Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Biedunkiewicz <Anna.Biedunkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,60,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,40,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomosc chemii, fizyki i matematyki na poziomie absolwenta szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejetności w zakresie omawianych treści programowych przydatną do formułowania i rozwiazywania prostych zadań z chemii nieorganicznej i organicznej i wybranych zagadnień fizykochemii.
C-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność stosowania metod matematycznych do opisu procesów chemicznych i wybranych fizykochemicznych.
C-3Student zdobywa umiejętość korzystania ze zródeł literatury.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wzory i nomenklatura związków chemicznych.2
T-A-2Równania reakcji chemicznych. Obliczenia stechiometryczne.2
T-A-3Obliczenia związane ze stanem równowagi chemicznej.2
T-A-4Obliczenia stężeń roztworów.2
T-A-5Reakcje dysocjacji kwasów i zasad.2
T-A-6Obliczanie pH roztworów słabych i mocnych kwasów i zasad. Reakcje hydrolizy soli2
T-A-7Reakcje utleniania i redukcji.2
T-A-8Kolokwium.1
15
wykłady
T-W-1Otrzymywanie, budowa i właściwości związków nieorganicznych2
T-W-2Stany skupienia materii: gazy, ciecze, ciała stałe. Prawa stanu gazowego. Chemia roztworów wodnych. Układy koloidalne. Reguła faz Gibbsa.4
T-W-3Klasyfikacja prostych i złożonych substancji oraz reakcji chemicznych. Równowaga chemiczna. Elementy termodynamiki chemicznej. Kinetyka chemiczna.3
T-W-4Fizykochemiczna charakterystyka środowisk miejskich, przemysłowych, morskich.2
T-W-5Procesy utleniania i redukcji.4
T-W-6Alkany, alkeny, alkiny - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje2
T-W-7Alkohole, etery, związki epoksydowe - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje charakterystyczne2
T-W-8Aldehydy i ketony - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje charakterystyczne2
T-W-9Kwasy karboksylowe i bezwodniki kwasowe - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje2
T-W-10Aminokwasy, aminy, amidy - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje2
T-W-11Benzen - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje charakterystyczne (wpływ sterujący podstawników)2
T-W-12Fenole - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje1
T-W-13Aromatyczne kwasy karboksylowe i ich pochodne - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje1
T-W-14Związki wielopierścieniowe - nazewnictwo, reakcje charakterystyczne1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych14
A-A-2Samodzielne rozwiazywanie zadań18
A-A-3Udział w konsultacjach2
A-A-4Udział w kolokwium1
35
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykladach30
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów w oparciu o wskazaną literaturę i przygotowanie do egzaminu30
A-W-3Egzamin5
65

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem technik audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia audytoryjne: wspólne rozwiązywanie zadań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczen laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuje po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu 30% punktów z egzaminu pisemnego.
S-2Ocena formująca: Na podstawie wyników kolokwium pisemnego, ocena pozytywna po rozwiązaniu powyżej 60% zadań

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_B05_W01
Student ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowościach występujących w procesach chemicznych.
PMKI_1A_W01C-1, C-2, C-3T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-10, T-W-12, T-W-14, T-W-13M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_B05_U01
Student zna nomenklaturę związków chemicznych, potrafi interpretować, terminologię chemiczną oraz potrafi klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu.
PMKI_1A_U01, PMKI_1A_U19C-1, C-2, C-3T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_B05_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość złożoności materii i otwartość na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy.
PMKI_1A_K01C-1, C-2, C-3T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-10, T-W-12, T-W-14, T-W-13M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_B05_W01
Student ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowościach występujących w procesach chemicznych.
2,0Student nie ma wiedzy w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowości występujących w procesach chemicznych.
3,0Student ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowościach występujących w procesach chemicznych.
3,5Student ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowościach występujących w procesach chemicznych. Wie jakie znaczenie posiadaje zjawiska chemiczne, procesy fizykochemiczne w technologiach materiałowych
4,0Student ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowościach występujących w procesach chemicznych. Wie jakie znaczenie posiadaje zjawiska chemiczne, procesy fizykochemiczne w technologiach materiałowych i inżynierii powierzchni.
4,5Student ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowościach występujących w procesach chemicznych. Wie jakie znaczenie posiadaje zjawiska chemiczne, procesy fizykochemiczne w technologiach materiałowych i inżynierii powierzchni, a także opisie warunków eksploatacji materiałów.
