Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (S1)
specjalność: Projektowanie materiałowe

Sylabus przedmiotu Structural metallic materials:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologie materiałowe i spawalnicze
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Structural metallic materials
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Kochmańska <Agnieszka.Kochmanska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z fizyki ciała stałego, znajomość układów równowagi fazowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność oceny wpływu składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali
C-2Znajomość konstrukcyjnych stopów metali

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Designation of metal alloys according to EN and PN; Structures of iron alloys consistent with the Fe-Fe3C system; structural steels; Structures of foundry iron alloys; Heat treated steel structures; Structures of tool alloys; Alloy structures with special properties: heat-resistant, corrosion-resistant, abrasion-resistant; Copper alloy structures; Aluminum alloy structures; Structures of light metal alloys (titanium, magnesium); Structures of zinc, tin and lead alloys; pass30
30
wykłady
T-W-1General properties of the metallic state. Concepts: phase, metal alloy. Simple phases; solid solutions; intermetallic phases. Iron-carbon phase diagram. Influence of chemical composition and phase transformations on the structure of iron alloys. Development of microstructure and alteration of mechanical properties. Technical alloys of iron: steel, cast steel, cast iron. Non-ferrous metal alloys: copper, aluminium, magnesium, titanium, zinc, tin and lead.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Praca własna18
A-L-2Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach30
A-L-3konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Praca własna18
A-W-3konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
M-3Ćwiczenia laboratoryjne, oglądanie i opisywanie struktur stopów metali przy użyciu mikroskopów świetlnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące tematykę wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena poziomu przygotowania studenta do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_B14-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien objaśnić wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali oraz powinien rozpoznawać podstawowe rodzaje struktur stopów metali
TMS_1A_W01C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_B14-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać stopy metali do ogólnych zastosowań technicznych oraz student powinien umieć analizować wpływ technologii na strukturę i właściwości stopów metali
TMS_1A_U07C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_B14-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie wykazywał otwartość na stosowanie nowych konstrukcyjnych stopów metali
TMS_1A_K01C-1, C-2T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_B14-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien objaśnić wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali oraz powinien rozpoznawać podstawowe rodzaje struktur stopów metali
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób określić wpływu składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali
3,0student prezentuje schematyczną wiedzę na temat struktury i właściwości stopów metali
3,5Student wykazuje ogólną wiedzę i umiejętność określania wpływu składu chemicznego i technologii na strukturę i właściwości stopów metali
4,0Student wykazuje dobrą wiedzę, potrafi prowadzic dyskusję na temat wpływu pierwiastków i technologii na strukture i właściwosci stopów metali
4,5Student potrafi dyskutować o roli pierwiastków oraz wpływie technologii na strukturę i właściwosci stopów metali
5,0Student potrafi efektywnie prezentować wpływ składu chemicznego, proponować jego zmianę oraz analizować wpływ przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_B14-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać stopy metali do ogólnych zastosowań technicznych oraz student powinien umieć analizować wpływ technologii na strukturę i właściwości stopów metali
2,0Student nie potrafi dobrać stopu metali do zastosowań technicznych
3,0student wykazuje ogólną orientację w tematyce konstrukcyjnych stopów metali
3,5Student potrafi dobrać stop do ogólnie określonych zastosowań
4,0Student potrafi dobrać stop do konkretnych zastosowań
4,5student potarfi dobrać stop do konkretnych zastosowań i uzasadnić swój wybór
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań stopów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_B14-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie wykazywał otwartość na stosowanie nowych konstrukcyjnych stopów metali
2,0Student nie potrafi dobrać stopu metali do zastosowań technicznych
3,0student wykazuje ogólną orientację w tematyce stopów
3,5Student potrafi dobrać stop do ogólnie określonych zastosowań
4,0Student potrafi dobrać stop do konkretnych zastosowań
4,5student potarfi dobrać stop do konkretnych zastosowań i uzasadnić swój wybór
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań stopów

