Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy fizyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy fizyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Energetycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Piwowarska <Danuta.Piwowarska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Nikos Guskos <Nikos.Guskos@zut.edu.pl>, Grzegorz Leniec <Grzegorz.Leniec@zut.edu.pl>, Anna Szymczyk <Anna.Szymczyk@zut.edu.pl>, Grzegorz Żołnierkiewicz <Grzegorz.Zolnierkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,50,45zaliczenie
wykładyW1 30 2,50,55egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy fizyki na poziomie szkoły średniej
W-2Zna podstawy matematyki (wektory, podstawowe funkcje, rozwiązywanie równań) w zakresie niezbędnym do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych.
W-3Potrafi wykonać obliczenia posługując się kalkulatorem i komputerem
W-4Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej.
C-2Rozwinięcie umiejętności zastosowania doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi ww. kierunku.
C-3Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej.
C-4Rozwinięcie umiejętności pracy i komunikacji w grupie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Notacja fizyczna i jednostki układu SI; zasady tworzenia jednostek wtórnych. Wielkości fizyczne: wektorowe, skalarne; iloczyn skalarny,wektorowy; funkcje. Obliczanie prędkości i przyspieszenia w ruchu prostoliniowym i krzywoliniowym w kartezjańskim układzie współrzędnych. Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego. Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki, obejmujących: ruch postępowy, ruch krzywoliniowy, ruch obrotowy, siły bewładności. Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej w układach izolowanych. Rozwiązywanie zadań z ruchu drgającego oraz ruchu falowego. Rozwiązywanie zadań z zakresu elektrostatyki i prądu elektrycznego o stałym natężeniu. Przykłady zastosowania prawa Gaussa dla pola elektrycznego. Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej.28
T-A-2Zaliczenie2
30
wykłady
T-W-1Zajęcia organizacyjne; określenie sposobu i formy zaliczenia przedmiotu. Rola i znaczenie fizyki w naukach inżynierskich/technicznych. Przedmiot i metody badawcze fizyki. Notacja fizyczna i jednostki układu SI; wielkości fizyczne. Elementy analizy wymiarowej w fizyce. Elementy rachunku wektorowego i różniczkowego. Mechanika klasyczna: Kinematyka punktu materialnego; opis ruchu, względność ruchu. Dynamika punktu materialnego.Dynamika bryły sztywnej. Oddziaływania fundamentalne w przyrodzie; zasady dynamiki Newtona; opory ruchu; warunki równowagi statycznej. Energia, praca i moc. Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej. Nieinercjalne układy odniesienia; siły bezwładności. Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony; rezonans mechaniczny. Ruch falowy; rodzaje fal;matematyczny opis fali; interferencja fal; fale stojące; zjawisko rezonansu. Elementy akustyki. Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki. Podstawowe wielkości i prawa opisujące pole elektryczne. Prawa przepływu prądu stałego; prawa Ohma i Kirchhoffa; praca i moc prądu; łączenie oporników; pojemnoć i kondensatory; dielektryki. Energetyczny model pasmowy: dielektryk, przewodnik i półprzewodnik. Wielkości charakteryzujące pole magnetyczne. Światło, jako fala elektromagnetyczna.Podstawowowe zjawiska i prawa optyki geometrycznej i falowej.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytorujnych.27
A-A-3Przygotowanie do kolokwiów.6
63
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Samodzielne analizowanie tresci wykładów, studiowanie literatury przedmiotu i uczestnictwo w konsultacjach.21
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.8
A-W-4Egzamin4
63

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych z zakresu omawianej tematyki.
M-3Cwiczenia audytoryjne: rozwiazywanie zadań obliczeniowych i dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczajace na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Aktywność na zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B05_W01
Student ma wiedzę w zakresie mechaniki klasycznej, drgań i fal mechanicznych, termodynamiki fenomenologicznej,optyki, elektryczności i magnetyzmu w stopniu niezbędnym do zrozumienia podstaw działania urządzeń mechanicznych i układów elektronicznych. Student ma wiedzę z wybranych działów fizyki niezbędną do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania prostych zadań.
ZIIP_1A_W01, ZIIP_1A_W02C-1, C-3, C-2T-W-1M-1, M-3, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B05_U01
Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne, zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować do rozwiązywania prostych zadań fizycznych o charakterze inżynierskim.
