Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (N1)

Sylabus przedmiotu Dobór materiałów w procesie projektowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologie materiałowe i spawalnicze
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dobór materiałów w procesie projektowania
Specjalność Projektowanie materiałowe
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Baranowska <Jolanta.Baranowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 16 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 16 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wskazana znajomość środwiska Solidworks, technik wytwarzania, właśćiwości fizycznych materiałów, przetwórstwa materiałów
W-2Student posiada wiedze z zakresu podstaw nauki o materiałach. Potrafi zdefiniowac podstawowe rodzaje materiałów, podac ich ogolne charakterystyki oraz metody otrzymywania.
W-3Fizyka I, II
W-4Podstawy nauki o materiałach
W-5Techniki wytwarzania
W-6Tworzywa polimerowe, ceramiczne i kompozytowe

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy w zakresie stosowania zasad zrównoważonego rozwoju w procesie projektowania i konstruowania wyrobów i urządzeń, oraz świadomości ich wpływu na środowisko naturalne zarówno podczas wytwarzania, jak i eksploatacji na podstawie analizy cyklu życia produkty
C-2Zapoznanie studenta z teoretycznymi i praktycznymi założeniami w procesie doboru materiału
C-3Ukształtowanie umiejętności doboru materiału dla rozwiązania konstrukcyjnego z uwzględnieniem warunków eksploatacji i kosztów wytwarzania
C-4Ukształtowanie umiejętności doboru materiałów w oparciu o informacje eksploatacyjne i technologie wytwarzania wyrobu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Projektowanie Wprowadzenie do systemu Solidworks Sustainability (lub tożsamego) jako narzędzia do oceny oddziaływania i wpływu na środowisko projektowanego wyrobu / produktu. Analiza cyklu życia, symulacje i badania emisji dwutlenku węgla i zużycia energii w procesie technologicznym, ocena wpływu etapów produkcji na środowisko naturalne; analiza aspektów ekonomicznych; zaliczenie16
16
wykłady
T-W-1Analiza wymagań ekspolatacyjnych wyrobu (środowisko, warunki pracy, rodzaje obciążeń, itd.); strategia doboru materiałów na etapie projktowania wyrobów; dobór materiałów uwzględniający jego właściwości mechaniczne, fizyczne i chemiczne; wykorzystanie danych liczbowych właściwości materiałów; dobór technologii; realizacja zasad zrównoważonego rozwoju na etapie projektowania (eco-design); aspekty ekonomiczne doboru materiałow i technologii w procesie projektowania; analiza cyklu życia; zaliczenie16
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach16
A-L-2Praca własna57
A-L-3Konsultacje2
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Praca własna32
A-W-3Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, film / prezentacja multimedialna, tablica
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego
M-3Wykład informacyjny, wykład problemowy
M-4Metoda projektów, dyskusja, burza mózgów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Okresowa ocena umiejętności pracy z oprogramowaniem
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w postaci pisemnego sprawdzianu lub testu
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie prezentacji dot. oceny sposobu oddziaływania na środowisko wybranego wyrobu
S-4Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia przedmiotu uzyskanie pozytywnej oceny z wykładów. Zaliczenie wykładów odbywa się na końcu semestru na ostatnich zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_PM/07_W01
Student ma wiedzę w zakresie zasad zrównoważonego rozwoju, zapisów i aktów prawnych, przykładów stosowania zasad w przemyśle.; Student ma wiedzę w zakresie zasad ekoprojektowania wyrobów / urządzeń oraz metod analizy cyklu życia produktów; Student zna zasady stosowane przy doborze materiałów do okreslonych zastosowań, zna istotne parametry charakteryzujące mateiał i ich znaczenie przy doborze materiału.
