Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)

Sylabus przedmiotu Matematyka I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Matematyki
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Perl <Monika.Perl@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Szymaszkiewicz <Alicja.Szymaszkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,50,41zaliczenie
wykładyW1 30 2,50,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z zakresu szkoły ponadpodstawowej. Umiejętność rozwiązywania równań i nierówności wielomianowych, trygonometrycznych, wykładniczych, logarytmicznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich, fizycznych i ekonomicznych.
C-2Uświadomienie potrzeby ustawicznego i autonomicznego kształcenia się.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ciągi liczbowe, granice ciągów i liczba Eulera. Granice, ciągłość i asymptoty funkcji. Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Badanie przebiegu zmienności funkcji. Całki nieoznaczone. Całki oznaczone i ich geometryczne zastosowania. Macierze, wyznaczniki i równania macierzowe.26
T-A-2Kolokwium zaliczeniowe4
30
wykłady
T-W-1Ciągi liczbowe, granice ciągów i liczba Eulera. Granice, ciągłość i asymptoty funkcji. Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Badanie przebiegu zmienności funkcji. Całki nieoznaczone. Całki oznaczone i ich geometryczne zastosowania. Macierze, wyznaczniki i równania macierzowe.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach adytoryjnych.30
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań i analizowanie problemów lub korzystanie z kursu na platformie Moodle w tym konsultacje.32
62
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Bieżąca analiza treści wykładów lub korzystanie z kursu na platformie Moodle w tym konsultacje.28
A-W-3Egzamin.4
62

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy ilustrowany szeregiem przykładów.
M-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu. Korzystanie z kursu na platformie Moodle.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na podstawie pytań i odpowiedzi studentów podczas zajęć i konsultacji, a także na podstawie postępów w kursie na platformie Moodle.
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie prac pisemnych, aktywności podczas zajęć, realizacji kursu na platformie Moodle.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń i z egzaminu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B01_W01
Zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu.
ZIIP_1A_W01C-1T-W-1M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B01_U01
Potrafi wykorzystać zdobytą w ramach nauczania przedmiotu wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań, problemów matematycznych i inżynierskich.
ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U20C-2, C-1T-A-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B01_K01
Ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia oraz potrzeby systematycznej i uczciwej pracy.
ZIIP_1A_K01C-2T-A-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B01_W01
Zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu.
2,0Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0.
3,0Potrafi podać treść kilku wybranych definicji i twierdzeń omówionych w ramach wykładu.
3,5Potrafi podać treśc większości podstawowych definicji i twierdzeń omówionych w trakcie wykładu.
4,0Potrafi podać treśc większości definicji i twierdzeń omówionych w trakcie wykładu i niektóre z nich zilustrwać przykładami.
4,5Potrafi podać treśc większości definicji i twierdzeń omówionych w trakcie wykładu, niektóre z nich zilustrwać przykładami, a ponadto (przy niewielkiej pomocy prowadzącego) wyciągnąć z nich wnioski dotyczące zastosowań.
5,0Potrafi podać treśc większości definicji i twierdzeń omówionych w trakcie wykładu i zilustrwać je przykładami, a ponadto samodzielnie wyciągnąć z nich wnioski dotyczące zastosowań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B01_U01
Potrafi wykorzystać zdobytą w ramach nauczania przedmiotu wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań, problemów matematycznych i inżynierskich.
2,0Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0.
3,0Potrafi rozwiązać większość podstawowych zadań matematycznych, analogicznych do zadań omówionych na ćwiczeniach.
3,5Potrafi rozwiązać większość podstawowych zadań matematycznych, analogicznych do zadań omówionych na ćwiczeniach, ponadto podać opis tych rozwiązań, odnoszący się do twierdzeń podanych na wykładzie.
4,0Potrafi rozwiązać prawie wszystkie podstawowe zadania matematyczne, analogiczne do zadań omówionych na ćwiczeniach, ponadto podać opis tych rozwiązań, odnoszący się do twierdzeń podanych na wykładzie.
4,5Potrafi rozwiązać prawie wszystkie podstawowe i większość pozostałych zadań matematycznych, analogicznych do zadań omówionych na ćwiczeniach, podać opis tych rozwiązań, odnoszący się do twierdzeń podanych na wykładzie.
5,0Potrafi rozwiązać prawie wszystkie podstawowe i większość pozostałych zadań matematycznych, analogicznych do zadań omówionych na ćwiczeniach, podać opis tych rozwiązań oraz (przy pomocy niewielkich wskazówek) rozwiązać zadania inne, wyciągając samodzielne wnioski z twierdzeń z wykładu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B01_K01
Ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia oraz potrzeby systematycznej i uczciwej pracy.
2,0Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0.
3,0Dość regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w prawie wszystkich wykładach, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy.
3,5Systematycznie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w prawie wszystkich wykładach, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy. W trakcie ćwiczeń jest umiarkowanie aktywny i otwarty na sugestie prowadzącego.
4,0Systematycznie i starannie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w prawie wszystkich wykładach, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy. W trakcie ćwiczeń jest aktywny i otwarty na sugestie prowadzącego, wyraźnie angażując się w poznawanie nowych zagadnień i zdobywanie nowych umiejętności.
4,5Systematycznie i starannie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w prawie wszystkich wykładach, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy. W trakcie ćwiczeń jest bardzo aktywny i samodzielny, wyraźnie angażując się w poznawanie nowych zagadnień i zdobywanie nowych umiejętności.
5,0Systematycznie i bardzo starannie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w prawie wszystkich wykładach, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy. W trakcie ćwiczeń jest bardzo aktywny i samodzielny, w wysokim stopniu angażując się w poznawanie nowych zagadnień i zdobywanie nowych umiejętności. jego przygotowanie do zajęć jest na poziomie wiedzy i umiejętności wymaganych na ocenę 5,0.

