Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia materiałów reaktywnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia materiałów reaktywnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Sandra Paszkiewicz <Sandra.Paszkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia. Podstawy nauki o materiałach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z technologią astępujących typów tworzy reaktywnych: - żywic epoksydowych - nienasyconych żywic poliestrowych - żywic winyloestrowych i poliimidowych - żywic fenylowo-formaldehydowych oraz moczniko-formaldehydowych - poliuretanów (w tym biopoliuretanów)
C-2Zapoznanie studentów z właściwościami i technologią wytwarzania gumy. Zzapoznanie studentów z metodami przygotowania mieszanek kauczukowych i głównymi metodami badań gumy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Żywice epoksydowe - oznaczenie równoważnika epoksydowego metodą miareczkowania kolorymetrycznego2
T-L-2Druk 3D z żywicy fotopolimerowej (technologia DLP)2
T-L-3Laminaty poliestrowo-szklane2
T-L-4Otrzymywanie pianki poliuretanowej1
T-L-5Dobór składników i wykonanie mieszanki kauczukowej na walcarce laboratoryjnej i w mieszalniku Brabender2
T-L-6Charakterystyka wulkametryczna - wyznaczenie optymalnego czasu wulkanizacji i czasu bezpiecznego przerobu2
T-L-7Wulkanizacja mieszanki kauczukowej metodą prasowania2
T-L-8Badanie właściwości wytrzymałościowych wulkanizatu gumowego.1
T-L-9Badanie twardości oraz śćieralności mieszanki gumowej1
15
wykłady
T-W-1Technologia żywic epoksydowych. Otrzymywanie, właściwości, zastosowanie.2
T-W-2Budowa chemiczna, właściwości i otrzymywanie nienasyconych żywic poliestrowych.żywic winyloestrowych oraz żywic poliimidowych.2
T-W-3Technologia poliuretanów. Budowa chemiczna, właściwości, zastosowanie.3
T-W-4Kauczuki - rodzaje, budowa i właściwości2
T-W-5Zespoły sieciujące1
T-W-6Napełniacze aktywne i nieaktywne.2
T-W-7Mechanizmy wulkanizacji kauczuku i techniczne metody otrzymywania mieszanek2
T-W-8Klasyfikacja mieszanek kauczukowych na wyroby techniczne1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w laboratoriachh13
A-L-2Przygotowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych.7
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia końcowego oraz zaliczeń "wejściowych"4
A-L-4przygotowanie do zaliczenia pisemnego2
26
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach13
A-W-2Praca samodzielna - studiowanie literatury fachowej10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obeność na wszystkich zajęciach laboratoryjnych (w przypadku nieobecnośco konieczne jest odrobienie zajęć w terminie ustalonym przez prowadzącego), uzyskanie pozytywnej oceny z zajęć laboratoryjnych i wykładów. Zaliczenie laboratoriów obdywa się wtrakcie całego semestru ( tzw. "wejściówki"), jak również na zakończenie tej formy zajęć. Zaliczenie wykładów odbywa się na końcu semestru na ostatnich zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C18_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć, student powinien być w stanie definiować mechanizmy odkształceń elastycznych w materiałach, wymienić i charakteryzować główne składniki mieszanek kauczukowych, opisać metody przetwarzania i wulkanizacji mieszanek kauczukowych, dobrać rodzaj kauczuku do różnych zastosowań wyrobu gumowego. Powinien również scharakteryzować rodzaje gumy na wyroby techniczne wg. klasyfikacji zawartej w dokumentach normalizacyjnych, wymienić główne typy elastomerów termoplastycznych a także opisać specjalne zastosowania gumy: do kontaktu z żywnością, na wyroby pracujące w naturalnych warunkach atmosferycznych, na wykładziny kwasoodporne.
