Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich (S1)

Sylabus przedmiotu Informatyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Kamil Stateczny <Kamil.Stateczny@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Obsługa komputera.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu matematyki.
W-3Wskazana jest znajomość języka angielskiego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie podstaw algorytmizacji.
C-2Opanowanie podstaw programowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Praktyczne zastosowanie informacji zdobytych podczas wykładu poprzez tworzenie prostych schematów blokowych oraz programów w środowisku programistycznym.30
30
wykłady
T-W-1Podstawowe informacje o komputerach oraz językach programowania.2
T-W-2Wprowadzenie do algorytmów, schematy blokowe.4
T-W-3Omówienie języka programowania, środowiska programistycznego.1
T-W-4Typy danych, deklaracja i inicjalizacja zmiennych. Wyrażenia algebraiczne i logiczne. Instrukcje wejścia wyjścia.2
T-W-5Instrukcje warunkowe, pętle.2
T-W-6Tworzenie i wywołanie metod.2
T-W-7Klasy i obiekty.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie do zajęć.15
A-L-3Indywidualna praca studenta.5
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury.10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny z elementami konwersacyjnymi.
M-2Praca grupowa i indywidualna nad postawionym problemem.
M-3Praca i programowanie na komputerze.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Okresowe testy oraz kontrola wykonanych zadań.
S-2Ocena podsumowująca: Końcowy test na komputerze.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_B06_W01
W rezultacie przeprowadzanych zajęć student powinien poznać podstawy algorytmizacji i język programowania.
PMKI_1A_W10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_B06_U01
Umiejętność algorytmizacji, tworzenia schematów blokowych oraz programów.
PMKI_1A_U11C-1, C-2T-L-1, T-W-6, T-W-7M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_B06_K01
Student potrafi zdobywać i przyswajać nowe informacje ma świadomość potrzeby ciągłego szkolenia w zakresie programowania i informatyki.
PMKI_1A_K02, PMKI_1A_K04, PMKI_1A_K01C-1, C-2T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_B06_W01
W rezultacie przeprowadzanych zajęć student powinien poznać podstawy algorytmizacji i język programowania.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_B06_U01
Umiejętność algorytmizacji, tworzenia schematów blokowych oraz programów.
2,0Student nie opanował umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Z trudem wykorzystuje zdobyte umiejętności. Czasem nie wie, jak wykorzystać posiadane umiejętności.
3,5Student opanował umiejętności w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i ich stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i ich stosowania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_B06_K01
Student potrafi zdobywać i przyswajać nowe informacje ma świadomość potrzeby ciągłego szkolenia w zakresie programowania i informatyki.
2,0Student nie angażuje się podczas zajęć, nie pracuje samodzielnie i nie posiada kompetencji w zakresie programowania obiektowego.
3,00 Student wykazuje przeciętne kompetencje w zakresie wykorzystania programowania w praktyce.
3,5Student posiada kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student wykazuje zaangażowanie w dążeniu do doskonalenia nabywanych umiejętności.
4,5Student posiada kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student wykazuje duże zaangażowanie w dążeniu do doskonalenia nabywanych umiejętności.

Literatura podstawowa

  1. Anna kempa, Tomasz Staś, Wstęp do programowania w C#. Łatwy podręcznik dla początkujących, Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego, 2018
  2. Grębosz, Jerzy., Symfonia C++ standard : programowanie w języku C++ orientowane obiektowo. T. 1, Wydawnictwo "Edition 2000" : Oficyna Kallimach, 2010
  3. Gaurav Aroraa, Język C# w 7 dni. Solidne podstawy programowania obiektowego, Helion, 2018

