Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i robotyzacja przemysłu (S1)
Sylabus przedmiotu Obrabiarki CNC:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i robotyzacja przemysłu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Obrabiarki CNC | ||
Specjalność | Mechanika | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechatroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Jasiewicz <Marcin.Jasiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana jest ogólna wiedza techniczna z zakresu podstaw konstrukcji maszyn, elektrotechniki i elektroniki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem poznawczym tego przedmiotu jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu przeznaczenia, budowy i działania obrabiarek sterowanych numerycznie. |
C-2 | W ramach zajęć z tego przedmiotu student nabywa umiejętności oceny cech technicznych i właściwości oraz charakterystyk technologicznych obrabiarek sterowanych numerycznie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Laboratorium przy obrabiarkach CNC zw swpółczesnymi układami sterowania. Budowa, obsługa, programowanie, symulacja graficzna, uruchamianie programów. Pomiar dokładności geometrycznej obrabiarki. Badanie dokładności pozycjonowania obrabiarki CNC. Badanie właściwości mechanicznych zespołów obrabiarki CNC. | 45 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe. Definicja obrabiarki skrawającej. Rola obrabiarek skrawających we współczesnych systemach wytwarzania. Układ funkcjonalno-konstrukcyjny i proces roboczy obrabiarki skrawającej. Kinematyka podstawowych sposobów obróbki. Osie współrzędnych w obrabiarkach sterowanych numerycznie (OSN). Struktury geometryczno-ruchowe obrabiarek. OSN jako obiekt mechatroniczny – ogólny układ budowy OSN. Zespoły korpusowe obrabiarek. Połączenia prowadnicowe. Napędy główne. Napędy ruchu posuwowego. Elektryczne układy napędowe. Układy sensoryczne. Podział układów sterowania obrabiarek. Podstawy sterowania numerycznego. Układy sterowania CNC. Sterowanie DNC. Podstawy programowania OSN. Przegląd grup obrabiarek. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Analiza literatury | 12 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia - opracowanie sprawozdań | 12 |
A-L-4 | Konsultacje | 5 |
74 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Analiza treści wykładów i studiowanie literatury | 18 |
A-W-3 | egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych tematów ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące materiał przekazany na wykładach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MRP_1A_M-5_W01 Student potrafi określić rolę i przeznaczenie obrabiarek CNC we wspłółczesnych systemach wytwarzania. Umie scharakteryzować układ budowy i opisać zasady działania składowych elementów i zespołów obrabiarek CNC. | MRP_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MRP_1A_M-5_U01 Student nabywa umiejętność oceny przydatności obrabiarek CNC od realizacji okreśolonych zadań obróbkowych. Zyskuje umiejętność prreprowadzenia podstawowych badań tych obrabiarek. | MRP_1A_U03 | — | — | C-2 | T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MRP_1A_M-5_K01 Student pozyskuje świadomość roli inżyniera we współczesnej gospodarce i społeczeństwie. | MRP_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MRP_1A_M-5_W01 Student potrafi określić rolę i przeznaczenie obrabiarek CNC we wspłółczesnych systemach wytwarzania. Umie scharakteryzować układ budowy i opisać zasady działania składowych elementów i zespołów obrabiarek CNC. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Jednak wykazuje braki w tej wiedzy i nie potrafi jej analizować. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania. Samodzielnie i kreatywnie potrafi analizować nabytą wiedzę. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MRP_1A_M-5_U01 Student nabywa umiejętność oceny przydatności obrabiarek CNC od realizacji okreśolonych zadań obróbkowych. Zyskuje umiejętność prreprowadzenia podstawowych badań tych obrabiarek. | 2,0 | Student nie potrafi określić roli i przydatności obrabiarek CNC we współczesnych procesach wytwarzania. Nie potrafi ocenić cech techniczno-użytkowych tych maszyn. Nie potrafi poprawnie opisać ich budowy i działania. |
3,0 | Student potrafi określić rolę obrabiarek CNC we współczesnych procesach wytwarzania, lecz wykazuje braki w umiejętnosci opisu budowy i zasad działania elementów i zespołów tych maszyn. | |
3,5 | Umiejętności studenta są pomiędzy wymaganiami na ocenę 3 i 4. | |
4,0 | Student potrafi opisywać budowę i zasady działania obrabiarek CNC, lecz wykazuje pewne braki w umiejetności oceny ich zastosowań do realizacji zadań produkcyjnych. | |
4,5 | Umiejętności studenta są pomiędzy wymaganiami na ocenę 4 i 5. | |
5,0 | Student potrafi opisywać budowę i zasady działania obrabiarek CNC. Umie także oceniać cechy techniczno-użytkowe tych maszyn i ich przeznaczenie do realizacji zadań produkcyjnych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MRP_1A_M-5_K01 Student pozyskuje świadomość roli inżyniera we współczesnej gospodarce i społeczeństwie. | 2,0 | Student nie wykazuje aktywności i zainteresowania zajęciami, zdaje sie na pracę innych. Często opuszcza wykłady. |
3,0 | Student w dostatecznym zaledwie stopniu wyraża zainteresowanie przekazywaną mu wiedzą. Przejawia mała aktywność na zajęciach laboratoryjnych. | |
3,5 | Kompetencje na poziomie pośrednim między ocenami 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student wykazuje pełne zainteresowanie problematyką przedmiotu. Jest aktywny uczestnicząc w zajeciach laboratoryjnych. | |
4,5 | Kompetencje na poziomie pośrednim między ocenami 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student bardzo kreatywnie i z zaangażowaniem odbiera przekazywane mu treści programowe przedmiotu. Jest bardzo aktywny podczas zajęć laboratoryjnych oraz przy opracowywaniu sprawozdań z odbytych ćwiczeń. |
Literatura podstawowa
- Honczarenko J., Obrabiarki sterowane numerycznie, WNT, Warszawa, 2008
- Honczarenko J., Elastyczna automatyzacja wytwarzania, WNT, Warszawa, 2000
- Wrotny L. T., Obrabiarki skrawające do metali, WNT, Warszawa, 1979
Literatura dodatkowa
- Kosmol J., Automatyzacja obrabiarek i obróbki skrawaniem, WNT, Warszawa, 1995
- Wrotny L.T., Projektowanie obrabiarek, WNT, Warszawa, 1986