Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i robotyzacja przemysłu (S1)

Sylabus przedmiotu Recykling środków transportu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i robotyzacja przemysłu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Recykling środków transportu
Specjalność Inżynieria pojazdów
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 15 1,00,30zaliczenie
wykładyW6 45 3,00,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z fizyki i matematyki w zakresie szkoły średniej
W-2Podstawy budowy pojazdów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad i znaczenia ochrony środowiska naturalnego
C-2Poznanie aktualnych wymagań zagospodarowywania SWE
C-3Poznanie zasad i organizacji stacji demontażu pojazdów
C-4Poznanie uwarunkowań społecznych, prawnych i terytorialnych tworzenia stacji i sieci recyklingu pojazdów
C-5Poznanie sposobów i zasad recyklingu materiałów i zespołów z demontowanych pojazdów
C-6Poznanie zasad trendów rozwojowych z punktu widzenia recyklingu w projektowniu i użytkowaniu pojazdu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zagadnienia recyklingu wybranych pojazdów i ich elementów. Recykling pojazdów z napędem spalinowym, pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Zaliczenie.15
15
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje związane z recyklingiem, schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE, organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne, przeznaczenie demontowanych zespołów i materiałów, konsekwencje rozwoju sieci recyklingu, działania realizowane w stacji demontażu, Systemu wspomagania komputerowego recyklingu samochodów, trendy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu, system recyklingu pojazdów w Polsce, prognozy rozwojowe recyklingu pojazdów, wyposażenie dla stacji demontażu pojazdów, wymagania w odniesieniu do stacji demontażu, recykling pojazdów hybrydowych, recykling pojazdów eektrycznych.45
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Czytanie wskazanej literatury20
A-W-3Konsultacje i przygotowanie do zaliczenia ustnego10
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny - wyjaśnianie
M-2Ćwiczenia - dyskusja dydaktyczna, objasnianie pojęć, pogadanka

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie ustnej
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie ustnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_null_W01
Student powinien znać wpływ środków transportu na środowisko na różnych etapach ich istnienia, nazywać i objaśniać formy recyklingu, wymieniać i scharakteryzować sposoby zagospodarownia SWE, wytłumaczyć i opisać schemat porcesu recyklingu pojazdów.
MRP_1A_W03, MRP_1A_W04C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_null_U01
Student powinien łączyć możliwości ograniczania zagrożeń przy eksploatacji i po wycofaniu śrdoków transportu z eksploatacji, planować i podejmować działania w zakresie organizacji sieci recyklingu pojazdów, zaplanować organizację i wyposażenie stacji demontażu, przygotować schemat procesu recyklingu SWE.
MRP_1A_U08, MRP_1A_U10C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_null_W01
Student powinien znać wpływ środków transportu na środowisko na różnych etapach ich istnienia, nazywać i objaśniać formy recyklingu, wymieniać i scharakteryzować sposoby zagospodarownia SWE, wytłumaczyć i opisać schemat porcesu recyklingu pojazdów.
2,0
3,0Student poprawnie wymienia etapy "życia" środków transportu i ich rolę w ochronie środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_null_U01
Student powinien łączyć możliwości ograniczania zagrożeń przy eksploatacji i po wycofaniu śrdoków transportu z eksploatacji, planować i podejmować działania w zakresie organizacji sieci recyklingu pojazdów, zaplanować organizację i wyposażenie stacji demontażu, przygotować schemat procesu recyklingu SWE.
2,0
3,0Studnt prezentuje tylko wybrane efekty oddziaływania środków transportu bez ich analizy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Merkisz-Gruranowska R., Aspekty rozwoju recyklingu w Polsce, ITE, Poznań-Radom, 2005
  2. Osiński J., Żach P., Wybrane zagadnienia recyklingu samochodów, WKiŁ, Warszawa, 2009, 2
  3. Praca zbiorowa pod redakcją Bocheńskiego C., Kompleksowy program zagospodarowywania produktów odpadowych wytworzonych podczas eksploatacji środków transportu, P.P.H. "Drukarnia" Sp. z o.o., Sierpc, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Abramek K. F., Uzdowski M., Pojazdy samochodowe. Podstawy obsługiwania i napraw, WKiŁ, Warszawa, 2009, 1

