Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (S1)
specjalność: Inżynieria spawalnictwa

Sylabus przedmiotu Materiałoznawstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologie materiałowe i spawalnicze
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Materiałoznawstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Kochmańska <Agnieszka.Kochmanska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z fizyki i chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wprowadzenie do nauki o materialach i inżynierii materiałowej. Historia poznawania i stosowania materiałów
C-2Poznanie słownictwa właściwego dla nauki o materiałach i inżynierii materiałowej
C-3Poznanie podstawowych różnic we właściwościach poszczególnych grup materiałów inżynierskich
C-4Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących właściwości materiałów inżynierskich i ich zastosowania na wybrane produkty (maszyny, urządzenia, konstrukcje)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie wybranych materiałów inżynierskich - multimedialne prezentacje studentów15
15
wykłady
T-W-1Materiały w technice i życiu codziennym; Terminologia podstawowa używana w nauce o materiałach i inżynierii materiałowej; Klasyfikacja materiałów inżynierskich; Właściwości materiałów, metody badania; Zależność między procesami wytwarzania, strukturą materiałów i ich właściwościami; zaliczenie15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca własna8
A-A-3konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna8
A-W-3konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład; metoda podająco-aktywizująca: wykład informacyjny z elementami dyskusji zwiazanej z przekazywanymi treściami
M-2Ćwiczenia; metoda praktyczna: prezentacja multimedialna wybranych zagadnień z zakresu praktycznych zastosowań materiałów inżynierskich

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład; sprawdzenie wiedzy poprzez test pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia; sprawdzenie umiejętności doboru treści i formy przedstawienia wybranego zagadnienia z obszaru zastosowania określonego materialu inżynierskiego poprzez ocenę jakości prezentacji multimedialnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_B06_W01
Student zna podstawowe grupy materialów inżynierskich i potrafi zdefinjować materiały powszechnie stosowane w technice
TMS_1A_W01C-2, C-3T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_B06_U01
Student potrafi właściwie zaprezentować podstawowe właściwości materiałów oraz wskazać, które z nich są istotne dla odpowiedniej jakości powszechnie stosowanego produktu
TMS_1A_U07C-3, C-4T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_B06_K01
Student ma elementarną zdolność do współpracy w zespołach zajmujących się technicznymi aspektami wykorzystywania materiałów inżynierskich oraz wyrażania opinii o przyjętych rozwiązaniach materiałowych
TMS_1A_K01C-2, C-3, C-4T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_B06_W01
Student zna podstawowe grupy materialów inżynierskich i potrafi zdefinjować materiały powszechnie stosowane w technice
2,0Student nie potrafi podać definicji podstawowych materiałów stosowanych w technice i przyporządkować ich do odpowiedniej grupy materiałów inżynierskich
3,0Student ma ograniczoną znajomość definicji podstawowych materiałów inżynierskich
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć zwiazanych z podstawowymi mateiałami inżynierskimi
4,0Student zna definicje podstawowych materiałów inżynierskich
4,5Student zna definicje podstawowych materiałów inżynierskich i potrafi je sklasyfikować
5,0Student zna definicje podstawowych materiałów inżynierskich, ich klasyfikację a jednocześnie posługuje się całkowicie poprawną terminologią

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_B06_U01
Student potrafi właściwie zaprezentować podstawowe właściwości materiałów oraz wskazać, które z nich są istotne dla odpowiedniej jakości powszechnie stosowanego produktu
2,0Student nie zna parametrów opisujących właściwości materiałów inżynierskich
3,0Student potrafi wskazać większość podstawowych właściwości opisujących materiały inżynierskie
3,5Student potrafi wskazać większość podstawowych właściwości opisujących materiały i jest zorjentowany w zasadach ich pomiaru
4,0Student potrafi wskazać podstawowe właściwości materiałów i zaproponować ich klasyfikację
4,5Student potrafi wskazać podstawowe właściwości materiałów oraz wskazać najważniejsze dla danej grupy materiałów inżynierskich
5,0Student potrafi wskazać podstawowe właściwości materiału charakterystyczne dla danej grupy materiałów inżynierskich oraz zaproponować kolejność w jakiej powinny być rozpatrywane w zależności od rodzaju typowego produktu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_B06_K01
Student ma elementarną zdolność do współpracy w zespołach zajmujących się technicznymi aspektami wykorzystywania materiałów inżynierskich oraz wyrażania opinii o przyjętych rozwiązaniach materiałowych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób wypowiedzieć się/ właściwie zaprezentować przygotowanej prezentacji z zakresu materiałoznawstwa
3,0Student w wypowiedziach w ograniczonym stopniu stosuje odpowiednią terminologię techniczną
3,5Student w wypowiedziach nie zwraca uwagi na jednoznaczność używanej terminologii technicznej
4,0Student w wypowiedziach potrafi poprawnie stosować terminologię techniczną z obszaru materiałoznawstwa
4,5Student wykazuję odpowiednią znajomość materiałowej terminologii technicznej również w odniesieniu do pokrewnych dziedzin techniki
5,0Student potrafi nawiązywać w swoich wypowiedziach do różnych aspektów zastosowania materiałów inżynierskich stosując jednocześnie precyzyjne i jednoznaczene słownictwo techniczne