ZIIP_1A_U18, ZIIP_1A_U09, ZIIP_1A_U14C-1, C-3, C-2T-A-1M-1, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B05_K01
Student potrafi uczyć się samodzielnie, a także potrafi pracować w zespole. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze. Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Student ma świadomość ważnej roli fizyki przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów jak i w praktyce inżynierskiej.
ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K06C-3, C-2T-W-1M-1, M-3, M-2S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B05_W01
Student ma wiedzę w zakresie mechaniki klasycznej, drgań i fal mechanicznych, termodynamiki fenomenologicznej,optyki, elektryczności i magnetyzmu w stopniu niezbędnym do zrozumienia podstaw działania urządzeń mechanicznych i układów elektronicznych. Student ma wiedzę z wybranych działów fizyki niezbędną do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania prostych zadań.
2,0Student nie zna podstawowych pojec i terminologii z zakresu fizyki, obejmujacych podstawy mechaniki, ciepła, optyki, elektrycznosci i magnetyzmu, w tym nie ma wiedzy potrzebnej do zrozumienia, przeprowadzenia i opisu prostych eksperymentów fizycznych, a także do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania prostych zadan.
3,0Student zna podstawowe pojecia i terminologie z zakresu fizyki, obejmujace podstawy mechaniki, ciepła, optyki, elektrycznosci i magnetyzmu, w tym ma słaba wiedze potrzebna do zrozumienia, przeprowadzenia i opisu prostych eksperymentów fizycznych, a także do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania prostych zadan.
3,5Student zna podstawowe pojecia i terminologie z zakresu fizyki, obejmujace podstawy mechaniki, ciepła, optyki, elektrycznosci i magnetyzmu, w tym ma dostateczna wiedze potrzebna do zrozumienia, przeprowadzenia i opisu prostych eksperymentów fizycznych, a także do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania zadan fizycznych o srednim i wyzszym poziomie trudnosci. Podaje przykłady ilustrujace wazniejsze poznane prawa.
4,0Student zna wiekszosc pojec i terminologii z zakresu fizyki, obejmujace podstawy mechaniki, ciepła, optyki, elektrycznosci i magnetyzmu, w tym ma wystarczajaca wiedze potrzebna do zrozumienia, przeprowadzenia i opisu prostych eksperymentów fizycznych, a także do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania zadan fizycznych o srednim i wyzszym poziomie trudnosci, zadań. Podaje przykłady ilustrujace poznane prawa.
4,5Student zna prawie wszystkie pojecia i terminologie z zakresu fizyki, obejmujace podstawy mechaniki, ciepła, optyki, elektrycznosci i magnetyzmu, w tym ma wystarczajaca wiedze potrzebna do zrozumienia, przeprowadzenia i opisu prostych eksperymentów fizycznych, a także do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania trudnych zadan . Podaje przykłady ilustrujace poznane prawa i umie podac ich wazniejsze własnosci. Zna prawie wszystkie wyprowadzenia podstawowych wzorów.
5,0Student zna prawie wszystkie pojecia i terminologie z zakresu fizyki, obejmujace podstawy mechaniki, ciepła, optyki, elektrycznosci i magnetyzmu, w tym ma bardzo dobra wiedze potrzebna do zrozumienia, przeprowadzenia i opisu prostych eksperymentów fizycznych, a także do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania trudnych zadan . Potrafi zatosowac swoja wiedze w zadaniach problemowych. Podaje przykłady ilustrujace poznane prawa i umie podac ich wazniejsze własnosci. Zna prawie wszystkie wyprowadzenia podstawowych wzorów. Stosuje swoja wiedze w niektórych zadaniach problemowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B05_U01
Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne, zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować do rozwiązywania prostych zadań fizycznych o charakterze inżynierskim.
2,0Student nie potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowych praw fizyki, nie potrafi zapisać ich używając formalizmu matematycznego oraz nie potrafi samodzielnie rozwiązywać prostych zadań fizycznych.
3,0Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, potrafi zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować je do rozwiązywania zadań fizycznych o średnim i niskim poziomie trudności. Wykonuje poprawnie proste obliczenia i przekształcenia rachunkowe. Przedstawia rozwiązania mało przejrzyste, bez komentarza, często z błędami rachunkowymi wpływającymi na wynik.