Literatura podstawowa

  1. M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 1, Oficyna Wydawnicza GIS, Wrocław, 2002, 11
  2. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa 1, Oficyna Wydawnicza GIS, Wrocław, 2005, 12
  3. M. Kucharska, M. Perl, Matematyka, https://e-edukacja.zut.edu.pl/course/view.php?id=794, Uczelniana platforma Moodle [dostęp: 17.03.2022]

Literatura dodatkowa

  1. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach, tom 1, PWN, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ciągi liczbowe, granice ciągów i liczba Eulera. Granice, ciągłość i asymptoty funkcji. Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Badanie przebiegu zmienności funkcji. Całki nieoznaczone. Całki oznaczone i ich geometryczne zastosowania. Macierze, wyznaczniki i równania macierzowe.26
T-A-2Kolokwium zaliczeniowe4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ciągi liczbowe, granice ciągów i liczba Eulera. Granice, ciągłość i asymptoty funkcji. Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Badanie przebiegu zmienności funkcji. Całki nieoznaczone. Całki oznaczone i ich geometryczne zastosowania. Macierze, wyznaczniki i równania macierzowe.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach adytoryjnych.30
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań i analizowanie problemów lub korzystanie z kursu na platformie Moodle w tym konsultacje.32
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Bieżąca analiza treści wykładów lub korzystanie z kursu na platformie Moodle w tym konsultacje.28
A-W-3Egzamin.4
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B01_W01Zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W01ma wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu, rozumienia i modelowania problemów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich, fizycznych i ekonomicznych.
Treści programoweT-W-1Ciągi liczbowe, granice ciągów i liczba Eulera. Granice, ciągłość i asymptoty funkcji. Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Badanie przebiegu zmienności funkcji. Całki nieoznaczone. Całki oznaczone i ich geometryczne zastosowania. Macierze, wyznaczniki i równania macierzowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy ilustrowany szeregiem przykładów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie pytań i odpowiedzi studentów podczas zajęć i konsultacji, a także na podstawie postępów w kursie na platformie Moodle.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń i z egzaminu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0.
3,0Potrafi podać treść kilku wybranych definicji i twierdzeń omówionych w ramach wykładu.
3,5Potrafi podać treśc większości podstawowych definicji i twierdzeń omówionych w trakcie wykładu.
4,0Potrafi podać treśc większości definicji i twierdzeń omówionych w trakcie wykładu i niektóre z nich zilustrwać przykładami.
4,5Potrafi podać treśc większości definicji i twierdzeń omówionych w trakcie wykładu, niektóre z nich zilustrwać przykładami, a ponadto (przy niewielkiej pomocy prowadzącego) wyciągnąć z nich wnioski dotyczące zastosowań.
5,0Potrafi podać treśc większości definicji i twierdzeń omówionych w trakcie wykładu i zilustrwać je przykładami, a ponadto samodzielnie wyciągnąć z nich wnioski dotyczące zastosowań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B01_U01Potrafi wykorzystać zdobytą w ramach nauczania przedmiotu wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań, problemów matematycznych i inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIIP_1A_U20potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
Cel przedmiotuC-2Uświadomienie potrzeby ustawicznego i autonomicznego kształcenia się.
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich, fizycznych i ekonomicznych.
