Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Marketing:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Marketing
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny
Nauczyciel odpowiedzialny Elwira Leśna-Wierszołowicz <elwira.lesna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Biniek <Agata.Wrebiakowska@zut.edu.pl>, Elwira Leśna-Wierszołowicz <elwira.lesna@zut.edu.pl>, Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 8 1,00,40zaliczenie
wykładyW3 8 1,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych pojęć i zagadnień z przedmiotu "Makro i mikroekonomia" oraz "Nauki o przedsiębiorstwie"
W-2Podstawowa znajomość realiów gospodarczych połączona z umiejętnością analizy zdarzeń przyczynowo-skutkowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student po ukończeniu zajęć z marketingu winien posiadać wiedzę, umiejętności oraz dysponować kompetencjami niezbędnymi w praktycznej działalności gospodarczej. Dysponować umiejętnością identyfikacji, doboru oraz wykorzystywania narzędzi marketingowych w celu komunikowania się z rynkiem oraz z zespołami ludzkimi. Efektywnie koordynować i kontrolować ich użycie z uwzględnieniem złożoności oddziaływania na rynek.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Znaczenie, miejsce i rola marketingu w przedsiębiorstwie - przykład. Zastosowanie marketingu mix przy wprowadzania nowego produktu na rynek - przykład. Cykl życia produktu - analiza przypadku. Portfolio produktowe na podstawie macierzy BCG - analiza przypadku. Segmentacja i rynek docelowy - analiza przypadku. Pozycjonowanie - analiza przypadku. Budowa strategii marketingowej.8
8
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Współczesne aspekty marketingu. Podstawowe pojęcia marketingu. Ewolucja i orientacje marketingu. Znaczenie, rola i miejsce marketingu w działalności gospodarczej oraz w przedsiębiorstwie. Zasady marketingu. Znaczenie i stosowanie. Zintegrowane narzędzia marketingu mix. Zachowanie konsumentów/nabywców oraz konkurentów na rynku. Marketing a przewagi konkurencyjne. Segmentacja rynku. Wybór rynku docelowego. Pozycjonowanie. Produkt - klasyfikacja, cykl życia, wprowadzenie na rynek, marka oraz strategie marek. Cena - koncepcje w marketingu, uwarunkowania budowy, zasady kalkulacji, strategie cenowe. Dystrybucja - istota, koncepcje, funkcje. Kanały dystrybucji, zasady doboru, tendencje i nowe formy dystrybucji. Sprzedaż internetowa. Promocja - podstawy, proces komunikowania się. Narzędzia promocji: reklama, sprzedaż osobista, aktywizacja sprzedaży, public relations.8
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Wkład własny studenta17
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Wkład własny studenta17
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-2Wykład informacyjny w formie prezentacji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
S-2Ocena podsumowująca: Na zakończenie zajęć w celu sprawdzenia poziomu wiedzy na podstawie próbki zagadnień z zakresu przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B09_W01
Marketing jako dyscyplina naukowa ma za zadanie poszerzanie poziomu wiedzy ogólnej. Zajęcia wykładowe mają objaśniać mechanizmy, cele oraz metody stosowania marketingu w działalności gospodarczej, w tym zastosowanie określonych narzędzi marketingu, warunki ich doboru, rozpoznawanie skuteczności. Zajęcia audytoryjne - proponowanie oraz dobieranie metod i narzędzi skutecznego oddziaywania na rynek. Student powinien posiadać wiedzę w zakresie identyfikacji, rozpoznania zdarzenia oraz przyporządkowania narzędzia (palety narzędzi) w określonej gospodarczo sytuacji.
ZIIP_1A_W16C-1T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B09_U01
Student po ukończeniu zajęć wykładowych winien umieć zastosować posiadaną wiedzę w praktycznej działalności gospodarczej. Rozpoczynając od rozpoznawania sytuacji przedsiębiorstwa, wpływu przyjętych rozwiązań w zakresie ksztatowania poziomu i jakości produktu, sposoby jego dystrybuowania, budowy ceny oraz metodyki wprowadzania produktu na rynek. Student winien analizować rozwiązania, dobierać na określonym poziomie narzędzia marketingowe, kształtować ich wagi, opracowywać (lub współuczestniczyć w opracowaniu) strategię marketingową, przygotowywać i kontrolować stopień jej realizacji. Zajęcia rozwiną umiejętności w zakresie koordynacji pracy zespołowej, pozyskiwania wiedzy, umiejętności analitycznych oraz - w ich wyniku - umiejętność budowy syntezy marketingowej.
