Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich (S1)

Sylabus przedmiotu Stopy metali nieżelaznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Stopy metali nieżelaznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Kochmańska <Agnieszka.Kochmanska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 0,80,50zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,20,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z fizyki ciała stałego, znajomość układów równowagi fazowej
W-2Zaliczenie przedmiotu Metaloznawstwo

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze stopami metali nieżelaznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Struktury stopów miedzi2
T-L-2Struktury stopów aluminium2
T-L-3Struktury stopów magnezu2
T-L-4Struktury stopów tytanu2
T-L-5Stopy berylu, kadmu2
T-L-6Struktury stopów cynku, cyny i ołowiu2
T-L-7Struktury stopów niklu i kobaltu2
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych1
15
wykłady
T-W-1Stopy miedzi2
T-W-2Stopy aluminium2
T-W-3Stopy tytanu2
T-W-4Stopy magnezu, berylu2
T-W-5Stopy niklu, kobaltu2
T-W-6Stopy ołowiu, cyny, cynku2
T-W-7Stopy metali trudnotopliwych i metali szlachetnych2
T-W-8Zaliczenie piswmne1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych7
A-L-3Opracowanie wyników i przygotowanie sprawozdań7
A-L-4Konsultacje2
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia na podstawie wykładów i podanej literatury3
A-W-3konsultacje2
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
M-3Ćwiczenia laboratoryjne, oglądanie i opisywanie struktur stopów metali przy użyciu mikroskopów świetlnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące tematykę wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena poziomu przygotowania studenta do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C32_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozpoznawać podstawowe rodzaje struktur stopów metali nieżelaznych i scharakteryzować ich własciwości
PMKI_1A_W12, PMKI_1A_W04, PMKI_1A_W06C-1T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-8, T-L-5, T-L-7M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C32_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać stopy metali nieżelaznych do ogólnych zastosowań technicznych
PMKI_1A_U06C-1T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-8, T-L-5, T-L-7M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C32_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie wykazywał otwartość na stosowanie nowych stopów metali nieżelaznych
PMKI_1A_K04, PMKI_1A_K01C-1T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-8, T-L-5, T-L-7M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C32_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozpoznawać podstawowe rodzaje struktur stopów metali nieżelaznych i scharakteryzować ich własciwości
2,0Student nie potrafi rozpoznawać podstawowych rodzajów struktur stopów metali nieżelaznych, anii scharakteryzować ich własciwości
3,0Student prezentuje schematyczną wiedzę na temat podstawowych rodzajów struktur stopów metali nieżelaznych i charakterystyki ich własciwości
3,5Student wykazuje ogólną wiedzę o podstawowych rodzajach struktur stopów metali nieżelaznych i ich własciwościach
4,0Student wykazuje dobrą wiedzę o rodzajach struktur stopów metali nieżelaznych i potrafi scharakteryzować ich własciwości
4,5Student potrafi rozpoznać większość struktur stopów metali nieżelaznych i potrafi scharakteryzować własciwości wskazanej grupy stopów i ogólnie omówić zastosowania