TMS_1A_W04, TMS_1A_W01C-1T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_PM/07_U01
Student ma umiejętność pracy w środowisku Solidworks Sustainability (lub tożsamego) jako narzędzia do oceny oddziaływania i wpływu na środowisko projektowanego wyrobu / produktu.Student potrafii dobrac materiał do zastosowania i umotywować swoje stanowisko
TMS_1A_U04, TMS_1A_U05, TMS_1A_U10C-1T-L-1M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_PM/07_K01
Student ma zdolność do wykorzystania wiedzy i informacji o zasadach zrównoważonego rozwoju i ekoprojektowaniu w analizie oddziaływania na środowisko produktów lub urządzeń oraz uwzględnieniu tych zasad w procesie projektowania; Student nabędzie umiejętności w podejmowaniu decyzji o doborze materiałów do konkretnych zastosowań oraz samodzielności w realizacji powierzonych zadań oraz rozumie konsekwencje podjętych decyzji
TMS_1A_K03, TMS_1A_K01C-1T-W-1M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_PM/07_W01
Student ma wiedzę w zakresie zasad zrównoważonego rozwoju, zapisów i aktów prawnych, przykładów stosowania zasad w przemyśle.; Student ma wiedzę w zakresie zasad ekoprojektowania wyrobów / urządzeń oraz metod analizy cyklu życia produktów; Student zna zasady stosowane przy doborze materiałów do okreslonych zastosowań, zna istotne parametry charakteryzujące mateiał i ich znaczenie przy doborze materiału.
2,0
3,0Student opanował materiał na poziomie 50-59%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_PM/07_U01
Student ma umiejętność pracy w środowisku Solidworks Sustainability (lub tożsamego) jako narzędzia do oceny oddziaływania i wpływu na środowisko projektowanego wyrobu / produktu.Student potrafii dobrac materiał do zastosowania i umotywować swoje stanowisko
2,0
3,0Student opanował umiejętności na poziomie 50-59%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_PM/07_K01
Student ma zdolność do wykorzystania wiedzy i informacji o zasadach zrównoważonego rozwoju i ekoprojektowaniu w analizie oddziaływania na środowisko produktów lub urządzeń oraz uwzględnieniu tych zasad w procesie projektowania; Student nabędzie umiejętności w podejmowaniu decyzji o doborze materiałów do konkretnych zastosowań oraz samodzielności w realizacji powierzonych zadań oraz rozumie konsekwencje podjętych decyzji
2,0
3,0Student uczestniczy w zajęciach. W stopniu podstawowym osiągnął efekty kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zygmunt Kowalski, Joanna Kulczycka, Małgorzata Góralczyk., Ekologiczna ocena cyklu życia procesów wytwórczych (LCA), PWN, 2007
  2. Ashby M.F., Jones D.R.H, Materiały inżynierskie. Właśćiwości i zastosowanie, WNT, Warszawa, 1995
  3. J. Masternak, Sposoby realizacji zrównoważonego rozwoju w przemyśle, Problemy Ekorozwoju (czasopismo) vol. 4, 2009, str. 109 - 1013, 2009
  4. M.F.Ashby, Dobór Materiałów w Projektowaniu Inżynierskim, WNT, Warszawa, 1998
  5. Burchart-Korol D., Ekoprojektowanie - holistyczne podejście do projektowania, Problemy ekologii (czasopismo) vol. 14, 2010, str. 116-120, 2010
  6. Ashby M.F., Dobór materiałów w projektowaniu inżynierskim, WNT, Warszawa, 1998
  7. Mrityunjay Singh, Tatsuki Ohji, Rajiv Asthana, Green and sustainable manufacturing of advanced materials, Elsevier, 2016
  8. Dobrzański L.A., Materiały inżynierskie i projektowanie materiałowe. Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 2006
  9. Ashby M.F., Jones D.R.H., Materiały inżynierskie. Kształtowanie struktury i właściwości, dobór materiałów, WNT, Warszawa, 1996
  10. Ashby M., Shercliff H., Cebon D., Inżynieria materiałowa, tom 1 +2, Galaktyka Sp. z o.o., Łódź, 2011, 2