3,5Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosować je do rozwiązywania zadań fizycznych o średnim i wyższym poziomie trudności. Wykonuje poprawnie proste obliczenia i przekształcenia rachunkowe oraz przedstawia poprawne rozwiązanie z komentarzem zawierającym usterki i niedociagnięcia.
4,0Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosować je do rozwiązywania zadań fizycznych na średnim i wyższym poziomie trudności, stosując poprawny zapis i komentarz z nielicznymi usterkami. Potrafi przedstawić poprawny tok rozumowania i poprawne obliczenia. Potrafi weryfikowac i interpretować wyniki.
4,5Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosować je do rozwiązywania trudnych zadań fizycznych, stosując poprawny, symboliczny jezyk zapisu, przejrzysty tok rozumowania i poprawne obliczenia rachunkowe. Potrafi weryfikować i interpretować wyniki.
5,0Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosować je do rozwiązywania trudnych zadań fizycznych, stosując przejrzysty, symboliczny język zapisu z poprawnym komentarzem. Potrafi weryfikować i interpretować wyniki. Stosuje swoją wiedzę w zadaniach problemowych. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B05_K01
Student potrafi uczyć się samodzielnie, a także potrafi pracować w zespole. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze. Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Student ma świadomość ważnej roli fizyki przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów jak i w praktyce inżynierskiej.
2,0Brak współpracy w zespole i samodzielnego przygotowania do wykonania ćwiczeń laboratoryjnych i rozwiązywania zadań rachunkowych.
3,0Mała współpraca w zespole. Bardzo słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych i rozwiązywania zadań rachunkowych. Słaba interpretacja otrzymanych wyników i ich dokładności.
3,5Dostateczna współpraca w zespole. Słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych i rozwiązywania zadań rachunkowych. Słaba interpretacja otrzymanych wyników i ich dokładności.
4,0Średna współpraca w zespole. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych i rozwiązywania zadań rachunkowych. Samodzielna i dobrze uzasadniona interpretacja otrzymanych wyników i ich dokładności.
4,5Dobra współpraca w zespole. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych i rozwiązywania zadań rachunkowych. Samodzielna i dobrze uzasadniona interpretacja otrzymanych wyników i ich dokładności.
5,0Bardzo dobra współpraca w zespole. Bardzo dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych i rozwiązywania zadań rachunkowych. Samodzielna i bardzo dobrze uzasadniona interpretacja otrzymanych wyników i ich dokładności.

Literatura podstawowa

  1. D.Halliday, R.Resnik, J.Walker, Podstawy Fizyki T.1-4, PWN, Warszawa, 2007
  2. S.J. Ling, J. Sanny, W. Moebs, Fizyka dla szkół wyższych, T.1-3, Katalyst Education, 2018, http://cnx.org/content/col23946/1.1
  3. I.W. Sawieliew, Kurs fizyki, PWN, Warszawa, 1987
  4. K. Jezierski, B.Kołotka, K.Sierański, Zadania z fizyki z rozwiązaniami cz I i II, Oficyna Wydawnicza, Wrocław, 2000
  5. T.Rewaj, Zbiór zadań z fizyki, Wyd.Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996

Literatura dodatkowa

  1. K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
  2. Czesław Bobrowski, Fizyka -krótki kurs, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
  3. A.Bujko, Zadania z fizyki z rozwiązaniami i komentarzem, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Notacja fizyczna i jednostki układu SI; zasady tworzenia jednostek wtórnych. Wielkości fizyczne: wektorowe, skalarne; iloczyn skalarny,wektorowy; funkcje. Obliczanie prędkości i przyspieszenia w ruchu prostoliniowym i krzywoliniowym w kartezjańskim układzie współrzędnych. Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego. Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki, obejmujących: ruch postępowy, ruch krzywoliniowy, ruch obrotowy, siły bewładności. Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej w układach izolowanych. Rozwiązywanie zadań z ruchu drgającego oraz ruchu falowego. Rozwiązywanie zadań z zakresu elektrostatyki i prądu elektrycznego o stałym natężeniu. Przykłady zastosowania prawa Gaussa dla pola elektrycznego. Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej.28