ZIIP_1A_U07, ZIIP_1A_U14C-1T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B09_K01
Postawę studenta winny cechować przemyślenia oraz poziom autorefleksji wynikających z treści przedmiotu. Student osiągnie świadomość posiadanych kompetencji, ewentualnych braków i zrodzonej na tej kanwie potrzeby ich uzupełnienia. Student winien rozumieć i prezentować postawę permanentnego dokształcania się, determinacji w osiąganiu celu, kreowania postaw akceptujących, otwartości i humanizmu w róznorodnych środowiskach. Cechować go winna postawa zrozumienia dla ważności i znaczenie komunikowania się, pracy w zespołach oraz tolerowania odmienności.
ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K07C-1T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B09_W01
Marketing jako dyscyplina naukowa ma za zadanie poszerzanie poziomu wiedzy ogólnej. Zajęcia wykładowe mają objaśniać mechanizmy, cele oraz metody stosowania marketingu w działalności gospodarczej, w tym zastosowanie określonych narzędzi marketingu, warunki ich doboru, rozpoznawanie skuteczności. Zajęcia audytoryjne - proponowanie oraz dobieranie metod i narzędzi skutecznego oddziaywania na rynek. Student powinien posiadać wiedzę w zakresie identyfikacji, rozpoznania zdarzenia oraz przyporządkowania narzędzia (palety narzędzi) w określonej gospodarczo sytuacji.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu marketingu
3,0Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia zakresu marketingu
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu marketingu
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć z zakresu marketingu
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu marketingu oraz identyfikuje kluczowe problemy
5,0Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu marketingu, przytacza kluczowe informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B09_U01
Student po ukończeniu zajęć wykładowych winien umieć zastosować posiadaną wiedzę w praktycznej działalności gospodarczej. Rozpoczynając od rozpoznawania sytuacji przedsiębiorstwa, wpływu przyjętych rozwiązań w zakresie ksztatowania poziomu i jakości produktu, sposoby jego dystrybuowania, budowy ceny oraz metodyki wprowadzania produktu na rynek. Student winien analizować rozwiązania, dobierać na określonym poziomie narzędzia marketingowe, kształtować ich wagi, opracowywać (lub współuczestniczyć w opracowaniu) strategię marketingową, przygotowywać i kontrolować stopień jej realizacji. Zajęcia rozwiną umiejętności w zakresie koordynacji pracy zespołowej, pozyskiwania wiedzy, umiejętności analitycznych oraz - w ich wyniku - umiejętność budowy syntezy marketingowej.
2,0Student nie rozumie problematyki marketingu oraz nie umie posługiwać się elementami marketingu mix
3,0Student rozumie problematykę marketingu, ale posługuje się elementami marketingu mix w ograniczonym zakresie
3,5Student posługuje się elementami marketingu mix w wystarczającym stopniu
4,0Student posługuje się elementami marketingu mix w wystarczającym stopniu oraz potrafi wymienić poszczególne fazy cyklu życia produktu
4,5Student posługuje się wszystkimi elementami marketingu mix, potrafi wymienić poszczególne fazy cyklu życia produktu oraz dodatkowo rozumie problematykę segmentacji rynku
5,0Student rozumie problematykę marketingu, umie posługiwać się wszystkimi elementami marketingu mix, potrafi wymienić poszczególne fazy cyklu życia produktu, rozumie problematykę segmentacji rynku oraz wie jak zbudować skuteczną strategię marketingową

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B09_K01
Postawę studenta winny cechować przemyślenia oraz poziom autorefleksji wynikających z treści przedmiotu. Student osiągnie świadomość posiadanych kompetencji, ewentualnych braków i zrodzonej na tej kanwie potrzeby ich uzupełnienia. Student winien rozumieć i prezentować postawę permanentnego dokształcania się, determinacji w osiąganiu celu, kreowania postaw akceptujących, otwartości i humanizmu w róznorodnych środowiskach. Cechować go winna postawa zrozumienia dla ważności i znaczenie komunikowania się, pracy w zespołach oraz tolerowania odmienności.