Literatura dodatkowa

  1. Tutoriale Solidworks Sustainability, Sustainable design
  2. Dobrzański L.A., Podstawy kształtowania struktury i właściwości materiałów metalowych, Wyd. Polit. Śląskiej, Gliwice, 2007
  3. Dobrzański L.A., Zasady doboru materiałów inżynierskich z kartami charakterystyk, Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2001, II

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projektowanie Wprowadzenie do systemu Solidworks Sustainability (lub tożsamego) jako narzędzia do oceny oddziaływania i wpływu na środowisko projektowanego wyrobu / produktu. Analiza cyklu życia, symulacje i badania emisji dwutlenku węgla i zużycia energii w procesie technologicznym, ocena wpływu etapów produkcji na środowisko naturalne; analiza aspektów ekonomicznych; zaliczenie16
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza wymagań ekspolatacyjnych wyrobu (środowisko, warunki pracy, rodzaje obciążeń, itd.); strategia doboru materiałów na etapie projktowania wyrobów; dobór materiałów uwzględniający jego właściwości mechaniczne, fizyczne i chemiczne; wykorzystanie danych liczbowych właściwości materiałów; dobór technologii; realizacja zasad zrównoważonego rozwoju na etapie projektowania (eco-design); aspekty ekonomiczne doboru materiałow i technologii w procesie projektowania; analiza cyklu życia; zaliczenie16
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach16
A-L-2Praca własna57
A-L-3Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Praca własna32
A-W-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_PM/07_W01Student ma wiedzę w zakresie zasad zrównoważonego rozwoju, zapisów i aktów prawnych, przykładów stosowania zasad w przemyśle.; Student ma wiedzę w zakresie zasad ekoprojektowania wyrobów / urządzeń oraz metod analizy cyklu życia produktów; Student zna zasady stosowane przy doborze materiałów do okreslonych zastosowań, zna istotne parametry charakteryzujące mateiał i ich znaczenie przy doborze materiału.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla danej specjalności
TMS_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu strukturę, właściwości, wytwarzanie i przetwarzanie oraz zastosowania materiałów z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy w zakresie stosowania zasad zrównoważonego rozwoju w procesie projektowania i konstruowania wyrobów i urządzeń, oraz świadomości ich wpływu na środowisko naturalne zarówno podczas wytwarzania, jak i eksploatacji na podstawie analizy cyklu życia produkty
Treści programoweT-W-1Analiza wymagań ekspolatacyjnych wyrobu (środowisko, warunki pracy, rodzaje obciążeń, itd.); strategia doboru materiałów na etapie projktowania wyrobów; dobór materiałów uwzględniający jego właściwości mechaniczne, fizyczne i chemiczne; wykorzystanie danych liczbowych właściwości materiałów; dobór technologii; realizacja zasad zrównoważonego rozwoju na etapie projektowania (eco-design); aspekty ekonomiczne doboru materiałow i technologii w procesie projektowania; analiza cyklu życia; zaliczenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, film / prezentacja multimedialna, tablica
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w postaci pisemnego sprawdzianu lub testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował materiał na poziomie 50-59%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_PM/07_U01Student ma umiejętność pracy w środowisku Solidworks Sustainability (lub tożsamego) jako narzędzia do oceny oddziaływania i wpływu na środowisko projektowanego wyrobu / produktu.Student potrafii dobrac materiał do zastosowania i umotywować swoje stanowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_U04Potrafi wykrywać związki i zależności w procesach zachodzących w systemach rzeczywistych i na tej podstawie tworzyć modele komputerowe i przeprowadzać ich symulacje
TMS_1A_U05Potrafi zaplanować i zrealizować eksperymenty w zakresie oceny wydajności, złożoności, efektywności tworzonych materiałów
TMS_1A_U10Potrafi posługiwać się rachunkiem ekonomicznym przy ocenie podejmowanych przedsięwzięć technicznych, dostrzegając znaczenie aspektów społecznych i organizacyjnych
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy w zakresie stosowania zasad zrównoważonego rozwoju w procesie projektowania i konstruowania wyrobów i urządzeń, oraz świadomości ich wpływu na środowisko naturalne zarówno podczas wytwarzania, jak i eksploatacji na podstawie analizy cyklu życia produkty
Treści programoweT-L-1Projektowanie Wprowadzenie do systemu Solidworks Sustainability (lub tożsamego) jako narzędzia do oceny oddziaływania i wpływu na środowisko projektowanego wyrobu / produktu. Analiza cyklu życia, symulacje i badania emisji dwutlenku węgla i zużycia energii w procesie technologicznym, ocena wpływu etapów produkcji na środowisko naturalne; analiza aspektów ekonomicznych; zaliczenie
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena umiejętności pracy z oprogramowaniem
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie prezentacji dot. oceny sposobu oddziaływania na środowisko wybranego wyrobu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował umiejętności na poziomie 50-59%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_PM/07_K01Student ma zdolność do wykorzystania wiedzy i informacji o zasadach zrównoważonego rozwoju i ekoprojektowaniu w analizie oddziaływania na środowisko produktów lub urządzeń oraz uwzględnieniu tych zasad w procesie projektowania; Student nabędzie umiejętności w podejmowaniu decyzji o doborze materiałów do konkretnych zastosowań oraz samodzielności w realizacji powierzonych zadań oraz rozumie konsekwencje podjętych decyzji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego do innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
TMS_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy w zakresie stosowania zasad zrównoważonego rozwoju w procesie projektowania i konstruowania wyrobów i urządzeń, oraz świadomości ich wpływu na środowisko naturalne zarówno podczas wytwarzania, jak i eksploatacji na podstawie analizy cyklu życia produkty
Treści programoweT-W-1Analiza wymagań ekspolatacyjnych wyrobu (środowisko, warunki pracy, rodzaje obciążeń, itd.); strategia doboru materiałów na etapie projktowania wyrobów; dobór materiałów uwzględniający jego właściwości mechaniczne, fizyczne i chemiczne; wykorzystanie danych liczbowych właściwości materiałów; dobór technologii; realizacja zasad zrównoważonego rozwoju na etapie projektowania (eco-design); aspekty ekonomiczne doboru materiałow i technologii w procesie projektowania; analiza cyklu życia; zaliczenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, film / prezentacja multimedialna, tablica
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie prezentacji dot. oceny sposobu oddziaływania na środowisko wybranego wyrobu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student uczestniczy w zajęciach. W stopniu podstawowym osiągnął efekty kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0