Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i robotyzacja przemysłu (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie wyrobów zgodnie z wymaganiami europejskimi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i robotyzacja przemysłu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie wyrobów zgodnie z wymaganiami europejskimi
Specjalność Mechanika
Jednostka prowadząca Katedra Mechatroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Pawełko <Piotr.Pawelko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 30 3,00,60zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,40egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza w zakresie zarządzania bezpieczeństwem. Znajomość treści z wykładów Akredytacja i certyfikacja

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie uporządkowanej wiedzy o systemie oceny zgodności. Zapoznanie słuchaczy z wymaganiami Dyrektyw Nowego Podejścia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawa prawna systemu ozeny zgodności. Dyrektywy sektorowe. Oznakowania wyrobów na terenie UE. Wymagania zasadnicze. Analiza ryzyka. Rola producenta w systemie oceny zgodnosci. Normy zharmonizowane. Deklaracja zgodności.30
30
wykłady
T-W-1Rola producenta. Odpowiedzialność za wyrób. Oznakowanie CE. Dyrektywa niskonapięciowa. Dyrektywa maszynowa. Normy zharmonizowane. Organy nadzoru rynku. Dokumentacja.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnoctwo w zajęciach30
A-A-2Praca samodzielna studentów44
74
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia18
A-W-3egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład wspomagany prezentacjami wykonanymi w programie Power Point.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium przeprowadzanych z określonego obszaru wiedzy o systemach oceny zgodności. Obecność i aktywność na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_null_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować, nazywać, objaśniać, zdefiniować, zidentyfikować całokształt zagadnień związanych systemem oceny zgodności.
MRP_1A_W05C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_null_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować dokumenty systemowe w firmie pod katem zgodności z wymaganiami Dyrektyw Nowego i Globalnego Podejścia. Student powiniem zidentyfikować powiązania między Dyrektywami.
MRP_1A_U10C-1T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_null_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące kompetencje: aktywna postawa podczas przygotowania deklaracji zgodności, chętny do wspólpracy z Pełnomocnikiem ds SZJ, postępowania zasadami etyki, postrzeganie relacji pomiędzy Dyrektywani Nowego i Globalnego Podejścia.
MRP_1A_K02C-1T-A-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_null_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować, nazywać, objaśniać, zdefiniować, zidentyfikować całokształt zagadnień związanych systemem oceny zgodności.
2,0Student nie umie wykorzystać informacji przekazanych podczas wykladów.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wiedzę dotycząca Dyrektyw Nowego i Globalnego Podejścia
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wiedż dotycząca Dyrektyw Nowego i Globalnego Podejścia ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć systemy zarządzania, potrafi porównywać je.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć Dyrektywy Nowego i Globalnego Podejścia, potrafi je porównywać ,a także samodzielnie identyfikować potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_null_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować dokumenty systemowe w firmie pod katem zgodności z wymaganiami Dyrektyw Nowego i Globalnego Podejścia. Student powiniem zidentyfikować powiązania między Dyrektywami.
2,0Student nie umie wykorzystać informacji przekazanych podczas wykladów.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wiedż dotycząca Dyrektyw Nowego i Globalnego Podejścia
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wiedż dotycząca Dyrektyw Nowego i Globalnego Podejścia ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć systemy zarządzania, potrafi porównywać je.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć Dyrektywy Nowego i Globalnego Podejścia, potrafi je porównywać ,a także samodzielnie identyfikować potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_null_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące kompetencje: aktywna postawa podczas przygotowania deklaracji zgodności, chętny do wspólpracy z Pełnomocnikiem ds SZJ, postępowania zasadami etyki, postrzeganie relacji pomiędzy Dyrektywani Nowego i Globalnego Podejścia.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wiedż dotycząca Dyrektyw Nowego i Globalnego Podejścia
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wiedż dotycząca Dyrektyw Nowego i Globalnego Podejścia ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć systemy zarządzania, potrafi porównywać je.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć Dyrektywy Nowego i Globalnego Podejścia, potrafi je porównywać ,a także samodzielnie identyfikować potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.