Literatura podstawowa

  1. Piekarski B., Podstawy nauki o materiałach i inżynierii materiałowej, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2018
  2. Dobrzański L.A., Zasady doboru materiałów inżynierskich, Polit. Ślaska, Gliwice, 2000
  3. Dobrzański L.A., Wprowadzenie do nauki o materiałach, Polit. Śląska, Gliwice, 2007
  4. Ashby M., Shercliff H., Cebon D., Inżynieria materialowa T. 1 i 2, Galaktyka, Łódź, 2011
  5. Kubiński W., Wprowadzenie do techniki, AGH, Kraków, 2006
  6. Wojktun E., Sołncew J.P., Materiały specjalnego przeznaczenia, Polit. Radomska, Radom, 2001
  7. Celiński Z., Materiałoznawstwo elektrotechniczne, Polit. Warszawska, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Ciszewski B., Przytakiewicz W., Nowoczesne materiały w technice, Bellona, Warszawa, 1993
  2. Kucharczek W., Mazurkiewicz A., Żurowski W., Nowoczesne materiały konstrukcyjne, Polit. Radomska, Radom, 2008
  3. Dobrzański L.A., Materiały inżynierskie i projektowanie materiałowe, WNT, Warszawa, 2004
  4. Grabski M.A., Kozubowski J.A., Inżynieria materiałowa - geneza, istota, perspektywy, Polit. Warszawska, Warszawa, 2003
  5. Przybyłowicz K., Przybyłowicz J., Materiałoznawstwo w pytaniach i odpowiedziach, WNT, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie wybranych materiałów inżynierskich - multimedialne prezentacje studentów15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Materiały w technice i życiu codziennym; Terminologia podstawowa używana w nauce o materiałach i inżynierii materiałowej; Klasyfikacja materiałów inżynierskich; Właściwości materiałów, metody badania; Zależność między procesami wytwarzania, strukturą materiałów i ich właściwościami; zaliczenie15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca własna8
A-A-3konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna8
A-W-3konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_B06_W01Student zna podstawowe grupy materialów inżynierskich i potrafi zdefinjować materiały powszechnie stosowane w technice
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu strukturę, właściwości, wytwarzanie i przetwarzanie oraz zastosowania materiałów z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju
Cel przedmiotuC-2Poznanie słownictwa właściwego dla nauki o materiałach i inżynierii materiałowej
C-3Poznanie podstawowych różnic we właściwościach poszczególnych grup materiałów inżynierskich
Treści programoweT-A-1Omówienie wybranych materiałów inżynierskich - multimedialne prezentacje studentów
Metody nauczaniaM-1Wykład; metoda podająco-aktywizująca: wykład informacyjny z elementami dyskusji zwiazanej z przekazywanymi treściami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład; sprawdzenie wiedzy poprzez test pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podać definicji podstawowych materiałów stosowanych w technice i przyporządkować ich do odpowiedniej grupy materiałów inżynierskich
3,0Student ma ograniczoną znajomość definicji podstawowych materiałów inżynierskich
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć zwiazanych z podstawowymi mateiałami inżynierskimi
4,0Student zna definicje podstawowych materiałów inżynierskich
4,5Student zna definicje podstawowych materiałów inżynierskich i potrafi je sklasyfikować
5,0Student zna definicje podstawowych materiałów inżynierskich, ich klasyfikację a jednocześnie posługuje się całkowicie poprawną terminologią
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_B06_U01Student potrafi właściwie zaprezentować podstawowe właściwości materiałów oraz wskazać, które z nich są istotne dla odpowiedniej jakości powszechnie stosowanego produktu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów inżynierii materiałów
Cel przedmiotuC-3Poznanie podstawowych różnic we właściwościach poszczególnych grup materiałów inżynierskich
