Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich (S1)

Sylabus przedmiotu Dobór materiałów w procesie projektowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dobór materiałów w procesie projektowania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Kwiatkowska <Magdalena.Kwiatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 30 5,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość budowy wewnętrznej materiałów, makro i mikrostruktury, podstawowych właściwości mechanicznych materiałów, podstawowych technik wytwarzania i prztwarzania, obróbki cieplnej, obróbki skrawaniem

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie umiejętności zaprojektowania wyrobu i doboru materiału o wybranych właściwościach mechanicznych i eksploatacyjnych na podstawie nabytej wiedzy w zakresie podstaw nauki o materiałach, zależności pomiędzy właściwościami materiału a jego budową chemiczną, możliwościami formowania detalu oraz ćwiczenie umiejętności pracy zespołowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do procesu projektowania wyrobów, omówienie poszczególnych etapów procesu i ich aspektów2
T-P-2Zdefiniowanie wymagań konstrukcyjnych produktu (kształt, funkcja, gabaryty, wymiary, itd.)3
T-P-3Analiza wymagań ekspolatacyjnych wyrobu (środowisko, warunki pracy, rodzaje obciążeń, itd.)5
T-P-4Wybór materiałów o wymaganych właściwościach fizykochemicznych i technologicznych wynikających ze specyfiki wyrobu5
T-P-5Analiza ekonomiczna wyboru materiału2
T-P-6Wybór technologii formowania detalu z uwzględnieniem rodzaju materiału / wymagań konstrukcyjnych wyrobu4
T-P-7Opis podstawowych procesów technologicznych wymaganych do uzyskania produktu finalnego4
T-P-8Dyskusja przedstawionych rozwiązań5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Analiza fachowej literatury i baz danych materiałowych40
A-P-3Okresowe konsultacje10
A-P-4Pisemne opracowanie zadania projektowego i przygotowanie prezentacji45
125

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład wprowadzający, dyskusja, prezentacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach, udziału w dyskusjach, zgłaszanie pomysłów, umiejętnosci organizacji pracy, przygotowanie literaturowe
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pisemnego opracowania zadania projektowego / prezentacji

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C31-1_W01
Student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę i uzupełnić ją sięgając do źródeł literaturowych
PMKI_1A_W01, PMKI_1A_W04, PMKI_1A_W05, PMKI_1A_W06, PMKI_1A_W03, PMKI_1A_W13C-1T-P-5, T-P-4, T-P-1, T-P-2, T-P-8, T-P-6, T-P-7, T-P-3M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C31-1_U01
Student posiada umiejętność pozyskiwania informacji, zgłasza propozycje działań, formułuje wnioski, potrafi uzasadnić swój punkt widzenia
PMKI_1A_U02, PMKI_1A_U05, PMKI_1A_U11, PMKI_1A_U13, PMKI_1A_U01, PMKI_1A_U17C-1T-P-5, T-P-4, T-P-1, T-P-2, T-P-8, T-P-6, T-P-7, T-P-3M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C31-1_K01
Student potrafi pracować w zespole ze świadomością koniecznosci wspólnego dokształcania się, wykazać sie umiejętnością wpółpracy twórczej, odpowiedzialnością oraz poszanowaniem zasad i szacunku
PMKI_1A_K03, PMKI_1A_K04, PMKI_1A_K01C-1T-P-5, T-P-4, T-P-1, T-P-2, T-P-8, T-P-6, T-P-7, T-P-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C31-1_W01
Student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę i uzupełnić ją sięgając do źródeł literaturowych
2,0
3,0Udział w zajęciach, przygotowanie pisemnego opracowania zad. projektowaego, osiągnięcie efektów w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C31-1_U01
Student posiada umiejętność pozyskiwania informacji, zgłasza propozycje działań, formułuje wnioski, potrafi uzasadnić swój punkt widzenia
2,0
3,0Udział w zajęciach, przygotowanie pisemnego opracowania zad. projektowaego, osiągnięcie efektów w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C31-1_K01
Student potrafi pracować w zespole ze świadomością koniecznosci wspólnego dokształcania się, wykazać sie umiejętnością wpółpracy twórczej, odpowiedzialnością oraz poszanowaniem zasad i szacunku
2,0
3,0Student uczestniczy w spotkaniach, ale nie wykazuje zauważanej aktywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szlezyngier W., Tworzywa sztuczne: chemia, technologia wytwarzania, właściwości, przetwórstwo, zastosowanie., Wyd. Oświatowe FOSZE, 2012, Tomy 1-3
  2. M.F. Ashby, H. Shercliff, D. Cebon, Inżynieria materiałowa, tom 1 i 2, Wyd. Galaktyka, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Bazy danych materiałów polimerowych typu MatWeb, TotalMateria, normy przedmiotowe