Literatura podstawowa

  1. Herykowski Wojciech, System Oceny Zgodności w Unii Europejskiej, PERT, Warszawa, 2009
  2. Dyrektywa Maszynowa 2006/42/WE, 2006
  3. Dyrektyw niskonapięciowa 2014/35/UE, 2014
  4. Dz.U. 2016 poz. 542 Ustawa z dnia 13 kwietnia 2016 r. o Systemach Oceny Zgodności i Nadzoru Rynku, 2016

Literatura dodatkowa

  1. zespół autorów pod redakcją Marka Walczaka, Ocena zgodności oraz certyfikacja wyrobów i usług, VERLAG, Warszawa, 2007, Wydawnictwo akualizowane co kwartał

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawa prawna systemu ozeny zgodności. Dyrektywy sektorowe. Oznakowania wyrobów na terenie UE. Wymagania zasadnicze. Analiza ryzyka. Rola producenta w systemie oceny zgodnosci. Normy zharmonizowane. Deklaracja zgodności.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola producenta. Odpowiedzialność za wyrób. Oznakowanie CE. Dyrektywa niskonapięciowa. Dyrektywa maszynowa. Normy zharmonizowane. Organy nadzoru rynku. Dokumentacja.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnoctwo w zajęciach30
A-A-2Praca samodzielna studentów44
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia18
A-W-3egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_null_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować, nazywać, objaśniać, zdefiniować, zidentyfikować całokształt zagadnień związanych systemem oceny zgodności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_W05Zna i rozumie dylematy współczesnej cywilizacji, ma wiedzę z zakresu ekonomii, zarządzania i prawa, w tym podstawowych pojęć i zasad z zakresu ochrony własności przemysłowej i praw autorskich
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie uporządkowanej wiedzy o systemie oceny zgodności. Zapoznanie słuchaczy z wymaganiami Dyrektyw Nowego Podejścia.
Treści programoweT-W-1Rola producenta. Odpowiedzialność za wyrób. Oznakowanie CE. Dyrektywa niskonapięciowa. Dyrektywa maszynowa. Normy zharmonizowane. Organy nadzoru rynku. Dokumentacja.
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacjami wykonanymi w programie Power Point.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium przeprowadzanych z określonego obszaru wiedzy o systemach oceny zgodności. Obecność i aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać informacji przekazanych podczas wykladów.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wiedzę dotycząca Dyrektyw Nowego i Globalnego Podejścia
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wiedż dotycząca Dyrektyw Nowego i Globalnego Podejścia ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć systemy zarządzania, potrafi porównywać je.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć Dyrektywy Nowego i Globalnego Podejścia, potrafi je porównywać ,a także samodzielnie identyfikować potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_null_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować dokumenty systemowe w firmie pod katem zgodności z wymaganiami Dyrektyw Nowego i Globalnego Podejścia. Student powiniem zidentyfikować powiązania między Dyrektywami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_U10Potrafi posługiwać się rachunkiem ekonomicznym przy ocenie podejmowanych przedsięwzięć technicznych, dostrzegając znaczenie aspektów społecznych i organizacyjnych
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie uporządkowanej wiedzy o systemie oceny zgodności. Zapoznanie słuchaczy z wymaganiami Dyrektyw Nowego Podejścia.
Treści programoweT-A-1Podstawa prawna systemu ozeny zgodności. Dyrektywy sektorowe. Oznakowania wyrobów na terenie UE. Wymagania zasadnicze. Analiza ryzyka. Rola producenta w systemie oceny zgodnosci. Normy zharmonizowane. Deklaracja zgodności.
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacjami wykonanymi w programie Power Point.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium przeprowadzanych z określonego obszaru wiedzy o systemach oceny zgodności. Obecność i aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać informacji przekazanych podczas wykladów.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wiedż dotycząca Dyrektyw Nowego i Globalnego Podejścia
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wiedż dotycząca Dyrektyw Nowego i Globalnego Podejścia ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć systemy zarządzania, potrafi porównywać je.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć Dyrektywy Nowego i Globalnego Podejścia, potrafi je porównywać ,a także samodzielnie identyfikować potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_null_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące kompetencje: aktywna postawa podczas przygotowania deklaracji zgodności, chętny do wspólpracy z Pełnomocnikiem ds SZJ, postępowania zasadami etyki, postrzeganie relacji pomiędzy Dyrektywani Nowego i Globalnego Podejścia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych: humanizmu, patriotyzmu, tolerancji, otwartości i współpracy oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie uporządkowanej wiedzy o systemie oceny zgodności. Zapoznanie słuchaczy z wymaganiami Dyrektyw Nowego Podejścia.
Treści programoweT-A-1Podstawa prawna systemu ozeny zgodności. Dyrektywy sektorowe. Oznakowania wyrobów na terenie UE. Wymagania zasadnicze. Analiza ryzyka. Rola producenta w systemie oceny zgodnosci. Normy zharmonizowane. Deklaracja zgodności.
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacjami wykonanymi w programie Power Point.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium przeprowadzanych z określonego obszaru wiedzy o systemach oceny zgodności. Obecność i aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wiedż dotycząca Dyrektyw Nowego i Globalnego Podejścia
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wiedż dotycząca Dyrektyw Nowego i Globalnego Podejścia ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć systemy zarządzania, potrafi porównywać je.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć Dyrektywy Nowego i Globalnego Podejścia, potrafi je porównywać ,a także samodzielnie identyfikować potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.