T-A-2Zaliczenie2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zajęcia organizacyjne; określenie sposobu i formy zaliczenia przedmiotu. Rola i znaczenie fizyki w naukach inżynierskich/technicznych. Przedmiot i metody badawcze fizyki. Notacja fizyczna i jednostki układu SI; wielkości fizyczne. Elementy analizy wymiarowej w fizyce. Elementy rachunku wektorowego i różniczkowego. Mechanika klasyczna: Kinematyka punktu materialnego; opis ruchu, względność ruchu. Dynamika punktu materialnego.Dynamika bryły sztywnej. Oddziaływania fundamentalne w przyrodzie; zasady dynamiki Newtona; opory ruchu; warunki równowagi statycznej. Energia, praca i moc. Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej. Nieinercjalne układy odniesienia; siły bezwładności. Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony; rezonans mechaniczny. Ruch falowy; rodzaje fal;matematyczny opis fali; interferencja fal; fale stojące; zjawisko rezonansu. Elementy akustyki. Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki. Podstawowe wielkości i prawa opisujące pole elektryczne. Prawa przepływu prądu stałego; prawa Ohma i Kirchhoffa; praca i moc prądu; łączenie oporników; pojemnoć i kondensatory; dielektryki. Energetyczny model pasmowy: dielektryk, przewodnik i półprzewodnik. Wielkości charakteryzujące pole magnetyczne. Światło, jako fala elektromagnetyczna.Podstawowowe zjawiska i prawa optyki geometrycznej i falowej.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytorujnych.27
A-A-3Przygotowanie do kolokwiów.6
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Samodzielne analizowanie tresci wykładów, studiowanie literatury przedmiotu i uczestnictwo w konsultacjach.21
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.8
A-W-4Egzamin4
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B05_W01Student ma wiedzę w zakresie mechaniki klasycznej, drgań i fal mechanicznych, termodynamiki fenomenologicznej,optyki, elektryczności i magnetyzmu w stopniu niezbędnym do zrozumienia podstaw działania urządzeń mechanicznych i układów elektronicznych. Student ma wiedzę z wybranych działów fizyki niezbędną do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania prostych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W01ma wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu, rozumienia i modelowania problemów
ZIIP_1A_W02ma wiedzę z fizyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu, rozumienia i modelowania problemów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej.
C-3Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej.
C-2Rozwinięcie umiejętności zastosowania doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi ww. kierunku.
Treści programoweT-W-1Zajęcia organizacyjne; określenie sposobu i formy zaliczenia przedmiotu. Rola i znaczenie fizyki w naukach inżynierskich/technicznych. Przedmiot i metody badawcze fizyki. Notacja fizyczna i jednostki układu SI; wielkości fizyczne. Elementy analizy wymiarowej w fizyce. Elementy rachunku wektorowego i różniczkowego. Mechanika klasyczna: Kinematyka punktu materialnego; opis ruchu, względność ruchu. Dynamika punktu materialnego.Dynamika bryły sztywnej. Oddziaływania fundamentalne w przyrodzie; zasady dynamiki Newtona; opory ruchu; warunki równowagi statycznej. Energia, praca i moc. Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej. Nieinercjalne układy odniesienia; siły bezwładności. Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony; rezonans mechaniczny. Ruch falowy; rodzaje fal;matematyczny opis fali; interferencja fal; fale stojące; zjawisko rezonansu. Elementy akustyki. Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki. Podstawowe wielkości i prawa opisujące pole elektryczne. Prawa przepływu prądu stałego; prawa Ohma i Kirchhoffa; praca i moc prądu; łączenie oporników; pojemnoć i kondensatory; dielektryki. Energetyczny model pasmowy: dielektryk, przewodnik i półprzewodnik. Wielkości charakteryzujące pole magnetyczne. Światło, jako fala elektromagnetyczna.Podstawowowe zjawiska i prawa optyki geometrycznej i falowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-3Cwiczenia audytoryjne: rozwiazywanie zadań obliczeniowych i dyskusja
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych z zakresu omawianej tematyki.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Aktywność na zajęciach.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczajace na ćwiczeniach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojec i terminologii z zakresu fizyki, obejmujacych podstawy mechaniki, ciepła, optyki, elektrycznosci i magnetyzmu, w tym nie ma wiedzy potrzebnej do zrozumienia, przeprowadzenia i opisu prostych eksperymentów fizycznych, a także do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania prostych zadan.