5,0Student ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowościach występujących w procesach chemicznych. Wie jakie znaczenie posiadaje zjawiska chemiczne, procesy fizykochemiczne w technologiach materiałowych i inżynierii powierzchni, a także opisie warunków eksploatacji materiałów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_B05_U01
Student zna nomenklaturę związków chemicznych, potrafi interpretować, terminologię chemiczną oraz potrafi klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu.
2,0Student nie zna nomenklatury związków chemicznych, nie potrafi interpretować, terminologii chemicznej oraz klasyfikować zjawisk fizykochemicznych, analizować podstawowych przemian fizykochemicznych, dobierać sposobów ich opisu.
3,0Student zna nomenklaturę związków chemicznych, potrafi interpretować, terminologię chemiczną oraz potrafi klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu.
3,5Student dobrze nomenklaturę związków chemicznych, potrafi interpretować, terminologię chemiczną oraz potrafi klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu. Zna podstawy kinetyki i stayki chemicznej.
4,0Student potrafi interpretować przemiany chemiczne oraz potrafi klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu. Rozumie znaczenie kinetyki i stayki chemicznej w technologii syntezy materiałów.
4,5Student potrafi interpretować przemiany chemiczne oraz potrafi klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu stosując poprawna terminologię. Rozumie znaczenie kinetyki i stayki chemicznej w technologii syntezy materiałów. Rozumie znaczenie kinetyki i stayki chemicznej w technologii syntezy materiałów
5,0Student potrafi interpretować przemiany chemiczne oraz potrafi klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu stosując poprawna terminologię. Rozumie znaczenie kinetyki i stayki chemicznej w technologii syntezy materiałów. Rozumie znaczenie kinetyki i stayki chemicznej w technologii syntezy materiałów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_B05_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość złożoności materii i otwartość na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy.
2,0Student nie ma świadomości złożoności materii i nie jest otwarty na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy.
3,0Student ma świadomość złożoności materii i jest otwarty na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy.
3,5Student ma świadomość złożoności materii i jest otwarty na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy.
4,0Student ma świadomość złożoności materii i jest otwarty na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy.
4,5Student ma świadomość złożoności materii i jest otwarty na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy.
5,0Student ma świadomość złożoności materii i jest otwarty na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy.

Literatura podstawowa

  1. M.J.Sienko, R. A. Plane, Chemia-podstawy i zastosowania, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1999, Zawiera uaktualnioną nomenklaturę chemiczną
  2. L. Jones, P. Atkins, Chenia ogólna. Cząsteczki, materia, reakcje, Wydawnictwo Naukowe PWN tom I i II, Warszawa, 2009
  3. R.T. Morrison, R.N. Boyd, Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2008
  4. P. Mastalerz, Chemia organiczna, Wydawnictwa chemiczne, Wrocław, 2000
  5. J. McMurry, Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wzory i nomenklatura związków chemicznych.2
T-A-2Równania reakcji chemicznych. Obliczenia stechiometryczne.2
T-A-3Obliczenia związane ze stanem równowagi chemicznej.2
T-A-4Obliczenia stężeń roztworów.2
T-A-5Reakcje dysocjacji kwasów i zasad.2
T-A-6Obliczanie pH roztworów słabych i mocnych kwasów i zasad. Reakcje hydrolizy soli2
T-A-7Reakcje utleniania i redukcji.2
T-A-8Kolokwium.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Otrzymywanie, budowa i właściwości związków nieorganicznych2
T-W-2Stany skupienia materii: gazy, ciecze, ciała stałe. Prawa stanu gazowego. Chemia roztworów wodnych. Układy koloidalne. Reguła faz Gibbsa.4
T-W-3Klasyfikacja prostych i złożonych substancji oraz reakcji chemicznych. Równowaga chemiczna. Elementy termodynamiki chemicznej. Kinetyka chemiczna.3
T-W-4Fizykochemiczna charakterystyka środowisk miejskich, przemysłowych, morskich.2
T-W-5Procesy utleniania i redukcji.4
T-W-6Alkany, alkeny, alkiny - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje2
T-W-7Alkohole, etery, związki epoksydowe - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje charakterystyczne2
T-W-8Aldehydy i ketony - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje charakterystyczne2
T-W-9Kwasy karboksylowe i bezwodniki kwasowe - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje2
T-W-10Aminokwasy, aminy, amidy - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje2
T-W-11Benzen - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje charakterystyczne (wpływ sterujący podstawników)2
T-W-12Fenole - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje1
T-W-13Aromatyczne kwasy karboksylowe i ich pochodne - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje1
T-W-14Związki wielopierścieniowe - nazewnictwo, reakcje charakterystyczne1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych14
A-A-2Samodzielne rozwiazywanie zadań18
A-A-3Udział w konsultacjach2
A-A-4Udział w kolokwium1
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykladach30
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów w oparciu o wskazaną literaturę i przygotowanie do egzaminu30
A-W-3Egzamin5
65
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_B05_W01Student ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowościach występujących w procesach chemicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_W01Ma wiedzę w zakresie matematyki niezbędną do ilościowego opisu podstawowych zjawisk fizycznych i chemicznych, opracowywania wyników doświadczeń i analizy błędów, modelowania prostych zjawisk fizycznych i chemicznych zachodzących w materiałach i procesach oraz obliczeń zagadnień mechanicznych związanych z projektowaniem i eksploatacją konstrukcji inżynierskich.
