Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie uniwersalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologie materiałowe i spawalnicze
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie uniwersalne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 5 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza ogólna z zakresie wiedzy o społeczeństwie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie barier, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, wymagań prawa w zakresie dostępności i zasad projektowania uniwersalnego zapewniających włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego
C-2Nabycie umiejętności rozumienia i analizowania podstawowych barier w dostępności osób ze zróżnicowanymi potrzebami do życia społecznego oraz nabycie umiejętności planowania wykorzystania zasad projektowania uniwersalnego w realizowanych działaniach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Społeczne aspekty dostępności przestrzeni dla osób ze szczególnymi potrzebami2
T-W-2Projektowanie uniwersalne - zasady, przykłady zastosowania3
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4zaliczenie1
13

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2studium przypadków
M-3film, symulacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie pisemnej (test)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_E04_W01
Student zna bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, zna podstawowe wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego
TMS_1A_W05C-1T-W-2, T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_E04_U01
Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania podstawowych barier w pełnej dostępności osób ze zróżnicowanymi potrzebami do życia społecznego, jest w stanie zaplanować wykorzystanie zasad projektowania uniwersalnego w realizowanych działaniach.
TMS_1A_U03C-1, C-2T-W-2, T-W-1M-3, M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_E04_K01
Student potrafi przyjąć postawę właczajacą w stosunku do osób ze szczególnymi potrzebami i respektuje wymagania prawa w tym zakresie.
TMS_1A_K03, TMS_1A_K02C-1, C-2T-W-2, T-W-1M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_E04_W01
Student zna bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, zna podstawowe wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego
2,0
3,0Student osiaga zaplanowane efekty przypisane dla wiedzy na dostatecznym poziomie (co najmniej 50%).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_E04_U01
Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania podstawowych barier w pełnej dostępności osób ze zróżnicowanymi potrzebami do życia społecznego, jest w stanie zaplanować wykorzystanie zasad projektowania uniwersalnego w realizowanych działaniach.
2,0
3,0Student osiaga zaplanowane efekty przypisane dla umiejętności na dostatecznym poziomie (co najmniej 50%).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_E04_K01
Student potrafi przyjąć postawę właczajacą w stosunku do osób ze szczególnymi potrzebami i respektuje wymagania prawa w tym zakresie.
2,0
3,0Student osiaga zaplanowane efekty przypisane dla kompetencji społecznych na dostatecznym poziomie (co najmniej 50%).
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Anna I. Brzezińska (red.), Rzeczy sa dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa, 2010
  2. Co warto wiedzieć o dostępności, PFRON, 2022
  3. K. Kowalski, Projektowanie bez barier-wytyczne, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2016
  4. A Jasiak, D. Swereda, Ergonomia osób niepełnosprawnych, Wydawnictwo PP, Poznań, 2009

Literatura dodatkowa

  1. aktualne akty prawa krajowego w zakresie dostępności przestrzeni, produktów i usług

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Społeczne aspekty dostępności przestrzeni dla osób ze szczególnymi potrzebami2
T-W-2Projektowanie uniwersalne - zasady, przykłady zastosowania3
5

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4zaliczenie1
13
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_E04_W01Student zna bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, zna podstawowe wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_W05Zna i rozumie dylematy współczesnej cywilizacji, ma wiedzę z zakresu ekonomii, zarządzania i prawa, w tym podstawowych pojęć i zasad z zakresu ochrony własności przemysłowej i praw autorskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie barier, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, wymagań prawa w zakresie dostępności i zasad projektowania uniwersalnego zapewniających włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego
Treści programoweT-W-2Projektowanie uniwersalne - zasady, przykłady zastosowania
T-W-1Społeczne aspekty dostępności przestrzeni dla osób ze szczególnymi potrzebami
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie pisemnej (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student osiaga zaplanowane efekty przypisane dla wiedzy na dostatecznym poziomie (co najmniej 50%).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_E04_U01Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania podstawowych barier w pełnej dostępności osób ze zróżnicowanymi potrzebami do życia społecznego, jest w stanie zaplanować wykorzystanie zasad projektowania uniwersalnego w realizowanych działaniach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_U03Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia
Cel przedmiotuC-1Poznanie barier, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, wymagań prawa w zakresie dostępności i zasad projektowania uniwersalnego zapewniających włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego
C-2Nabycie umiejętności rozumienia i analizowania podstawowych barier w dostępności osób ze zróżnicowanymi potrzebami do życia społecznego oraz nabycie umiejętności planowania wykorzystania zasad projektowania uniwersalnego w realizowanych działaniach.
Treści programoweT-W-2Projektowanie uniwersalne - zasady, przykłady zastosowania
T-W-1Społeczne aspekty dostępności przestrzeni dla osób ze szczególnymi potrzebami
Metody nauczaniaM-3film, symulacja
M-2studium przypadków
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie pisemnej (test)
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student osiaga zaplanowane efekty przypisane dla umiejętności na dostatecznym poziomie (co najmniej 50%).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_E04_K01Student potrafi przyjąć postawę właczajacą w stosunku do osób ze szczególnymi potrzebami i respektuje wymagania prawa w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego do innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
TMS_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych: humanizmu, patriotyzmu, tolerancji, otwartości i współpracy oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie barier, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, wymagań prawa w zakresie dostępności i zasad projektowania uniwersalnego zapewniających włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego
C-2Nabycie umiejętności rozumienia i analizowania podstawowych barier w dostępności osób ze zróżnicowanymi potrzebami do życia społecznego oraz nabycie umiejętności planowania wykorzystania zasad projektowania uniwersalnego w realizowanych działaniach.
Treści programoweT-W-2Projektowanie uniwersalne - zasady, przykłady zastosowania
T-W-1Społeczne aspekty dostępności przestrzeni dla osób ze szczególnymi potrzebami
Metody nauczaniaM-3film, symulacja
M-1wykład informacyjny
M-2studium przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie pisemnej (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student osiaga zaplanowane efekty przypisane dla kompetencji społecznych na dostatecznym poziomie (co najmniej 50%).
3,5
4,0
4,5
5,0