Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich (S1)
Sylabus przedmiotu Mechanika II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Urbaniak <Magdalena.Urbaniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętności z matematyki (w tym podstawy rachunku różniczkowego i całkowego). |
W-2 | Wiedza i umiejętności z fizyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, prawami i zasadami mechaniki ogólnej, z podstawami kinematyki i dynamiki punktu materialnego i ciała sztywnego. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności opisu i analizy ruchu punktu oraz prostych przypadków ruchu bryły sztywnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Kinematyka punktu. Wyznaczanie toru, obliczanie drogi, prędkości i przyspieszeń punktów w ruchu prostoliniowym i krzywoliniowym. | 2 |
T-A-2 | Obliczanie prędkości i przyśpieszeń punktów brył będących w ruchu postępowym lub obrotowym. | 2 |
T-A-3 | Obliczanie prędkości i przyśpieszeń punktów brył będących w ruchu płaskim. | 1 |
T-A-4 | Przekazywanie ruchu. | 1 |
T-A-5 | Kolokwium nr 1 | 1 |
T-A-6 | Dynamika ruchu punktu - równanie różniczkowe ruchu punktu. | 1 |
T-A-7 | Zastosowanie zasad zachowania do rozwiązywania zadań z dynamiki. | 2 |
T-A-8 | Pęd i kręt układu punktów materialnych i bryły sztywnej. | 1 |
T-A-9 | Obliczanie położenia środka masy, momentów bezwładności. | 1 |
T-A-10 | Wyznaczenie reakcji dynamicznych w ruchu obrotowym ciała sztywnego. | 1 |
T-A-11 | Wyznaczenie dynamicznych równań ruchu płaskiego ciała sztywnego. | 1 |
T-A-12 | Kolokwium nr 2 | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do kinematyki: opis ruchu punktu, równania ruchu punktu, tor punktu, prędkość i przyśpieszenie punktu. | 2 |
T-W-2 | Szczególne przypadki krzywoliniowego ruchu punktu, przyspieszenie styczne i normalne punktu. | 1 |
T-W-3 | Ruch postępowy, obrotowy i płaski ciała sztywnego. | 2 |
T-W-4 | Prędkości i przyspieszenia punktów ciał sztywnych będących w ruchu postępowym, obrotowym lub płaskim. | 2 |
T-W-5 | Ruch względny i ruch bezwględny. | 1 |
T-W-6 | Wprowadzenie do dynamiki: prawa Newtona, dynamika ruchu punktu materialnego, równanie różniczkowe ruchu punktu. | 1 |
T-W-7 | Praca siły, moc siły, energia kinetyczna i potencjalna punktu materialnego. Twierdzenie o energii kinetycznej. Prawo zachowania energii mechanicznej. | 2 |
T-W-8 | Pęd i kręt punktu materialnego. | 1 |
T-W-9 | Momenty bezwładności ciał materialnych. | 1 |
T-W-10 | Dynamika ruchu postępowego i obrotowego ciała sztywnego. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań ze wskazanych zbiorów zadań | 3 |
A-A-3 | Przygotowanie się do sprawdzianów i kolokwiów | 5 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 5 |
A-W-3 | Egzamin | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych. |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne - praktyczne rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie grupy studenckiej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych oraz na podstawie przeprowadzonych sprawdzianów i oddanych prac domowych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie wyników dwóch przeprowadzonych kolokwiów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy - dwuczęściowy składający się z części pisemnej i odpowiedzi ustnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń audytoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PMKI_1A_C04_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać i opisać podstawowe pojęcia, prawa i zasady kinematyki i dynamiki. Powinien mieć wiedzę niezbędną do opisu kinematyki i dynamiki ruchu punktu oraz kinematyki i dynamiki ruchu postępowego, obrotowego i płaskiego bryły sztywnej. | PMKI_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-10, T-A-11, T-A-9, T-A-8, T-A-3 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PMKI_1A_C04_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć formułować zadania oraz wybierać stosowne metody ich rozwiązywania. Powinien umieć przeprowadzić analizę kinematyki i dynamiki ruchu punktu materialnego oraz analizę ruchu postępowego i obrotowego bryły sztywnej. | PMKI_1A_U02, PMKI_1A_U11 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-12, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-10, T-A-11, T-A-9, T-A-8, T-A-3 | M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PMKI_1A_C04_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: - świadomość ważności wiedzy z zakresu mechaniki dla procesu projektowania elementów maszyn i konstrukcji, - świadomość w wyborze odpowiednich metod rozwiązywania zadań