Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)
specjalność: logistyka przemysłowa

Sylabus przedmiotu Doskonalenie procesów biznesowych - gra symulacyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Doskonalenie procesów biznesowych - gra symulacyjna
Specjalność Lean Management
Jednostka prowadząca Katedra Mechatroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 20 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych metod zarządzania produkcją.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności analziowania procesu produkcyjnego i wdrażania wybranych metod Lean Management w celu jesto doskonalenia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Gra symulacyjna 1 - zobrazowanie wdra zania metody 5S, POKA-YOKE6
T-L-2Gra symulacyjna 2 - warsztaty Kaizen6
T-L-3Gra symulacyjna 3 - doskonalenie procesu produkcyjnego, procesów logistycznych i magazynowych8
20
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do gier dydaktycznych, etapy gry i podział ról.2
T-W-2Prezentacja wybrancyh metod doskonalenia procesów. Studia przypadków zastosowania takich meotd jak: SMED, POKA-YOKE, KAIZEN, 5S, HEIJUNKA, SYSTEM KART KANBAN, TPM8
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Praca własna30
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Praca własna15
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
M-4Gry dydaktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena postępów podczas wykonywania gry dydaktycznej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące materiał teoretyczny i praktyczne wykorrzystanie zdobytej wiedzy w postaci testu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_LM/06_W01
Student zna metody doskonalenia procesów biznesowych wykorzystywane w Lean Management,
ZIIP_2A_W12C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_LM/06_U01
Student posiada umiejętność doboru i praktycznego zastosowanie odpowiednich metod i narzędzi Lean Management,
ZIIP_2A_U09, ZIIP_2A_U12C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-4S-1, S-2
ZIIP_2A_LM/06_U02
Student ma umiejętność doskonalenia procesów biznesowych, ze szczególnych uwzględnieniem procesów produkcyjnych,
ZIIP_2A_U11C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_LM/06_K01
Student posiada umiejętność logicznego myślenia (łączenie faktów, diagnozowania problemów, odnajdowania powiązań w pojawiających się problemach produkcyjnych, rozwiązywania problemów)
ZIIP_2A_K04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-3, M-4S-1
ZIIP_2A_LM/06_K02
Student umie zarządzać pracą własną i zespołem,
ZIIP_2A_K03C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_LM/06_W01
Student zna metody doskonalenia procesów biznesowych wykorzystywane w Lean Management,
2,0
3,0Student wymienia i charakteryzuje wybrane metody doskonalenia procesów biznesowych wykrozystywane w Lean Management
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_LM/06_U01
Student posiada umiejętność doboru i praktycznego zastosowanie odpowiednich metod i narzędzi Lean Management,
2,0
3,0Student potrafi zastosować wybraną metodę i narzedzie doskonalenia procesów biznesowych wykrozystywane w Lean Management
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_2A_LM/06_U02
Student ma umiejętność doskonalenia procesów biznesowych, ze szczególnych uwzględnieniem procesów produkcyjnych,
2,0
3,0Student potrafi zastosować wybraną metodę i narzędzie Lean Management do doskonalenia wybranego procesu biznesowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_LM/06_K01
Student posiada umiejętność logicznego myślenia (łączenie faktów, diagnozowania problemów, odnajdowania powiązań w pojawiających się problemach produkcyjnych, rozwiązywania problemów)
2,0
3,0Student potrafi rozwiązywać proste problemy wystepujące w procesach biznesowych, przy wykorzystaniu jednego narżedzi i przestawić logiczny ciąg czynności prowadzacych do rozwiązania problemu.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_2A_LM/06_K02
Student umie zarządzać pracą własną i zespołem,
2,0
3,0Student potrafi przedstawić plan pracy zespołu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. John Shook, Mike Rother, Naucz się widzieć, THE LEAN ENTERPRISE INSTITUTE POLSKA, Wrocław, 2017, Wydnie trzecie rozrzerzone, 978-83-951166-4-3
  2. Mark R. Hamel, Warsztaty Kaizen, Wydawnictwo Lean Enterprise Institute Polska, Wrocław, 2017, 978-83-933629-4-3
  3. Daniel T. Jones, James P. Womack, Zobaczyć całość strumienia wartości, Wydawnictwo Lean Enterprise Institute Polska, Wrocław, 2017, Wydanie drugie rozszerzone, 978-83-933629-2-9
  4. Art Smalley, Poziomowany system ssący, Wydawnictwo Lean Enterprise Institute Polska, Wrocław, 2011, 978-83-931637-0-0
  5. The Productivity Press Development Team, 5S dla operatorów. 5 filarów wizualizacji miejsca pracy, ProdPublishing, 978-83-62776-09-2
  6. The Productivity Press Development Team, Produkcja w systemie Pull. Wyciąganie na hali produkcyjnej, ProdPublishing, 978-83-929155-8-4
  7. Productivity Press Development Team, Zapobieganie błędom dla Operatorów: System ZQC, ProdPublishing, 978-83-929155-3-9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Gra symulacyjna 1 - zobrazowanie wdra zania metody 5S, POKA-YOKE6
T-L-2Gra symulacyjna 2 - warsztaty Kaizen6
T-L-3Gra symulacyjna 3 - doskonalenie procesu produkcyjnego, procesów logistycznych i magazynowych8
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do gier dydaktycznych, etapy gry i podział ról.2
T-W-2Prezentacja wybrancyh metod doskonalenia procesów. Studia przypadków zastosowania takich meotd jak: SMED, POKA-YOKE, KAIZEN, 5S, HEIJUNKA, SYSTEM KART KANBAN, TPM8
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Praca własna30
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Praca własna15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_LM/06_W01Student zna metody doskonalenia procesów biznesowych wykorzystywane w Lean Management,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W12posiada wiedzę z zakresu symulacji procesów produkcyjnych, cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności analziowania procesu produkcyjnego i wdrażania wybranych metod Lean Management w celu jesto doskonalenia.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do gier dydaktycznych, etapy gry i podział ról.