PMKI_1A_W01, PMKI_1A_W04, PMKI_1A_W05, PMKI_1A_W03, PMKI_1A_W07, PMKI_1A_W13, PMKI_1A_W02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-2, M-3S-1
PMKI_1A_C18_W02
Student powinien popowinien być w stanie omówić podstawowe rodzaje żywic reaktywnych, w tym żywice epoksydowe, nienasycone żywice poliestrowe itp. Student potrafi wymienić rodzaje środków sieciujących, zna mechanizmy sieciowania żywic reaktywnych. Student wymienia gałęzie przemysłu w których omawiane rodzaje żywic reaktywnych mają zastosowanie.
PMKI_1A_W01, PMKI_1A_W04, PMKI_1A_W05, PMKI_1A_W03, PMKI_1A_W07, PMKI_1A_W13, PMKI_1A_W02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C18_U01
Określenie umiejętności doboru rodzaju tworzywa reaktywnego i środków sieciujących, modyfikujących na właściwości gotowych wyrobów
PMKI_1A_U02, PMKI_1A_U03, PMKI_1A_U04, PMKI_1A_U06, PMKI_1A_U09, PMKI_1A_U01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C18_K01
Student rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych
PMKI_1A_K02, PMKI_1A_K03, PMKI_1A_K04, PMKI_1A_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C18_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć, student powinien być w stanie definiować mechanizmy odkształceń elastycznych w materiałach, wymienić i charakteryzować główne składniki mieszanek kauczukowych, opisać metody przetwarzania i wulkanizacji mieszanek kauczukowych, dobrać rodzaj kauczuku do różnych zastosowań wyrobu gumowego. Powinien również scharakteryzować rodzaje gumy na wyroby techniczne wg. klasyfikacji zawartej w dokumentach normalizacyjnych, wymienić główne typy elastomerów termoplastycznych a także opisać specjalne zastosowania gumy: do kontaktu z żywnością, na wyroby pracujące w naturalnych warunkach atmosferycznych, na wykładziny kwasoodporne.
2,0
3,0Student osiągnął efekty kształcenia w sposób dostateczny
3,5
4,0
4,5
5,0
PMKI_1A_C18_W02
Student powinien popowinien być w stanie omówić podstawowe rodzaje żywic reaktywnych, w tym żywice epoksydowe, nienasycone żywice poliestrowe itp. Student potrafi wymienić rodzaje środków sieciujących, zna mechanizmy sieciowania żywic reaktywnych. Student wymienia gałęzie przemysłu w których omawiane rodzaje żywic reaktywnych mają zastosowanie.
2,0
3,0Student osiągnął efekty kształcenia w sposób dostateczny
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C18_U01
Określenie umiejętności doboru rodzaju tworzywa reaktywnego i środków sieciujących, modyfikujących na właściwości gotowych wyrobów
2,0
3,0Student osiągnął efekty kształcenia w sposób dostateczny
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C18_K01
Student rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych
2,0
3,0Student osiągnął efekty kształcenia w sposób dostateczny
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Penczek P., Czub P., Bończa-Tomaszewski Z., Pielichowski J., Chemia i technologia żywic epoksydowych, Wydawnictwo naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002, czwarte zmienione
  2. Antczak B., Guma: Poradnik inżyniera i Technika, WNT, Warszawa, 1980
  3. De S. Red K., Poradnik Technologa Gumy, Inst. Przem. Gum., Piastów, 2003
  4. Królikowski W., Kłosowska-Wolkowicz Z., Penczek P, Żywice i laminaty poliestrowe, WNT, Warszawa, 1983
  5. Wirpsza Z., Chemia i Technologia Poliuretanów, Wyższa Szkoła Inżynierska, Radom, 1982

Literatura dodatkowa

  1. Mark J.E., Erman B., Erlich F.R., The Science and Technology of Rubber, Elsevier, Amsterdam, 2003
  2. Brojer Z., Hertz Z., Pęczek P., Żywice epoksydowe, WNT, Warszawa, 1982
  3. Spychaj T., Spychaj S., Farby i kleje wodorozcienczalne, WNT, Warszawa, 1983