3,0Student zna podstawowe pojecia i terminologie z zakresu fizyki, obejmujace podstawy mechaniki, ciepła, optyki, elektrycznosci i magnetyzmu, w tym ma słaba wiedze potrzebna do zrozumienia, przeprowadzenia i opisu prostych eksperymentów fizycznych, a także do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania prostych zadan.
3,5Student zna podstawowe pojecia i terminologie z zakresu fizyki, obejmujace podstawy mechaniki, ciepła, optyki, elektrycznosci i magnetyzmu, w tym ma dostateczna wiedze potrzebna do zrozumienia, przeprowadzenia i opisu prostych eksperymentów fizycznych, a także do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania zadan fizycznych o srednim i wyzszym poziomie trudnosci. Podaje przykłady ilustrujace wazniejsze poznane prawa.
4,0Student zna wiekszosc pojec i terminologii z zakresu fizyki, obejmujace podstawy mechaniki, ciepła, optyki, elektrycznosci i magnetyzmu, w tym ma wystarczajaca wiedze potrzebna do zrozumienia, przeprowadzenia i opisu prostych eksperymentów fizycznych, a także do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania zadan fizycznych o srednim i wyzszym poziomie trudnosci, zadań. Podaje przykłady ilustrujace poznane prawa.
4,5Student zna prawie wszystkie pojecia i terminologie z zakresu fizyki, obejmujace podstawy mechaniki, ciepła, optyki, elektrycznosci i magnetyzmu, w tym ma wystarczajaca wiedze potrzebna do zrozumienia, przeprowadzenia i opisu prostych eksperymentów fizycznych, a także do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania trudnych zadan . Podaje przykłady ilustrujace poznane prawa i umie podac ich wazniejsze własnosci. Zna prawie wszystkie wyprowadzenia podstawowych wzorów.
5,0Student zna prawie wszystkie pojecia i terminologie z zakresu fizyki, obejmujace podstawy mechaniki, ciepła, optyki, elektrycznosci i magnetyzmu, w tym ma bardzo dobra wiedze potrzebna do zrozumienia, przeprowadzenia i opisu prostych eksperymentów fizycznych, a także do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania trudnych zadan . Potrafi zatosowac swoja wiedze w zadaniach problemowych. Podaje przykłady ilustrujace poznane prawa i umie podac ich wazniejsze własnosci. Zna prawie wszystkie wyprowadzenia podstawowych wzorów. Stosuje swoja wiedze w niektórych zadaniach problemowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B05_U01Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne, zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować do rozwiązywania prostych zadań fizycznych o charakterze inżynierskim.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U18ma umiejętności samokształcenia się
ZIIP_1A_U09ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej.
C-3Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej.
C-2Rozwinięcie umiejętności zastosowania doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi ww. kierunku.
Treści programoweT-A-1Notacja fizyczna i jednostki układu SI; zasady tworzenia jednostek wtórnych. Wielkości fizyczne: wektorowe, skalarne; iloczyn skalarny,wektorowy; funkcje. Obliczanie prędkości i przyspieszenia w ruchu prostoliniowym i krzywoliniowym w kartezjańskim układzie współrzędnych. Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego. Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki, obejmujących: ruch postępowy, ruch krzywoliniowy, ruch obrotowy, siły bewładności. Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej w układach izolowanych. Rozwiązywanie zadań z ruchu drgającego oraz ruchu falowego. Rozwiązywanie zadań z zakresu elektrostatyki i prądu elektrycznego o stałym natężeniu. Przykłady zastosowania prawa Gaussa dla pola elektrycznego. Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-3Cwiczenia audytoryjne: rozwiazywanie zadań obliczeniowych i dyskusja
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Aktywność na zajęciach.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczajace na ćwiczeniach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowych praw fizyki, nie potrafi zapisać ich używając formalizmu matematycznego oraz nie potrafi samodzielnie rozwiązywać prostych zadań fizycznych.
3,0Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, potrafi zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować je do rozwiązywania zadań fizycznych o średnim i niskim poziomie trudności. Wykonuje poprawnie proste obliczenia i przekształcenia rachunkowe. Przedstawia rozwiązania mało przejrzyste, bez komentarza, często z błędami rachunkowymi wpływającymi na wynik.