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Praktyczne zastosowanie informacji zdobytych podczas wykładu poprzez tworzenie prostych schematów blokowych oraz programów w środowisku programistycznym.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe informacje o komputerach oraz językach programowania.2
T-W-2Wprowadzenie do algorytmów, schematy blokowe.4
T-W-3Omówienie języka programowania, środowiska programistycznego.1
T-W-4Typy danych, deklaracja i inicjalizacja zmiennych. Wyrażenia algebraiczne i logiczne. Instrukcje wejścia wyjścia.2
T-W-5Instrukcje warunkowe, pętle.2
T-W-6Tworzenie i wywołanie metod.2
T-W-7Klasy i obiekty.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie do zajęć.15
A-L-3Indywidualna praca studenta.5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_B06_W01W rezultacie przeprowadzanych zajęć student powinien poznać podstawy algorytmizacji i język programowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_W10Ma szczegółowa wiedzę w zakresie informatyki obejmującą znajomość podstawowych programów użytkowych oraz inżynierskich, niezbędną do wykonywania obliczeń matematycznych, inżynierskich i przetwarzania danych, tworzenia dokumentacji inżynierskiej oraz prac projektowych ze wspomaganiem systemami CAx.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw algorytmizacji.
Treści programoweT-W-1Podstawowe informacje o komputerach oraz językach programowania.
T-W-2Wprowadzenie do algorytmów, schematy blokowe.
T-W-3Omówienie języka programowania, środowiska programistycznego.
T-W-4Typy danych, deklaracja i inicjalizacja zmiennych. Wyrażenia algebraiczne i logiczne. Instrukcje wejścia wyjścia.
T-W-5Instrukcje warunkowe, pętle.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny z elementami konwersacyjnymi.
M-2Praca grupowa i indywidualna nad postawionym problemem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowe testy oraz kontrola wykonanych zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_B06_U01Umiejętność algorytmizacji, tworzenia schematów blokowych oraz programów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_U11Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne; potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty; potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć właściwe wnioski także o charakterze optymalizacyjnym.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw algorytmizacji.
C-2Opanowanie podstaw programowania.
Treści programoweT-L-1Praktyczne zastosowanie informacji zdobytych podczas wykładu poprzez tworzenie prostych schematów blokowych oraz programów w środowisku programistycznym.
T-W-6Tworzenie i wywołanie metod.
T-W-7Klasy i obiekty.
Metody nauczaniaM-2Praca grupowa i indywidualna nad postawionym problemem.
M-3Praca i programowanie na komputerze.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Końcowy test na komputerze.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Z trudem wykorzystuje zdobyte umiejętności. Czasem nie wie, jak wykorzystać posiadane umiejętności.
3,5Student opanował umiejętności w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i ich stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i ich stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_B06_K01Student potrafi zdobywać i przyswajać nowe informacje ma świadomość potrzeby ciągłego szkolenia w zakresie programowania i informatyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera – projektanta, w tym jej wpływ na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
PMKI_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
PMKI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ma świadomości konieczności ciągłego jej poszerzania oraz zasięgania opinii ekspertów.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw algorytmizacji.
C-2Opanowanie podstaw programowania.
Treści programoweT-L-1Praktyczne zastosowanie informacji zdobytych podczas wykładu poprzez tworzenie prostych schematów blokowych oraz programów w środowisku programistycznym.
T-W-1Podstawowe informacje o komputerach oraz językach programowania.
T-W-2Wprowadzenie do algorytmów, schematy blokowe.
T-W-3Omówienie języka programowania, środowiska programistycznego.
T-W-4Typy danych, deklaracja i inicjalizacja zmiennych. Wyrażenia algebraiczne i logiczne. Instrukcje wejścia wyjścia.
T-W-5Instrukcje warunkowe, pętle.
T-W-6Tworzenie i wywołanie metod.
T-W-7Klasy i obiekty.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny z elementami konwersacyjnymi.
M-2Praca grupowa i indywidualna nad postawionym problemem.
M-3Praca i programowanie na komputerze.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowe testy oraz kontrola wykonanych zadań.
S-2Ocena podsumowująca: Końcowy test na komputerze.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie angażuje się podczas zajęć, nie pracuje samodzielnie i nie posiada kompetencji w zakresie programowania obiektowego.
3,00 Student wykazuje przeciętne kompetencje w zakresie wykorzystania programowania w praktyce.
3,5Student posiada kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student wykazuje zaangażowanie w dążeniu do doskonalenia nabywanych umiejętności.
4,5Student posiada kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student wykazuje duże zaangażowanie w dążeniu do doskonalenia nabywanych umiejętności.