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Żywice epoksydowe - oznaczenie równoważnika epoksydowego metodą miareczkowania kolorymetrycznego2
T-L-2Druk 3D z żywicy fotopolimerowej (technologia DLP)2
T-L-3Laminaty poliestrowo-szklane2
T-L-4Otrzymywanie pianki poliuretanowej1
T-L-5Dobór składników i wykonanie mieszanki kauczukowej na walcarce laboratoryjnej i w mieszalniku Brabender2
T-L-6Charakterystyka wulkametryczna - wyznaczenie optymalnego czasu wulkanizacji i czasu bezpiecznego przerobu2
T-L-7Wulkanizacja mieszanki kauczukowej metodą prasowania2
T-L-8Badanie właściwości wytrzymałościowych wulkanizatu gumowego.1
T-L-9Badanie twardości oraz śćieralności mieszanki gumowej1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Technologia żywic epoksydowych. Otrzymywanie, właściwości, zastosowanie.2
T-W-2Budowa chemiczna, właściwości i otrzymywanie nienasyconych żywic poliestrowych.żywic winyloestrowych oraz żywic poliimidowych.2
T-W-3Technologia poliuretanów. Budowa chemiczna, właściwości, zastosowanie.3
T-W-4Kauczuki - rodzaje, budowa i właściwości2
T-W-5Zespoły sieciujące1
T-W-6Napełniacze aktywne i nieaktywne.2
T-W-7Mechanizmy wulkanizacji kauczuku i techniczne metody otrzymywania mieszanek2
T-W-8Klasyfikacja mieszanek kauczukowych na wyroby techniczne1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w laboratoriachh13
A-L-2Przygotowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych.7
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia końcowego oraz zaliczeń "wejściowych"4
A-L-4przygotowanie do zaliczenia pisemnego2
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach13
A-W-2Praca samodzielna - studiowanie literatury fachowej10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C18_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć, student powinien być w stanie definiować mechanizmy odkształceń elastycznych w materiałach, wymienić i charakteryzować główne składniki mieszanek kauczukowych, opisać metody przetwarzania i wulkanizacji mieszanek kauczukowych, dobrać rodzaj kauczuku do różnych zastosowań wyrobu gumowego. Powinien również scharakteryzować rodzaje gumy na wyroby techniczne wg. klasyfikacji zawartej w dokumentach normalizacyjnych, wymienić główne typy elastomerów termoplastycznych a także opisać specjalne zastosowania gumy: do kontaktu z żywnością, na wyroby pracujące w naturalnych warunkach atmosferycznych, na wykładziny kwasoodporne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_W01Ma wiedzę w zakresie matematyki niezbędną do ilościowego opisu podstawowych zjawisk fizycznych i chemicznych, opracowywania wyników doświadczeń i analizy błędów, modelowania prostych zjawisk fizycznych i chemicznych zachodzących w materiałach i procesach oraz obliczeń zagadnień mechanicznych związanych z projektowaniem i eksploatacją konstrukcji inżynierskich.
PMKI_1A_W04Ma wiedzę w zakresie budowy chemicznej, struktury i morfologii materiałów metalicznych, ceramicznych, polimerowych i kompozytowych niezbędną do zrozumienia właściwości materiałów i ich zachowania podczas wytwarzania, przetwarzania oraz eksploatacji.
PMKI_1A_W05Ma wiedzę w zakresie właściwości fizykochemicznych, mechanicznych i eksploatacyjnych materiałów niezbędną do doboru materiału do określonych wyrobów z uwzględnieniem pełnego cyklu ich życia oraz zasadami zrównoważonego rozwoju.
PMKI_1A_W03Ma wiedzę w zakresie chemii niezbędną do zrozumienia hierarchicznej budowy i właściwości materiałów, wzajemnych oddziaływań materiału z otoczeniem podczas obróbki oraz podczas eksploatacji wyrobów/konstrukcji.