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejetności w zakresie omawianych treści programowych przydatną do formułowania i rozwiazywania prostych zadań z chemii nieorganicznej i organicznej i wybranych zagadnień fizykochemii.
C-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność stosowania metod matematycznych do opisu procesów chemicznych i wybranych fizykochemicznych.
C-3Student zdobywa umiejętość korzystania ze zródeł literatury.
Treści programoweT-W-4Fizykochemiczna charakterystyka środowisk miejskich, przemysłowych, morskich.
T-W-1Otrzymywanie, budowa i właściwości związków nieorganicznych
T-W-2Stany skupienia materii: gazy, ciecze, ciała stałe. Prawa stanu gazowego. Chemia roztworów wodnych. Układy koloidalne. Reguła faz Gibbsa.
T-W-5Procesy utleniania i redukcji.
T-W-3Klasyfikacja prostych i złożonych substancji oraz reakcji chemicznych. Równowaga chemiczna. Elementy termodynamiki chemicznej. Kinetyka chemiczna.
T-W-6Alkany, alkeny, alkiny - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje
T-W-7Alkohole, etery, związki epoksydowe - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje charakterystyczne
T-W-8Aldehydy i ketony - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje charakterystyczne
T-W-9Kwasy karboksylowe i bezwodniki kwasowe - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje
T-W-11Benzen - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje charakterystyczne (wpływ sterujący podstawników)
T-W-10Aminokwasy, aminy, amidy - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje
T-W-12Fenole - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje
T-W-14Związki wielopierścieniowe - nazewnictwo, reakcje charakterystyczne
T-W-13Aromatyczne kwasy karboksylowe i ich pochodne - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem technik audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczen laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuje po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu 30% punktów z egzaminu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowości występujących w procesach chemicznych.
3,0Student ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowościach występujących w procesach chemicznych.
3,5Student ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowościach występujących w procesach chemicznych. Wie jakie znaczenie posiadaje zjawiska chemiczne, procesy fizykochemiczne w technologiach materiałowych
4,0Student ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowościach występujących w procesach chemicznych. Wie jakie znaczenie posiadaje zjawiska chemiczne, procesy fizykochemiczne w technologiach materiałowych i inżynierii powierzchni.
4,5Student ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowościach występujących w procesach chemicznych. Wie jakie znaczenie posiadaje zjawiska chemiczne, procesy fizykochemiczne w technologiach materiałowych i inżynierii powierzchni, a także opisie warunków eksploatacji materiałów.
5,0Student ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowościach występujących w procesach chemicznych. Wie jakie znaczenie posiadaje zjawiska chemiczne, procesy fizykochemiczne w technologiach materiałowych i inżynierii powierzchni, a także opisie warunków eksploatacji materiałów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_B05_U01Student zna nomenklaturę związków chemicznych, potrafi interpretować, terminologię chemiczną oraz potrafi klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
PMKI_1A_U19potrafii dokonywac podstawowych obliczeń z matematyki, fizyki, chemii, termodynamiki, mechaniki potrzebnych w pracy inżyniera
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejetności w zakresie omawianych treści programowych przydatną do formułowania i rozwiazywania prostych zadań z chemii nieorganicznej i organicznej i wybranych zagadnień fizykochemii.
C-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność stosowania metod matematycznych do opisu procesów chemicznych i wybranych fizykochemicznych.
C-3Student zdobywa umiejętość korzystania ze zródeł literatury.
Treści programoweT-A-2Równania reakcji chemicznych. Obliczenia stechiometryczne.
T-A-1Wzory i nomenklatura związków chemicznych.
T-A-3Obliczenia związane ze stanem równowagi chemicznej.
T-A-4Obliczenia stężeń roztworów.
T-A-5Reakcje dysocjacji kwasów i zasad.