5,0Student potrafi efektywnie prezentować swoją wiedzę o rodzajach stopach metali nieżelaznych i potrafi scharakteryzować ich strukturę, własciwości i wskazać zastosowania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C32_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać stopy metali nieżelaznych do ogólnych zastosowań technicznych
2,0Student nie potrafi dobierać stopów metali nieżelaznych do zastosowań technicznych
3,0Student wykazuje ogólną orientację w tematyce doboru stopów metali nieżelaznych do ogólnych zastosowań technicznych
3,5Student potrafi dobrać stop do ogólnie określonych zastosowań
4,0Student potrafi dobrać stop do konkretnych zastosowań
4,5Student potarfi dobrać stop do konkretnych zastosowań i uzasadnić swój wybór
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań stopów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C32_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie wykazywał otwartość na stosowanie nowych stopów metali nieżelaznych
2,0Student nie potrafi dobrać stopu metali nieżelanych do zastosowań technicznych
3,0Student wykazuje ogólną orientację w tematyce stopów metali nieżelanych
3,5Student potrafi dobrać stop do ogólnie określonych zastosowań
4,0Student potrafi dobrać stop do konkretnych zastosowań
4,5Student potarfi dobrać stop do konkretnych zastosowań, uzasadnić swój i posiada otwartość na stosowanie nowych stopów metali nieżelaznych
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań stopów metali nieżelaznych oraz jest otwarty na ich stosowanie

Literatura podstawowa

  1. Prowans S., Metaloznawstwo, PWN, Warszawa, 1988
  2. Prowans S., Metaloznawwstwo, PWN, Warszawa, 1988
  3. Prowans S., Struktura stopów, PWN, Warszawa, 1991
  4. Dobrzański L., Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 2002
  5. Przybyłowicz K., Metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 1992
  6. Ashby M., Jones D., Materiały inżynierskie. Tom I – właściwości i zastosowanie, WNT, Warszawa, 1995
  7. Wysiecki M., Nowoczesne materiały narzędziowe, WNT, Warszawa, 1997
  8. Ashby M., Jones D., Materiały inżynierskie. Tom II – Kształtowanie struktury i właściwości, dobór materiałów, WNT, Warszawa, 1996
  9. Blicharski M., Wstęp do inżynierii materiałowej, WNT, 2004
  10. Dobrzański L., Metalowe materiały inżynierskie, Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Struktury stopów miedzi2
T-L-2Struktury stopów aluminium2
T-L-3Struktury stopów magnezu2
T-L-4Struktury stopów tytanu2
T-L-5Stopy berylu, kadmu2
T-L-6Struktury stopów cynku, cyny i ołowiu2
T-L-7Struktury stopów niklu i kobaltu2
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stopy miedzi2
T-W-2Stopy aluminium2
T-W-3Stopy tytanu2
T-W-4Stopy magnezu, berylu2
T-W-5Stopy niklu, kobaltu2
T-W-6Stopy ołowiu, cyny, cynku2
T-W-7Stopy metali trudnotopliwych i metali szlachetnych2
T-W-8Zaliczenie piswmne1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych7
A-L-3Opracowanie wyników i przygotowanie sprawozdań7
A-L-4Konsultacje2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia na podstawie wykładów i podanej literatury3
A-W-3konsultacje2
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C32_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozpoznawać podstawowe rodzaje struktur stopów metali nieżelaznych i scharakteryzować ich własciwości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_W12Zna trendy rozwojowe w obszarach technologii materiałowych i materiałów.
PMKI_1A_W04Ma wiedzę w zakresie budowy chemicznej, struktury i morfologii materiałów metalicznych, ceramicznych, polimerowych i kompozytowych niezbędną do zrozumienia właściwości materiałów i ich zachowania podczas wytwarzania, przetwarzania oraz eksploatacji.
