Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich (S1)

Sylabus przedmiotu Rysunek techniczny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rysunek techniczny
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Zapłata <Jacek.Zaplata@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o budowie i opisie podstawowych brył geometrycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Teoretyczne zaznajomienie się z zapisem konstrukcji
C-2Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej
C-3Opanowanie umiejętności wykonywania odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rysowanie prostych przedmiotów w rzutach prostokątnych metodą pierwszego kąta (zwaną dawniej: E)2
T-A-2Rysowanie przedmiotów w rzucie aksonometrycznym na podstawie danych rzutów prostokatnych. Tworzenie trzeciego rzutu prostokątnego na podstawie dwóch danych rzutów prostokątnych6
T-A-3Wykonanie dokumentacji rysunkowej (szkic i rysunek techniczny) elementów wskazanych przez prowadzącego o zróżnicowanym (rosnącym) stopniu skomplikowania20
T-A-4Zatwierdzenie wykonanych szkiców, wskazanie popełnianych błędów. Odbiór i ocena rysunków2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do problematyki zapisu konstrukcji mechanicznych. Metody rzutowania, rzuty prostokątne1
T-W-2Podstawowe informacje o zasadach tworzenia dokumentacji rysunkowej. Rysunki wykonacze i złożeniowe.1
T-W-3Znormalizowane elementy rysunku technicznego maszynowego2
T-W-4Rysowanie przedmiotów w widokach i przekrojach, kłady2
T-W-5Zasady wymiarowania przedmiotów3
T-W-6Wyznaczanie krawędzi przenikania brył i rozwinięć powierzchni brył1
T-W-7Rysowanie i wymiarowanie połączeń w tym połączeń spawanych i połączeń gwintowych2
T-W-8Tolerowanie wymiarów liniowych, kątów, powierzchni oraz kształtu i położenia2
T-W-9Test końcowy1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach30
A-A-2Samodzielne wykonywanie, sprawdzanie i korekta rysunków technicznych20
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne utrwalanie treści wykładów10
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury i norm przedmiotowych25
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny / typowe środki audiowizualne (tablica, rzutnik multimedialny)
M-2Ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie popełnionych błędów merytorycznych i terminu oddania pracy projektowej
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie testu końcowego
S-4Ocena podsumowująca: Na podstawie kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C05_W01
Student powinien posiadać wiedzę wystarczającą do samodzielnego tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn.
PMKI_1A_W09, PMKI_1A_W07C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-3M-2, M-1S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C05_U01
Student powinien wykazywać się umiejętnością tworzenia odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej części maszyn i korzystania z norm w zakresie rysunku technicznego maszynowego.
PMKI_1A_U02, PMKI_1A_U10C-2, C-3T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-A-1M-2S-4, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C05_K01
Zajęcia projektowe kształtują właściwe postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole.
PMKI_1A_K04C-2, C-3T-A-1, T-A-3, T-A-2M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C05_W01
Student powinien posiadać wiedzę wystarczającą do samodzielnego tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn.
2,0Student nie potrafi wykazać się znajomością całej wiedzy podanej w przedmiocie.
3,0Student opanował cały zakres materiału w sposób ogólny. Nie potrafi dokonać jej efektywnej analizy.
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował cały zakres materiału. Wykazuje się znajomością, podanych w programie nauczania, szczegółów. W analizie potrafi określić ich związki przyczynowe.
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował cały zakres materiału. Potrafi go efektywnie prezentować, anlizować a także wykazuje zainteresowanie szerszą wiedzą z tego przedmiotu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C05_U01
Student powinien wykazywać się umiejętnością tworzenia odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej części maszyn i korzystania z norm w zakresie rysunku technicznego maszynowego.
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce przez co nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań projektowych. Wykazuje znaczące braki wiedzy przedstawionej w wymaganiach wstępnych. Nie dotrzymuje terminu oddania projektu.
3,0Student potrafi korzystać z wiedzy teoretycznej i w sposób bierny rozwiązuje zadania projektowe. Często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i dokumentacji rysunkowej.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie wykonać projekt. Pomyłki są nieliczne i wynikają raczej z pośpiechu niż braku wiedzy.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student oddaje w terminie projekt bez znaczących błędów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C05_K01
Zajęcia projektowe kształtują właściwe postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole.
