Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (N1)
specjalność: Inżynieria spawalnictwa
Sylabus przedmiotu Mechanizmy zużycia materiałów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologie materiałowe i spawalnicze | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanizmy zużycia materiałów | ||
Specjalność | Projektowanie materiałowe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Materiałowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Baranowska <Jolanta.Baranowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość stopów metali |
W-2 | Znajomość wpływu obróbki cieplnej, cieplno-chemicznej oraz plastycznej na strukturę i właściowości stopów metali |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań dotyczących przyczyn zniszczenia materiałów. |
C-2 | Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury. |
C-3 | Student rozwija umiejętność pracy w grupie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | badanie procesów korozyjnych, zużycia tribologicznego i zmęczeniowego materiałów. zaliczenie | 8 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka warunków eksploatacji maszyn, urządzeń, narzędzi oraz konstrukcji. Ekonomiczne skutki eksploatacji materiałów. Mechanizmy zużycia i zniszczenia materiałów konstrukcyjnych i sposoby kontroli ich stanu technicznego. Mechanizmy zużycia przez tarcie. Zjawisko tarcia. Analiza układu tribologicznego. Rodzaje mechanizmów zużycia przez tarcie. Stała szybkości zużycia. Metody badania zużycia przez tarcie. Mechanizmy pękania i zmęczenia materiałów. Mechanizmy zniszczenia na skutek korozji. Rodzaje korozji. Tworzywa odporne na korozję. Metody ochrony metali przed korozją. Metody badań korozyjnych. Dobór materiału do warunków eksploatacji. | 16 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-L-2 | Praca własna | 25 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Praca własna | 22 |
A-W-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. Sprawozdania z przeprowadzonych ekperymentów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczeń krótkich sprawdzianów sprawdzajacych przygotowanie do ćwiczeń oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie podsumowujące. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuje po uzyskaniu co najmniej połowy punktów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z zaliczenia wykładów (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6). |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_PM/08-1_W01 Student ma wiedzę o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania. | TMS_1A_W03 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_PM/08-1_U01 Student potrafi zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz dobrać włąsciwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych | TMS_1A_U07 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_PM/08-1_K01 Student zna mechanizmy niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasady doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi. | TMS_1A_K01 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_PM/08-1_W01 Student ma wiedzę o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania. | 2,0 | Student nie opanował materiału w zakresie min 50% |
3,0 | Student opanował materiał w zakresie 50-59% | |
3,5 | Student opanował materiał w zakresie 60-69% | |
4,0 | Student opanował materiał w zakresie 70-79% | |
4,5 | Student opanował materiał w zakresie 80-89% | |
5,0 | Student opanował materiał w zakresie min 90% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_PM/08-1_U01 Student potrafi zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz dobrać włąsciwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych | 2,0 | Student nie opanował materiału w zakresie min 50% |
3,0 | Student opanował materiał w zakresie 50-59% | |
3,5 | Student opanował materiał w zakresie 60-69% | |
4,0 | Student opanował materiał w zakresie 70-79% | |
4,5 | Student opanował materiał w zakresie 80-89% | |
5,0 | Student opanował materiał w zakresie min 90% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_PM/08-1_K01 Student zna mechanizmy niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasady doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi. | 2,0 | Student nie uczestniczył w zajęciach w wymaganym zakresie |
3,0 | Student brał aktywny udział w zajęciach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dobrzański L.A., Materiały inżynierskie i projektowanie materiałowe: podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 2006
- J.Baszkiewicz, M. Kamiński, Podstawy korozji materiałów, Oficyna Wydawnicza Politechiki Warszawskiej, Warszawa, 2006, II
- Baranowska J., Biedunkiewicz A. i inni, Ćwiczenia laboratoryjne z materiałów metalicznych, Wydawnictwo Uczelniane ZUT, Szczecin, 2013
- H.H.Uhling, Korozja i jej zapobieganie, WNT, Warszawa, 1976
- Prowans S., Metaloznawstwo-ćwiczenia laboratoryjne, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1978
- L.A.Dobrzański, Metaloznawstwo z podstawami nauki o materiałach, WNT Warszawa, Warszawa, 1994
- Ashby M., Jones D., Materiały inżynierskie. Tom II – kształtowanie struktury i właściwości, dobór materiałów, WNT, 1996
- S. Prowans, Metaloznawstwo, PWN, Warszawa, 1988
- Ashby M., Jones D., Materiały inżynierskie. Tom I – właściwości i zastosowanie, WNT, 1995
- K. Przybyłowicz, Metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 1994
- A. Barbacki, Metaloznawstwo dla mechaników, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1998
Literatura dodatkowa
- William D. Callister, jr., David G. Rethwisch, Materials Science and Engineering, An introduction, Wiley, 2014
- K. Przybyłowicz, Metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 1994
- L.A.Dobrzański, Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Gliwice-Warszawa, 2002
- Ashby M., Shercliff H., Cebon D., Inżynieria materiałowa. Tom I, Galaktyka, 2011
- Ashby M., Shercliff H., Cebon D., Inżynieria materiałowa. Tom II, Galaktyka, 2012
- Ciszewski B., Przetakiewicz W.:, Nowoczesne materiały w technice, Bellona, 1993