Treści programoweT-A-1Ciągi liczbowe, granice ciągów i liczba Eulera. Granice, ciągłość i asymptoty funkcji. Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Badanie przebiegu zmienności funkcji. Całki nieoznaczone. Całki oznaczone i ich geometryczne zastosowania. Macierze, wyznaczniki i równania macierzowe.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu. Korzystanie z kursu na platformie Moodle.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na podstawie prac pisemnych, aktywności podczas zajęć, realizacji kursu na platformie Moodle.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0.
3,0Potrafi rozwiązać większość podstawowych zadań matematycznych, analogicznych do zadań omówionych na ćwiczeniach.
3,5Potrafi rozwiązać większość podstawowych zadań matematycznych, analogicznych do zadań omówionych na ćwiczeniach, ponadto podać opis tych rozwiązań, odnoszący się do twierdzeń podanych na wykładzie.
4,0Potrafi rozwiązać prawie wszystkie podstawowe zadania matematyczne, analogiczne do zadań omówionych na ćwiczeniach, ponadto podać opis tych rozwiązań, odnoszący się do twierdzeń podanych na wykładzie.
4,5Potrafi rozwiązać prawie wszystkie podstawowe i większość pozostałych zadań matematycznych, analogicznych do zadań omówionych na ćwiczeniach, podać opis tych rozwiązań, odnoszący się do twierdzeń podanych na wykładzie.
5,0Potrafi rozwiązać prawie wszystkie podstawowe i większość pozostałych zadań matematycznych, analogicznych do zadań omówionych na ćwiczeniach, podać opis tych rozwiązań oraz (przy pomocy niewielkich wskazówek) rozwiązać zadania inne, wyciągając samodzielne wnioski z twierdzeń z wykładu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B01_K01Ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia oraz potrzeby systematycznej i uczciwej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
Cel przedmiotuC-2Uświadomienie potrzeby ustawicznego i autonomicznego kształcenia się.
Treści programoweT-A-1Ciągi liczbowe, granice ciągów i liczba Eulera. Granice, ciągłość i asymptoty funkcji. Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Badanie przebiegu zmienności funkcji. Całki nieoznaczone. Całki oznaczone i ich geometryczne zastosowania. Macierze, wyznaczniki i równania macierzowe.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu. Korzystanie z kursu na platformie Moodle.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na podstawie prac pisemnych, aktywności podczas zajęć, realizacji kursu na platformie Moodle.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0.
3,0Dość regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w prawie wszystkich wykładach, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy.
3,5Systematycznie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w prawie wszystkich wykładach, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy. W trakcie ćwiczeń jest umiarkowanie aktywny i otwarty na sugestie prowadzącego.
4,0Systematycznie i starannie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w prawie wszystkich wykładach, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy. W trakcie ćwiczeń jest aktywny i otwarty na sugestie prowadzącego, wyraźnie angażując się w poznawanie nowych zagadnień i zdobywanie nowych umiejętności.
4,5Systematycznie i starannie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w prawie wszystkich wykładach, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy. W trakcie ćwiczeń jest bardzo aktywny i samodzielny, wyraźnie angażując się w poznawanie nowych zagadnień i zdobywanie nowych umiejętności.
5,0Systematycznie i bardzo starannie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w prawie wszystkich wykładach, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy. W trakcie ćwiczeń jest bardzo aktywny i samodzielny, w wysokim stopniu angażując się w poznawanie nowych zagadnień i zdobywanie nowych umiejętności. jego przygotowanie do zajęć jest na poziomie wiedzy i umiejętności wymaganych na ocenę 5,0.