C-4Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących właściwości materiałów inżynierskich i ich zastosowania na wybrane produkty (maszyny, urządzenia, konstrukcje)
Treści programoweT-W-1Materiały w technice i życiu codziennym; Terminologia podstawowa używana w nauce o materiałach i inżynierii materiałowej; Klasyfikacja materiałów inżynierskich; Właściwości materiałów, metody badania; Zależność między procesami wytwarzania, strukturą materiałów i ich właściwościami; zaliczenie
Metody nauczaniaM-1Wykład; metoda podająco-aktywizująca: wykład informacyjny z elementami dyskusji zwiazanej z przekazywanymi treściami
M-2Ćwiczenia; metoda praktyczna: prezentacja multimedialna wybranych zagadnień z zakresu praktycznych zastosowań materiałów inżynierskich
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład; sprawdzenie wiedzy poprzez test pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia; sprawdzenie umiejętności doboru treści i formy przedstawienia wybranego zagadnienia z obszaru zastosowania określonego materialu inżynierskiego poprzez ocenę jakości prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna parametrów opisujących właściwości materiałów inżynierskich
3,0Student potrafi wskazać większość podstawowych właściwości opisujących materiały inżynierskie
3,5Student potrafi wskazać większość podstawowych właściwości opisujących materiały i jest zorjentowany w zasadach ich pomiaru
4,0Student potrafi wskazać podstawowe właściwości materiałów i zaproponować ich klasyfikację
4,5Student potrafi wskazać podstawowe właściwości materiałów oraz wskazać najważniejsze dla danej grupy materiałów inżynierskich
5,0Student potrafi wskazać podstawowe właściwości materiału charakterystyczne dla danej grupy materiałów inżynierskich oraz zaproponować kolejność w jakiej powinny być rozpatrywane w zależności od rodzaju typowego produktu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_B06_K01Student ma elementarną zdolność do współpracy w zespołach zajmujących się technicznymi aspektami wykorzystywania materiałów inżynierskich oraz wyrażania opinii o przyjętych rozwiązaniach materiałowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-2Poznanie słownictwa właściwego dla nauki o materiałach i inżynierii materiałowej
C-3Poznanie podstawowych różnic we właściwościach poszczególnych grup materiałów inżynierskich
C-4Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących właściwości materiałów inżynierskich i ich zastosowania na wybrane produkty (maszyny, urządzenia, konstrukcje)
Treści programoweT-A-1Omówienie wybranych materiałów inżynierskich - multimedialne prezentacje studentów
Metody nauczaniaM-1Wykład; metoda podająco-aktywizująca: wykład informacyjny z elementami dyskusji zwiazanej z przekazywanymi treściami
M-2Ćwiczenia; metoda praktyczna: prezentacja multimedialna wybranych zagadnień z zakresu praktycznych zastosowań materiałów inżynierskich
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład; sprawdzenie wiedzy poprzez test pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia; sprawdzenie umiejętności doboru treści i formy przedstawienia wybranego zagadnienia z obszaru zastosowania określonego materialu inżynierskiego poprzez ocenę jakości prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób wypowiedzieć się/ właściwie zaprezentować przygotowanej prezentacji z zakresu materiałoznawstwa
3,0Student w wypowiedziach w ograniczonym stopniu stosuje odpowiednią terminologię techniczną
3,5Student w wypowiedziach nie zwraca uwagi na jednoznaczność używanej terminologii technicznej
4,0Student w wypowiedziach potrafi poprawnie stosować terminologię techniczną z obszaru materiałoznawstwa
4,5Student wykazuję odpowiednią znajomość materiałowej terminologii technicznej również w odniesieniu do pokrewnych dziedzin techniki
5,0Student potrafi nawiązywać w swoich wypowiedziach do różnych aspektów zastosowania materiałów inżynierskich stosując jednocześnie precyzyjne i jednoznaczene słownictwo techniczne