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do procesu projektowania wyrobów, omówienie poszczególnych etapów procesu i ich aspektów2
T-P-2Zdefiniowanie wymagań konstrukcyjnych produktu (kształt, funkcja, gabaryty, wymiary, itd.)3
T-P-3Analiza wymagań ekspolatacyjnych wyrobu (środowisko, warunki pracy, rodzaje obciążeń, itd.)5
T-P-4Wybór materiałów o wymaganych właściwościach fizykochemicznych i technologicznych wynikających ze specyfiki wyrobu5
T-P-5Analiza ekonomiczna wyboru materiału2
T-P-6Wybór technologii formowania detalu z uwzględnieniem rodzaju materiału / wymagań konstrukcyjnych wyrobu4
T-P-7Opis podstawowych procesów technologicznych wymaganych do uzyskania produktu finalnego4
T-P-8Dyskusja przedstawionych rozwiązań5
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Analiza fachowej literatury i baz danych materiałowych40
A-P-3Okresowe konsultacje10
A-P-4Pisemne opracowanie zadania projektowego i przygotowanie prezentacji45
125
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C31-1_W01Student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę i uzupełnić ją sięgając do źródeł literaturowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_W01Ma wiedzę w zakresie matematyki niezbędną do ilościowego opisu podstawowych zjawisk fizycznych i chemicznych, opracowywania wyników doświadczeń i analizy błędów, modelowania prostych zjawisk fizycznych i chemicznych zachodzących w materiałach i procesach oraz obliczeń zagadnień mechanicznych związanych z projektowaniem i eksploatacją konstrukcji inżynierskich.
PMKI_1A_W04Ma wiedzę w zakresie budowy chemicznej, struktury i morfologii materiałów metalicznych, ceramicznych, polimerowych i kompozytowych niezbędną do zrozumienia właściwości materiałów i ich zachowania podczas wytwarzania, przetwarzania oraz eksploatacji.
PMKI_1A_W05Ma wiedzę w zakresie właściwości fizykochemicznych, mechanicznych i eksploatacyjnych materiałów niezbędną do doboru materiału do określonych wyrobów z uwzględnieniem pełnego cyklu ich życia oraz zasadami zrównoważonego rozwoju.
PMKI_1A_W06Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów technologicznych kształtowania struktury materiałów i ich właściwości oraz formowania wyrobów z uwzględnieniem zagadnień związanych z ich utylizacją.
PMKI_1A_W03Ma wiedzę w zakresie chemii niezbędną do zrozumienia hierarchicznej budowy i właściwości materiałów, wzajemnych oddziaływań materiału z otoczeniem podczas obróbki oraz podczas eksploatacji wyrobów/konstrukcji.
PMKI_1A_W13Ma wiedzę w zakresie podstawowych metod charakteryzowania budowy chemicznej, struktury i morfologii materiałów oraz ich właściwości fizykochemicznych, mechanicznych i eksploatacyjnych jak i metod pomiaru geometrii wyrobów niezbędną do doboru metod charakteryzowania materiałów i wyrobów do specyficznych wyzwań związanych z kontrolą procesów technologicznych, analizą zużycia i przyczyn awarii.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie umiejętności zaprojektowania wyrobu i doboru materiału o wybranych właściwościach mechanicznych i eksploatacyjnych na podstawie nabytej wiedzy w zakresie podstaw nauki o materiałach, zależności pomiędzy właściwościami materiału a jego budową chemiczną, możliwościami formowania detalu oraz ćwiczenie umiejętności pracy zespołowej.
Treści programoweT-P-5Analiza ekonomiczna wyboru materiału
T-P-4Wybór materiałów o wymaganych właściwościach fizykochemicznych i technologicznych wynikających ze specyfiki wyrobu
T-P-1Wprowadzenie do procesu projektowania wyrobów, omówienie poszczególnych etapów procesu i ich aspektów
T-P-2Zdefiniowanie wymagań konstrukcyjnych produktu (kształt, funkcja, gabaryty, wymiary, itd.)
T-P-8Dyskusja przedstawionych rozwiązań
T-P-6Wybór technologii formowania detalu z uwzględnieniem rodzaju materiału / wymagań konstrukcyjnych wyrobu
T-P-7Opis podstawowych procesów technologicznych wymaganych do uzyskania produktu finalnego
T-P-3Analiza wymagań ekspolatacyjnych wyrobu (środowisko, warunki pracy, rodzaje obciążeń, itd.)
Metody nauczaniaM-1Wykład wprowadzający, dyskusja, prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach, udziału w dyskusjach, zgłaszanie pomysłów, umiejętnosci organizacji pracy, przygotowanie literaturowe
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pisemnego opracowania zadania projektowego / prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Udział w zajęciach, przygotowanie pisemnego opracowania zad. projektowaego, osiągnięcie efektów w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C31-1_U01Student posiada umiejętność pozyskiwania informacji, zgłasza propozycje działań, formułuje wnioski, potrafi uzasadnić swój punkt widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie ustalić priorytety oraz oszacować czas potrzebny na realizacje zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
