | T-L-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C25_K01 Ma swiadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie modelowania i symulacji procesów produkcyjnych. | ZIIP_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C25_W01 Ma wiedzę z zakresu modelowania procesów produkcyjnych oraz potrafi wykorzystać badania symulacyjne do analizy wybranych procesów produkcyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wiedzę dotyczącą procedury modelowania procesów produkcyjnych. Zna i rozumie metody budowy modeli pozwalających na badania symulacyjne procesów produkcyjnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C25_U01 Potrafi przeprowadzić analizę pracy systemu produkcyjnego, następnie zaplanować odpowiednie badania, zbudować model symulacyjny, przeprowadzić eksperymenty symulacyjne oraz wyciągnąć wnioski. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zbudować model symulacyjny, zaplanować badania symulacyjne i wyciągnąć prawidłowe wnioski. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C25_K01 Ma swiadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie modelowania i symulacji procesów produkcyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma swiadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie modelowania i badań symulacyjnych procesów produkcyjnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zdanowicz R., Świder J., Komputerowe modelowanie procesów wytwórczych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Opole, 2018
- Hromada K., D. Plinta, Modelowanie i symulacja systemów produkcyjnych, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Bielsko- Biała, 2000
- D. Błaszczuk, Wstęp do prognozowania i symulacji, PWN, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Jardzioch Andrzej, Sterowanie elastycznymi systemami obróbkowymi z zastosowaniem metod sztucznej inteligencji, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2009