T-W-2Prezentacja wybrancyh metod doskonalenia procesów. Studia przypadków zastosowania takich meotd jak: SMED, POKA-YOKE, KAIZEN, 5S, HEIJUNKA, SYSTEM KART KANBAN, TPM
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące materiał teoretyczny i praktyczne wykorrzystanie zdobytej wiedzy w postaci testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia i charakteryzuje wybrane metody doskonalenia procesów biznesowych wykrozystywane w Lean Management
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_LM/06_U01Student posiada umiejętność doboru i praktycznego zastosowanie odpowiednich metod i narzędzi Lean Management,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
ZIIP_2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych technik i technologii w zakresie inżynierii produkcji i zarządzania
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności analziowania procesu produkcyjnego i wdrażania wybranych metod Lean Management w celu jesto doskonalenia.
Treści programoweT-L-1Gra symulacyjna 1 - zobrazowanie wdra zania metody 5S, POKA-YOKE
T-L-2Gra symulacyjna 2 - warsztaty Kaizen
T-L-3Gra symulacyjna 3 - doskonalenie procesu produkcyjnego, procesów logistycznych i magazynowych
Metody nauczaniaM-4Gry dydaktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena postępów podczas wykonywania gry dydaktycznej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące materiał teoretyczny i praktyczne wykorrzystanie zdobytej wiedzy w postaci testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zastosować wybraną metodę i narzedzie doskonalenia procesów biznesowych wykrozystywane w Lean Management
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_LM/06_U02Student ma umiejętność doskonalenia procesów biznesowych, ze szczególnych uwzględnieniem procesów produkcyjnych,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności analziowania procesu produkcyjnego i wdrażania wybranych metod Lean Management w celu jesto doskonalenia.
Treści programoweT-L-1Gra symulacyjna 1 - zobrazowanie wdra zania metody 5S, POKA-YOKE
T-L-2Gra symulacyjna 2 - warsztaty Kaizen
T-L-3Gra symulacyjna 3 - doskonalenie procesu produkcyjnego, procesów logistycznych i magazynowych
Metody nauczaniaM-4Gry dydaktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena postępów podczas wykonywania gry dydaktycznej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące materiał teoretyczny i praktyczne wykorrzystanie zdobytej wiedzy w postaci testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zastosować wybraną metodę i narzędzie Lean Management do doskonalenia wybranego procesu biznesowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_LM/06_K01Student posiada umiejętność logicznego myślenia (łączenie faktów, diagnozowania problemów, odnajdowania powiązań w pojawiających się problemach produkcyjnych, rozwiązywania problemów)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności analziowania procesu produkcyjnego i wdrażania wybranych metod Lean Management w celu jesto doskonalenia.
Treści programoweT-L-1Gra symulacyjna 1 - zobrazowanie wdra zania metody 5S, POKA-YOKE
T-L-2Gra symulacyjna 2 - warsztaty Kaizen
T-L-3Gra symulacyjna 3 - doskonalenie procesu produkcyjnego, procesów logistycznych i magazynowych
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-4Gry dydaktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena postępów podczas wykonywania gry dydaktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozwiązywać proste problemy wystepujące w procesach biznesowych, przy wykorzystaniu jednego narżedzi i przestawić logiczny ciąg czynności prowadzacych do rozwiązania problemu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_LM/06_K02Student umie zarządzać pracą własną i zespołem,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności analziowania procesu produkcyjnego i wdrażania wybranych metod Lean Management w celu jesto doskonalenia.
Treści programoweT-L-1Gra symulacyjna 1 - zobrazowanie wdra zania metody 5S, POKA-YOKE
T-L-2Gra symulacyjna 2 - warsztaty Kaizen
T-L-3Gra symulacyjna 3 - doskonalenie procesu produkcyjnego, procesów logistycznych i magazynowych
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-4Gry dydaktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena postępów podczas wykonywania gry dydaktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przedstawić plan pracy zespołu.
3,5
4,0
4,5
5,0