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć problematykę marketingu
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę marketingu, ale posługuje się elementami marketingu mix w bardzo ograniczonym zakresie
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu marketingu, ale posługuje się elementami marketingu mix w ograniczonym zakresie
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi zbudować skuteczną strategię marketingową
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie zastosowania elementów marketingu mix, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu marketingu, będzie chętny do upowszechnienia wiedzy z zakresu marketingu

Literatura podstawowa

  1. Zbiorowa pod red. Ph. Kotlera, Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa, 2009
  2. E. Michalski, Marketing. Podręćznik akademicki, PWN, Warszawa, 2008
  3. Zb. pod red. L. Garbarskiego, Marketing. Koncepcja skutecznych działań, PWE, Warszawa, 2011
  4. I. Bielski, Współczesny marketing, Studio Emka, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. M. Dussel, Marketing w praktyce, BC.edu, Warszawa, 2009
  2. L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa, 2003
  3. M. E. Porter, Przewaga konkurencyjna, Helion, Gliwice, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Znaczenie, miejsce i rola marketingu w przedsiębiorstwie - przykład. Zastosowanie marketingu mix przy wprowadzania nowego produktu na rynek - przykład. Cykl życia produktu - analiza przypadku. Portfolio produktowe na podstawie macierzy BCG - analiza przypadku. Segmentacja i rynek docelowy - analiza przypadku. Pozycjonowanie - analiza przypadku. Budowa strategii marketingowej.8
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Współczesne aspekty marketingu. Podstawowe pojęcia marketingu. Ewolucja i orientacje marketingu. Znaczenie, rola i miejsce marketingu w działalności gospodarczej oraz w przedsiębiorstwie. Zasady marketingu. Znaczenie i stosowanie. Zintegrowane narzędzia marketingu mix. Zachowanie konsumentów/nabywców oraz konkurentów na rynku. Marketing a przewagi konkurencyjne. Segmentacja rynku. Wybór rynku docelowego. Pozycjonowanie. Produkt - klasyfikacja, cykl życia, wprowadzenie na rynek, marka oraz strategie marek. Cena - koncepcje w marketingu, uwarunkowania budowy, zasady kalkulacji, strategie cenowe. Dystrybucja - istota, koncepcje, funkcje. Kanały dystrybucji, zasady doboru, tendencje i nowe formy dystrybucji. Sprzedaż internetowa. Promocja - podstawy, proces komunikowania się. Narzędzia promocji: reklama, sprzedaż osobista, aktywizacja sprzedaży, public relations.8
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Wkład własny studenta17
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Wkład własny studenta17
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B09_W01Marketing jako dyscyplina naukowa ma za zadanie poszerzanie poziomu wiedzy ogólnej. Zajęcia wykładowe mają objaśniać mechanizmy, cele oraz metody stosowania marketingu w działalności gospodarczej, w tym zastosowanie określonych narzędzi marketingu, warunki ich doboru, rozpoznawanie skuteczności. Zajęcia audytoryjne - proponowanie oraz dobieranie metod i narzędzi skutecznego oddziaywania na rynek. Student powinien posiadać wiedzę w zakresie identyfikacji, rozpoznania zdarzenia oraz przyporządkowania narzędzia (palety narzędzi) w określonej gospodarczo sytuacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu zajęć z marketingu winien posiadać wiedzę, umiejętności oraz dysponować kompetencjami niezbędnymi w praktycznej działalności gospodarczej. Dysponować umiejętnością identyfikacji, doboru oraz wykorzystywania narzędzi marketingowych w celu komunikowania się z rynkiem oraz z zespołami ludzkimi. Efektywnie koordynować i kontrolować ich użycie z uwzględnieniem złożoności oddziaływania na rynek.
Treści programoweT-A-1Znaczenie, miejsce i rola marketingu w przedsiębiorstwie - przykład. Zastosowanie marketingu mix przy wprowadzania nowego produktu na rynek - przykład. Cykl życia produktu - analiza przypadku. Portfolio produktowe na podstawie macierzy BCG - analiza przypadku. Segmentacja i rynek docelowy - analiza przypadku. Pozycjonowanie - analiza przypadku. Budowa strategii marketingowej.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-2Wykład informacyjny w formie prezentacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
S-2Ocena podsumowująca: Na zakończenie zajęć w celu sprawdzenia poziomu wiedzy na podstawie próbki zagadnień z zakresu przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu marketingu
3,0Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia zakresu marketingu
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu marketingu
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć z zakresu marketingu
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu marketingu oraz identyfikuje kluczowe problemy
5,0Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu marketingu, przytacza kluczowe informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B09_U01Student po ukończeniu zajęć wykładowych winien umieć zastosować posiadaną wiedzę w praktycznej działalności gospodarczej. Rozpoczynając od rozpoznawania sytuacji przedsiębiorstwa, wpływu przyjętych rozwiązań w zakresie ksztatowania poziomu i jakości produktu, sposoby jego dystrybuowania, budowy ceny oraz metodyki wprowadzania produktu na rynek. Student winien analizować rozwiązania, dobierać na określonym poziomie narzędzia marketingowe, kształtować ich wagi, opracowywać (lub współuczestniczyć w opracowaniu) strategię marketingową, przygotowywać i kontrolować stopień jej realizacji. Zajęcia rozwiną umiejętności w zakresie koordynacji pracy zespołowej, pozyskiwania wiedzy, umiejętności analitycznych oraz - w ich wyniku - umiejętność budowy syntezy marketingowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U07ma umiejętności w zakresie prowadzenia przedsięwzięć marketingowych związanych z produkcją
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu zajęć z marketingu winien posiadać wiedzę, umiejętności oraz dysponować kompetencjami niezbędnymi w praktycznej działalności gospodarczej. Dysponować umiejętnością identyfikacji, doboru oraz wykorzystywania narzędzi marketingowych w celu komunikowania się z rynkiem oraz z zespołami ludzkimi. Efektywnie koordynować i kontrolować ich użycie z uwzględnieniem złożoności oddziaływania na rynek.
