Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechatronika (S2)
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo w systemach sterowania maszyn:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechatronika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo w systemach sterowania maszyn | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechatroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Pawełko <Piotr.Pawelko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Arkadiusz Parus <Arkadiusz.Parus@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza w zakresie projektowania konstrukcji w zakresach: mechanika, układy sterowania, układy napędowe |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie uporządkowanej wiedzy o wymaganiach w zakresie bezpieczeństwa w układach sterowania maszyni. Zapoznanie słuchaczy z wymaganiami wybranych Dyrektyw Nowego Podejścia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Dyrektywa maszynowa, Normy zharmonizowane EN 954-1, EN ISO 13849-1, Kategorie Bezpieczeństwa, Poziom Zapewnienia Bezpieczeństwa (PL - Permormance Level), Zasady projektowania wg EN ISO 13849-1, Walidacja wg. EN ISO 13849-2 | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład wspomagany prezentacjami multimedialnymi |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium przeprowadzanych z określonego obszaru wiedzy o systemach oceny zgodności. Obecność i aktywność na zajęciach. Kolokwium. Raport. Test. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_2A_D11_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować, nazywać, objaśniać, zdefiniować, zidentyfikować wybrane zagadnienia związane z bezpieczeństwem układów sterowania maszyn | ME_2A_W05, ME_2A_W08 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_2A_D11_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie nazywać, objaśniać, zdefiniować, zidentyfikować wybrane zagadnienia związane z bezpieczeństwem układów sterowania maszyn | ME_2A_U13, ME_2A_U15 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_2A_D11_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa podczas opracowywania systmów sterowania mszyn technologicznych, odnosi się do wymagań zasadniczych. | ME_2A_K04, ME_2A_K05 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_2A_D11_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować, nazywać, objaśniać, zdefiniować, zidentyfikować wybrane zagadnienia związane z bezpieczeństwem układów sterowania maszyn | 2,0 | Student nie umie wykorzystać informacji przekazanych podczas wykladów. |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wiedzę dotycząca Dyrektyw Nowego Podejścia | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wiedzę dotycząca Dyrektyw Nowego Podejścia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać. | |
4,5 | Student potrafi określić wymagania i zagrożenia do oceny bezpieczeństwa dla konkretnego przypadku układu sterowania maszyny | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać zaproponowane w trakcie zajęć Dyrektywy Nowego Podejścia do analizy układu sterowania, a także samodzielnie identyfikować potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_2A_D11_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie nazywać, objaśniać, zdefiniować, zidentyfikować wybrane zagadnienia związane z bezpieczeństwem układów sterowania maszyn | 2,0 | Student nie umie wykorzystać informacji przekazanych podczas wykladów. |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wiedż dotycząca zagadnień bezpieczeństwa w systemach sterowania | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wiedzę dotycząca zagadnień bezpieczeństwa w systemach sterowania również potrafi w analityczny sposób je porównać. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć systemy zarządzania, potrafi porównywać je. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć Dyrektywy i Normy, potrafi je porównywać ,a także samodzielnie identyfikować potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_2A_D11_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa podczas opracowywania systmów sterowania mszyn technologicznych, odnosi się do wymagań zasadniczych. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wiedż dotycząca Dyrektyw Nowego Podejścia | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wiedż dotycząca Dyrektyw Nowego i Podejścia ale również potrafi w analityczny sposób je porównać. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć systemy oceny poziomów bezpieczeństwa, potrafi porównywać je. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć Dyrektywy Nowego Podejścia i Norm, potrafi je porównywać ,a także samodzielnie identyfikować potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. |
Literatura podstawowa
- Dyrektywa Maszynowa 2006/42/WE, 2006
- Norma EN ISO 13849 Bezpieczeństwo maszyn -- Elementy systemów sterowania związane z bezpieczeństwem -- Część 1: Ogólne zasady projektowania, 2008
- PN-EN ISO 13849-2 Bezpieczeństwo maszyn -- Elementy systemów sterowania związane z bezpieczeństwem -- Część 2: Walidacja, 2008