PMKI_1A_W07Zna podstawowe metody i techniki: - konstruowania elementów maszyn i urządzeń w środowisku systemów CAx, - pomiarów części maszyn i analizy wymiarowej, - projektowania procesów technologicznych, - projektowania oprzyrządowania technologicznego, - projektowania operacji procesów przetwórstwa i łączenia materiałów, - montażu i regeneracji części maszyn.
PMKI_1A_W13Ma wiedzę w zakresie podstawowych metod charakteryzowania budowy chemicznej, struktury i morfologii materiałów oraz ich właściwości fizykochemicznych, mechanicznych i eksploatacyjnych jak i metod pomiaru geometrii wyrobów niezbędną do doboru metod charakteryzowania materiałów i wyrobów do specyficznych wyzwań związanych z kontrolą procesów technologicznych, analizą zużycia i przyczyn awarii.
PMKI_1A_W02Ma wiedzę w zakresie fizyki, termodynamiki i elektrotechniki niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z: obróbką i przetwarzaniem materiałów, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej oraz technicznej i technologicznej do przetwórstwa materiałowego.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z technologią astępujących typów tworzy reaktywnych: - żywic epoksydowych - nienasyconych żywic poliestrowych - żywic winyloestrowych i poliimidowych - żywic fenylowo-formaldehydowych oraz moczniko-formaldehydowych - poliuretanów (w tym biopoliuretanów)
C-2Zapoznanie studentów z właściwościami i technologią wytwarzania gumy. Zzapoznanie studentów z metodami przygotowania mieszanek kauczukowych i głównymi metodami badań gumy.
Treści programoweT-W-1Technologia żywic epoksydowych. Otrzymywanie, właściwości, zastosowanie.
T-W-2Budowa chemiczna, właściwości i otrzymywanie nienasyconych żywic poliestrowych.żywic winyloestrowych oraz żywic poliimidowych.
T-W-4Kauczuki - rodzaje, budowa i właściwości
T-W-3Technologia poliuretanów. Budowa chemiczna, właściwości, zastosowanie.
T-W-5Zespoły sieciujące
T-W-7Mechanizmy wulkanizacji kauczuku i techniczne metody otrzymywania mieszanek
T-W-8Klasyfikacja mieszanek kauczukowych na wyroby techniczne
T-W-6Napełniacze aktywne i nieaktywne.
T-L-1Żywice epoksydowe - oznaczenie równoważnika epoksydowego metodą miareczkowania kolorymetrycznego
T-L-2Druk 3D z żywicy fotopolimerowej (technologia DLP)
T-L-3Laminaty poliestrowo-szklane
T-L-4Otrzymywanie pianki poliuretanowej
T-L-5Dobór składników i wykonanie mieszanki kauczukowej na walcarce laboratoryjnej i w mieszalniku Brabender
T-L-6Charakterystyka wulkametryczna - wyznaczenie optymalnego czasu wulkanizacji i czasu bezpiecznego przerobu
T-L-7Wulkanizacja mieszanki kauczukowej metodą prasowania
T-L-8Badanie właściwości wytrzymałościowych wulkanizatu gumowego.
T-L-9Badanie twardości oraz śćieralności mieszanki gumowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obeność na wszystkich zajęciach laboratoryjnych (w przypadku nieobecnośco konieczne jest odrobienie zajęć w terminie ustalonym przez prowadzącego), uzyskanie pozytywnej oceny z zajęć laboratoryjnych i wykładów. Zaliczenie laboratoriów obdywa się wtrakcie całego semestru ( tzw. "wejściówki"), jak również na zakończenie tej formy zajęć. Zaliczenie wykładów odbywa się na końcu semestru na ostatnich zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student osiągnął efekty kształcenia w sposób dostateczny
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C18_W02Student powinien popowinien być w stanie omówić podstawowe rodzaje żywic reaktywnych, w tym żywice epoksydowe, nienasycone żywice poliestrowe itp. Student potrafi wymienić rodzaje środków sieciujących, zna mechanizmy sieciowania żywic reaktywnych. Student wymienia gałęzie przemysłu w których omawiane rodzaje żywic reaktywnych mają zastosowanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_W01Ma wiedzę w zakresie matematyki niezbędną do ilościowego opisu podstawowych zjawisk fizycznych i chemicznych, opracowywania wyników doświadczeń i analizy błędów, modelowania prostych zjawisk fizycznych i chemicznych zachodzących w materiałach i procesach oraz obliczeń zagadnień mechanicznych związanych z projektowaniem i eksploatacją konstrukcji inżynierskich.