PMKI_1A_U05Potrafi zdefiniować warunki pracy elementów konstrukcji z uwzględnieniem czynników mechanicznych, chemicznych i fizycznych związanych z ich eksploatacją.
PMKI_1A_U11Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne; potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty; potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć właściwe wnioski także o charakterze optymalizacyjnym.
PMKI_1A_U13Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
PMKI_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
PMKI_1A_U17Potrafi komunikować się w ramach zespołu realizującego zadania interdyscyplinarne.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie umiejętności zaprojektowania wyrobu i doboru materiału o wybranych właściwościach mechanicznych i eksploatacyjnych na podstawie nabytej wiedzy w zakresie podstaw nauki o materiałach, zależności pomiędzy właściwościami materiału a jego budową chemiczną, możliwościami formowania detalu oraz ćwiczenie umiejętności pracy zespołowej.
Treści programoweT-P-5Analiza ekonomiczna wyboru materiału
T-P-4Wybór materiałów o wymaganych właściwościach fizykochemicznych i technologicznych wynikających ze specyfiki wyrobu
T-P-1Wprowadzenie do procesu projektowania wyrobów, omówienie poszczególnych etapów procesu i ich aspektów
T-P-2Zdefiniowanie wymagań konstrukcyjnych produktu (kształt, funkcja, gabaryty, wymiary, itd.)
T-P-8Dyskusja przedstawionych rozwiązań
T-P-6Wybór technologii formowania detalu z uwzględnieniem rodzaju materiału / wymagań konstrukcyjnych wyrobu
T-P-7Opis podstawowych procesów technologicznych wymaganych do uzyskania produktu finalnego
T-P-3Analiza wymagań ekspolatacyjnych wyrobu (środowisko, warunki pracy, rodzaje obciążeń, itd.)
Metody nauczaniaM-1Wykład wprowadzający, dyskusja, prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach, udziału w dyskusjach, zgłaszanie pomysłów, umiejętnosci organizacji pracy, przygotowanie literaturowe
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pisemnego opracowania zadania projektowego / prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Udział w zajęciach, przygotowanie pisemnego opracowania zad. projektowaego, osiągnięcie efektów w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C31-1_K01Student potrafi pracować w zespole ze świadomością koniecznosci wspólnego dokształcania się, wykazać sie umiejętnością wpółpracy twórczej, odpowiedzialnością oraz poszanowaniem zasad i szacunku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_K03Ma świadomość ważności zachowania się w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
PMKI_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
PMKI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ma świadomości konieczności ciągłego jej poszerzania oraz zasięgania opinii ekspertów.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie umiejętności zaprojektowania wyrobu i doboru materiału o wybranych właściwościach mechanicznych i eksploatacyjnych na podstawie nabytej wiedzy w zakresie podstaw nauki o materiałach, zależności pomiędzy właściwościami materiału a jego budową chemiczną, możliwościami formowania detalu oraz ćwiczenie umiejętności pracy zespołowej.
Treści programoweT-P-5Analiza ekonomiczna wyboru materiału
T-P-4Wybór materiałów o wymaganych właściwościach fizykochemicznych i technologicznych wynikających ze specyfiki wyrobu
T-P-1Wprowadzenie do procesu projektowania wyrobów, omówienie poszczególnych etapów procesu i ich aspektów
T-P-2Zdefiniowanie wymagań konstrukcyjnych produktu (kształt, funkcja, gabaryty, wymiary, itd.)
T-P-8Dyskusja przedstawionych rozwiązań
T-P-6Wybór technologii formowania detalu z uwzględnieniem rodzaju materiału / wymagań konstrukcyjnych wyrobu
T-P-7Opis podstawowych procesów technologicznych wymaganych do uzyskania produktu finalnego
T-P-3Analiza wymagań ekspolatacyjnych wyrobu (środowisko, warunki pracy, rodzaje obciążeń, itd.)
Metody nauczaniaM-1Wykład wprowadzający, dyskusja, prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach, udziału w dyskusjach, zgłaszanie pomysłów, umiejętnosci organizacji pracy, przygotowanie literaturowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student uczestniczy w spotkaniach, ale nie wykazuje zauważanej aktywności
3,5
4,0
4,5
5,0