Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (N1)
Sylabus przedmiotu Analiza przyczyn niszczenia wyrobów - studium przypadku:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologie materiałowe i spawalnicze | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza przyczyn niszczenia wyrobów - studium przypadku | ||
Specjalność | Projektowanie materiałowe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Materiałowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Kochmańska <Agnieszka.Kochmanska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość stopów metali |
W-2 | Znajomość wpływu obróbki cieplnej, cieplno-chemicznej oraz plastycznej na strukturę i właściowości stopów metali |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań dotyczących przyczyn zniszczenia materiałów. |
C-2 | Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury. |
C-3 | Student rozwija umiejętność pracy w grupie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Analiza przyczyn zużycia i rozwiazań dla wybranych przykładów rzeczywistych | 16 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka warunków eksploatacji maszyn, urządzeń, narzędzi oraz konstrukcji. Ekonomiczne skutki eksploatacji materiałów. Negatywne skutki zużycia materiałów i ich ochrony dla środowiska naturalnego. Mechanizmy zużycia i zniszczenia materiałów konstrukcyjnych i sposoby kontroli ich stanu technicznego. Mechanizmy zużycia przez tarcie. Zjawisko tarcia. Analiza układu tribologicznego. Rodzaje mechanizmów zużycia przez tarcie. Stała szybkości zużycia. Metody badania zużycia przez tarcie. Mechanizmy pękania i zmęczenia materiałów. Pękanie doraźne i zmęczeniowe. Fraktografia; rodzaje przełomów. Analiza zniszczenia materiałów na podstawie charakteru przełomu. Mechanizmy zniszczenia na skutek korozji. Rodzaje korozji. Tworzywa odporne na korozję. Metody ochrony metali przed korozją. Metody badań korozyjnych. Dobór materiału do określonych warunków eksploatacji. Sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów w określonych warunkach na etapie projektowania i eksploatacji. Przykłady błędów konstrukcyjnych. | 16 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-P-2 | Praca własna | 42 |
A-P-3 | Konsultacje | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Samodzielne studia literaturowe. | 22 |
A-W-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe. |
M-2 | Ćwiczenia projektowe - analiza rzeczywistych przypadków zniszczeń oraz uszkodzeń |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Realizacja poszczgólnych etapów projektu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne oraz przezentacja projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_PM/12-1_W01 Student ma wiedzę o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania. | TMS_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_PM/12-1_U01 Student potrafi zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz dobrać włąsciwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych | TMS_1A_U05 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_PM/12-1_K01 Student zna mechanizmy niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasady doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi. | TMS_1A_K01 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_PM/12-1_W01 Student ma wiedzę o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania. | 2,0 | Student nie ma wiedzy o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować podstawowe zjawiska niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposoby ich zapobiegania. | |
3,5 | Student potrafi zdefiniować zjawiska niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposoby ich zapobiegania. Student jest w stanie rozpoznać mechanizmy zużycia przez tarcie, na skutek zmęczenia lub korozji. | |
4,0 | Student potrafi zdefiniować zjawiska niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposoby ich zapobiegania. Student jest w stanie rozpoznać i wyjaśnić mechanizmy zużycia przez tarcie, na skutek zmęczenia lub korozji. | |
4,5 | Student potrafi zdefiniować zjawiska niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposoby ich zapobiegania. Student jest w stanie rozpoznać i wyjaśnić mechanizmy zużycia przez tarcie, na skutek zmęczenia lub korozji.Student jest w stanie zaproponować odpowiedni materiał do określonych warunków eksploatacji. | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi zdefiniować i opisać zjawiska niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposoby ich zapobiegania. Student jest w stanie rozpoznać i wyjaśnić mechanizmy zużycia przez tarcie, na skutek zmęczenia lub korozji.Student jest w stanie zaproponować odpowiedni materiał do określonych warunków eksploatacji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_PM/12-1_U01 Student potrafi zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz dobrać włąsciwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych | 2,0 | Student nie potrafi zanalizować mechanizmu zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz nie potrafi dobrać włściwego materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. |
3,0 | Student potrafi w stopniu podsatwowym zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz potrafi dobrać właściwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych. | |
3,5 | Student potrafi zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz potrafi dobrać właściwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych. | |
4,0 | Student potrafi zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz potrafi dobrać właściwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych. Student potrai zaproponować sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów. | |
4,5 | Student potrafi zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz potrafi dobrać właściwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych. Student potrai zaproponować i opracować sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów. | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz potrafi dobrać właściwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych. Student potrai zaproponować i opracować sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_PM/12-1_K01 Student zna mechanizmy niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasady doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi. | 2,0 | Student nie zna mechanizmów niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasad doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. |
3,0 | Student zna podstawy mechanizmów niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasad doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. | |
3,5 | Student zna podstawy mechanizmów niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasad doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. | |
4,0 | Student dobrze zna mechanizmy niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasady doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. | |
4,5 | Student dobrze zna mechanizmy niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasady doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Dobrze rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi. | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna mechanizmy niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasady doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją.Bardzo dobrze rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi. |
Literatura podstawowa
- Dobrzański L.A., Materiały inżynierskie i projektowanie materiałowe: podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 2006
- William D. Callister, jr., David G. Rethwisch, Materials Science and Engineering, An introduction, Wiley, 2014
- J.Baszkiewicz, M. Kamiński, Podstawy korozji materiałów, Oficyna Wydawnicza Politechiki Warszawskiej, Warszawa, 2006, II
- Baranowska J., Biedunkiewicz A. i inni, Ćwiczenia laboratoryjne z materiałów metalicznych, Wydawnictwo Uczelniane ZUT, Szczecin, 2013
- H.H.Uhling, Korozja i jej zapobieganie, WNT, Warszawa, 1976
- L.A.Dobrzański, Metaloznawstwo z podstawami nauki o materiałach, WNT Warszawa, Warszawa, 1994
- Ashby M., Jones D., Materiały inżynierskie. Tom II – kształtowanie struktury i właściwości, dobór materiałów, WNT, 1996
- S. Prowans, Metaloznawstwo, PWN, Warszawa, 1988
- Ashby M., Jones D., Materiały inżynierskie. Tom I – właściwości i zastosowanie, WNT, 1995
- K. Przybyłowicz, Metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 1994
- A. Barbacki, Metaloznawstwo dla mechaników, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1998
Literatura dodatkowa
- K. Przybyłowicz, Metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 1994
- L.A.Dobrzański, Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Gliwice-Warszawa, 2002
- Ashby M., Shercliff H., Cebon D., Inżynieria materiałowa. Tom I, Galaktyka, 2011
- Ashby M., Shercliff H., Cebon D., Inżynieria materiałowa. Tom II, Galaktyka, 2012
- Prowans S., Metaloznawstwo-ćwiczenia laboratoryjne, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1978
- Ciszewski B., Przetakiewicz W.:, Nowoczesne materiały w technice, Bellona, 1993