PMKI_1A_W04Ma wiedzę w zakresie budowy chemicznej, struktury i morfologii materiałów metalicznych, ceramicznych, polimerowych i kompozytowych niezbędną do zrozumienia właściwości materiałów i ich zachowania podczas wytwarzania, przetwarzania oraz eksploatacji.
PMKI_1A_W05Ma wiedzę w zakresie właściwości fizykochemicznych, mechanicznych i eksploatacyjnych materiałów niezbędną do doboru materiału do określonych wyrobów z uwzględnieniem pełnego cyklu ich życia oraz zasadami zrównoważonego rozwoju.
PMKI_1A_W03Ma wiedzę w zakresie chemii niezbędną do zrozumienia hierarchicznej budowy i właściwości materiałów, wzajemnych oddziaływań materiału z otoczeniem podczas obróbki oraz podczas eksploatacji wyrobów/konstrukcji.
PMKI_1A_W07Zna podstawowe metody i techniki: - konstruowania elementów maszyn i urządzeń w środowisku systemów CAx, - pomiarów części maszyn i analizy wymiarowej, - projektowania procesów technologicznych, - projektowania oprzyrządowania technologicznego, - projektowania operacji procesów przetwórstwa i łączenia materiałów, - montażu i regeneracji części maszyn.
PMKI_1A_W13Ma wiedzę w zakresie podstawowych metod charakteryzowania budowy chemicznej, struktury i morfologii materiałów oraz ich właściwości fizykochemicznych, mechanicznych i eksploatacyjnych jak i metod pomiaru geometrii wyrobów niezbędną do doboru metod charakteryzowania materiałów i wyrobów do specyficznych wyzwań związanych z kontrolą procesów technologicznych, analizą zużycia i przyczyn awarii.
PMKI_1A_W02Ma wiedzę w zakresie fizyki, termodynamiki i elektrotechniki niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z: obróbką i przetwarzaniem materiałów, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej oraz technicznej i technologicznej do przetwórstwa materiałowego.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z technologią astępujących typów tworzy reaktywnych: - żywic epoksydowych - nienasyconych żywic poliestrowych - żywic winyloestrowych i poliimidowych - żywic fenylowo-formaldehydowych oraz moczniko-formaldehydowych - poliuretanów (w tym biopoliuretanów)
C-2Zapoznanie studentów z właściwościami i technologią wytwarzania gumy. Zzapoznanie studentów z metodami przygotowania mieszanek kauczukowych i głównymi metodami badań gumy.
Treści programoweT-W-1Technologia żywic epoksydowych. Otrzymywanie, właściwości, zastosowanie.
T-W-2Budowa chemiczna, właściwości i otrzymywanie nienasyconych żywic poliestrowych.żywic winyloestrowych oraz żywic poliimidowych.
T-W-4Kauczuki - rodzaje, budowa i właściwości
T-W-3Technologia poliuretanów. Budowa chemiczna, właściwości, zastosowanie.
T-W-5Zespoły sieciujące
T-W-7Mechanizmy wulkanizacji kauczuku i techniczne metody otrzymywania mieszanek
T-W-8Klasyfikacja mieszanek kauczukowych na wyroby techniczne
T-W-6Napełniacze aktywne i nieaktywne.