PMKI_1A_W06Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów technologicznych kształtowania struktury materiałów i ich właściwości oraz formowania wyrobów z uwzględnieniem zagadnień związanych z ich utylizacją.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stopami metali nieżelaznych
Treści programoweT-W-8Zaliczenie piswmne
T-W-1Stopy miedzi
T-W-2Stopy aluminium
T-W-3Stopy tytanu
T-W-4Stopy magnezu, berylu
T-W-5Stopy niklu, kobaltu
T-W-6Stopy ołowiu, cyny, cynku
T-W-7Stopy metali trudnotopliwych i metali szlachetnych
T-L-6Struktury stopów cynku, cyny i ołowiu
T-L-1Struktury stopów miedzi
T-L-2Struktury stopów aluminium
T-L-4Struktury stopów tytanu
T-L-3Struktury stopów magnezu
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-5Stopy berylu, kadmu
T-L-7Struktury stopów niklu i kobaltu
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące tematykę wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznawać podstawowych rodzajów struktur stopów metali nieżelaznych, anii scharakteryzować ich własciwości
3,0Student prezentuje schematyczną wiedzę na temat podstawowych rodzajów struktur stopów metali nieżelaznych i charakterystyki ich własciwości
3,5Student wykazuje ogólną wiedzę o podstawowych rodzajach struktur stopów metali nieżelaznych i ich własciwościach
4,0Student wykazuje dobrą wiedzę o rodzajach struktur stopów metali nieżelaznych i potrafi scharakteryzować ich własciwości
4,5Student potrafi rozpoznać większość struktur stopów metali nieżelaznych i potrafi scharakteryzować własciwości wskazanej grupy stopów i ogólnie omówić zastosowania
5,0Student potrafi efektywnie prezentować swoją wiedzę o rodzajach stopach metali nieżelaznych i potrafi scharakteryzować ich strukturę, własciwości i wskazać zastosowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C32_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać stopy metali nieżelaznych do ogólnych zastosowań technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_U06Potrafi dobrać materiał, jego proces technologiczny oraz warunki obróbki do warunków eksploatacji wyrobu z uwzględnieniem wielokryterialnych wymagań, w tym aspektów ekonomicznych i zasad zrównoważonego rozwoju.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stopami metali nieżelaznych
Treści programoweT-W-8Zaliczenie piswmne
T-W-1Stopy miedzi
T-W-2Stopy aluminium
T-W-3Stopy tytanu
T-W-4Stopy magnezu, berylu
T-W-5Stopy niklu, kobaltu
T-W-6Stopy ołowiu, cyny, cynku
T-W-7Stopy metali trudnotopliwych i metali szlachetnych
T-L-6Struktury stopów cynku, cyny i ołowiu
T-L-1Struktury stopów miedzi
T-L-2Struktury stopów aluminium
T-L-4Struktury stopów tytanu
T-L-3Struktury stopów magnezu
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-5Stopy berylu, kadmu
T-L-7Struktury stopów niklu i kobaltu
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
M-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne, oglądanie i opisywanie struktur stopów metali przy użyciu mikroskopów świetlnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poziomu przygotowania studenta do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące tematykę wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobierać stopów metali nieżelaznych do zastosowań technicznych
3,0Student wykazuje ogólną orientację w tematyce doboru stopów metali nieżelaznych do ogólnych zastosowań technicznych
3,5Student potrafi dobrać stop do ogólnie określonych zastosowań
4,0Student potrafi dobrać stop do konkretnych zastosowań
4,5Student potarfi dobrać stop do konkretnych zastosowań i uzasadnić swój wybór
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań stopów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C32_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie wykazywał otwartość na stosowanie nowych stopów metali nieżelaznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
PMKI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ma świadomości konieczności ciągłego jej poszerzania oraz zasięgania opinii ekspertów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stopami metali nieżelaznych
Treści programoweT-W-8Zaliczenie piswmne
T-W-1Stopy miedzi
T-W-2Stopy aluminium
T-W-3Stopy tytanu
T-W-4Stopy magnezu, berylu
T-W-5Stopy niklu, kobaltu
T-W-6Stopy ołowiu, cyny, cynku
T-W-7Stopy metali trudnotopliwych i metali szlachetnych
T-L-6Struktury stopów cynku, cyny i ołowiu
T-L-1Struktury stopów miedzi
T-L-2Struktury stopów aluminium
T-L-4Struktury stopów tytanu
T-L-3Struktury stopów magnezu
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-5Stopy berylu, kadmu
T-L-7Struktury stopów niklu i kobaltu
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
M-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne, oglądanie i opisywanie struktur stopów metali przy użyciu mikroskopów świetlnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poziomu przygotowania studenta do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące tematykę wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać stopu metali nieżelanych do zastosowań technicznych
3,0Student wykazuje ogólną orientację w tematyce stopów metali nieżelanych
3,5Student potrafi dobrać stop do ogólnie określonych zastosowań
4,0Student potrafi dobrać stop do konkretnych zastosowań
4,5Student potarfi dobrać stop do konkretnych zastosowań, uzasadnić swój i posiada otwartość na stosowanie nowych stopów metali nieżelaznych
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań stopów metali nieżelaznych oraz jest otwarty na ich stosowanie