Literatura podstawowa

  1. William D. Callister, Jr.; David G. Rethwisch, Materials Science and Engineering AN INTRODUCTION, Wiley, 2014
  2. Michael F. Ashby; David R. H. Jones, Engineering Materials 1 An Introduction to Properties, Applications and Design, Elsevier, 2005
  3. Michael F. Ashby; David R. H. Jones, Engineering Materials 2 An Introduction to Microstructures, Processing and Design, Elsevier, 2006
  4. Prowans S., Metaloznawstwo, PWN, Warszawa, 1988
  5. Prowans S., Metaloznawwstwo, PWN, Warszawa, 1988
  6. Prowans S., Struktura stopów, PWN, Warszawa, 1991
  7. Dobrzański L., Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 2002
  8. Przybyłowicz K., Metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 1992
  9. Ashby M., Jones D., Materiały inżynierskie. Tom I – właściwości i zastosowanie, WNT, Warszawa, 1995
  10. Ashby M., Jones D., Materiały inżynierskie. Tom II – Kształtowanie struktury i właściwości, dobór materiałów, WNT, Warszawa, 1996
  11. Wysiecki M., Nowoczesne materiały narzędziowe, WNT, Warszawa, 1997
  12. Blicharski M., Wstęp do inżynierii materiałowej, WNT, 2004
  13. Dobrzański L., Metalowe materiały inżynierskie, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Wysiecki M., Nowoczesne materiały narzędziowe, WNT, Warszawa, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Designation of metal alloys according to EN and PN; Structures of iron alloys consistent with the Fe-Fe3C system; structural steels; Structures of foundry iron alloys; Heat treated steel structures; Structures of tool alloys; Alloy structures with special properties: heat-resistant, corrosion-resistant, abrasion-resistant; Copper alloy structures; Aluminum alloy structures; Structures of light metal alloys (titanium, magnesium); Structures of zinc, tin and lead alloys; pass30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1General properties of the metallic state. Concepts: phase, metal alloy. Simple phases; solid solutions; intermetallic phases. Iron-carbon phase diagram. Influence of chemical composition and phase transformations on the structure of iron alloys. Development of microstructure and alteration of mechanical properties. Technical alloys of iron: steel, cast steel, cast iron. Non-ferrous metal alloys: copper, aluminium, magnesium, titanium, zinc, tin and lead.30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Praca własna18
A-L-2Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach30
A-L-3konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Praca własna18
A-W-3konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_B14-2_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien objaśnić wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali oraz powinien rozpoznawać podstawowe rodzaje struktur stopów metali
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu strukturę, właściwości, wytwarzanie i przetwarzanie oraz zastosowania materiałów z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oceny wpływu składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali
Treści programoweT-W-1General properties of the metallic state. Concepts: phase, metal alloy. Simple phases; solid solutions; intermetallic phases. Iron-carbon phase diagram. Influence of chemical composition and phase transformations on the structure of iron alloys. Development of microstructure and alteration of mechanical properties. Technical alloys of iron: steel, cast steel, cast iron. Non-ferrous metal alloys: copper, aluminium, magnesium, titanium, zinc, tin and lead.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące tematykę wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób określić wpływu składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali
3,0student prezentuje schematyczną wiedzę na temat struktury i właściwości stopów metali
3,5Student wykazuje ogólną wiedzę i umiejętność określania wpływu składu chemicznego i technologii na strukturę i właściwości stopów metali
4,0Student wykazuje dobrą wiedzę, potrafi prowadzic dyskusję na temat wpływu pierwiastków i technologii na strukture i właściwosci stopów metali
4,5Student potrafi dyskutować o roli pierwiastków oraz wpływie technologii na strukturę i właściwosci stopów metali
5,0Student potrafi efektywnie prezentować wpływ składu chemicznego, proponować jego zmianę oraz analizować wpływ przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_B14-2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać stopy metali do ogólnych zastosowań technicznych oraz student powinien umieć analizować wpływ technologii na strukturę i właściwości stopów metali
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów inżynierii materiałów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oceny wpływu składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali
Treści programoweT-W-1General properties of the metallic state. Concepts: phase, metal alloy. Simple phases; solid solutions; intermetallic phases. Iron-carbon phase diagram. Influence of chemical composition and phase transformations on the structure of iron alloys. Development of microstructure and alteration of mechanical properties. Technical alloys of iron: steel, cast steel, cast iron. Non-ferrous metal alloys: copper, aluminium, magnesium, titanium, zinc, tin and lead.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące tematykę wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać stopu metali do zastosowań technicznych
3,0student wykazuje ogólną orientację w tematyce konstrukcyjnych stopów metali
3,5Student potrafi dobrać stop do ogólnie określonych zastosowań
4,0Student potrafi dobrać stop do konkretnych zastosowań
4,5student potarfi dobrać stop do konkretnych zastosowań i uzasadnić swój wybór
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań stopów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_B14-2_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie wykazywał otwartość na stosowanie nowych konstrukcyjnych stopów metali
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oceny wpływu składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali
C-2Znajomość konstrukcyjnych stopów metali
Treści programoweT-L-1Designation of metal alloys according to EN and PN; Structures of iron alloys consistent with the Fe-Fe3C system; structural steels; Structures of foundry iron alloys; Heat treated steel structures; Structures of tool alloys; Alloy structures with special properties: heat-resistant, corrosion-resistant, abrasion-resistant; Copper alloy structures; Aluminum alloy structures; Structures of light metal alloys (titanium, magnesium); Structures of zinc, tin and lead alloys; pass
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
M-3Ćwiczenia laboratoryjne, oglądanie i opisywanie struktur stopów metali przy użyciu mikroskopów świetlnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące tematykę wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena poziomu przygotowania studenta do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać stopu metali do zastosowań technicznych
3,0student wykazuje ogólną orientację w tematyce stopów
3,5Student potrafi dobrać stop do ogólnie określonych zastosowań
4,0Student potrafi dobrać stop do konkretnych zastosowań
4,5student potarfi dobrać stop do konkretnych zastosowań i uzasadnić swój wybór
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań stopów