T-L-1Żywice epoksydowe - oznaczenie równoważnika epoksydowego metodą miareczkowania kolorymetrycznego
T-L-2Druk 3D z żywicy fotopolimerowej (technologia DLP)
T-L-3Laminaty poliestrowo-szklane
T-L-4Otrzymywanie pianki poliuretanowej
T-L-5Dobór składników i wykonanie mieszanki kauczukowej na walcarce laboratoryjnej i w mieszalniku Brabender
T-L-6Charakterystyka wulkametryczna - wyznaczenie optymalnego czasu wulkanizacji i czasu bezpiecznego przerobu
T-L-7Wulkanizacja mieszanki kauczukowej metodą prasowania
T-L-8Badanie właściwości wytrzymałościowych wulkanizatu gumowego.
T-L-9Badanie twardości oraz śćieralności mieszanki gumowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obeność na wszystkich zajęciach laboratoryjnych (w przypadku nieobecnośco konieczne jest odrobienie zajęć w terminie ustalonym przez prowadzącego), uzyskanie pozytywnej oceny z zajęć laboratoryjnych i wykładów. Zaliczenie laboratoriów obdywa się wtrakcie całego semestru ( tzw. "wejściówki"), jak również na zakończenie tej formy zajęć. Zaliczenie wykładów odbywa się na końcu semestru na ostatnich zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student osiągnął efekty kształcenia w sposób dostateczny
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C18_U01Określenie umiejętności doboru rodzaju tworzywa reaktywnego i środków sieciujących, modyfikujących na właściwości gotowych wyrobów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie ustalić priorytety oraz oszacować czas potrzebny na realizacje zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
PMKI_1A_U03Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić w zakresie inżynierii mechanicznej i materiałowej istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności maszyny, systemy, procesy, usługi.
PMKI_1A_U04Potrafi – zgodnie ze specyfikacją – zaprojektować oraz nadzorować wykonanie prostych urządzeń, opracować proces technologiczny, używając właściwych metod i technik wspomagania komputerowego CAx.
PMKI_1A_U06Potrafi dobrać materiał, jego proces technologiczny oraz warunki obróbki do warunków eksploatacji wyrobu z uwzględnieniem wielokryterialnych wymagań, w tym aspektów ekonomicznych i zasad zrównoważonego rozwoju.
PMKI_1A_U09Potrafi wyspecyfikować charakterystyki i określić ich zakres niezbędny do oceny stanu materiału i wyrobu dla potrzeb projektowania, przetwórstwa i eksploatacji.
PMKI_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z technologią astępujących typów tworzy reaktywnych: - żywic epoksydowych - nienasyconych żywic poliestrowych - żywic winyloestrowych i poliimidowych - żywic fenylowo-formaldehydowych oraz moczniko-formaldehydowych - poliuretanów (w tym biopoliuretanów)
C-2Zapoznanie studentów z właściwościami i technologią wytwarzania gumy. Zzapoznanie studentów z metodami przygotowania mieszanek kauczukowych i głównymi metodami badań gumy.
Treści programoweT-W-1Technologia żywic epoksydowych. Otrzymywanie, właściwości, zastosowanie.
T-W-2Budowa chemiczna, właściwości i otrzymywanie nienasyconych żywic poliestrowych.żywic winyloestrowych oraz żywic poliimidowych.
T-W-4Kauczuki - rodzaje, budowa i właściwości
T-W-3Technologia poliuretanów. Budowa chemiczna, właściwości, zastosowanie.
T-W-5Zespoły sieciujące
T-W-7Mechanizmy wulkanizacji kauczuku i techniczne metody otrzymywania mieszanek
T-W-8Klasyfikacja mieszanek kauczukowych na wyroby techniczne
T-W-6Napełniacze aktywne i nieaktywne.
T-L-1Żywice epoksydowe - oznaczenie równoważnika epoksydowego metodą miareczkowania kolorymetrycznego
T-L-2Druk 3D z żywicy fotopolimerowej (technologia DLP)
T-L-3Laminaty poliestrowo-szklane
T-L-4Otrzymywanie pianki poliuretanowej
T-L-5Dobór składników i wykonanie mieszanki kauczukowej na walcarce laboratoryjnej i w mieszalniku Brabender
T-L-6Charakterystyka wulkametryczna - wyznaczenie optymalnego czasu wulkanizacji i czasu bezpiecznego przerobu
T-L-7Wulkanizacja mieszanki kauczukowej metodą prasowania
T-L-8Badanie właściwości wytrzymałościowych wulkanizatu gumowego.