Treści programoweT-A-1Znaczenie, miejsce i rola marketingu w przedsiębiorstwie - przykład. Zastosowanie marketingu mix przy wprowadzania nowego produktu na rynek - przykład. Cykl życia produktu - analiza przypadku. Portfolio produktowe na podstawie macierzy BCG - analiza przypadku. Segmentacja i rynek docelowy - analiza przypadku. Pozycjonowanie - analiza przypadku. Budowa strategii marketingowej.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-2Wykład informacyjny w formie prezentacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
S-2Ocena podsumowująca: Na zakończenie zajęć w celu sprawdzenia poziomu wiedzy na podstawie próbki zagadnień z zakresu przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie problematyki marketingu oraz nie umie posługiwać się elementami marketingu mix
3,0Student rozumie problematykę marketingu, ale posługuje się elementami marketingu mix w ograniczonym zakresie
3,5Student posługuje się elementami marketingu mix w wystarczającym stopniu
4,0Student posługuje się elementami marketingu mix w wystarczającym stopniu oraz potrafi wymienić poszczególne fazy cyklu życia produktu
4,5Student posługuje się wszystkimi elementami marketingu mix, potrafi wymienić poszczególne fazy cyklu życia produktu oraz dodatkowo rozumie problematykę segmentacji rynku
5,0Student rozumie problematykę marketingu, umie posługiwać się wszystkimi elementami marketingu mix, potrafi wymienić poszczególne fazy cyklu życia produktu, rozumie problematykę segmentacji rynku oraz wie jak zbudować skuteczną strategię marketingową
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B09_K01Postawę studenta winny cechować przemyślenia oraz poziom autorefleksji wynikających z treści przedmiotu. Student osiągnie świadomość posiadanych kompetencji, ewentualnych braków i zrodzonej na tej kanwie potrzeby ich uzupełnienia. Student winien rozumieć i prezentować postawę permanentnego dokształcania się, determinacji w osiąganiu celu, kreowania postaw akceptujących, otwartości i humanizmu w róznorodnych środowiskach. Cechować go winna postawa zrozumienia dla ważności i znaczenie komunikowania się, pracy w zespołach oraz tolerowania odmienności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu zajęć z marketingu winien posiadać wiedzę, umiejętności oraz dysponować kompetencjami niezbędnymi w praktycznej działalności gospodarczej. Dysponować umiejętnością identyfikacji, doboru oraz wykorzystywania narzędzi marketingowych w celu komunikowania się z rynkiem oraz z zespołami ludzkimi. Efektywnie koordynować i kontrolować ich użycie z uwzględnieniem złożoności oddziaływania na rynek.
Treści programoweT-A-1Znaczenie, miejsce i rola marketingu w przedsiębiorstwie - przykład. Zastosowanie marketingu mix przy wprowadzania nowego produktu na rynek - przykład. Cykl życia produktu - analiza przypadku. Portfolio produktowe na podstawie macierzy BCG - analiza przypadku. Segmentacja i rynek docelowy - analiza przypadku. Pozycjonowanie - analiza przypadku. Budowa strategii marketingowej.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-2Wykład informacyjny w formie prezentacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
S-2Ocena podsumowująca: Na zakończenie zajęć w celu sprawdzenia poziomu wiedzy na podstawie próbki zagadnień z zakresu przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć problematykę marketingu
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę marketingu, ale posługuje się elementami marketingu mix w bardzo ograniczonym zakresie
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu marketingu, ale posługuje się elementami marketingu mix w ograniczonym zakresie
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi zbudować skuteczną strategię marketingową
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie zastosowania elementów marketingu mix, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu marketingu, będzie chętny do upowszechnienia wiedzy z zakresu marketingu