2,0Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów i pomocy innych. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.
3,0Student samodzielnie wykonujący pracę. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia.
3,5Student wykonuje wspópracę na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0.
4,0Student samodzielnie wykonujący pracę. Z chęcią przyłacza się do współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. Pomaga słabszym.
4,5Student wykonuje współpracę na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0.
5,0Student wykazujący cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu w sposób powyższający jakość zadań. Przedstawia własny sposób rozwiązania zadania.

Literatura podstawowa

  1. Tadeusz Lewandowski, Rysunek techniczny dla mechaników, WSiP, Warszawa, 2019
  2. Tadeusz Dobrzański, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Prace zbiorowe, Przedmiotowe normy teczniczne, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa
  2. Aleksander Gutowski, Zadania z rysunku technicznego, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1987

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rysowanie prostych przedmiotów w rzutach prostokątnych metodą pierwszego kąta (zwaną dawniej: E)2
T-A-2Rysowanie przedmiotów w rzucie aksonometrycznym na podstawie danych rzutów prostokatnych. Tworzenie trzeciego rzutu prostokątnego na podstawie dwóch danych rzutów prostokątnych6
T-A-3Wykonanie dokumentacji rysunkowej (szkic i rysunek techniczny) elementów wskazanych przez prowadzącego o zróżnicowanym (rosnącym) stopniu skomplikowania20
T-A-4Zatwierdzenie wykonanych szkiców, wskazanie popełnianych błędów. Odbiór i ocena rysunków2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do problematyki zapisu konstrukcji mechanicznych. Metody rzutowania, rzuty prostokątne1
T-W-2Podstawowe informacje o zasadach tworzenia dokumentacji rysunkowej. Rysunki wykonacze i złożeniowe.1
T-W-3Znormalizowane elementy rysunku technicznego maszynowego2
T-W-4Rysowanie przedmiotów w widokach i przekrojach, kłady2
T-W-5Zasady wymiarowania przedmiotów3
T-W-6Wyznaczanie krawędzi przenikania brył i rozwinięć powierzchni brył1
T-W-7Rysowanie i wymiarowanie połączeń w tym połączeń spawanych i połączeń gwintowych2
T-W-8Tolerowanie wymiarów liniowych, kątów, powierzchni oraz kształtu i położenia2
T-W-9Test końcowy1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach30
A-A-2Samodzielne wykonywanie, sprawdzanie i korekta rysunków technicznych20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne utrwalanie treści wykładów10
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury i norm przedmiotowych25
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C05_W01Student powinien posiadać wiedzę wystarczającą do samodzielnego tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_W09Ma szczegółową wiedzę w zakresie konstrukcji maszyn obejmującą zasady konstruowania podstawowych połączeń mechanicznych, podstawy obliczeń inżynierskich elementów konstrukcyjnych i ich dokumentowania niezbędną do zaprojektowania konstrukcji inżynierskich o średnim stopniu złożoności.
PMKI_1A_W07Zna podstawowe metody i techniki: - konstruowania elementów maszyn i urządzeń w środowisku systemów CAx, - pomiarów części maszyn i analizy wymiarowej, - projektowania procesów technologicznych, - projektowania oprzyrządowania technologicznego, - projektowania operacji procesów przetwórstwa i łączenia materiałów, - montażu i regeneracji części maszyn.
Cel przedmiotuC-1Teoretyczne zaznajomienie się z zapisem konstrukcji
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do problematyki zapisu konstrukcji mechanicznych. Metody rzutowania, rzuty prostokątne
T-W-4Rysowanie przedmiotów w widokach i przekrojach, kłady
T-W-5Zasady wymiarowania przedmiotów
T-W-8Tolerowanie wymiarów liniowych, kątów, powierzchni oraz kształtu i położenia
T-W-6Wyznaczanie krawędzi przenikania brył i rozwinięć powierzchni brył
T-W-7Rysowanie i wymiarowanie połączeń w tym połączeń spawanych i połączeń gwintowych
T-W-2Podstawowe informacje o zasadach tworzenia dokumentacji rysunkowej. Rysunki wykonacze i złożeniowe.