z kinematyki i dynamiki, - dbałość o poprawność wykonywanych działań, - zdolność do oceny otrzymywanych wyników, - otwartość na współpracę niezbędną przy większych projektach, - zorientowanie na ciągłe poszerzanie własnej wiedzy i umiejętności. | PMKI_1A_K04, PMKI_1A_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-10, T-A-11, T-A-9, T-A-8, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PMKI_1A_C04_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać i opisać podstawowe pojęcia, prawa i zasady kinematyki i dynamiki. Powinien mieć wiedzę niezbędną do opisu kinematyki i dynamiki ruchu punktu oraz kinematyki i dynamiki ruchu postępowego, obrotowego i płaskiego bryły sztywnej. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu mechaniki. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu mechaniki. Czasem jednak nie potrafi jej wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu mechaniki. Zna obszary jej stosowania. Potrafi samodzielnie wskazać obszary wiedzy obejmujące zadany problem i wybrać sposób jego rozwiązania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu mechaniki. Zna obszary jej stosowania. Potrafi samodzielnie wskazać obszary wiedzy obejmujące zadany problem i wybrać sposób jego rozwiązania. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnej metody rozwiązania zadanych problemów oraz umie uzasadnić ten wybór. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PMKI_1A_C04_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć formułować zadania oraz wybierać stosowne metody ich rozwiązywania. Powinien umieć przeprowadzić analizę kinematyki i dynamiki ruchu punktu materialnego oraz analizę ruchu postępowego i obrotowego bryły sztywnej. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań z mechaniki. |
3,0 | Student potrafi poprawnie rozwiązywać proste zadania. Popełnia drobne pomyłki i błędy. | |
3,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje poprawnie. Nie popełnia błędów, a tylko nieliczne pomyłki w obliczeniach. | |
4,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Potrafi poprawnie, a nawet nieszablonowo rozwiązywać zadania. Nie popełnia pomyłek w obliczeniach. Umie przeprowadzić analizę otrzymanych wyników. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PMKI_1A_C04_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: - świadomość ważności wiedzy z zakresu mechaniki dla procesu projektowania elementów maszyn i konstrukcji, - świadomość w wyborze odpowiednich metod rozwiązywania zadań z kinematyki i dynamiki, - dbałość o poprawność wykonywanych działań, - zdolność do oceny otrzymywanych wyników, - otwartość na współpracę niezbędną przy większych projektach, - zorientowanie na ciągłe poszerzanie własnej wiedzy i umiejętności. | 2,0 | Student nie ma świadomości ważności wiedzy z zakresu mechaniki w procesie projektowania elementów maszyn, nie ma dbałości o poprawność wykonywanych działań. |
3,0 | Student świadomy jest znaczenia wiedzy z zakresu mechaniki w procesie projektowania elementów maszyn oraz ważności doboru odpowiednich metod rozwiązywania zadań. | |
3,5 | Student spełnia wymagania na ocenę 3,0 oraz wykazuje samodzielność i dbałość o poprawne wykonywanie zadanych prac. | |
4,0 | Student spełnia wymagania na ocenę 3,5 i wykazuje zdolność do oceny uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student spełnia wymagania na ocenę 4,0 i wykazuje otwartość na współpracę w zespole. | |
5,0 | Student spełnia wymagania na ocenę 4,5 i świadomy jest konieczności ciągłego podnoszenia własnej wiedzy i rozwijania umiejętności. Potrafi organizować i mobilizować innych studentów do nauki i pracy w zespole. |
Literatura podstawowa
- Leyko J., Mechanika ogólna, tom 1. Statyka i kinematyka, tom 2. Dynamika, PWN, Warszawa, 2020, (i wydania późniejsze)
- Misiak J., Mechanika ogólna, tom 1. Statyka i kinematyka, tom 2. Dynamika, WNT, Warszawa, 2021, (i wydania późniejsze)
- Niezgodziński T., Mechanika ogólna, PWN, Warszawa, 2020, (i wydania późniejsze)
- Niezgodziński M.E., Niezgodziński T., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN, Warszawa, 2020, (i wydania późniejsze)
Literatura dodatkowa
- Misiak J., Zadania z mechaniki ogólnej, cz.2. Kinematyka, cz.3. Dynamika, WNT, Warszawa, 2020, (i wydania późniejsze)
- Nizioł J., Metodyka rozwiązywania zadań z mechaniki, WNT, Warszawa, 2020, (i wydania późniejsze)
- Mieszczerski I.W., Zbiór zadań z mechaniki, PWN, Warszawa, 1969
- Leyko J., Szmelter J., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, tom 2. Kinematyka i dynamika, PWN, Warszawa, 1978, (i wydania późniejsze)