T-L-9Badanie twardości oraz śćieralności mieszanki gumowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obeność na wszystkich zajęciach laboratoryjnych (w przypadku nieobecnośco konieczne jest odrobienie zajęć w terminie ustalonym przez prowadzącego), uzyskanie pozytywnej oceny z zajęć laboratoryjnych i wykładów. Zaliczenie laboratoriów obdywa się wtrakcie całego semestru ( tzw. "wejściówki"), jak również na zakończenie tej formy zajęć. Zaliczenie wykładów odbywa się na końcu semestru na ostatnich zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student osiągnął efekty kształcenia w sposób dostateczny
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C18_K01Student rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera – projektanta, w tym jej wpływ na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
PMKI_1A_K03Ma świadomość ważności zachowania się w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
PMKI_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
PMKI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ma świadomości konieczności ciągłego jej poszerzania oraz zasięgania opinii ekspertów.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z technologią astępujących typów tworzy reaktywnych: - żywic epoksydowych - nienasyconych żywic poliestrowych - żywic winyloestrowych i poliimidowych - żywic fenylowo-formaldehydowych oraz moczniko-formaldehydowych - poliuretanów (w tym biopoliuretanów)
C-2Zapoznanie studentów z właściwościami i technologią wytwarzania gumy. Zzapoznanie studentów z metodami przygotowania mieszanek kauczukowych i głównymi metodami badań gumy.
Treści programoweT-W-1Technologia żywic epoksydowych. Otrzymywanie, właściwości, zastosowanie.
T-W-2Budowa chemiczna, właściwości i otrzymywanie nienasyconych żywic poliestrowych.żywic winyloestrowych oraz żywic poliimidowych.
T-W-4Kauczuki - rodzaje, budowa i właściwości
T-W-3Technologia poliuretanów. Budowa chemiczna, właściwości, zastosowanie.
T-W-5Zespoły sieciujące
T-W-7Mechanizmy wulkanizacji kauczuku i techniczne metody otrzymywania mieszanek
T-W-8Klasyfikacja mieszanek kauczukowych na wyroby techniczne
T-W-6Napełniacze aktywne i nieaktywne.
T-L-1Żywice epoksydowe - oznaczenie równoważnika epoksydowego metodą miareczkowania kolorymetrycznego
T-L-2Druk 3D z żywicy fotopolimerowej (technologia DLP)
T-L-3Laminaty poliestrowo-szklane
T-L-4Otrzymywanie pianki poliuretanowej
T-L-5Dobór składników i wykonanie mieszanki kauczukowej na walcarce laboratoryjnej i w mieszalniku Brabender
T-L-6Charakterystyka wulkametryczna - wyznaczenie optymalnego czasu wulkanizacji i czasu bezpiecznego przerobu
T-L-7Wulkanizacja mieszanki kauczukowej metodą prasowania
T-L-8Badanie właściwości wytrzymałościowych wulkanizatu gumowego.
T-L-9Badanie twardości oraz śćieralności mieszanki gumowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obeność na wszystkich zajęciach laboratoryjnych (w przypadku nieobecnośco konieczne jest odrobienie zajęć w terminie ustalonym przez prowadzącego), uzyskanie pozytywnej oceny z zajęć laboratoryjnych i wykładów. Zaliczenie laboratoriów obdywa się wtrakcie całego semestru ( tzw. "wejściówki"), jak również na zakończenie tej formy zajęć. Zaliczenie wykładów odbywa się na końcu semestru na ostatnich zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student osiągnął efekty kształcenia w sposób dostateczny
3,5
4,0
4,5
5,0