T-W-3Znormalizowane elementy rysunku technicznego maszynowego
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
M-1Wykład informacyjny / typowe środki audiowizualne (tablica, rzutnik multimedialny)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Na podstawie testu końcowego
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie popełnionych błędów merytorycznych i terminu oddania pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykazać się znajomością całej wiedzy podanej w przedmiocie.
3,0Student opanował cały zakres materiału w sposób ogólny. Nie potrafi dokonać jej efektywnej analizy.
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował cały zakres materiału. Wykazuje się znajomością, podanych w programie nauczania, szczegółów. W analizie potrafi określić ich związki przyczynowe.
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował cały zakres materiału. Potrafi go efektywnie prezentować, anlizować a także wykazuje zainteresowanie szerszą wiedzą z tego przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C05_U01Student powinien wykazywać się umiejętnością tworzenia odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej części maszyn i korzystania z norm w zakresie rysunku technicznego maszynowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie ustalić priorytety oraz oszacować czas potrzebny na realizacje zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
PMKI_1A_U10Potrafi przygotować w języku polskim oraz obcym opracowanie wskazanego problemu z zakresu projektowania konstrukcji i technologii materiałowych w sposób komunikatywny i dobrze udokumentowany zgodnie z zasadami przyjętymi przy opracowaniu dokumentacji technicznej.
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej
C-3Opanowanie umiejętności wykonywania odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do problematyki zapisu konstrukcji mechanicznych. Metody rzutowania, rzuty prostokątne
T-W-4Rysowanie przedmiotów w widokach i przekrojach, kłady
T-W-5Zasady wymiarowania przedmiotów
T-W-8Tolerowanie wymiarów liniowych, kątów, powierzchni oraz kształtu i położenia
T-W-6Wyznaczanie krawędzi przenikania brył i rozwinięć powierzchni brył
T-W-7Rysowanie i wymiarowanie połączeń w tym połączeń spawanych i połączeń gwintowych
T-W-2Podstawowe informacje o zasadach tworzenia dokumentacji rysunkowej. Rysunki wykonacze i złożeniowe.
T-W-3Znormalizowane elementy rysunku technicznego maszynowego
T-W-9Test końcowy
T-A-1Rysowanie prostych przedmiotów w rzutach prostokątnych metodą pierwszego kąta (zwaną dawniej: E)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Na podstawie kolokwium
S-1Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie popełnionych błędów merytorycznych i terminu oddania pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce przez co nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań projektowych. Wykazuje znaczące braki wiedzy przedstawionej w wymaganiach wstępnych. Nie dotrzymuje terminu oddania projektu.
3,0Student potrafi korzystać z wiedzy teoretycznej i w sposób bierny rozwiązuje zadania projektowe. Często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i dokumentacji rysunkowej.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie wykonać projekt. Pomyłki są nieliczne i wynikają raczej z pośpiechu niż braku wiedzy.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student oddaje w terminie projekt bez znaczących błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C05_K01Zajęcia projektowe kształtują właściwe postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej
C-3Opanowanie umiejętności wykonywania odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej
Treści programoweT-A-1Rysowanie prostych przedmiotów w rzutach prostokątnych metodą pierwszego kąta (zwaną dawniej: E)
T-A-3Wykonanie dokumentacji rysunkowej (szkic i rysunek techniczny) elementów wskazanych przez prowadzącego o zróżnicowanym (rosnącym) stopniu skomplikowania
T-A-2Rysowanie przedmiotów w rzucie aksonometrycznym na podstawie danych rzutów prostokatnych. Tworzenie trzeciego rzutu prostokątnego na podstawie dwóch danych rzutów prostokątnych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów i pomocy innych. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.
3,0Student samodzielnie wykonujący pracę. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia.
3,5Student wykonuje wspópracę na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0.
4,0Student samodzielnie wykonujący pracę. Z chęcią przyłacza się do współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. Pomaga słabszym.
4,5Student wykonuje współpracę na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0.
5,0Student wykazujący cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu w sposób powyższający jakość zadań. Przedstawia własny sposób rozwiązania zadania.