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zagadnienia recyklingu wybranych pojazdów i ich elementów. Recykling pojazdów z napędem spalinowym, pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Zaliczenie.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje związane z recyklingiem, schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE, organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne, przeznaczenie demontowanych zespołów i materiałów, konsekwencje rozwoju sieci recyklingu, działania realizowane w stacji demontażu, Systemu wspomagania komputerowego recyklingu samochodów, trendy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu, system recyklingu pojazdów w Polsce, prognozy rozwojowe recyklingu pojazdów, wyposażenie dla stacji demontażu pojazdów, wymagania w odniesieniu do stacji demontażu, recykling pojazdów hybrydowych, recykling pojazdów eektrycznych.45
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Czytanie wskazanej literatury20
A-W-3Konsultacje i przygotowanie do zaliczenia ustnego10
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_null_W01Student powinien znać wpływ środków transportu na środowisko na różnych etapach ich istnienia, nazywać i objaśniać formy recyklingu, wymieniać i scharakteryzować sposoby zagospodarownia SWE, wytłumaczyć i opisać schemat porcesu recyklingu pojazdów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla danej specjalności
MRP_1A_W04Zna i rozumie procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z inżynierią mechaniczną
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad i znaczenia ochrony środowiska naturalnego
C-2Poznanie aktualnych wymagań zagospodarowywania SWE
C-3Poznanie zasad i organizacji stacji demontażu pojazdów
C-4Poznanie uwarunkowań społecznych, prawnych i terytorialnych tworzenia stacji i sieci recyklingu pojazdów
C-5Poznanie sposobów i zasad recyklingu materiałów i zespołów z demontowanych pojazdów
C-6Poznanie zasad trendów rozwojowych z punktu widzenia recyklingu w projektowniu i użytkowaniu pojazdu
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje związane z recyklingiem, schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE, organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne, przeznaczenie demontowanych zespołów i materiałów, konsekwencje rozwoju sieci recyklingu, działania realizowane w stacji demontażu, Systemu wspomagania komputerowego recyklingu samochodów, trendy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu, system recyklingu pojazdów w Polsce, prognozy rozwojowe recyklingu pojazdów, wyposażenie dla stacji demontażu pojazdów, wymagania w odniesieniu do stacji demontażu, recykling pojazdów hybrydowych, recykling pojazdów eektrycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny - wyjaśnianie
M-2Ćwiczenia - dyskusja dydaktyczna, objasnianie pojęć, pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie ustnej
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wymienia etapy "życia" środków transportu i ich rolę w ochronie środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_null_U01Student powinien łączyć możliwości ograniczania zagrożeń przy eksploatacji i po wycofaniu śrdoków transportu z eksploatacji, planować i podejmować działania w zakresie organizacji sieci recyklingu pojazdów, zaplanować organizację i wyposażenie stacji demontażu, przygotować schemat procesu recyklingu SWE.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu inżynierii mechanicznej z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne
MRP_1A_U10Potrafi posługiwać się rachunkiem ekonomicznym przy ocenie podejmowanych przedsięwzięć technicznych, dostrzegając znaczenie aspektów społecznych i organizacyjnych
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad i znaczenia ochrony środowiska naturalnego
C-2Poznanie aktualnych wymagań zagospodarowywania SWE
C-3Poznanie zasad i organizacji stacji demontażu pojazdów
C-4Poznanie uwarunkowań społecznych, prawnych i terytorialnych tworzenia stacji i sieci recyklingu pojazdów
C-5Poznanie sposobów i zasad recyklingu materiałów i zespołów z demontowanych pojazdów
C-6Poznanie zasad trendów rozwojowych z punktu widzenia recyklingu w projektowniu i użytkowaniu pojazdu
Treści programoweT-P-1Zagadnienia recyklingu wybranych pojazdów i ich elementów. Recykling pojazdów z napędem spalinowym, pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny - wyjaśnianie
M-2Ćwiczenia - dyskusja dydaktyczna, objasnianie pojęć, pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie ustnej
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studnt prezentuje tylko wybrane efekty oddziaływania środków transportu bez ich analizy
3,5
4,0
4,5
5,0