T-A-6Obliczanie pH roztworów słabych i mocnych kwasów i zasad. Reakcje hydrolizy soli
T-A-7Reakcje utleniania i redukcji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem technik audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia audytoryjne: wspólne rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczen laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuje po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu 30% punktów z egzaminu pisemnego.
S-2Ocena formująca: Na podstawie wyników kolokwium pisemnego, ocena pozytywna po rozwiązaniu powyżej 60% zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna nomenklatury związków chemicznych, nie potrafi interpretować, terminologii chemicznej oraz klasyfikować zjawisk fizykochemicznych, analizować podstawowych przemian fizykochemicznych, dobierać sposobów ich opisu.
3,0Student zna nomenklaturę związków chemicznych, potrafi interpretować, terminologię chemiczną oraz potrafi klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu.
3,5Student dobrze nomenklaturę związków chemicznych, potrafi interpretować, terminologię chemiczną oraz potrafi klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu. Zna podstawy kinetyki i stayki chemicznej.
4,0Student potrafi interpretować przemiany chemiczne oraz potrafi klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu. Rozumie znaczenie kinetyki i stayki chemicznej w technologii syntezy materiałów.
4,5Student potrafi interpretować przemiany chemiczne oraz potrafi klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu stosując poprawna terminologię. Rozumie znaczenie kinetyki i stayki chemicznej w technologii syntezy materiałów. Rozumie znaczenie kinetyki i stayki chemicznej w technologii syntezy materiałów
5,0Student potrafi interpretować przemiany chemiczne oraz potrafi klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu stosując poprawna terminologię. Rozumie znaczenie kinetyki i stayki chemicznej w technologii syntezy materiałów. Rozumie znaczenie kinetyki i stayki chemicznej w technologii syntezy materiałów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_B05_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość złożoności materii i otwartość na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ma świadomości konieczności ciągłego jej poszerzania oraz zasięgania opinii ekspertów.
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejetności w zakresie omawianych treści programowych przydatną do formułowania i rozwiazywania prostych zadań z chemii nieorganicznej i organicznej i wybranych zagadnień fizykochemii.
C-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność stosowania metod matematycznych do opisu procesów chemicznych i wybranych fizykochemicznych.
C-3Student zdobywa umiejętość korzystania ze zródeł literatury.
Treści programoweT-A-2Równania reakcji chemicznych. Obliczenia stechiometryczne.
T-A-1Wzory i nomenklatura związków chemicznych.
T-A-3Obliczenia związane ze stanem równowagi chemicznej.
T-A-4Obliczenia stężeń roztworów.
T-A-5Reakcje dysocjacji kwasów i zasad.
T-A-6Obliczanie pH roztworów słabych i mocnych kwasów i zasad. Reakcje hydrolizy soli
T-A-7Reakcje utleniania i redukcji.
T-W-4Fizykochemiczna charakterystyka środowisk miejskich, przemysłowych, morskich.
T-W-1Otrzymywanie, budowa i właściwości związków nieorganicznych
T-W-2Stany skupienia materii: gazy, ciecze, ciała stałe. Prawa stanu gazowego. Chemia roztworów wodnych. Układy koloidalne. Reguła faz Gibbsa.
T-W-5Procesy utleniania i redukcji.
T-W-3Klasyfikacja prostych i złożonych substancji oraz reakcji chemicznych. Równowaga chemiczna. Elementy termodynamiki chemicznej. Kinetyka chemiczna.
T-W-6Alkany, alkeny, alkiny - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje
T-W-7Alkohole, etery, związki epoksydowe - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje charakterystyczne
T-W-8Aldehydy i ketony - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje charakterystyczne
T-W-9Kwasy karboksylowe i bezwodniki kwasowe - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje
T-W-11Benzen - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje charakterystyczne (wpływ sterujący podstawników)
T-W-10Aminokwasy, aminy, amidy - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje
T-W-12Fenole - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje
T-W-14Związki wielopierścieniowe - nazewnictwo, reakcje charakterystyczne
T-W-13Aromatyczne kwasy karboksylowe i ich pochodne - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem technik audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczen laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuje po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu 30% punktów z egzaminu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości złożoności materii i nie jest otwarty na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy.
3,0Student ma świadomość złożoności materii i jest otwarty na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy.
3,5Student ma świadomość złożoności materii i jest otwarty na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy.
4,0Student ma świadomość złożoności materii i jest otwarty na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy.
4,5Student ma świadomość złożoności materii i jest otwarty na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy.
5,0Student ma świadomość złożoności materii i jest otwarty na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy.