Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia kultury - muzyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane zagadnienia kultury - muzyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Kultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Charkiewicz <Iwona.Charkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bożena Dydycz <Bozena.Dydycz@zut.edu.pl>, Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy filozofii. |
W-2 | Ogólna znajomość zagadnień muzycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień etyki jako wiedzy o moralności. |
C-2 | Umiejętność rozważania poglądów etycznych jako składnika kultury i życia społecznego. |
C-3 | Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych. Umiejętność formułowania i rozwiązywania dylematów moralnych. |
C-4 | C1. Przekazanie treści humanistycznych, uzupełniających wykształcenie techniczne studenta. C2. Rozbudzenie wrażliwości na piękno zawarte w muzyce. C3. Przekazanie treści z zakresu elementów wiedzy o muzyce: - historii muzyki rodzimej i obcej, - kompozytorów i ich dzieł, - wydarzeń muzycznych, np. Konkurs Chopinowski, Szczecińskie Zmagania Jazzowe, - wiadomości z literatury i form muzycznych. C4. Rozwijanie i kształtowanie poprzez muzykę - osobowości studenta. C5. Ukształtowanie nawyku stałego, nie okazjonalnego uczestnictwa w kulturze. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Europejska tradycja muzyczna | 1 |
T-W-2 | Polska tradycja muzyczna | 1 |
T-W-3 | Muzyka współczesna - to nie takie straszne | 1 |
T-W-4 | Rola dyrygenta w zespole muzycznym | 1 |
T-W-5 | Co to jest dobra interpretacja? | 1 |
T-W-6 | Sylwetka kompozytora - życie i twórczość | 2 |
T-W-7 | Uczestnictwo w próbie wybranego koncertu | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Wkład własny studenta | 17 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy. |
M-2 | Wykład konwersatoryjny. |
M-3 | Prezentacja multimedialna. |
M-4 | Cwiczenia przedmiotowe |
M-5 | dyskusja |
M-6 | 1. Metody podające: - wykład informacyjny, - pogadanka, - opowiadanie, - opis, - anegdota, - objaśnienie lub wyjaśnienie. 2. Metody problemowe: - wykład konwersatoryjny. 3. Metody eksponujące: - nagranie CD, film-DVD - ekspozycja, - pokaz multimedialny polączony z przeżyciem. 4. Metody programowe: - z użyciem komputera, odtwarzacza CD/DVD, - z użyciem potrzebnych materiałów dydaktycznych np. partytura nutowa. 5. Metody praktyczne: - pokaz, - koncert, - ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności na podstawie aktywności i prezentacji zespołowej. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju. |
S-4 | Ocena formująca: Ocena formująca prowadzona na początku zajęć służy do identyfikacji braków wiedzy, daje informacje podstawowe dla przygotowania treści programowych do nauczania przedmiotu. Pomaga wykładowcy ukierunkować przekazywane treści do poziomu studentów tak, aby uzyskać założone efekty i cele dydaktyczne. Ocena podsumowująca wystawiana pod koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty przyswojonej wiedzy. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_A09-1_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać ogólną wiedzę muzyczną z treści przekazanych na wykładach. | ZIIP_1A_W17 | — | — | C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-6 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_A09-1_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinin umieć wykorzystywać nabytą wiedzę i zastosować ją w życiu codziennym, aby weryfikować swoje wybory muzyczne i świadomie uczestniczyć w życiu kulturalnym. | ZIIP_1A_U18 | — | — | C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-6 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_A09-1_K02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: świadomość w wyborze zagadnień kultury, wrażliwość na piękno muzyki, zdolność do świadomego wyboru i słuchania muzyki. | ZIIP_1A_K05 | — | — | C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-6 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_A09-1_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać ogólną wiedzę muzyczną z treści przekazanych na wykładach. | 2,0 | Student nie uczestniczył w zajęciach. |
3,0 | Dwie nieusprawiedliwione nieobecności studenta na zajęciach. | |
3,5 | Student ma wiedzę pośrednią między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Jedna nieobecność. Bierna postawa studenta na zajęciach. | |
4,5 | Student ma wiedzę pośrednią między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Uczestnictwo na wszystkich zajęciach, pozytywna ocena aktywności studenta. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_A09-1_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinin umieć wykorzystywać nabytą wiedzę i zastosować ją w życiu codziennym, aby weryfikować swoje wybory muzyczne i świadomie uczestniczyć w życiu kulturalnym. | 2,0 | Student nie uczestniczył w zajęciach. |
3,0 | Dwie nieusprawiedliwione nieobecności studenta na zajęciach. | |
3,5 | Student ma wiedzę pośrednią między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Jedna nieobecność. Bierna postawa studenta na zajęciach. | |
4,5 | Student ma wiedzę pośrednią między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Uczestnictwo na wszystkich zajęciach, pozytywna ocena aktywności studenta. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_A09-1_K02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: świadomość w wyborze zagadnień kultury, wrażliwość na piękno muzyki, zdolność do świadomego wyboru i słuchania muzyki. | 2,0 | Student nie uczestniczył w zajęciach. |
3,0 | Dwie nieusprawiedliwione nieobecności studenta na zajęciach. | |
3,5 | Student ma wiedzę pośrednią między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Jedna nieobecność. Bierna postawa studenta na zajęciach. | |
4,5 | Student ma wiedzę pośrednią między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Uczestnictwo na wszystkich zajęciach, pozytywna ocena aktywności studenta. |
Literatura podstawowa
- Harris S., Pejzaż moralny. W jaki sposób nauka może określać wartości, Wydawnictwo CiS, 2012
- Guczalski Krzysztof, Znaczenie muzyki. Znaczenia w muzyce., Musica Iagellonica, Krakow, 2002
- Kalita Z. (red.), Etyka w teorii i praktyce. Antologia tekstów, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2007
- Dąbek Stanisław, Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku, PWN, Warszawa, 1996
- MacIntyre A., Krótka historia etyki, PWN, 2012
- R. Chłopicka, Krzysztof Penderecki między sacrum a profanum, Akademia Muzyczna, Krakow, 2000
- Singer P., Etyka praktyczna, KiW, 2007
- Eugeniusz Kus i Mikołaj Szczęsny, Kompozytorzy szczecińscy po 1945 roku, Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin, 2002
- Rogala Jacek, Muzyka polska XX wieku, PWN, Krakow, 2000
- Schäffer Bogusław, W kręgu nowej muzyki, WL, Kraków, 1967
- Danuta Gwizdalanka, Historia muzyki XX wieku, PWM, Krakow, 2009
- Krukowski Stanisław, O pracy dyrygenta chóru, Wybrane zagadnienia kultury - muzyka 8 Krukowski StCentralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa, 1982
- Tomaszewski Mieczysław, Muzyka w dialogu ze słowem Akademia Muzyczna, Akademia Muzyczna, Kraków, 2003
- Wojtczak Ziemowit, Głos ludzki jako żywy instrument w twórczości kompozytorów XX wieku, Łódź, 2009
- Tomaszewski Mieczysław, Interpretacja integralna dzieła muzycznego, Akademia Muzyczna, Krakow, 2000
- Golianek Ryszard Daniel, Zrozumieć operę, Łódź, 2009
- Mieczysław Tomaszewski, Chopin: człowiek, dzieło, rezonans, Podsiedlik-Raniowski i Spółka, Poznań, 1998, ISBN 83-7212-034-X
- Tomasik Krzysztof, O Karolu Szymanowskim, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Kraków, 2008, ISBN 978-83-61006-20-6
Literatura dodatkowa
- Cathcart T., Dylemat wagonika, PWN, 2014
- Churchland P.S., Moralność mózgu, Copernicus Center Press SP.z.o.o., 2013
- Hołówka J., Etyka w działaniu, Wiedza Powszechna, 2001
- Ossowska M., O człowieku, moralności i etyce, PWN, 1983