Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (N1)
Sylabus przedmiotu Termodynamika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologie materiałowe i spawalnicze | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Termodynamika | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Energetycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka |
W-2 | Podstawy fizyki. |
W-3 | Podstawy chemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem wykładów jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami, zasadami i procesami termodynamiki oraz opisem procesów termodynamicznych. |
C-2 | Celem zajęć audytoryjnych jest przygotowanie studenta do wykonywania podstawowych obliczeń z zakresu termodynamiki technicznej. |
C-3 | Celem zajeć laboratoryjnych jest zapoznanie się z metodyką i urządzenaimi do wykonywania podstawowych pomiarów z zakresu termodynamiki technicznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań z zakresu objętego treścią wykładów. | 8 |
8 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | W ramach zajęć laboratoryjnych student zapozna się z metodyką wykonywania podstawowych pomiarów z zakresu termodynamiki technicznej oraz urządzenaimi do pomiaru: temperatury, ciśnienia, natężenia przepływu płynów, ciepła spalania oraz współczynnika przewodzenia ciepła. | 8 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasada zachowania ilości substancji. Pierwsza zasada termodynamiki.: bilans energii, energia układu, energia wewnętrzna, entalpia, sposoby doprowadzania i wyprowadzania energii, ciepło doprowadzone do układu, energia doprowadzona ze strugą płynu, praca mechaniczna. Entropia: układ T-S (Belpaire’a) i jego własności. Równania stanu gazów: definicja gazu doskonałego, półdoskonałego i rzeczywistego, termiczne parametry stanu, uniwersalne równanie stanu gazów doskonałych i półdoskonałych, energia wewnętrzna, entalpia, entropia gazów doskonałych i półdoskonałych, roztwory gazów doskonałych i półdoskonałych. Przemiany charakterystyczne gazów doskonałych. Przemiany fazowe substancji jednorodnych: stany skupienia, izobaryczny proces parowania, termodynamiczne równanie stanu pary nasyconej i przegrzanej, przemiany charakterystyczne pary nasyconej i przegrzanej, równanie Clausiusa – Clapeyrona. Druga zasada termodynamiki. Obiegi termodynamiczne, obieg Carnota. Spalanie: stechiometria spalania, efekty energetyczne spalania. Podstawy wymiany ciepła: przewodzenie ciepła, konwekcja, promieniowanie, złożona wymiana ciepła. zaliczenie | 8 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w zajeciach | 8 |
A-A-2 | Praca własna | 15 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-L-2 | Praca własna | 15 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Praca własna | 15 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podajaca- wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Metody praktyczne -ćwiczenia audytoryjne |
M-3 | Metody praktyczne -ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych , zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych objętych programem kursu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_A08_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu termodynamiki oraz zidentyfikować i opisać procesy termodynamiczne. oraz wiedzieć jak przeprowadzać podstawowe obliczenia, dotyczące procesów termodynamicznych oraz powinien wiedzieć, jak odpowiednio interpretować wyniki | TMS_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_A08_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizowac procesy termodynamiczne, powinien umieć wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne oraz interpretowac ich wyniki,ponadto student powinien umiec dobrać odpowierdnie urządzenia i wykonać podstawowe pomiary z zakresu termodynamik technicznei, powinien umieć równiez korzystać z techniki komputerowej. | TMS_1A_U06 | — | — | C-1, C-3 | T-L-1 | M-3, M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_A08_K01 W wyniku przeprowadzony zajęć student będzie miał kompetencje do anallizowania i rozwiązywania podstawowych zagadnień z zakresu termodynamiki. | TMS_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-W-1, T-L-1 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_A08_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu termodynamiki oraz zidentyfikować i opisać procesy termodynamiczne. oraz wiedzieć jak przeprowadzać podstawowe obliczenia, dotyczące procesów termodynamicznych oraz powinien wiedzieć, jak odpowiednio interpretować wyniki | 2,0 | mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | 61 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczeniaa | |
3,5 | 71 – 77% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,0 | 78 - 84% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,5 | 85 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
5,0 | 91 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_A08_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizowac procesy termodynamiczne, powinien umieć wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne oraz interpretowac ich wyniki,ponadto student powinien umiec dobrać odpowierdnie urządzenia i wykonać podstawowe pomiary z zakresu termodynamik technicznei, powinien umieć równiez korzystać z techniki komputerowej. | 2,0 | mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | 61 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
3,5 | 71 – 77% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,0 | 78 - 84% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,5 | 85 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
5,0 | 91 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_A08_K01 W wyniku przeprowadzony zajęć student będzie miał kompetencje do anallizowania i rozwiązywania podstawowych zagadnień z zakresu termodynamiki. | 2,0 | mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | 61 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
3,5 | 71 – 77% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,0 | 78 - 84% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,5 | 85 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
5,0 | 91 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
Literatura podstawowa
- Fodemski T.R.-red., Zbiór zadań z termodynamiki- red., Skrypt Politechniki Łódzkiej., Łódż, 1998
- Ochęduszko S., Termodynamika stosowana, WNT, Warszawa, 1974
- Pudlik W., Termodynamika – laboratorium miernictwa cieplnego, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1993
- Szargut J., Guzik A., Górniak H., Programowany zbiór zadań z termodynamiki technicznej, PWN, Warszawa, 1986
- Szargut J., Termodynamika techniczna, PWN, Warszawa, 2005
- Wolańczyk F., Termodynamika : przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 1998
Literatura dodatkowa
- Tyrkiel E., Termodynamika dla kierunku inżynieria materiałowa -skrypt, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, 1995