3,5Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosować je do rozwiązywania zadań fizycznych o średnim i wyższym poziomie trudności. Wykonuje poprawnie proste obliczenia i przekształcenia rachunkowe oraz przedstawia poprawne rozwiązanie z komentarzem zawierającym usterki i niedociagnięcia.
4,0Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosować je do rozwiązywania zadań fizycznych na średnim i wyższym poziomie trudności, stosując poprawny zapis i komentarz z nielicznymi usterkami. Potrafi przedstawić poprawny tok rozumowania i poprawne obliczenia. Potrafi weryfikowac i interpretować wyniki.
4,5Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosować je do rozwiązywania trudnych zadań fizycznych, stosując poprawny, symboliczny jezyk zapisu, przejrzysty tok rozumowania i poprawne obliczenia rachunkowe. Potrafi weryfikować i interpretować wyniki.
5,0Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosować je do rozwiązywania trudnych zadań fizycznych, stosując przejrzysty, symboliczny język zapisu z poprawnym komentarzem. Potrafi weryfikować i interpretować wyniki. Stosuje swoją wiedzę w zadaniach problemowych. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B05_K01Student potrafi uczyć się samodzielnie, a także potrafi pracować w zespole. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze. Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Student ma świadomość ważnej roli fizyki przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów jak i w praktyce inżynierskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIIP_1A_K06ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej.
C-2Rozwinięcie umiejętności zastosowania doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi ww. kierunku.
Treści programoweT-W-1Zajęcia organizacyjne; określenie sposobu i formy zaliczenia przedmiotu. Rola i znaczenie fizyki w naukach inżynierskich/technicznych. Przedmiot i metody badawcze fizyki. Notacja fizyczna i jednostki układu SI; wielkości fizyczne. Elementy analizy wymiarowej w fizyce. Elementy rachunku wektorowego i różniczkowego. Mechanika klasyczna: Kinematyka punktu materialnego; opis ruchu, względność ruchu. Dynamika punktu materialnego.Dynamika bryły sztywnej. Oddziaływania fundamentalne w przyrodzie; zasady dynamiki Newtona; opory ruchu; warunki równowagi statycznej. Energia, praca i moc. Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej. Nieinercjalne układy odniesienia; siły bezwładności. Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony; rezonans mechaniczny. Ruch falowy; rodzaje fal;matematyczny opis fali; interferencja fal; fale stojące; zjawisko rezonansu. Elementy akustyki. Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki. Podstawowe wielkości i prawa opisujące pole elektryczne. Prawa przepływu prądu stałego; prawa Ohma i Kirchhoffa; praca i moc prądu; łączenie oporników; pojemnoć i kondensatory; dielektryki. Energetyczny model pasmowy: dielektryk, przewodnik i półprzewodnik. Wielkości charakteryzujące pole magnetyczne. Światło, jako fala elektromagnetyczna.Podstawowowe zjawiska i prawa optyki geometrycznej i falowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-3Cwiczenia audytoryjne: rozwiazywanie zadań obliczeniowych i dyskusja
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych z zakresu omawianej tematyki.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Aktywność na zajęciach.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczajace na ćwiczeniach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak współpracy w zespole i samodzielnego przygotowania do wykonania ćwiczeń laboratoryjnych i rozwiązywania zadań rachunkowych.
3,0Mała współpraca w zespole. Bardzo słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych i rozwiązywania zadań rachunkowych. Słaba interpretacja otrzymanych wyników i ich dokładności.
3,5Dostateczna współpraca w zespole. Słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych i rozwiązywania zadań rachunkowych. Słaba interpretacja otrzymanych wyników i ich dokładności.
4,0Średna współpraca w zespole. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych i rozwiązywania zadań rachunkowych. Samodzielna i dobrze uzasadniona interpretacja otrzymanych wyników i ich dokładności.
4,5Dobra współpraca w zespole. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych i rozwiązywania zadań rachunkowych. Samodzielna i dobrze uzasadniona interpretacja otrzymanych wyników i ich dokładności.
5,0Bardzo dobra współpraca w zespole. Bardzo dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych i rozwiązywania zadań rachunkowych. Samodzielna i bardzo dobrze uzasadniona interpretacja otrzymanych wyników i ich dokładności.